سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک

تبلیغات متنی

♪♫ صدای شاعران ♪♫

تقویم روز

چهارشنبه 29 دی 1400
    16 جمادى الثانية 1443
      Wednesday 19 Jan 2022

        بیشترین مخاطب

        کانال تلگرام شعرناب

        بنویس تا زنده بمانی ، بنویس تا زنده بمانی ، بنویس تا زنده بمانی.احمدی زاده (ملحق)

        چهارشنبه ۲۹ دی

        بعد تونل

        شعری از

        محمد علی رضاپور

        از دفتر قالب شعری سروش نوع شعر شعرناب

        ارسال شده در تاریخ جمعه ۱۴ آبان ۱۴۰۰ ۲۰:۴۵ شماره ثبت ۱۰۴۵۰۹
          بازدید : ۸۱   |    نظرات : ۱۳

        رنگ شــعــر
        رنگ زمینه

        سروشی در مکتب ادبی نورگرایی 
        (با وزن پردازی پیشرو) 
        بعد تونل، بنفشه زاری هست/
        باصفا باغ   پر اناری    هست/
        و پس از رنگ و آهن و سیمان/
        رقص اسپند و گلپر، ایمان انگیز است/
        که در این عصر شتاب و شتاب و شتاب و تسلسل ای گل!/
        هست با ما، در ما/
        سروشی شیدا - شیدا - شیدا - آرامش مست/
        چون گل نور. //
         
         
        لزوم وجود مکتبی بومی در ادبیات ایران:
        تقریباً جای مکتبی (فلسفی-) ادبی
        از بطن جامعه (و نه از جهان غرب) 
        در ادبیات فارسی خالی است و آنچه ما داشته ایم، سبک هایی ادبی همچون خراسانی، عراقی و هندی بوده است و ما به دلیل نداشتن مکتب ادبی 
        - که بسیار جامع تر از سبک ادبی است و قلمروی فراتر از شعر و نثر دارد و
         می تواند دیگر هنرها بلکه همه ی جنبه های زندگی را دربرگیرد- 
        به ناچار در عصر نو، مقلد مکاتب اروپایی بوده و البته در این تقلیدمان گاهی نوآوری هایی نیز داشته ایم. 
        اکنون، مکتب بومی نورگرایی (LIGHTISM) 
        در شعر و ادبیات فارسی، مطرح شده است و به خواست خدا و با همیاری شما فرهیختگان گرانقدر،  گسترش خواهد یافت و به سایر حوزه های هنر و زندگی نیز به فرخندگی خواهد رسید. 
        هرچند پیش از این، آثاری پراکنده در ادبیات فارسی در ارتباط با این مطلب داشته ایم، 
        اکنون با  شفاف‌سازی، انسجام بخشی و توسعه ی امر در حدی که  شایان ایجاد مکتبی 
        فلسفی- ادبی باشد،  با مکتبی بومی به نام نورگرایی روبرو هستیم که خواهان پشتیبانی فرهیختگان است و در حوزه ی ویژه ی شعر، بطور عام در همه ی قالب ها و بطور خاص در قالب ها و به عبارت بهتر د. گونه های شعر پیشرو  کاربرد دارد 
        (شعر پیشرو:  
        گونه های آمیخته  از شعر سنتی و نو همانند سه گانی، سروش، سه گلشن، شعر سبز یا چندآهنگ و شعر تک
        به عنوان رو ساخت + اندیشه های مکتب نورگرایی در ژرف ساخت). 
        ویژگی های مکتب نورگرایی بطور
         بسیار خلاصه: 
        نگرش توحیدی به پدیده ها در نظر و عمل و ترسیم آن در موقعیت های دنیای امروز، فراخوانی اندیشه های نورگرا  از هر دین و مرامی و از هر سرزمینی با هدف ایجاد جبهه ای مشترک در برابر افکار ضد معنوی بویژه افکار صهیونیستی آخرالزمان، بهره گیری از ویژگی های مثبت سنت و دنیای پسامدرن بطور همزمان و در یک اثر واحد، توجه ویژه به میهن و بازآفرینی ارزش های مثبت میهنی نه در چارچوب ناسیونالیسم اومانیست غربی بلکه در چارچوب بومی گراییِ در مسیر توحید، کاربرد نور، رنگ، عطر، طعم و... برای تبیینِ عینیِ انتزاعیاتِ الهی بصورت نسبی‌ و همچنین برای تسلای انسانِ آزاردیده از دنیای پسامدرن معنویت گریز و....
        ۲
        اشتراک گذاری این شعر

        نقدها و نظرات
        سیاوش آزاد
        شنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۰ ۰۴:۰۶
        سلام به نام خدای پریروز و پس فردا
        در این عصر قبل و داخل و بعد تونل جز دود و آهن و سیمان و سیاهی چیزی نیست و گلها بر غسالخانه ی آزمایشگاه هستند خدای دگری باید بیاید به قول متعمقین در برزخ دو هیچیم گذشته ای که نوستالژیکست برایمان و نیست و اعاده اش هم میسر نیست و حسرتش را میخوریم و آینده ای که آنهم نیست و انتظارش را میکشیم خدای دگری و یا ابرمردی باید بیاید
        شهر خالیست ز عشاق بود کز طرفی
        مردی از غیب برون آید و کاری بکند

        طایر دولت اگر باز گذاری بکند
        یار بازآید و با وصل قراری بکند

        دیده را دستگه در و گهر گر چه نماند
        بخورد خونی و تدبیر نثاری بکند

        دوش گفتم بکند لعل لبش چاره من
        هاتف غیب ندا داد که آری بکند

        کس نیارد بر او دم زند از قصه ما
        مگرش باد صبا گوش گذاری بکند

        داده‌ام باز نظر را به تذروی پرواز
        بازخواند مگرش نقش و شکاری بکند

        شهر خالیست ز عشاق بود کز طرفی
        مردی از خویش برون آید و کاری بکند

        کو کریمی که ز بزم طربش غمزده‌ای
        جرعه‌ای درکشد و دفع خماری بکند

        یا وفا یا خبر وصل تو یا مرگ رقیب
        بود آیا که فلک زین دو سه کاری بکند

        حافظا گر نروی از در او هم روزی
        گذری بر سرت از گوشه کناری بکند
        محمد علی رضاپور
        محمد علی رضاپور
        شنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۰ ۱۲:۳۲
        سلام و درود و سپاس
        جناب آزاد گرانقدر
        و چقدر غمگنانه و ناامیدانه!
        ارسال پاسخ
        طوبی آهنگران
        شنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۰ ۰۷:۲۵
        سلام جناب رضا پور. گرامی
        بزرگوار سروده ی شما بسیار زیبا و خواندنی است دورود بر شما
        طوبی آهنگران
        شنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۰ ۰۷:۲۵
        خندانک
        طوبی آهنگران
        شنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۰ ۰۷:۲۵
        🌸🌸🌸🌸🌸
        🌸🌸🌸🌸🌸
        🌸🌸🌸🌸🌸
        🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
        🌸
        🌸
        🌸🌸
        🌸
        طوبی آهنگران
        شنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۰ ۰۷:۲۵
        خندانک
        محمد علی رضاپور
        شنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۰ ۱۲:۳۳
        سلام و درود و سپاس فراوان
        سرکار خانم آهنگران گرانقدر خندانک
        قربانعلی فتحی  (تختی)
        شنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۰ ۲۱:۰۸
        خندانک درود زرشما شاعر ارجمند وبزرگوار جناب رضا پور عزیز
        بسیار عالی آموزنده وجالب بود
        عالی و زیبا بودخندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        محمد علی رضاپور
        محمد علی رضاپور
        يکشنبه ۱۶ آبان ۱۴۰۰ ۰۷:۴۱
        سلام و درود و سپاس
        جناب فتحی گرانقدر خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        عارف افشاری  (جاوید الف)
        يکشنبه ۱۶ آبان ۱۴۰۰ ۰۲:۴۹
        خندانک خندانک خندانک
        محمد علی رضاپور
        محمد علی رضاپور
        يکشنبه ۱۶ آبان ۱۴۰۰ ۰۷:۴۲
        خندانک خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        محمد باقر انصاری دزفولی
        يکشنبه ۱۶ آبان ۱۴۰۰ ۰۹:۵۹
        خندانک خندانک خندانک
        قلمتان نویسا
        دلچسب و زیبا بود
        هزاران درودتان باد
        خندانک خندانک خندانک
        محمد علی رضاپور
        محمد علی رضاپور
        يکشنبه ۱۶ آبان ۱۴۰۰ ۱۳:۳۶
        سلام ها و درودها خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.


        (متن های کوتاه و غیر مرتبط با نقد، با صلاحدید مدیران حذف خواهند شد)
        ارسال پیام خصوصی

        نقد و آموزش

        نظرات

        مشاعره

        کاربران اشتراک دار

        محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک

        حمایت از شعرناب

        شعرناب

        با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

        کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
        استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
        0