درودها!
🇨🇳🇨🇳
چین و ماچین
🇨🇳
باید از چین! پنبه و پشم و کتان وارد کنیم!
سنگِ پا و، لیف و حوله، دوش و وان وارد کنیم!
در جهان، تنها امیدِ ما شده بازارِ چین!
هر چه میخواهیم از خُرد و کلان، وارد کنیم!
از لجِ آقای آمریکا و بانویِ فرنگ
جمله محصولاتِ چین را، بیامان وارد کنیم!
شانه و شال و شنل، سنجاقِ سر را از "پکن"
کفش و تاپ و روسری، از "دالیان" وارد کنیم!
مرغ را امّا نمیدانم چه آمد بر سرش
جوجهء یکروزه را، از این و آن وارد کنیم!
دانهء مرغ و کبوتر، یونجهء گاو و الاغ
چینهدانِ مرغ را همراهِ ران، وارد کنیم!
در کنارِ رستهء طباخ و سیرابی فروش
کلّهپز با پاچه و مغز و زبان وارد کنیم!
گوسفند و مرغِ تریاکی در اینجا بس نبود
در کنارِ گوشت باید استخوان وارد کنیم!
چون که بدبختانه با فرهنگِ خود بیگانهایم
باید از چین، آرش و تیر و کمان وارد کنیم!
بیژن و تهمینه و سودابه و گُردآفرید
رستم و .... از جنسِ پنبه، پهلوان وارد کنیم!
سالها رفتند و در ما، همّتِ تولید نیست!
این شده، حتّی از آنجا، استکان وارد کنیم!
تا به نامِ راهِابریشم، جهان را طی کنیم
هِی شتر پشتِ شتر، با ساربان وارد کنیم!
چون زمین و کوه و دریای وطن را خوردهاند
چند تایی قلّهء آتشفشان وارد کنیم!
زیره و قطّاب را کرمان سفارش داده است
پولکی و گز، برای اصفهان وارد کنیم!
دامنِ چینچینِ دلبر، چینهء پَرچینِ باغ
چینِ پیشانی، برای امتحان وارد کنیم!
بعد، انواعِ کُویدِ نوزده را یک به یک
همزمان، از چین و از کلّ جهان وارد کنیم!
#محمدعلی_سلیمانی_مقدم ۰۸-۰۲-۱۴۰۰
#طنزیمات_ادبی
😅😂😅😂😅😂😅ا
طنزرئالی حق پرداز و نکته سنج
ظریف اندیش و هنرپرور