سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

دوشنبه 26 شهريور 1403
    13 ربيع الأول 1446
      Monday 16 Sep 2024
        مقام معظم رهبری سید علی خامنه ای و انقلاب مردمی و جمهوری اسلامی ایران خط قرمز ماست. اری اینجا سایت ادبی شعرناب است مقدمتان گلباران..

        دوشنبه ۲۶ شهريور

        پست های وبلاگ

        شعرناب
        📚 اصول نیمایی سرایی درس ٢(د٧٠)
        ارسال شده توسط

        سید هادی محمدی

        در تاریخ : ۲ هفته پیش
        موضوع: آزاد | تعداد بازدید : ۳۰۹ | نظرات : ۲۸

        بسم الله الرحمن الرحیم 
         
         
        چنانچه در درس قبل عنوان شد رعایت قوالب کهن در شعر از نظر نوگرایان، یعنی گردن نهادن به آن دو اصل تساوی وزن و قافیه ها، این گردن نهادن همچنانکه برای شعر موسیقی فوق العاده ای ایجاد می‌کند محدود کننده نیز هست. 
         
         
         
        مثال معروف برای این ادعا این شعر حضرت سعدی است 
         
        دوچیز طیره ی عقل است، دم فروبستن به وقت گفتن و گفتن به وقت خاموشی 
         
        سخن حضرت سعدی از سه جمله تشکیل شده است. 
         
        دوچیز طیره ی عقل است ،
         
        دم فروبستن به وقت گفتن 
         
        و گفتن به وقت خاموشی 
         
         
         
         
        ببینید در این دوبیت از علی معلم (هلا) چه ناخوش افتاده است. 
         
         
        مشکل دیگر اینکه در قالب های کهن غالبا هر دو مصراع با هم قرینه اند و از حاصل آنها یک بیت متولد می‌شود (به این قاعده در ادبیات زایش بیت گویند) 
        بنابراین جبرا تعداد مصاریع زوج است و هر شاعری برای یک مصراع باید مصراع قرینه جفت و جور کند هرچند در گویش همان حرف را عنوان کند. 
         
        نظم قافیه ها در شعر کهن بیش از تساوی وزن ها محدود کننده است البته محدودیتی که عیب نیست بلکه کار شاعر را سخت و هنرمندی او را محک می‌زند. 
         
        میتوانم بگویم در قالب کهن شاعر مانند کاشی کاری است که مقید باشد کاشی های سالم و هم اندازه به کار برد در عین حال نقش منظمی هم بر دیوار بیافریند اگر دیوار صاف و طولانی باشد کار راحت است اما وقتی در تنگنا قرار بگیرد استادی بیشتر طلب می‌کند. 
        حال کار شاعر بسی سخت تر است چرا که در عین حفظ شکل منظم باید مراقب سایر عناصر و المان های شعر هم باشد و این همه اشعار کهن زیبا و درجه ی یک مرهون همین استادی شاعران ما بوده است. 
        و این همه محدودیت در دست شاعر توانا به ابزاری هنری تبدیل شده که سراسر زیبایی خلق می‌کند. 
         
         
        در این قالب وزن و قافیه وجود دارد ولی شاعر ملزم نیست طول همه ی مصراع ها را یکسان اختیار کند و قافیه ها را فقط در جاهای معینی به کار برد. 
        به عنوان مثال این شعر نیما را در نظر بگیرید 
         
        تو را من چشم در راهم
        شباهنگام
        که می‌گیرند در شاخ تَلاجَن سایه ها رنگ سیاهی
        وزان دلخسته گانت راست اندوهی فراهم
        تو را من چشم در راهم
         
        شباهنگام
        در آن دم که بر جا دره‌ها چون مرده ماران خفتگانند
        در آن نوبت که بندد دست نیلوفر به پای سرو کوهی دام
        گرم یادآوری یا نه،
        من از یادت نمی‌کاهم
        تو را من چشم در راهم.
         
         
        اگر مصراع های این شعر را در نظر بگیرید با عنایت بر آنچه در تقطیع وزنی یاد گرفته اید 
        در می‌یابیم که همه از یک جنس است 
         
         
         
        می‌بینیم که دوکلمه ی شباهنگام و دام، و نیز فراهم، راهم و نمی‌کاهم رعایت قافیه را می‌بینیم ولی نظم و تناوب خاصی برای قافیه ها وجود ندارد 
        ملاحظه میفرمایید که شعر نیمایی بی وزن نیست و کسانی که این قالب را بی وزن میدانند، تعریف آنها از وزن، تساوی تعداد هجا ها است 
        در شعر نیمایی مصاریع از یک وزن تبعیت نمیکنند ولی از یک زنجیره ی وزنی تبعیت می‌کنند که ان شاء الله در جلسه ی بعدی به آن اشاره خواهد شد. 
         
        لینک درس اول👇👇👇
         
        http://sherenab.com/blog/14844/%F0%9F%94%B7-%D8%AF%D8%B1%D8%B3%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-%DB%8C-%DB%B6%DB%B4-%D9%86%DB%8C%D9%85%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%B3%D8%B1%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D9%A1
         
         
         
         
        پی نوشت :
        منابع در آخرین جلسه عنوان می گردد 
         
         
        #سید_هادی_محمدی 
        کتاب نیمه ی ناتمام فروغ و شاملو نوشته ی آریا نگین تاجی و ویراسته ی آزیتا رفعت است که توسط انتشارات شمس دانش منتشر شده است. 
         
         
         
         

        ارسال پیام خصوصی اشتراک گذاری : | | | | |
        این پست با شماره ۱۵۰۴۹ در تاریخ ۲ هفته پیش در سایت شعر ناب ثبت گردید

        نقد و آموزش

        نظرات

        مشاعره

        کاربران اشتراک دار

        محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
        کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
        استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
        0