سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

جمعه 2 آذر 1403
    21 جمادى الأولى 1446
      Friday 22 Nov 2024
        مقام معظم رهبری سید علی خامنه ای و انقلاب مردمی و جمهوری اسلامی ایران خط قرمز ماست. اری اینجا سایت ادبی شعرناب است مقدمتان گلباران..

        جمعه ۲ آذر

        پست های وبلاگ

        شعرناب
        منظور از شعر پیشرو
        ارسال شده توسط

        محمد علی رضاپور

        در تاریخ : پنجشنبه ۳ شهريور ۱۴۰۱ ۰۲:۵۶
        موضوع: آزاد | تعداد بازدید : ۷۱۱ | نظرات : ۶

        منظور از شعر پیشرو

        منظور از شعر پیشرو  در تعبیر اروپایی اش و برپایه ی ترجمه از زبان فرانسه،  شعر آوانگارد یا شعر سنت شکن و هنجارگریز است و چه بسا هرچه مخالفت بیش تری با سنت و هنجار داشته باشد، آوانگارد تر شمرده شود.
        در شعر فارسی، گاهی عنوان شعر پیشرو را _نه  بعنوان اسمی خاص بلکه بعنوان صفتی_ برای کل شعر نو یا بخشی از شعر نو به کار می برند و مثلا سرایندگانی همچون جنابان یوشیج و شاملو را  نمادهایی در شعر پیشرو معرفی می کنند و مشخص است که عنوان شعر پیشرو در این جا، صفتی برای شعر نو است یعنی آنها هم تقسیم بندی شعر فارسی به دو شاخه ی سنتی و نو را پذیرفته اند و برای شعر نو یا بخشی از آن، صفت پیشرو را به کار می برند.
        منظور ما از شعر پیشرو، پیرو نگاه فرانسوی نیست بلکه در نگاهی بومی گرایانه و با اهمیت قائل شدن به هر دو جنبه ی سنت و نوآوری، و آمیختگی همراه با چاشنی تازگی، ما شعر پیشرو را سبکی آمیخته از شعر سنتی و شعر نو به همراه  تازگی هایی برجسته،
        معرفی می کنیم که خود، جزئی از مکتب (فلسفی_) ادبی نورگرایی است و منظور از این مکتب بومی بطور خیلی خلاصه، ترسیم طبیعت و سنت با قلم موی معنویت بر بوم پسامدرن است.
        شعر پیشرو، هرچند آمیخته ای از شعر سنتی و شعر نو (همراه با جنبه هایی تازه) است، هم با شعر سنتی و هم با شعر نو (نیمایی، سپید و...) اختلاف دارد و موجودی جداگانه است و در نتیجه، شاخه ی سومی در شعر فارسی. 
        در نگاه کلی، مهم ترین اختلاف شعر
        پیشرو با دو نوع دیگر، در داشتن مکتبی بومی به نام نورگرایی است که شعر پیشرو، نتیجه ی این مکتب در حوزه ی شعر است و مکتب ادبی، بالقوه، قابل گسترش به حوزه ها ی دیگر فرهنگ و هنر همچون نقاشی، مجسمه سازی، معماری و... است و این، یکی از تفاوت های مکتب ادبی نورگرایی با سبک های سنتی و تاریخی شعر فارسی (مانند خراسانی، عراقی و هندی) است؛ افزون بر این که سبک های سنتی و تاریخی شعر فارسی، در نتیجه ی سیر طبیعی تاریخ جامعه و تا حدود زیادی بصورت انفعالی به وجود آمده اند اما مکتب ادبی، حالتی فعال دارد و پیشنهادی از طرف فرد یا گروهی برای تغییر یا تعدیل وضعیت موجود است‌‌‌‌‌‌.
        در شعر نوی فارسی هم وجود مکاتب ادبی اروپایی همچون سمبولیسم، رئالیسم، رومانتیسم و... چراغ راه نو سرایان بوده، هرچند، نوآوری هایی هم در آثار ایشان دیده می شده، با این حال، 
        تا جایی که می دانیم، 
        نوآوری های ایشان هیچگاه در حد ایجاد مکتبی بومی نبوده است. 
        شعر پیشرو فارسی _که ما آن را در کنار شعر سنتی و شعر نو، شاخه ی سوم شعر فارسی می دانیم _ 
        در فرا دست خود، مکتب ادبی بومیی (بومی ای) به نام نورگرایی دارد و در فرو دست خود، گونه هایی دارد همچون 
        سروش، سه گلشن، شعرسبز یا چندآهنگ و شعر تک و گونه ی دیگری به نام سه گانی _که آن را، نیای شعر پیشرو گمان می کنیم.
        محمدعلی رضاپور (مهدی)،
        شهریور 1401 کوچنمای خورشیدی،
        سرزمین پارسی _ ایران_ تهران_شهریار(اندیشه)

        ارسال پیام خصوصی اشتراک گذاری : | | | | |
        این پست با شماره ۱۲۳۹۴ در تاریخ پنجشنبه ۳ شهريور ۱۴۰۱ ۰۲:۵۶ در سایت شعر ناب ثبت گردید

        نقدها و نظرات
        شاهزاده خانوم
        پنجشنبه ۳ شهريور ۱۴۰۱ ۰۹:۵۶
        درود بر شما جناب رضاپور بزرگوار خندانک

        بسیار عالی بود و استفاده بردیم خندانک خندانک
        محمد علی رضاپور
        محمد علی رضاپور
        پنجشنبه ۳ شهريور ۱۴۰۱ ۲۰:۵۹
        درود و سپاس تان شاهزاده خانوم گرامی خندانک خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        سارا خوش روش
        پنجشنبه ۳ شهريور ۱۴۰۱ ۱۲:۰۳
        درودها، بسیار عالی، سپاس 🌸🌸🌸
        محمد علی رضاپور
        محمد علی رضاپور
        پنجشنبه ۳ شهريور ۱۴۰۱ ۲۱:۰۰
        درودها و سپاس ها یتان خندانک خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        کوثر سخی زاده
        جمعه ۴ شهريور ۱۴۰۱ ۰۰:۵۱
        بسیار عالی
        مستدام باشید🌱 خندانک
        محمد علی رضاپور
        محمد علی رضاپور
        يکشنبه ۶ شهريور ۱۴۰۱ ۱۵:۰۵
        درود و سپاس تان خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.



        ارسال پیام خصوصی

        نقد و آموزش

        نظرات

        مشاعره

        میر حسین سعیدی

        لاله و گل نشانه از طرف یار داشت ااا بی خبر آمد چنان روی همه پا گذاشت
        ابوالحسن انصاری (الف رها)

        نرگس بخواب رفته ولی مرغ خوشنواااااااگوید هنوز در دل شب داستان گل
        میر حسین سعیدی

        رها کن دل ز تنهایی فقط الا بگو از جان ااا چو میری یا که مانایی همه از کردگارت دان
        نادر امینی (امین)

        لااله الا گو تکمیل کن به نام الله چو چشمت روشنی یابد به ذکر لااله الا الله چو همواره بخوانی آیه ای ازکهف بمانی ایمن از سیصد گزند درکهف بجو غاری که سیصد سال درخواب مانی ز گرداب های گیتی درامان مانی چو برخیزی ز خواب گرانسنگت درغار مرو بی راهوار در کوچه و بازار مراد دل شود حاصل چو بازگردی درون غار ز زیورهای دنیایی گذر کردی شوی درخواب اینبار به مرگ سرمدی خشنود گردی زدست مردم بدکار
        میر حسین سعیدی

        مراد دل شود با سی و نه حاصل ااا به کهف و ما شروع و با ه شد کامل اااا قسمتی از آیه سی ونه سوره کهف برای حاجات توصیه امام صادق ااا ما شا الله لا قوه الا بالله اال

        کاربران اشتراک دار

        محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
        کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
        استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
        3