بسم الله الرحمن الرحیم
سلام و درود،
هشت #شعر_تک
1-پادشاه خاطرات، فصل چندرنگ.
2-بی تو بودنم تَوَهُّم است .
3-تن به تن، گلو گلو، سرود دشت و رود بود.
4-افشاند مو افشاند دامن .
5-باشد اما قرار ما این بود؟
6-دل به یاد تو مبتلا شد و رفت .
7-فارغ از حال خود به یاد تو ام.
8- بر قرار و بی قرار.
توضیحات
#شعر_تک، شعری ست که تنها یک لَخت دارد
و کوتاه ترین قالب یا گونه ی شعری جهان
است.
در شعر تک فارسی، این یک "لَخت"
ممکن است از نوع سنتی و بصورت
"مصراع" باشد ویا مصراع واره ای
در شعر نو و این مصراع واره حتی
ممکن است کوتاه ترین حجمی از زبان
باشد که بتوان آن را شعر دانست.
بنابراین،
شعر تک، شعری تک لَختی ست و
حتی در آن می توان کوچک ترین جزئی
از زبان را که بتوان نام شعر بر آن نهاد،
به کار برد و کوتاه ترین نوع شعری جهان
است،
و اما شعر تک در سرایش پارسی،
افزون بر شعر سنتی، در شعر نو هم می آید
و به تعبیر ما، شعر تک هم مانند سروش،
سه گلشن، شعر سبز و چند گونه ی دیگر،
در گروه شعر پیشرو قرار می گیرد
یعنی گونه های شعری رابط بین
شعر سنتی و نو که میراث دار هر دو آنها
هستند اما بطور قاطع در هیچیک از این
دو سبک نمی گنجند و خود، سبکی دیگرند
(سبک پیشرو.)
#محمدعلی_رضاپور