سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

چهارشنبه 28 آذر 1403
    18 جمادى الثانية 1446
      Wednesday 18 Dec 2024
        مقام معظم رهبری سید علی خامنه ای و انقلاب مردمی و جمهوری اسلامی ایران خط قرمز ماست. اری اینجا سایت ادبی شعرناب است مقدمتان گلباران..

        چهارشنبه ۲۸ آذر

        مرا خواهد کشت

        شعری از

        فرحناز راسخ

        از دفتر گم گشته نوع شعر غزل

        ارسال شده در تاریخ دوشنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ ۰۶:۰۱ شماره ثبت ۹۹۴۲۶
          بازدید : ۵۷۲   |    نظرات : ۲۳

        رنگ شــعــر
        رنگ زمینه
        دفاتر شعر فرحناز راسخ

        چو‌عقابی غم پرواز مرا خواهد کشت
        قصه غربت شیراز مرا خواهد کشت
         
        مددی گرنکند عشق تو امروز مرا
        آخر اين، درد پر از رازمرا خواهد كشت
         
        مانده ام دور  از آرامش ومشتاق حضور
        عاقبت دوری  همراز مرا خواهد کشت
         
        یک به یک ثانیه ها میگذرد در هجران
        این غم خانه برانداز مرا خواهد کشت
         
        سوسن و سرو وصنوبر همه جمعند ولی
        هجر تو  ای همه دمساز مراخواهدکشت
         
        باز از حرمت آرامش چشمت دورم
        دوري از اين همه اعجاز مرا خواهد كشت
         
         
        چشمه عشق تو در خلوت جانم جاری است
        این همه آیه ی غمسازمرا  خواهد كشت
         
         
        گرچه خوبان همه خنیاگر جانم شده اند
        رفتنت ای مه طنازمراخواهدکشت
         
        نفسی روحنوازی چو نباشی به تنم
        آتش آه فرحناز مرا خواهد کشت
         
         
        فرحناز راسخ ون کوور۲۰۱۸
        ۱
        اشتراک گذاری این شعر

        نقدها و نظرات
        مهرداد عزیزیان
        سه شنبه ۱۱ خرداد ۱۴۰۰ ۲۳:۴۹

        عرض سلام و تبریک به شاعر گرامی سرکار خانم فرحناز راسخ بابت سرودن این شعر زیبا.دستمریزاد
        از تیک نقد استفاده کردم صرفا به ۲ دلیل
        ۱.این شعر زیبا بیشتر دیده شود
        ۲. اساتید گرامی همچون جناب حاج محمدی جناب مولایی جناب حکیم و دیگر دوستان که گاها از گزینه ی نقد استفاده میکنند اگر تا کنون این غزل زیبا را ندیده اند متوجه آن بشوند و نقدی بر آن بنویسند
        سپاس از سرکار خانم راسخ و اساتید گرامی🙏🌺
        طاهره حسین زاده (کوهواره)
        طاهره حسین زاده (کوهواره)
        چهارشنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ ۱۵:۵۹
        لطف نمایید تیک نقد ادبی را برای ابرازات شخصی نزنید.
        قبلاً از درک والای اعضای سایت متشکریم
        ارسال پاسخ
        مهدی محمدی
        مهدی محمدی
        چهارشنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ ۱۹:۴۴
        درود مهرداد عزیزیان، شاعر ادیب و فرهیخته
        با توجه به اینکه نقدها در گوشه سمت راست سایت و به صورت محدود قابل نمایش است (هفت نقد) هر نقد تازه ای که نوشته می شود یک نقد از حالت نمایش خارج می شود
        بنابراین نه تنها مدیران سایت بلکه خود شاعران باید در جهت ارتقا و کیفیت نقدها همت و همدلی داشته باشند.

        بانو حسین زاده هم یقینا در نخصوص دف سعی و تلاش خود را کرده و چند تن از دوستان دیگر نیز از جمله مهرداد مانا نیز بابت آن پنجره سبز تشکر کردند همینطور که از پنجره سبزی که شما دوست فرهیخته و ادیبم گشودید

        سخت گیری مفرط در گشودن پنجره سبز اولا باعث دلزدگی می شود در ثانی افراد تازه کار مثل خود بنده که به نقد علاقه دارند اگر پنجره سبز نگشایند و قلم به دست نگیرند، نخواهند توانست در آینده بعنوان منتقد در جایگاه قابل قبولی نقش ایفا کنند

        پس چه بهتر که دوستانه و محترمانه، همدل باشیم و اگر نقدی هم بر نقدی داریم، باز هم محترمانه و آنگونه که در شان شاعر و منتقد و این سایت و مخاطبان فرهیخته است، با هم گفتگو کنیم

        به عقیده من اگر شما وارد نکات ریزتری می شدید چون با شناختی که از شما و توانایی تان در سرایش سراغ دارم، برای شما دور از دسترس نبوده و با اندکی حوصله می توانستید نکات برجسته شعر را مطرح کنید

        راستش انتظار هم نداشتم از شما، به خاطر پاسخی که نوشتید

        در هر صورت حسن نیت شما برای ما مهم است و آن اینکه قصد معرفی یک اثر فاخر را داشته اید و شاید میشد به گونه ای بهتر در خصوص پنجره سبز گشودن متذکر شد

        بانو حسین زاده هم به عنوان مدیر افتخاری سایت قلم می زندن بدون شک ایشان هم با حسن نیت این نکته را یادآوری کرده اند و به خاطر مسئولیتی که به ایشان واگذار شده و در جهت ارتقای سطح کیفی سایت تلاش می کنند

        امیدوارم اینگونه مسائل موجب رنجش هیچ کدام از دوستان فرهیخته و ادیب نشود
        ایمان اسماعیلی (راجی)
        ایمان اسماعیلی (راجی)
        چهارشنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ ۲۳:۴۲
        درود و عرض ادب بر همه ی بزرگواران و دوستان ادیبم
        جناب عزیزیان
        برداشت تان نسبت به استاد بانو حسین زاده گرامی
        کاملا شخصی بوده و این بزرگوار را کامل نشناخته اید
        پی نوشت توضیح عالی و بدون کم و کاست مهدی محمدی عزیز
        ایشان در امر آموزش به دوستان اهل قلم که کم هم نیستند از جمله خود بنده ، بسیار کمک کرده اند و کمک می کنند در صورت نیاز به خصوصی تان
        دوستانی که از قلم استاد حسین زاده بهره بردند که من میشناسم ، بماند انهایی را نمی شناسم، معرفی خواهم کرد.
        چنانچه شما از ایشان و ایشان از شما رنجیده خاطراند به حرمت ساحت مقدس(شعر) و زحمات بی دریغ شبانه روزی استاد بزرگمهر جناب ملحق مدیریت محترم، گذشت کرده و از حواشی به وجود امده عبور
        در پناه خدا باشید هر دو بزرگوار خندانک
        با احترام خندانک خندانک خندانک
        مهرداد عزیزیان
        سه شنبه ۱۱ خرداد ۱۴۰۰ ۲۱:۱۴
        عرض سلام و تبریک به شاعر گرامی سرکار خانم فرحناز راسخ بابت سرودن این شعر زیبا.دستمریزاد
        از تیک نقد استفاده کردم صرفا به ۲ دلیل
        ۱.این شعر زیبا بیشتر دیده شود
        ۲. اساتید گرامی همچون جناب حاج محمدی جناب مولایی جناب حکیم و دیگر دوستان که گاها از گزینه ی نقد استفاده میکنند اگر تا کنون این غزل زیبا را ندیده اند متوجه آن بشوند و نقدی بر آن بنویسند
        سپاس از سرکار خانم راسخ و اساتید گرامی🙏🌺
        مهرداد مانا
        چهارشنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ ۱۶:۲۱
        سلام .. باز هم مسیر طولانی خوابگاه و کارگاه و باز هم پر کردن این مسافت با شعر شیرین دوستان .... یکی از مصاریع را در ذهن شوتم تقطیع کردم و به فاعلاتن فعلاتن فعلاتن فعلن رسیدم ( رمل مثمن مخبون محذوف مشکوک )

        چرا رمل ؟؟ چون اساس رکن آن بر فاعلاتن استوار است

        چرا مثمن؟؟ چون هر بیت آن هشت تا رکن داره و مثمن یعنی هشت تایی

        چرا مخبون ؟؟ چون هجای اول فاعلاتن که هجایی بلند است به هجای کوتاه تبدیل شده و فعلاتن بدست آمده

        چرا محذوف ؟ چون رکن آخر مصرع را موش خورده و از آن فاعلن باقی مانده بود که خوشبختانه بنده رسیدم

        چرا مشکوک ؟؟ همینجوری چپ چپ نگام نکنید خوب معلومه هر مصرعی که مانا بخواد وزنشو کشف کنه مشکوکه کلا . کدام بار درست تقطیع کردم که این بار دومم باشه ؟؟ والا ...

        و فکر کنم این صفحه مناسب باشد تا برای دوستانی که چون مانا نوآموز هستند بحث زحافات را با هم مرور کنیم :

        پیچیده ترین بخش عروض همین زحافات است . زحاف در لغت یعنی دور شدن از اصل . من در اینجا آنرا به معنی انشعاب میدانم . بحور شعر هرکدام چندین انشعاب دارند که به آنها زحاف میگویند .. اما زحافات هم هرکدام نامی دارند . که اگر شما بخواهید کامل یاد بگیرید چاره ای ندارید جز اینکه آنها را با تمرین و حوصله یاد بگیرید . اما از آنجا که اساس کار بنده اینست که شما فقط با مقدمات کار آشنا شوید و دلزدگی پیش نیاید ، فقط فشرده ی کار را اینجا میاورم :

        ما چهار نوع زحاف داریم :

        نوع اول از حذف هجاهای بلند و کوتاه در ارکان بدست میاید مثلا رکن اصلی فاعلاتن باشد . اما یکی از آنها به فاعلا = فاعلن تبدیل شود . حالا در کتابهای عروض برای هر نوع هجایی که حذف شده یک نام میگذارند . اما شما فعلا لازم نیست با این اسامی آشنا شوید و به همه ی آنها همان محذوف را اطلاق کنید . مثال :

        فاعلاتن فاعلاتن فاعلن ( رمل مسدس محذوف ) همین کافیه و اگر خواستید بیشتر آشنا شوید میتوانید به دهها جلد کتاب مربوطه مراجعه کنید .و نمونه ی همین زحاف هم درین صفحه است . البته اگر این خوش رقصی های راننده ی سرویس ما باعث خلل در نقد فخیم و سلیس بنده وارد نشده باشد . من ندیدم آدم در هشتادسالگی اینجور رانندگی کنه والا طرف ما توی این سن میرن خون بس . این تازه تتلو گوش میده

        نوع دوم از زحافات از اضافه کردن یک هجا به رکن اصلی بدست میاید مثلا :

        مستفعلن مستفعلن مستفعلن مستفعلاتن ( رجز مثمن مرفل ) خلاص .. یعنی هرجا دیدید که به رکن اصلی حرفی اضافه شده بدانید ترفیل قائل شدند و آن وزن مرفل است .. همین .


        نوع سوم از زحافات از کوتاه کردن یک هجای بلند بدست میاید . این خودش چهار بخشه :


        اگر هجای اول را کوتاه کنیم بهش میگیم مخبون مثل تبدیل فاعلاتن به فعلاتن که فا به ف تبدیل شده( مث همین غزل )

        اگر هجای دوم را کوتاه کنیم بهش میگن مطوی مثلا تبدیل مستفعلن به مفتعلن که تَف به تَ تبدیل شده


        اگر هجای سوم را کوتاه کنیم بهش میگیم مقطوع مثل تبدیل مفاعیلن به مفاعلن که عی به عِ تبدیل شده


        و اگر این اتفاق در هجای چهارم بیفتد بهش میگیم مکفوف مثل تبدیل فاعلاتن به فاعلاتُ که تُن به تُ تبدیل شده ..... افتاد ؟؟؟


        نوع چهارم از زحافات هم مرکب است . یعنی محصول دو نوع زحاف است که اینرا هم اینجا لازم نیست یاد بگیرید . مثلا در جایی ممکنست مخبون و مطوی اعمال شود که به آن مخبول میگویند ولی شما اگر چنین چیزی دیدید بنویسید مخبون مطوی و نیازی فعلا نیست نام ترکیبات را حفظ کنید . وقتی اینها را فوت آب شدید بعدها پی باقی اسامی زحافات بروید . ( دقیقا مث بنده که کلا شش ساعته یاد گرفتم و با کمال خونسردی و خجستگی تازه دارم کنفرانس پس میدم . یعنی من با این اعتماد بنفس چطور رییس جمهور کانادا نشدم خدا میدونه )

        اما غزلی که خواندیم . خوب اول از همنام خودم تشکر کنم بابت معرفی این اثر و بعد از خود شاعر که ما را مهمان طبع نیکویشان نمودند

        اول اینکه غم غریبی سخت است بخصوص آنکه از شیراز دور باشید چون معتقدم هرکس از شیراز دور باشد بهرحال غریب است مگر آنکه تا حالا شیراز نرفته باشد . اما چنین غمسروده هایی اغلب ترش هستند حال آنکه ما با محتوایی شیرین طرفیم و شاعر انگار همزمان که از شیراز دور است ما را با خود به هوای شیرازی سروده مالوف میکند . مورد دوم رعایت مراعات نظیر در هر بیت است که سبب ساز حلاوت دو چندان کار شده است . سوم زبان سروده نه سنتی ست و نه خیابانی بلکه میان هردو لهجه ایستاده است و با مهارت از هردو گویش وام گرفته است بی آنکه ردی باقی گذاشته باشد .

        چو‌عقابی غم پرواز مرا خواهد کشت
        قصه غربت شیراز مرا خواهد کشت

        واج ق و غ در اینجا بسامدی زیبا دارند


        سوسن و سرو وصنوبر همه جمعند ولی
        هجر تو ای همه دمساز مراخواهدکشت

        و باز هم مراعات نظیر اینبار با طبیعت



        گرچه خوبان همه خنیاگر جانم شده اند
        رفتنت ای مه طنازمراخواهدکشت

        و اینجا ارتباط میان خنیاگر و طناز که تصویری دلخواه به ذهن تبادر میکند


        خوشبختانه بنده در کمال صحت و سلامت و عافیت جسمی ( عقلی را مطمئن نیستم ) به مقصد رسیدم و الان با دو سوال درگیرم اول اینکه چرا این دکلها هیچکدام نارگیل ندارند و من چرا اینهمه سال از اینها بالا رفتم ؟ دوم بنظرتان زیراب راننده را پیش آژانس بزنم یا نع ؟

        خندانک خندانک
        مهرداد عزیزیان
        مهرداد عزیزیان
        چهارشنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ ۱۸:۴۲
        سلام بر جناب مهرداد مانا.از نقدتان بهره بردم.متشکرم🙏🌺
        ارسال پاسخ
        مهدی محمدی
        مهدی محمدی
        چهارشنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ ۱۹:۵۳
        سلام و درود مانا
        بسیار هم عالی، این درس امروزمان که خوب یاد گرفتیمش
        البته دوست من این زحافات در توان ادبی بنده نیست وگرنه بیشتر همراهی می کردم
        در خصوص وزن هم این بار شانسی زدی به هدف خندانک
        (با وجود آهنگ تتل و رانندگی پیرمرد تتلی) خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        ایمان اسماعیلی (راجی)
        ایمان اسماعیلی (راجی)
        چهارشنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ ۲۳:۴۴
        سلام بر مانای بزرگ مهر خندانک
        عالی بود مثل همیشه خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        مسعود میناآباد  مسعود م
        مسعود میناآباد مسعود م
        چهارشنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ ۲۳:۴۸

        سلام برمانای فاتح تر از اسکندر مقدونی
        که تمام قله های صعب عروض را در نوردیده و فتح نموده
        مارا باش که پای تپه چند متری فعل هم پایمان هم می لرزد و هم می لنگد
        این عروض مخنس
        سپاسگزارم
        که دانسته هایت را بدین شیوایی در اختیار شاگرد لنگت میگذاری
        -------------- خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        مهرداد مانا
        مهرداد مانا
        پنجشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۰ ۰۰:۳۸
        سلام عزیزم و البته دوست دارم شکیبا باشی
        فردا انشالله در مورد همین موضوع صحبت خواهیم کرد خندانک
        مهرداد مانا
        مهرداد مانا
        پنجشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۰ ۰۰:۳۹
        سلام مهدی ... هنوز منتظرم دعام مستجاب بشه و در بافق زن بگیری ( عروسی هم نمیام بیخود کارت نفرست خندانک )
        مهرداد مانا
        مهرداد مانا
        پنجشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۰ ۰۰:۴۰
        ایمان عزیز خندانک
        مهرداد مانا
        مهرداد مانا
        پنجشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۰ ۰۰:۴۱
        مسعود جان خجالتم نده
        من فقط شلوغم وگرنه چیزی بارم نیس خندانک
        بهنود کیمیائی
        سه شنبه ۱۱ خرداد ۱۴۰۰ ۰۸:۱۴
        خندانک هزاران
        هزار درود
        برشما شاعر گرامی
        بسیار بسیار دلنشین بود
        لذت بردم
        سبز باشید و سبز بمانید
        روزتان خوش و فرجامتان نیک
        ⚘⚘⚘
        ⚘⚘⚘
        ⚘⚘⚘
        محمد مهدی بخارائی
        سه شنبه ۱۱ خرداد ۱۴۰۰ ۱۱:۱۲
        بسيار زیباست خندانک
        درود فراوان بر شما خندانک خندانک
        طوبی آهنگران
        سه شنبه ۱۱ خرداد ۱۴۰۰ ۱۴:۱۸
        سلام بانو شعری بسیار زیبا
        سروده اید
        قلم تان مانده گار
        مجتبی شهنی
        سه شنبه ۱۱ خرداد ۱۴۰۰ ۲۰:۴۴
        لااااااایــــــــــڪــ به شعرهای نابتــــــــــون
        خستــــــه نبااااااشیــــــــد
        واقعـــــــــااااا دست مریــــــــــزاااااااد
        حضـــــــــــورتون همیشـــــــگی
        🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
        ایمان اسماعیلی (راجی)
        چهارشنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ ۰۰:۲۸
        سلام و ادب و درود سرکارخانم راسخ خندانک
        بسیار زیبا و چشم نواز بود
        درود بر شما بزرگوار
        دو نکته در شعر زیباتون هست که به انتظار می نشینیم تا اساتید به آن اشاره کنند خندانک
        با احترام خندانک خندانک
        بهروز ابراهیمیان
        چهارشنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ ۰۷:۱۰
        درود شاعربزرگوار
        بسیار زیبا و دلنشین سرودید قلمتان همواره پرتوان باد خندانک
        مولود سادات عمارتی
        چهارشنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ ۱۵:۲۲
        درود
        مویدباشید بانوفرحناز
        اصغر ناظمی
        چهارشنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ ۱۷:۰۴
        سلام
        ودرود ، زیباست خندانک خندانک
        مسعود میناآباد  مسعود م
        چهارشنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ ۲۳:۵۳


        سلام

        عزل زیبایی خواندم
        بسیار سپاسگزارم از بانو فرحناز راسخ عزیز برای سرایش و اشتراک آن
        ------------- خندانک خندانک خندانک
        تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.


        (متن های کوتاه و غیر مرتبط با نقد، با صلاحدید مدیران حذف خواهند شد)
        ارسال پیام خصوصی

        نقد و آموزش

        نظرات

        مشاعره

        کاربران اشتراک دار

        محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
        کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
        استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
        2