سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

جمعه 2 آذر 1403
    21 جمادى الأولى 1446
      Friday 22 Nov 2024
        مقام معظم رهبری سید علی خامنه ای و انقلاب مردمی و جمهوری اسلامی ایران خط قرمز ماست. اری اینجا سایت ادبی شعرناب است مقدمتان گلباران..

        جمعه ۲ آذر

        پست های وبلاگ

        شعرناب
        💾 درسنامه ی 5️⃣6️⃣ قافیه 1️⃣9️⃣
        ارسال شده توسط

        سید هادی محمدی

        در تاریخ : چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ ۰۳:۱۰
        موضوع: آزاد | تعداد بازدید : ۵۰۵ | نظرات : ۷۶

        بسم الله الرحمن الرحیم 
         
         
        آغاز درس قافیه از نگاه مدرن
         
        با توجه به اتمام دروس قافیه از نگاه سنتی، از این جلسه ان شاء الله مباحث قافیه از دید عروض مدرن بررسی خواهد شد. 
        با توجه به اینکه برای دروس اصول ترانه سرایی دانستن مبحث قافیه ضروری است لذا این دو مبحث همزمان جلو خواهد رفت. امید که مقبول افتد 
         
        تعریف صامت و مصوت
         
         
         
        انواع هجا در زبان فارسی 
         
         
                    توجه            
         
         
         
         
                          یادآوری              
         
        هجای قافیه، آن هجا در کلمه ی قافیه است که آخرین واک آن رَوی باشد. 
        پس هجای قافیه جزیی از کلمه ی قافیه است. 
        گاهی کلمه ی قافیه و هجای قافیه یکی هستند. 
         
                              تمرین ها                   
        📗
        بشنو از نی چون حکایت می کند         
        از جدایی ها شکایت می کند
         
        کلمه ی قافیه : حکایت و شکایت 
        هجای قافیه : یت یت
        ( صامت +مصوت کوتاه +صامت) 
        روی: ساکن (ت) 
        ردیف : می کند 
         
         
        📗
        کز نِیِستان تا مرا بُبریده اند         
        از نَفیرم مرد و زن نالیده اند
         
        کلمه ی قافیه : ببریده اند، نالیده اند 
        هجای قافیه : رید، لید 
        ( صامت + مصوت بلند + صامت) 
        روی : متحرک (د) 
         
         
        📗
        سینه خواهم شَرحه شَرحه از فراق         
        تا بگویم شرح درد اشتیاق
         
        کلمه ی قافیه : فراق، اشتیاق 
        هجای قافیه : را‌ق، یاق
        ( صامت + مصوت بلند + صامت) 
        روی : ساکن (ق) 
         
         
        📗
        هر کسی کو دور ماند از اصل خویش        
        باز جوید روزگار وصل خویش
         
        کلمه ی قافیه : اصل، وصل
        هجای قافیه : اصل، وصل 
        (صامت + مصوت کوتاه + دو صامت) 
        روی: ساکن (ل) 
        ردیف : خویش 
         
         
         
         
         
        #سید_هادی_محمدی 
         
         
        پی نوشت :
        منابع در آخرین جلسه ی دروس عنوان می گردد 
         
         
        معرفی کتاب 
         
        سرقت علمی
        نوشته ی : 
        دکتر حسنعلی مسلمان یزدی 
         
        آنچه در تهیه متون علمی بسیار حائز اهمیت است، استفاده از مطالعات و پژوهشهای قبلی مرتبط با موضوع مورد تحقیق می باشد که نقش فوق العاده ای در فرایند تحقیقات دارد. لذا لازم است مولفان مهارت و آشنایی کامل نسبت به نحوه بیان مطالب دیگران در آثار خود داشته باشند. عدم آشنایی با این اصول و تکنیکها باعث سرقت علمی ناخواسته دانشجویان و محققان در تهیه متون پایان نامه ها، مقالات و گزارشات علمی می گردد. بنابراین لازم است، هر نویسنده با انواع حالتهای وقوع سرقت علمی و روشهای جلوگیری از ارتکاب خواسته یا ناخواسته آن آشنا بوده و آگاهی کافی نسبت به راهها و روشهای جلوگیری از وقوع آن و نیز شناسایی موارد سرقت صورت گرفته داشته باشند.در نتیجه لازم است دانشجویان و محققان آشنایی کافی نسبت به نحوه صحیح بیان نقل قول، پارافریز و خلاصه نویسی داشته باشند و روشهای صحیح ارجاع به منابع در متون علمی را آموزش دیده باشند. همچنین بتوانند با استفاده از نرم افزارها و وب سایتها درصد تشابه متون علمی را بررسی نمایند.
         
         

        ارسال پیام خصوصی اشتراک گذاری : | | | | |
        این پست با شماره ۱۴۶۷۲ در تاریخ چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ ۰۳:۱۰ در سایت شعر ناب ثبت گردید

        نقد و آموزش

        نظرات

        مشاعره

        میر حسین سعیدی

        لاله و گل نشانه از طرف یار داشت ااا بی خبر آمد چنان روی همه پا گذاشت
        ابوالحسن انصاری (الف رها)

        نرگس بخواب رفته ولی مرغ خوشنواااااااگوید هنوز در دل شب داستان گل
        میر حسین سعیدی

        رها کن دل ز تنهایی فقط الا بگو از جان ااا چو میری یا که مانایی همه از کردگارت دان
        نادر امینی (امین)

        لااله الا گو تکمیل کن به نام الله چو چشمت روشنی یابد به ذکر لااله الا الله چو همواره بخوانی آیه ای ازکهف بمانی ایمن از سیصد گزند درکهف بجو غاری که سیصد سال درخواب مانی ز گرداب های گیتی درامان مانی چو برخیزی ز خواب گرانسنگت درغار مرو بی راهوار در کوچه و بازار مراد دل شود حاصل چو بازگردی درون غار ز زیورهای دنیایی گذر کردی شوی درخواب اینبار به مرگ سرمدی خشنود گردی زدست مردم بدکار
        میر حسین سعیدی

        مراد دل شود با سی و نه حاصل ااا به کهف و ما شروع و با ه شد کامل اااا قسمتی از آیه سی ونه سوره کهف برای حاجات توصیه امام صادق ااا ما شا الله لا قوه الا بالله اال

        کاربران اشتراک دار

        محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
        کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
        استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
        3