خواب دیدم توی چین دارم دُکان
می فروشم قند و چای و زعفران
مشتری هایم همه چشم بادمی
دست به نقدند نیست حساب دفتری
شکر ایزد کار و بارم سکه است
زندگیم تنها خوشی و خنده است
شنبه ها تعطیلم و کِیفُ و تفریح میکنم
میروم "دیوار چین" پله نوردی میکنم
گاهی بر " کوپا" سوارم میروم سمت "پکن"
میروم رو سوی دریا،جنگل و دشت و دمن
بُرج و معبد میروم، با قصرهای دیدنی
"دامپلینگ" سرو میکنم با"اُردکان پِکنی"
بانویی"چونگسام" به تن دلربایی میکند
این دل بیچاره را بدجور هوایی میکند
باز میگردم "شی آن" رو به سوی خانه ام
شکر یزدان میکنم صاحب کاشانه ام
فکر آن بانوی چینی تا که آمد بر سرم
من چنان از خواب پریدم با صدای همسرم
دیدم آری توی ایرانم حرفه ام هست کارگری
خانه ای از خود ندارم میکنم مستاجری
بنده هر ماه چشم به راه دادن یارانه ام
زیر قرض و قوده ها چند قلویی زاده ام
بهر من تفریح و گردش حرام است حرام
نازنینان قصه اینجا ،تمام است تمام
فاضل فخرالدینی(مالک)
۱۶ شهریورماه ۱۳۹۹
توضیحات:
کوپا: نوعی خودرو چینی
پکن:پایتخت چین از پرجمعیت ترین شهرهای جهان
شی آن: (سیان)از شهرهای چین با قدمت تاریخی و فرهنگی بالا
دیوار چین:بزرگترین دیوار جهان و بزرگترین معماری باستانی
دامپلینگ:نوعی غذای چینی و دیگر کشورهای آسیای شرقی
اُردک پکنی:در اصل مهمترین و اصیل ترین غذای پادشاهان چینی و غذایی فاخر و اشرافی
چونگسام:نوعی لباس سنتی کشور چین
🍀🍀🍀🌼🌼🌼🌷🌷🌷
با آرزوی بهترینها برای تمامی هم وطنانم در سرتاسر این جهان هستی.
بسیار زیبا و مبین مشکلات جامعه بود
دستمریزاد
موفق باشید