سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

پنجشنبه 1 آذر 1403
    20 جمادى الأولى 1446
      Thursday 21 Nov 2024
        مقام معظم رهبری سید علی خامنه ای و انقلاب مردمی و جمهوری اسلامی ایران خط قرمز ماست. اری اینجا سایت ادبی شعرناب است مقدمتان گلباران..

        پنجشنبه ۱ آذر

        پست های وبلاگ

        شعرناب
        نقد انسجام و پیوستگی شعر ذهن سپید
        ارسال شده توسط

        یاسر رییسوند(پاییز)

        در تاریخ : جمعه ۲۲ فروردين ۱۳۹۹ ۰۰:۵۴
        موضوع: آزاد | تعداد بازدید : ۵۲۵ | نظرات : ۰

        نام اثر: ذهن سپید
        شاعر: آقای دکتر عبدالحکیم تیرگری
        دکترای تخصصی روانشناسی بالینی
        عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران
        نگاه‌ام زیرِ باران
        بر خطِ لطیفِ رنگین‌کمان
        بدرقه راهِ دورات!
        با قلبی بی‌تمنای ماندن
        و زبانی بی‌گلایه از زمانِ رفتن
        - و چشم‌هایی اشکبار و
        تهی از انتظارِ بازگشت؟!
        که جاریِ سرشکِ گرم‌اش
        بر چهره‌ی ماتم زده‌ام
        نقش نبسته‌ست، هرگز...
        حکیم_زمستان ۹۸
         
        سلام
        هدف از این نقد بررسی ارتباط عمودی مفاهیم است:
        ابتدا نگاهی گذرا به ساخت اثر داشته سپس موارد مورد نظر بررسی می شود.

        یک جمله آرزویی همراه با علامت تعجب
        یک گروه حرف اضافه دار...با قلبی...
        یک حرف ربط ...و
        یک گروه اسمی...زبانی بی گلایه...
        یک حرف ربط...و
        خط فاصله یا جدا کننده
        یک گروه اسمی ...چشمهایی اشکبارو تهی از بازگشت 
        بهمراه علامت سوال و تعجب
        یک که موصولی یا متمم ساز؟
        یک جمله واره تابع  بهمراه قید نهی
        و سه نقطه...در امتداد
        ابتدا گفته شود آثاری که در قالب سپید نوشته می شوند با هر نامی،
        به دلیل انعطاف حرکات نحوی در سطح جمله می توان با اهداف مشخص
        و کارکردی غیر نحوی از آن بهره مند شد.
        در این اثر با توجه به ساختها، صاحب اثر دچار اشتباه نحوی شده است.
        اشتباه ایشان گروه اسمی با وابسته های پسین آن ( چشمهایی اشکبار و تهی از 
        بازگشت) که در اینجا بازگشت فعل نیست بلکه جزو وابسته های اسم هسته ( چشمهایی ) است که متشکل می شود از ( اشکبار حرف ربط تهی و یک گروه حرف اضافه دار ...از بازگشت)
        _ اشتباه ایشان نگاه کردن به پایانه گروههایی بوده که حالت مصدری دارند و خود این واژه( بازگشت) حالت مصدر مرخم را دارد نه حالت فعلی را.
        این اشتباه سبب یک خطای نحوی شده است و جمله واره تابع را معلق کرده و
         Dangling structure  بدان گفته می شود.
        یک شاعر دست کم باید از ساخت یا نحو زبان مورد استفاده اش دانشی آگاهانه
        داشته باشد تا چنین سبب آشفتگی نشود.
        ضمنا در پی این مورد علامت سوال و تعجب است که آمده است و جایگاهی 
        با توجه به توضیحات مذکور ندارد.
        این مختصر ساختمان اثر را مورد بررسی قرار داد.
        اکنون ارتباط عمودی عناصر تشکیل دهنده این اثر را بررسی می کنیم.
        مقصود از ارتباط عمودی چه است؟ 
        همان coherence  یا پیوستگی ست که بررسی انسجام اثر در بخش اول ارائه شده است.
        نام اثر ذهن سپید
        با مفهوم ذهنی تهی
        حال آیا بدنه اثر با آن نواقص ساختاری می تواند این مفهوم را پوشش دهد؟(پیوستگی)
        مخاطب شاعر : ضمیر شخص دوم است ( بمانند من شاعر  و تو مخاطب اما ژانر اثر تک گویه ای ست)

        آغازگر اثر یک جمله آرزویی با سنس مثبت است یا کنایه آمیز منفی.در پی به مثبت یا منفی بودن آن پی می بریم.
        ایجاد فضای رمانتیک و استفاده از واژه نگاه ، باران، خط لطیف، رنگین کمان ( زیبایی و دوری) نشانگر نگرش مثبت شاعر در بیان آن جمله آرزویی ست.
        در بخش بعدی، شاعر تلاش می کند فضا و احساس بی تفاوتی را با توجه به پس زمینه های ذهنی خود در خلق این اثر ( ذهن سپید) فراهم آورد که نادانسته با آوردن علامت سوال و تعجب سبب نفی وجودی محتوای پرداخت شده می شود ، زیرا در آن به تردید کلی دامن زده است و این یک نقص نقضی محسوب می شود.
        تناقضات مفهومی در سه لاین پایانی بهمراه قید نهی تاکیدی
        سبب از هم گسیختگی کل اثر گشته و علاوه بر نقص ساختاری
        در ارتباط عمودی مفاهیم درگیر در آن ناموفق بوده است.

        پاییز

        ارسال پیام خصوصی اشتراک گذاری : | | | | |
        این پست با شماره ۹۸۷۹ در تاریخ جمعه ۲۲ فروردين ۱۳۹۹ ۰۰:۵۴ در سایت شعر ناب ثبت گردید

        نقد و آموزش

        نظرات

        مشاعره

        میر حسین سعیدی

        رها کن دل ز تنهایی فقط الا بگو از جان ااا چو میری یا که مانایی همه از کردگارت دان
        نادر امینی (امین)

        لااله الا گو تکمیل کن به نام الله چو چشمت روشنی یابد به ذکر لااله الا الله چو همواره بخوانی آیه ای ازکهف بمانی ایمن از سیصد گزند درکهف بجو غاری که سیصد سال درخواب مانی ز گرداب های گیتی درامان مانی چو برخیزی ز خواب گرانسنگت درغار مرو بی راهوار در کوچه و بازار مراد دل شود حاصل چو بازگردی درون غار ز زیورهای دنیایی گذر کردی شوی درخواب اینبار به مرگ سرمدی خشنود گردی زدست مردم بدکار
        میر حسین سعیدی

        مراد دل شود با سی و نه حاصل ااا به کهف و ما شروع و با ه شد کامل اااا قسمتی از آیه سی ونه سوره کهف برای حاجات توصیه امام صادق ااا ما شا الله لا قوه الا بالله اال
        نادر امینی (امین)

        نسیم عطر قرانی بهارم می کند هردم چو برخوانم یکی آیه زاسرابا دم وبازدم
        میر حسین سعیدی

        ماییم و هشتاد و دو اسرا به متن قرآن ااا چون با وضو بخواندی لمس کنش در جهان ااا آیه هشتاد و دو سوره اسرا بشارت شفا برای مومنان

        کاربران اشتراک دار

        محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
        کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
        استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
        2