سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

جمعه 2 آذر 1403
    21 جمادى الأولى 1446
      Friday 22 Nov 2024
        مقام معظم رهبری سید علی خامنه ای و انقلاب مردمی و جمهوری اسلامی ایران خط قرمز ماست. اری اینجا سایت ادبی شعرناب است مقدمتان گلباران..

        جمعه ۲ آذر

        پست های وبلاگ

        شعرناب
        چهار اساس مهم
        ارسال شده توسط

        ابوالفضل عظيمي بيلوردي ( دادا )

        در تاریخ : پنجشنبه ۱ اسفند ۱۳۹۲ ۰۲:۰۲
        موضوع: آزاد | تعداد بازدید : ۱۳۸۸ | نظرات : ۸

        چهار اساس مهم
         
        در علم جدید ساختار شناسی ِ شعر
         
         
        1- سروده هایی که بدون شکل قانونی هستند در طبقه ی نثر کلاسیک قرار می گیرند. مثل نثر موزون یا انواع بحر طویل، شعر نو ( مثل نیمائی ، سپید و ... ) ، مسجع ، فنی و ادبی و ...
         
        2- سروده هایی که شکل قانونی ساختارشان مرّبع و مستطیل یا  مشتق و ترکیبی از این دو  است در طبقه ی نظم کلاسیک قرار دارند.
         
        3- سروده هایی که شکل قانونی ساختارشان مثلث،لوزی،پنج ضلعی منظم ، شش ضلعی منظم و یا ترکیب و مشتقّاتی از اینها باشد در طبقه ی زلال قرار می گیرند
         
        4- روند موسیقی در قالب های منظوم کلاسیک،  منظم ِ هموار، در قالب های منثور کلاسیک، نامنظم و ناهموار و در قالب های زلال،  منظم ِ موّاج می باشد.
         
        نکته:
         
        محتوا در هر قالب را حرکت ِ زمان تغییر می دهد. مثلاً عامل تغییر محتوای غزل ِ مقاومت در ایران، «هشت سال دفاع مقدس» است....
        ضعف ِ محتوا در قالب، نمی تواند دلیلی بر ردّ ِ آن باشد. بنابر این محتوا در هر قالبی بسته به قدرت شاعر می تواند قوی یا ضعیف باشد.
         
        http://up.vbiran.ir/images/rgk38wbh3cfxod62rhr2.gif به شبهه نیفتید! http://up.vbiran.ir/images/rgk38wbh3cfxod62rhr2.gif
        اینهایی را که در شکل زیر می بینید
         نقاشی کلمات یا چینش هندسی در شعرند نه شکل قالب
         
         
         
        خادم اهل قلم
        دادا بیلوردی

        ارسال پیام خصوصی اشتراک گذاری : | | | | |
        این پست با شماره ۳۳۷۱ در تاریخ پنجشنبه ۱ اسفند ۱۳۹۲ ۰۲:۰۲ در سایت شعر ناب ثبت گردید

        نقدها و نظرات
        تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.



        ارسال پیام خصوصی

        نقد و آموزش

        نظرات

        مشاعره

        میر حسین سعیدی

        لاله و گل نشانه از طرف یار داشت ااا بی خبر آمد چنان روی همه پا گذاشت
        ابوالحسن انصاری (الف رها)

        نرگس بخواب رفته ولی مرغ خوشنواااااااگوید هنوز در دل شب داستان گل
        میر حسین سعیدی

        رها کن دل ز تنهایی فقط الا بگو از جان ااا چو میری یا که مانایی همه از کردگارت دان
        نادر امینی (امین)

        لااله الا گو تکمیل کن به نام الله چو چشمت روشنی یابد به ذکر لااله الا الله چو همواره بخوانی آیه ای ازکهف بمانی ایمن از سیصد گزند درکهف بجو غاری که سیصد سال درخواب مانی ز گرداب های گیتی درامان مانی چو برخیزی ز خواب گرانسنگت درغار مرو بی راهوار در کوچه و بازار مراد دل شود حاصل چو بازگردی درون غار ز زیورهای دنیایی گذر کردی شوی درخواب اینبار به مرگ سرمدی خشنود گردی زدست مردم بدکار
        میر حسین سعیدی

        مراد دل شود با سی و نه حاصل ااا به کهف و ما شروع و با ه شد کامل اااا قسمتی از آیه سی ونه سوره کهف برای حاجات توصیه امام صادق ااا ما شا الله لا قوه الا بالله اال

        کاربران اشتراک دار

        محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
        کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
        استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
        2