سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

تبلیغات متنی

♪♫ صدای شاعران ♪♫

تقویم روز

پنجشنبه 18 آذر 1400
  • معرفي عراق به عنوان مسؤول و آغازگر جنگ از سوي سازمان ملل، 1370 هـ ش
6 جمادى الأولى 1443
    Thursday 9 Dec 2021

      بیشترین مخاطب

      کانال تلگرام شعرناب

      بنویس تا زنده بمانی ، بنویس تا زنده بمانی ، بنویس تا زنده بمانی.احمدی زاده (ملحق)

      پنجشنبه ۱۸ آذر

      پست های وبلاگ

      شعرناب
      علیرضا آیت اللهی ( شاعر ) کیست؟ -3
      ارسال شده توسط

      علیرضا آیت اللهی

      در تاریخ : چهارشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۴ ۱۰:۰۲
      موضوع: آزاد | تعداد بازدید : ۹۵۴ | نظرات : ۱۸

      علیرضا آیت اللهی ( شاعر ) کیست؟ - 3
      در آن بخش که شاعر « تحت تاثیر محیط» قرار می گیرد کم و بیش تحت تاثیر همه جوانب محیط و از آنجمله ادبیات ، به خصوص شعر، و غالبا" شعرزمانه ی خود است .
      درزمستان سال1338 که به مقتضای نوجوانی بسیاربسیار تحت تاثیر محیط ادبیات زمان بودم به مناسبت درگذشت نیما یوشیج بحث شعر بالا گرفته بود ویکی ازمباحث مهم در این بود که : 
      اگر نیما بوشیج و سایر نوپردازان به سبکی جدید در شعر و شاعری روی آورده اند به این دلیل است که از سرودن به سبک قدیم ( کهن - کلاسیک - عروضی ) عاجز اند ! ....
      .... و همین سبب شده بود که شاعران نوپردازآن زمان برای آنکه قدرت خود در سرودن را نشان دهند به سبک کلاسیک نیزبسرایند  و امروز ه امثال مهدی اخوان ثالث ( م .امید ) ، فروغ فرخزاد ،  سهراب سپهری در رده ی شاعران کلاسیک نیز معرفی شوند ...
      ....و در مجموع تقریبا" تمام جامعه ایرانی - فارسی زبان ، مگراقلیتی محض در تهران ، فقط کهن سرایان را شاعر می دانست که مشهور ترینشان درآن اواخر دهه 1340 ، و بنابر این تاثیرگذار ترینشان بر شعرای نوجوانی چون من و لابد شعرائیمسنترازما ، عبارت بودند از :
      استاد محمد حسین بهجت تبریزی ( شهریار )
      دکتر مهدی حمیدی شیرازی
      فریدون توللی
      رهی معیری
      دکتر پرویزناتل خانلری
      استاد رحیم معینی کرمانشاهی
      مهدی سهیلی
      سید کریم امیری فیروز کوهی
      هوشنگ ابتهاج ( ه . الف . سایه )
      ابوالقاسم حالت
      ایرج دهقان ملایری - پژمان بختیاری - نظام وفا - عباس فرات بزدی - ابوالحسن ورزی - سیمین بهبهانی - ابراهیم صهبا - فریدون مشیری - نادرنادر پور - دکترلطفعلی صورتگر - بیژن ترقی - نصرت الله نیکروش - بی ریای گیلانی - نظام فاطمی - ابوالقاسم همدانی - کاظم رجوی -نیٌرسعیدی - لعبت والا- صادق سرمد -
      البته اینان مشهورترین بودند و نه لزوما" بهترین ....درایران مسؤولیتی اساسی ( مثل یک فرهنگستان حقیقی شعرو ادب ) وجود نداشت که به درستی عمل کند و و مرتبه و اولویت شاعران را بیش و کم تعیین نماید ؛ مثل صحنه ی سیاست وامثال آن ، و با حائز بودن اصول ، شخصی درحرفه ی خود قوی تر و والاتر و شایسته تر می نمود که ( غالبا" با خودنمائی و به اصطلاح هوچی بازی ) مشهور تر باشد ! و این فرهنگ « شهیرپرستی » گویا هیچگاه دست از سر ایرانیان برندارد ....
      عواملی که سبب شهرت شاعران می شدند عبارت بودند از :
      - همکاری بارادیو ایران و رادیو تهران ، به ویژه دربخش ترانه سرائی ( تلویزیون تازه ازسال1338 در ایران دایرشد و آنهم توسط بخش خصوصی باروزانه دو - سه ساعت برنامه فقط در تهران و با مخاطبانی بسیاربسیارمحدود )
      - همکاری و دوستی با مطبوعات ، به ویژه مطبوعات شعری ، ماهنامه ها ، سالنامه ها ...
      - داشتن عنوان دکتری و استادی دانشگاه ، یا وزارت و وکالت و ....
      - درج شدن شعریااشعاری در کتاب های درسی مثل شعرعقاب خانلری
      - - داشتن شعری که سوژه عموم شده باشد مثل شعر «حالاچرا » یا « علی ای همای ...» ازشهریار یا شعر«عجب صبری خدادارد )  ازمعینی کرمانشاهی یا « وای بر من » از حمیدی شیرازی ، و...
      - مقبولیت نزد یک گروه ، مثلا" سیاسی چون حزب توده یا احزاب جبهه  ملٌی ، که ازشاعرشان حمایت می کردند و وی را به شهرت می رسانیدند . حزب توده بیش ازهمه به ابزار شعری توجٌه داشته است ؛ و پس ازآن  ملٌی گرایان ... و در هر حال شاعری که برعلیه حکومت ظلم و استبداد ، و نیز استعمار ، می سرود محبوبیت و شهرت می یافت
      - مقبولیت نزد مردم ناحیه ای بزرگ از ایران چون شهریاربه دلیل شعرحیدربابابه لهجه آذری
      - پذیرش عضویت و شعر خوانی شاعر در یک انجمن معتبر ادبی
      - چاپ شدن شعر در  مجموعه های تخصصی شعری مثل جُنگ ها ...
      - چاپ شدن شعردرکتابهائی غیرازآنچه متعلق به شخص شاعر است.
      - انتخاب و ترجمه ی شعرتوسط خارجیان و به زبانهائی دیگر
      - خوانده شدن شعر در مجامعی که تحت نفوذ شخص شاعر نیست و توسط فردی غیر از وی
      - برنده شدن جوائزمعتبر شعری
      - چاپ شعر توسط شاعر ( دیوان - دفتر - و.... )
      - قرائت شعر توسط شخص شاعر در مجامع
      - و....
      ...که طبیعتا"یک نوجوان نمی توانست همه ی شاعران بزرگ یا لااقل شاعران شهیر عصر خود را بشناسد و به آثارشان دسترسی داشته باشد . شخصا" با وجود آنکه  با بسیاری از این شاعران آشنائی داشتم هیچکدام را واقعا" الگوی خود قرار ندادم . چرا ؟ .
      ( ادامه دارد انشاءالله )   

      ارسال پیام خصوصی اشتراک گذاری : | | | | |
      این پست با شماره ۵۹۴۸ در تاریخ چهارشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۴ ۱۰:۰۲ در سایت شعر ناب ثبت گردید

      نقدها و نظرات
      تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.



      ارسال پیام خصوصی

      نقد و آموزش

      نظرات

      مشاعره

      کاربران اشتراک دار

      محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک

      حمایت از شعرناب

      شعرناب

      با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

      کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
      استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
      0