سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

اعضای آنلاین

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

جمعه 31 فروردين 1403
    11 شوال 1445
      Friday 19 Apr 2024
        به سکوی پرتاب شهرت و افتخار ،نجابت و اقتدار ... سایت ادبی شعرناب خوش آمدید مقدمتان گلباران🌹🌹

        جمعه ۳۱ فروردين

        پست های وبلاگ

        شعرناب
        آموزش وزن(2)
        ارسال شده توسط

        حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)

        در تاریخ : پنجشنبه ۱۲ آبان ۱۴۰۱ ۱۴:۲۳
        موضوع: آزاد | تعداد بازدید : ۱۳۴۴ | نظرات : ۵۷

        بسم الله الرّحمن الرّحیم
         
        در جستار قبلی با حروف و واج ها و تفاوت میان این دو آشنا شدیم. حال زمان آن رسیده است که به گذشته ای دور باز گردیم.
        زمانی که معلّم کلاس اول ابتدایی پس از آموزش الفبا، آب ، بابا و واژگان دیگر را برای بخش کردن به ما می سپردند. می گفتیم «آب» یک بخش دارد و «بابا» دو بخش.
        این بخش ها، همان هجاهایی هستند که اساس وزن را تشکیل می دهند.
        هجا(بخش یا سیلاب) چیست؟
        هر هجا در یک دم یا بازدم ادا می شود. این تعریف، چیزی ست که در کلاس اول ابتدایی هم بر همان اساس، اقدام به بخش کردن واژگان می کردیم. پس بهتر است که ملاک و معیاری داده شود تا به صورت دقیق بتوان هجاهای هر واژه را تشخیص داد.
        جهت مرور درسنامه قبلی عرض شود که واج ها به دو دسته صامت و مصوّت تقسیم می شود.
        از همنشینی واج ها، هجا تشکیل می شود.
         
        نکته مهم1: تعداد هجاهای هر واژه، دقیقاً برابر است با تعداد مصوّت های آن.
        حالا مشخص می شود که چرا «آب» یک هجا دارد. چون یک مصوّت دارد. همچنین «بابا» دو مصوّت دارد و به همین دلیل دو بخشی یا دو هجایی است.
        بر این اساس واژه «سخاوتمند» که دارای واج های « س -  ِ  - خ – ا – و -  َ  - ت – م -  َ  - ن – د » است، چهار هجا دارد. چون دارای چهار مصوّت به ترتیب «  ِ – ا -  َ  -  َ  » است.
        نکته مهم2: در زبان فارسی هیچ هجایی وجود ندارد که با مصوّت آغاز شود.
        چنانکه در پاسخ تمرین درسنامه ی قبلی گفته شد، واژگانی مثل آسمان یا آدم در ابتدای خود یک همزه ی صامت دارند. (ءاسمان / ءادم)
        همچنین بدیهی است که کسی «بابا» را به شکل «باب – ا» بخش نمی کند.
        بنابراین اگر بخواهیم مطابق کلاس اول ابتدایی(هر هجا در یک دم یا بازدم ادا می شود) یا مطابق معیار مصوّت ها(شامل نکات مهم 1 و 2)، هجاهای این واژه را مشخص کنیم به نتیجه ای مشترک می رسیم؛ یعنی « سِ – خا – وَت – مَند »
         
        نکته مهم3: در واژه هایی که تشدید دارند، همیشه یک واج از حرف مشدّد (دارای تشدید)، به عنوان واجِ پایانی یک هجا و واج بعدی به عنوان واجِ آغازین هجای بعدی قرار می گیرد.
        برای مثال واژه «معلّم» را در نظر بگیرید. هجاهای این واژه اینگونه است: مُ – عَللــِم
        همانطور که مشاهده می کنید، حرف «لام» که مشدّد است، واج پایانی یک هجا و واج آغازین هجای بعدی است.
         
        نکته مهم4: در واژگان بسیط* ، هیچگاه مصوّت بلند «ای»(ee) پیش از «ی» صامت قرار نمی گیرد.
        «ی» صامت مثل یــــاد ، دریــــا ، آیـــین(در این واژه، «ی» اول صامت و «ی» دوم مصوت است!)
        بر اساس نکته 4، واژه ای مثل «زیاد» به صورت «زِ یاد» و «خیابان» به صورت «خِ یا بان» است. هنگام تقطیع نیز همینطور تفکیک هجایی انجام می دهیم.
        تمرین:
        هجا(های) واژگان زیر را مشخص نمایید:
        سرو - سرما – زیبا  - باران – درد – آبیاری – مثلّث – زیارت – توطئه – آیه – ثریّا – فرمانروا - اولیا
         
        نمونه حل تمرین:
        سرو:  سَرو
        سرما: سَر - ما
         
         
        *بسیط: واژه بسیط در مقابل واژه مرکب است. واژه ای که تجزیه ناپذیر باشد را بسیط می گویند. بنابراین واژه «هدفمند» چون به دو بخش «هدف+مند» تقسیم می شود، واژه ای بسیط نیست؛ اما واژه «هدف» خود، واژه ای بسیط است.

        ارسال پیام خصوصی اشتراک گذاری : | | | | |
        این پست با شماره ۱۲۶۸۹ در تاریخ پنجشنبه ۱۲ آبان ۱۴۰۱ ۱۴:۲۳ در سایت شعر ناب ثبت گردید

        نقدها و نظرات
        شاهزاده خانوم
        پنجشنبه ۱۲ آبان ۱۴۰۱ ۱۴:۵۴
        سلام بر معلم پرتلاش 🍁🍁
        خدا قوت.. خیلی خوب بود خندانک
        سپاس برای زحمتی که کشیدید 🍁🍁
        فقط یه سوال.. آیا واژه‌های یک هجایی رو بهشون بسیط میگن؟ که قابل تجزیه نیست..؟
        و اینکه در واژه توطئه که در درسنامه قبلی از شبه مصوت *و* گفتید..
        برای بخش کردن.. این شبه *و*.. کجا غیبش می‌زنه؟
        ت ُ و ت ِ ء ِ
        حالا در بخش این می‌شود اگر اشتباه نکنم..
        تُ تِ ءِ
        سه بخش.. سه هجا..
        حالا *و* کجا می‌ره؟

        سپاسگزارم از صبوری شما در پاسخ‌ها چه در خصوصی چه در کامنت‌ها..🍁🍁
        خداوند اجرتان دهد..🍁🍁
        در پناه خدای مهربان سلامت و ثروتمند باشید 🍁🍁
        حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
        حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
        جمعه ۱۳ آبان ۱۴۰۱ ۰۹:۰۴
        سلام و عرض ادب شاهزاده خانوم انرژی فزای شعر ناب
        سپاسگزارم از حضور همواره مهرانگیزتان

        واژه های یک هجایی، بسیط هستند؛ اما هر واژه بسیط، تک هجایی نیست. همان «هدف» را در نظر بگیرید. دو هجا دارد اما بسیط محسوب می شود. یا مثلا واژه نسترن. سه هجا دارد اما بسیط است.
        مهم این است که شما نتوانید آن را به دو قسمت تفکیک کنید. مثلا در واژه «دانشگاه»، شما می توانید آن را اینطور تفکیک کنید:
        دان + ِش +گاه
        حتما به این نکته مهم توجه دارید که چنین تفکیکی، برای تشخیص مرکّب یا بسیط بودن واژه است و با تقطیع هجایی تفاوت دارد. اگر بخواهیم هجاهای این واژه را مشخص کنیم، چنین می شود:
        دا- نِش- گاه

        اما در خصوص واژه «توطئه». در خصوصی پاسخ سوالتان را ارسال کردم. فعلا در اینجا پاسخ نمی دهم تا هنگام حل تمرین.

        قدردان الطافتان هستم. خندانک
        ارسال پاسخ
        شاهزاده خانوم
        شاهزاده خانوم
        جمعه ۱۳ آبان ۱۴۰۱ ۱۳:۴۵
        سلام..🍁🍁
        ممنونم از پاسخگویی..🍁🍁
        درک بسیط برام کمی مشکله..🙈🙈
        ممکنه چند مثال دیگه بزنید؟ البته اگه وقت دارید.. ممنونم🍁🍁
        کل ماجرا دستگیرم شد..
        اما به مثال‌های بیشتری نیاز دارم..🙈🙈🙈
        سپاسگزارم..🙃🙃🙃🙃
        حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
        حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
        جمعه ۱۳ آبان ۱۴۰۱ ۱۴:۰۱
        عرض ادب مجدد
        دست بسیط است. شما نمیتوانید دست را تجزیه کنید. یعنی نمی توان گفت این واژه از د+ست تشکیل شده. ولی واژه دستمال را در نظر بگیرید. به دست+مال قابل تجزیه است.
        نگار بسیط، نگارستان مرکب
        ظرف بسیط، ظرفیت مرکب
        کار بسیط، بیکار مرکب
        ارسال پاسخ
        شاهزاده خانوم
        شاهزاده خانوم
        جمعه ۱۳ آبان ۱۴۰۱ ۱۴:۱۱
        آهاااان یه چیزی فهیدم..
        تجزیه شدن یعنی یه جورایی بعد تجزیه باز معنی بده و برای خودش کلمه مستقلی باشه ؟؟؟

        آیا درسته؟
        شاهزاده خانوم
        شاهزاده خانوم
        جمعه ۱۳ آبان ۱۴۰۱ ۱۴:۱۴
        نههههه فک نکنم اینم درست باشه..
        ن گار.. میگید بسیطه.
        ن گا رس تان مرکب..
        خب نگار هم مثل نگارستان تجزیه شده..؟؟؟؟ فقط اون چند هجا بیشتر داره🤔🤔🤔🤔
        حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
        حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
        جمعه ۱۳ آبان ۱۴۰۱ ۱۴:۲۴
        در بحث مرکب و بسیط کلا مبحث تقطیع هجایی را فراموش کنید. چون اساسا متفاوت است.
        نگارستان مرکب است چون قابل تجزیه به دو بخش نگار+ستان است.

        اما کلمه بسیط یک تکّه است و قابل تجزیه نیست.

        واژه مرکب ساختارهای بسیار متنوعی دارد که در این مجال نمی گنجد.
        ارسال پاسخ
        شاهزاده خانوم
        شاهزاده خانوم
        جمعه ۱۳ آبان ۱۴۰۱ ۱۴:۲۹
        حالا متوجه شدم خندانک
        همش براساس تقطیع هجایی بررسیش می‌کردم..🤭🙃
        سپاسگزارم معلم صبور.. که سرم داد نکشیدید و با طمانینه توضیح دادید 🤓😎
        اجرتان با صاحب اثر 😳😳😳😳😂😂😂
        اشتب شد.. اجرتان با خداوند متعال..😎
        تا درودی دیگر سلام..🤭
        حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
        حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
        جمعه ۱۳ آبان ۱۴۰۱ ۱۴:۳۹
        دلیلی برای داد زدن وجود نداره.
        شکر خدا که متوجه شدید.
        موفق باشید خندانک
        ارسال پاسخ
        شاهزاده خانوم
        شاهزاده خانوم
        جمعه ۱۳ آبان ۱۴۰۱ ۱۴:۴۱
        ببخشید معلم صبور.. سلاااام دوباره‌م خیلی زود هنگام شد‌‌..
        میشه خودم چند تا مثال بزنم ببینید درست متوجه شدم یا نه؟🤔

        ببینید.. واژه همرزم.. مرکب
        واژه اشتباه بسیط
        مبل بسیط
        صندلی بسیط
        هماورد مرکب
        تلویزیون بسیط..

        درست متوجه شدم..🤔🙈🙈🙈
        حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
        حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
        جمعه ۱۳ آبان ۱۴۰۱ ۱۷:۲۵
        عرض ادب مجدد
        بله. همه اش درست است خندانک
        ارسال پاسخ
        شاهزاده خانوم
        شاهزاده خانوم
        جمعه ۱۳ آبان ۱۴۰۱ ۱۸:۱۱
        خداروشکر.. سپاس 🙏
        محمد رضا خوشرو (مریخ)
        پنجشنبه ۱۲ آبان ۱۴۰۱ ۱۷:۴۹
        درود و عرض ادب.
        و
        قدردانی از جناب احسانی فر .

        در ادامه ی جلسه هجاها ، جلسه ی بخش بسیار عالی بود .
        ثابت قدم باشید .
        خندانک
        حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
        حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
        جمعه ۱۳ آبان ۱۴۰۱ ۰۹:۰۵
        سلام و عرض ادب جناب خوشروی عزیز و خوشدل
        انجام وظیفه کردم بزرگوار
        سپاسگزارم از حضور ارزشمندتان خندانک
        ارسال پاسخ
        محمد رضا خوشرو (مریخ)
        پنجشنبه ۱۲ آبان ۱۴۰۱ ۲۳:۴۲
        درودها .
        و سوالی داشتم از جناب احسانی فر.

        بدین گونه که پیش می‌رویم.
        درست نوشتن و درست خواندن در تقطیع و هجا نقش بسیار بسیار مهمی دارد به گونه ای که اگر اشتباهی در نوشتن باشد، باعث بهم خوردگیِ هجا و در نتیجه بهم ریختن وزن می‌گردد.
        درست است ؟.
        آیا.
        حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
        حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
        جمعه ۱۳ آبان ۱۴۰۱ ۰۹:۱۴
        عرض ادب مجدد جناب خوشروی عزیز
        همینطور است که می فرمایید.
        تا شعر به درستی خوانده نشود، تقطیع هم به درستی انجام نخواهد گرفت.
        اما وقتی که وزن شعر را پیدا کردید، هرجا که در خوانش هم شک داشته باشید، با نگاهی به وزن آن می توانید به راحتی به خوانش درست هم برسید.
        در این زمینه، هم رکن شناسی و هم اختیارات شاعری نقش مهمی ایفا می کنند که به امید خدا در مباحث آتی تقدیم خواهد شد.
        البته این را هم عرض کنم که هنوز مبحث هجا به پایان ترسیده و در پست بعدی تکمیل خواهد شد.
        ارسال پاسخ
        محمد رضا خوشرو (مریخ)
        محمد رضا خوشرو (مریخ)
        جمعه ۱۳ آبان ۱۴۰۱ ۱۰:۱۳
        خندانک
        محمد رضا خوشرو (مریخ)
        يکشنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۱ ۱۲:۴۲
        درود جناب احسانی فر در مورد کلمه آخر یک مصرع که فتحه کسره ضمه نمی‌گیرد توضیحی بفرمایید
        با تشکر خندانک
        محمد رضا خوشرو (مریخ)
        يکشنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۱ ۱۲:۵۹
        اگر بخواهم مثالی بزنم .
        ای آفتاب آینه دار جمال تو
        مشک سیاه مجمره گردان خال تو
        (هجای کوتاه)
        ....‌‌‌‌.....................
        ویا در آخر مصرع
        سارِ .......
        فوارِ.......

        خانه که می‌گویند (ه) آخر خوانده نمی‌شود.

        با تشکر .
        حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
        حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
        يکشنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۱ ۱۳:۰۶
        عرض ادب مجدد جناب خوشروی عزیز و بزرگوار
        با توجه به اینکه موضوع سؤال مربوط به مبحث اختیارات شاعری است، با اجازه تان در خصوصی مصدع شده، پاسخ خواهم داد. خندانک
        ارسال پاسخ
        مهرداد عزیزیان
        يکشنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۱ ۱۶:۴۳
        درود بزرگوار
        خسته نباشید
        مطالب ارزنده‌ایست🌺🌺🌺
        حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
        حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
        يکشنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۱ ۱۶:۴۹
        سلام و عرض ادب مهرداد جانم
        خوشحالم از حضورت برادرم خندانک
        ارسال پاسخ
        حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
        يکشنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۱ ۰۹:۲۳
        سلام و عرض ادب خدمت دوستان عزیز و بزرگوار
        تقدیر و تشکر از عزیزانی که نسبت به انجام و ارسال تمرین ها اهتمام ورزیدند.
        پاسخ تمرین ها را تقدیم می کنم:

        زیبا: زی - با
        باران: با - ران
        درد: دَرد
        آبیاری: ءاب - یا - ری
        مثلث: مُ - ثَل - لَث
        زیارت: زِ - یا - رَت
        توطئه: تُو - طِ - ءِ
        آیه: ءا - یِ
        ثریا: ثُ - رَی - یا
        فرمانروا: فَر - مان - رَ - وا
        اولیا: اُو - لِ - یا

        هنگام مشخص کردن هجای کلمات، به صامت هایی که ساکن هستند دقت کنید. تمام صامت های ساکن، واجِ پایانی یک هجا هستند؛ مگر اینکه بعد از آن بلافاصله یک صامت ساکن دیگر بیاید.
        مثلاً واژه آبیاری را در نظر بگیرید. صامت «ب» ساکن است و پس از آن صامت «ی» آمده که ساکن نیست. بنابراین قطعا «ب» واج پایانی هجا است( ءاب ).
        اما در واژه ای مثل «درد»، صامت «ر» ساکن است اما بلافاصله بعد از آن صامتِ ساکنِ «د» آمده است. در این صورت واج «د»، واج پایانی هجا است. اما اگر واژه «دردی» را در نظر بگیریم، صامت «ر» ساکن بوده و صامت«د» متحرک است(مصوت بلند «ی» بعد از آن آمده).

        هجای آغازین واژه هایی مانند توطئه، اولیا ، موز ، حوض و ... به صورت tow و ow و mowz و howz خوانده می شود. در چنین کلماتی، برای اینکه در تقطیع هجایی دچار اشتباه نشوید، می توانید آن را به صورت tov و ov و movz و hovz در نظر بگیرید.

        عزیزان گرامی چنانچه درباره مباحث این درسنامه هرگونه سؤالی دارید بپرسید. این ها مفاهیم پایه ای هستند و ضروری است که بر آنها مسلط شوید.
        شاهزاده خانوم
        شاهزاده خانوم
        يکشنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۱ ۰۹:۳۵
        سلام بر معلم پرتلاش 🍁🍁
        سپاس از گذاشتن پاسخ‌ها..
        در اولیا اشکال داشتم خندانک مثل توطئه.. خندانک
        و اینکه چرا من آبیاری رو.. ءآ ب ِ یا ری خوندم🙈 آیا اشتباهه؟

        ممنونیم برای زحماتی که می‌کشید..
        در پناه خدای مهربان باشید 🍁🍁
        ارسال پاسخ
        حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
        حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
        يکشنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۱ ۰۹:۴۶
        سلام بر شاهزاده خانوم انرژی فزای شعر ناب
        با نکاتی که مطرح شد، مشکل آن دو واژه حل شد؟

        در خصوص آبیاری هم در این مقطع اشتباه است. اما هنگام تقطیع هجایی به منظور استخراج وزن، تفاوتی ندارد. به امید خدا در درسنامه های بعدی توضیح داده خواهد شد.

        سپاسگزارم از حضور فعال و گرمی بخشتان خندانک
        شاهزاده خانوم
        شاهزاده خانوم
        يکشنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۱ ۱۰:۱۶
        درود مجدد..🍁🍁
        بلعععععع.. حل شد..
        ممنونم از شما.. خندانک
        منتظر درس بعدی هستیم..🍁🍁
        شاد باشید معلم حواس‌جمع خندانک
        محمد رضا خوشرو (مریخ)
        محمد رضا خوشرو (مریخ)
        يکشنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۱ ۱۲:۴۰
        خندانک
        ارسال پاسخ
        ابراهیم کریمی (ایبو)
        ابراهیم کریمی (ایبو)
        يکشنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۱ ۱۵:۴۱
        سلام بر معلمم ممنون برای وقتی که می گذارید
        پیش خودم جواب ها را نوشته بودم نگاه کردم خدا را شکر درست بود خندانک
        خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        مجیدنیکی سبکبار
        مجیدنیکی سبکبار
        يکشنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۱ ۱۶:۱۳
        سلام و درود فراوان،
        خدمت جناب حسین آقا احسانی فر ( منتظر لنگرودی )،
        عذرخواهی می کنم که بدلیل گرفتاری های زندگی قادر به صرف وقت فراوان و حضور در پست های مفیدی مانند این نداشتم و قصور کردم.
        پرواضح است که بیان این اصول و قوانین در مورد شکل و محتوا و وزن و صناعات شعری از طرف هر که باشد مفید و قابل تحسین است. از آنجا که هیچ کس در این زمینه بخاطر گسترش حیطه بحث و متغیر بودن برخی مفاهیم نمی تواند حرف کامل و جامعی بزند و هر کسی جایی نکاتی را از قلم می اندازد که یافتن آن ها از جانب دیگران و یاد آور شدنشان نه تنها آسیبی به این تلاش ها نمی زند بلکه موجب تدقیق و تعمیق آن ها نیز می گردد.
        اجازه می خواهم که نکته ای را عرض کنم که اغلب سرایندگان نوپا، متوسط و حتی پیش کسوتان در تشخیص هجاهای بلند با کشیده که دومی نسبت به اولی دارای یک هجای کوتاه اضافه است دچار اشتباه می شوند. توضیح و مشخص ساختن این نکته بسیار مهم است و در روانی اشعار کمک شایانی می کند. همچنین موجب بالا رفتن معلومات وزنی مخاطبان می گردد.
        نمونه شاخص آن در تمرینات پیشنهادی جنابعالی هجابندی کلمه مرکب آبیاری می باشد. شما در هجابندی آن چنین نوشتید:
        ءاب - یا - ری. بنده این کلمه را اگر به شکل استاندارد و فارسی معیار بنویسم اینچنین خواهد بود: آ - بِ - یا - ری. تأکید بنده روی تفاوت نوشتاری ءابیاری و آبیاری نیست که بحث آن جداست. بلکه تأکید مؤکد بنده روی هجابندی کلمه آب در متن یک سروده است به شرطی که آخرین هجای مصرع نباشد. در این صورت آب از دو هجای : بلند آ + کوتاه ب ساکن که ما بخاطر خلاص شدن از اصطکاک بیانی آن را مکسور می کنیم. این توصیه ایست که جناب دکتر سیروس شمیسا میکنند و عقل هم می پذیرد. پس در وسط مصرع آب یک هجای کشیده محسوب می شود که از یک هجای بلند آ و یک هجای کوتاه ب ساکن یا بطور مصنوعی مکسور تشکیل شده است. گاهی مشاهده می شود که دوستان بخاطر عبور از این مشکل آ را خیلی کوتاه بیان می کنند و می گذرند. اما در اصل آ کوتاه نیست.
        ایراد مشابهی به خود بنده در سروده «پژواک درد » جناب لاهیجی گرفته اند و به طور خصوصی بیان کرده اند که مبادا موجب رنجش بشود و یا امکان حضور و نظر در سایت شعر ناب را ندارند که بد نیست شما به عنوان یک مدیر افتخاری آن را پیگیری نمایید. ایشان به کلمه « میترا » ایراد وزنی می گیرند در مقابل : امّا- زیرا - حلوا- جویا و از این قبیل. شباهتی در این دو ایراد گیری به آب و میترا وجود دارد که میت هم مانند آب می تواند یک هجای کشیده محسوب شود. بنده از ایشان تشکر کردم و تقریبا پذیرفتم اما ته دلم احساس نیاز برای مراجعه به نوشتار فونوتیک کلمه میترا دارم تا ببینم که ی وسط کوتاه تلفظ می شود یا بلند. اگر بلند نوشته شده باشد باید این ایراد را پذیرفت. گرچه بنظر بنده نوعی تفاوت مابین میت مربوط به میترا و بر فرض وید مربوط به نوید، یا شی مربوط به شیرین وجود دارد. این بحث وارد مباحث تخصصی تر آواشناسی زبان فارسی می شود که پرداختن به آن ها نیز خالی از منفعت نیست.
        با عرض معذرت از جسارتی که به خرج دادم. ناگهان در اعلان های نقد های سبز توجه من جلب به این نکته شد و حیفم آمد آن را با شما در میان نگذارم.
        موفق و بهروز باشید
        خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
        حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
        يکشنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۱ ۱۶:۳۹
        سلام و عرض ادب ابراهیم جانم
        همراهی شما واقعا مایه افتخار است.
        بسیار خوشحالم از حضورت برادرم خندانک
        حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
        حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
        يکشنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۱ ۱۶:۴۸
        سلام و عرض ادب جناب سبکبار عزیز و گرانقدر
        در ابتدا از اینکه به صفحه ناقابل حقیر تشریف آوردید بسیار سپاسگزارم.
        اما آنچه در خصوص واژه آبیاری فرمودید مربوط به درسنامه بعدی است که هم اکنون آماده است اما در پایان هفته جاری تقدیم دوستان خواهد شد.
        در این درسنامه اصلاً صحبتی از هجای کوتاه و بلند و کشیده به میان نیامده است. بی شک معرفی این هجاها نیازمند مقدمه ایست که در آن درسنامه بدان اشاره گردیده است.

        در این مقال صرفاً افزایش مهارت تقطیع و تفکیک و هجاها مطرح شده است.

        جهت استحضار حضرتعالی بیان می دارد که هر واژه ای که به عنوان تمرین ارائه می شود، نکته ای در دل دارد که ناخودآگاه همراهان را به سویش سوق می دهم. واژه آبیاری هم دقیقاً چنین ویژگی دارد.

        اما نکته قابل عرض اینکه، صورت نوشتاری هجای کشیده در کتاب دکتر شمیسا به صورت پیشنهادی آورده شده است. پیشنهاد خوبی هم هست اما الزامی در به کارگیری آن نیست.

        در نهایت از حضور مهرانگیزتان قدردانی می کنم. خندانک
        علیرضا شفیعی
        علیرضا شفیعی
        چهارشنبه ۱۸ آبان ۱۴۰۱ ۱۴:۴۷
        درود استاد خندانک
        عرض ارادت کامل خندانک خندانک خندانک خندانک

        ارسال پاسخ
        فاطمه بهرامی
        پنجشنبه ۱۲ آبان ۱۴۰۱ ۱۸:۴۳
        درود بر شما استاد بزرگوار
        بسیار آموزنده بود
        حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
        حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
        جمعه ۱۳ آبان ۱۴۰۱ ۰۹:۰۶
        سلام و عرض ادب خانم بهرامی بزرگوار
        سپاسگزارم از حضور ارزشمند و نظر لطفتان خندانک
        ارسال پاسخ
        علیرضا شفیعی
        پنجشنبه ۱۲ آبان ۱۴۰۱ ۲۰:۴۳
        درود بر جناب استاد منتظر گرامی خندانک
        صمیمانه قدردان زحمات بی دریغ شما هستم خندانک
        این بخش از آموزش نیز بسیار عالیست خندانک خندانک خندانک خندانک
        شاد و سلامت باشید خندانک خندانک خندانک خندانک
        حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
        حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
        جمعه ۱۳ آبان ۱۴۰۱ ۰۹:۰۸
        سلام و عرض ادب اخلاقی مرد بزرگ شعر ناب
        بنده باید از خرده نوازی تان قدردانی کنم استاد جانم.
        سپاسگزارم از حضور ارزشمند و مهرانگیزتان خندانک
        ارسال پاسخ
        فاطمه مهری
        پنجشنبه ۱۲ آبان ۱۴۰۱ ۲۱:۲۰
        درود استاد
        سپاس از زحمات شما خندانک خندانک
        حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
        حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
        جمعه ۱۳ آبان ۱۴۰۱ ۰۹:۰۹
        سلام و عرض ادب خانم مهری بزرگوار
        سپاسگزارم از بذل عنایتتان به این ناقابل خندانک
        ارسال پاسخ
        آذر مهتدی
        جمعه ۱۳ آبان ۱۴۰۱ ۰۰:۲۰
        درود بر شما
        سپاسگزارم خندانک خندانک خندانک خندانک
        حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
        حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
        جمعه ۱۳ آبان ۱۴۰۱ ۰۹:۱۵
        سلام و عرض ادب شاعر توانمند خانم مهتدی بزرگوار
        حضورتان مایه افتخار است.
        سپاسگزارم از حضور ارزشمندتان خندانک
        ارسال پاسخ
        محمد گلی ایوری
        جمعه ۱۳ آبان ۱۴۰۱ ۱۱:۱۹
        سلام و عرض ادب و احترام دیر هنگام
        تنها کلام درخور اینکه :
        سپاسگزارم
        در پناه حق باشید
        خندانک
        حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
        حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
        جمعه ۱۳ آبان ۱۴۰۱ ۱۲:۵۵
        سلام و عرض ادب استاد گلی عزیز و بزرگوار
        سپاسگزارم از حضور ارزشمندتان خندانک خندانک

        دیروز ناگهان به ذهنم رسید که بهترین زمان برای ارسال درسنامه ها، روز پنجشنبه است. چون دوستان می توانند از تعطیلی روز جمعه جهت آماده سازی تمرین ها استفاده کنند.
        مطلب را ارسال کردم و از استاد ملحق تقاضا کردم که اگر صلاح می دانند منتشر بفرمایند.
        ایشان هم لطف کرده، تایید فرمودند.

        جا دارد که از ایشان تقدیر و تشکر نمایم. خندانک

        همچنین به قید حیات، منبعد چهارشنبه ها یا پنجشنبه ها درسنامه های مبحث وزن را ارسال خواهم کرد ان شاءالله.
        ارسال پاسخ
        فرشید ربانی (این بشر)
        جمعه ۱۳ آبان ۱۴۰۱ ۲۰:۲۲
        خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
        حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
        جمعه ۱۳ آبان ۱۴۰۱ ۲۱:۱۹
        درود بر آقا فرشید عزیز خندانک
        ارسال پاسخ
        رحیم فخوری
        يکشنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۱ ۰۹:۴۰
        درو دواحترام خدمت استاد جناب احسانی فر عزیز...بسیار ساده و قابل فهم است ،بسیار عالی⚘⚘⚘
        حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
        حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
        يکشنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۱ ۰۹:۴۷
        سلام و عرض ادب بزرگمرد دلنشین شعر ناب
        سپاسگزارم از حضور ارزشمندتان.
        امیدوارم شیوه ارائه مطالب به گونه ای باشد که دغدغه ارزشمندتان را پاسخ دهد. خندانک
        ارسال پاسخ
        طلعت خياط پيشه (طلاي كرماني)
        پنجشنبه ۱۹ آبان ۱۴۰۱ ۱۷:۴۱
        درود بر جناب احسانی فر ارجمند
        یک چمن عطر ِ گلهای بهاری تقدیم شما
        خندانک خندانک خندانک خندانک
        شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
        جمعه ۲۰ آبان ۱۴۰۱ ۲۱:۵۲
        درود جناب احسانی فر عزیز خندانک
        نگارش آموزشی از سخت ترین هاست و شما خیلی خوب از عهده آن بر آمده اید. دست مریزاد خندانک
        خدا یار و یاورتان باشد. خندانک خندانک خندانک
        شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
        چهارشنبه ۹ آذر ۱۴۰۱ ۱۳:۵۰
        درود جناب احسانی فر عزیز خندانک
        این بند از مطلب آموزشی شما برایم بسیار گنگ است:

        نکته مهم4: در واژگان بسیط* ، هیچگاه مصوّت بلند «ای»(ee) پیش از «ی» صامت قرار نمی گیرد.
        «ی» صامت مثل یــــاد ، دریــــا ، آیـــین(در این واژه، «ی» اول صامت و «ی» دوم مصوت است!)

        بیشتر منظورم دو کلمه «یاد» و «دریا» است. از دو «ی» گفته اید. اگر امکان دارد بیشتر توضیح بفرمایید.
        سپاس خندانک خندانک خندانک
        حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
        حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
        چهارشنبه ۹ آذر ۱۴۰۱ ۱۴:۱۶
        سلام و عرض ادب برادرم.
        واج «ی» شخصیتی دوگانه دارد. گاهی نقش مصوت ee را ایفا می کند؛ گاهی هم در نقش صامت به کار می رود.
        برای مثال این واج در واژه «ساقی»، مصوت ee است و تلفظ آن چنین است: gãhii
        اما در «یاد و دریا» صامت است و به صورت yãd و daryã تلفظ می شود.
        اگر تفاوت شخصیت دو گانه «ی» را متوجه شده باشیم، به نکته مهم ۴ می رسیم.
        در واژه هایی مثل «گیاه، سیاه، زیاد، خیابان، افراسیاب، میان و...»، که همگی بسیط هستند، این واج نقش صامت را دارد. نکته اینجاست که در اینگونه واژگان هیچ گاه مصوت ee قبل از «ی» صامت نمی آید.
        برای مثال نمی گوییم گی یاه.

        امیدوارم مطلب روشن شده باشد.
        ارسال پاسخ
        شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
        شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
        پنجشنبه ۱۰ آذر ۱۴۰۱ ۰۱:۲۲
        درود و خداقوت جناب احسانی فر عزیز خندانک
        مفهوم شد. سپاس
        خدا یار و یاورتان باشد. خندانک خندانک خندانک
        پنجشنبه ۱۲ آبان ۱۴۰۱ ۱۹:۵۹
        درود بر شما
        بسیار آموزنده بود سپاسگزارم
        حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
        حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
        جمعه ۱۳ آبان ۱۴۰۱ ۰۹:۰۷
        سلام و عرض ادب خانم راحیل گرانقدر
        سپاسگزارم از حضور ارزشمند و نظر مبارکتان خندانک
        ارسال پاسخ
        تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.



        ارسال پیام خصوصی

        نقد و آموزش

        نظرات

        مشاعره

        کاربران اشتراک دار

        محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
        کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
        استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
        0