سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

چهارشنبه 14 آذر 1403
    4 جمادى الثانية 1446
      Wednesday 4 Dec 2024
        مقام معظم رهبری سید علی خامنه ای و انقلاب مردمی و جمهوری اسلامی ایران خط قرمز ماست. اری اینجا سایت ادبی شعرناب است مقدمتان گلباران..

        چهارشنبه ۱۴ آذر

        عشق و جهل

        شعری از

        رضا بلالی

        از دفتر مسافر نوع شعر رباعی

        ارسال شده در تاریخ جمعه ۱۰ مرداد ۱۳۹۹ ۱۱:۵۴ شماره ثبت ۸۸۴۶۷
          بازدید : ۶۶۳   |    نظرات : ۴۰

        رنگ شــعــر
        رنگ زمینه
        دفاتر شعر رضا بلالی

        تلخ است  بمانی و ببینی  همه  زین  خانه  برفتند ،
        بیخود زِ خود اینجا همه زین خانه چو بیگانه برفتند .
        وز جهلِ جماعت  تو نبینی که چه بُتها  شده  بر پا ،
        اتش  زده این کعبه  هم انان که زِ بتخانه  برفتند .
        ۱
        اشتراک گذاری این شعر

        نقدها و نظرات
        عباسعلی استکی(چشمه)
        شنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۹ ۰۹:۵۴
        درود بزرگوار
        بسیار زیبا و پر معنی است
        دستمریزاد خندانک
        رضا بلالی
        رضا بلالی
        يکشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ ۰۳:۴۸
        با سلام مجدد استاد خودم ، جناب چشمه عزیز .
        ممنون از نگاهتان
        ارسال پاسخ
        محمد حسین اخباری
        شنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۹ ۱۶:۲۶
        موفق باشید
        خندانک خندانک
        رضا بلالی
        رضا بلالی
        يکشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ ۱۱:۰۳
        با سلام استاد اخباری عزیز ، لطفا جهت راهنمایی انتقاد هم ضمیمه بفرمایید . بهیچ عنوان از انتقاد ناراحت نمیشوم و تاحد امکان حتما به انتقادات ترتیب اثر خواهم داد . با تشکر
        ارسال پاسخ
        محمد حسین اخباری
        محمد حسین اخباری
        يکشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ ۱۵:۰۹
        باسلام و احترام
        چون امر فرمودید وادب در اطاعت است بطور خلاصه عرض کنم سروده تان به این شکلی که الان ارائه شده است اشکال وزنی دارد -اصلا کاری به رباعی بودنش ندارم- واما اگر میخواهید عنوان رباعی را برآن بگذارید باید گفت اگر اشکالات وزنیش را هم رفع کنید بااین وزن در قالب رباعی قرار نمیگیرد
        بنده با فرمایشات جانب آقای صمدی که گفتند رباعی نیست موافقم
        حال بنده مصراع اولتان را در وزن رباعی تقدیم میکنم
        البته بسیار باتغییر ات فراوان چون اگر بخواهم فقط اشکالات وزنی شمارا در همین وزن اصلاح کنم باز هم رباعی نمیشود
        شما مثلا میتوانید بفرمایید
        ( من بی تو در این خانه ی ویران چه کنم )
        با آرزوی تو فیق برای شما بزرگوارا
        خندانک خندانک خندانک خندانک
        رضا بلالی
        رضا بلالی
        دوشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ ۰۰:۰۴
        با عرض سلام استاد اخباری عزیز . بله فرمایش شما کاملا صحیح . قالب رباعی زیاد سازگار نیست . اگر گزینه غزلچه در این سایت میداشتیم هم بد نبود زیرا شخصا معتقدم به غزل تمایل بیشتری دارد . البته استاد اخباری عزیز ، نظر شما درمقایسه با نظر اینجانب در اولویت میباشد وبس . از طرفی خوشحالم توانستم موضوع قابل بحثی مطرح کنم و از نظر شما اساتید بهره مند شوم و از طرفی هم کمی یکه خوردم که بعضی دوستان ، کمی از هم دلخوری دارند که البته مطمئم که این عزیزان انقدر گذشت و محبت و ایثار در وجودشان موج میزند
        که این دلخوریهای جزیی را بکناری گذاشته و اغوش محبت بروی هم میگشایند .
        ارسال پاسخ
        سلمان مولایی
        شنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۹ ۱۷:۲۶
        سلام

        و

        اگر چه این رباعی در ایفا و القای پیام خویش بسیار موفق است و طرز چینش واژگان و به کارگیری آنان که منجر به جناس و تضاد شده است شاعرانه است و به قاعده اما آن چه که بیش از همه ی این ها توجه را جلب می کند مسأله وزن این شعر است که پیش از صحبت در صحت و سقم وزن ، مصراع اول با سه مصراع بعدی یک رکن اختلاف وزن دارد اما در کل حداقل ارکان در ادبیات سه و حداکثر چهار رکن می باشد که گاهی در ترانه ها و فهلویات دو رکنی هم به کار رفته است ولی تجاوز از چهار. رکن مجاز نبوده و در ادبیات کهن بسیار کم اتفاق افتاده است و در ادب معاصر نیز بانو سیمین بهبهانی آن را به کار گرفته اند که آن هم بر اساس قواعد خاص که استفاده از اوزان دوری ست و تکرار وزن نیم مصراع اول در نیم مصراع دوم که خب بحث دیگری دارد اما این رباعی اگر بخواهیم بر ارکان چهارتایی استوار شود مثلاً مصراع اول باید این گونه نگاشته آید ؛

        تلخ است بمانی و ببینی همه رفتند
        _ _ # # / _ _ # # / _ _ # # / _ _ #

        به امید خواندن اشعاری زیباتر از این شاعر گرامی و تاکید بر این نکته که از نظر شخصی من اگر وزن هر چهار مصراع بر اساس تقطیع درست بود اشکالی در تعداد ارکان مترتب نبود و باز هم می گویم این نظر شخصی من است و نه قاعده ی ادبی ...
        غلامرضا مهدوی (مهدوی)
        غلامرضا مهدوی (مهدوی)
        شنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۹ ۱۸:۲۱
        خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        فردین صمدی
        فردین صمدی
        شنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۹ ۲۲:۲۱
        دوست عزیز جناب مولایی
        رباعی دوازده وزن مشخص دارد که شعر دوستمون در هیچکدام از این وزن ها نیست پس نام رباعی نمی توان بر آن گذاشت و فرمایش شما برای این قالب مورد قبول نیست نمی دانم چرا در مواردی که صاحب نظر نیستید باید نقد بنویسید موارد بسیاری دیدم پای شعری از شما نقد نوشتم و با الفاظی زشت برخورد کردید و فرمودید دوست دارم با نقد نوشتن خودنمایی کنم ولی خودنمایی را این روزها از شما و دوستان تازه واردتان میبینم که صرفا به بهانه نقد برای هم نوشابه باز میکنید امیدوارم مرامتان نیز شاعر باشد.
        ارسال پاسخ
        رضا بلالی
        رضا بلالی
        يکشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ ۰۳:۴۴
        با عرض سلام استاد مولایی عزیز و بزرگوار ،
        ۱ ، اتفاقا سروده اولیه بنده هم دقیقا همین فرمایش شما بوده یعنی ، تلخ ست بمانی و ببینی همه رفتند ، فقط همین یک مصرع بوده و البته فکر کنم چهار ، پنج سال پیش بوده که انرا
        بصورت یک یادداشت روی تکه کاغذی نوشته بودم . بطور تصادفی فکر کنم پارسال بود که این نوشته را در وسایلم پیدا کردم وتصمیم گرفتم متن را کامل کنم . استاد مولایی عزیز ، باور بفرمایید هر کاری کردم نتوانستم خواسته مورد نظرم را در
        دو بیت بیان کنم بطوریکه هم اهنگین باشد هم موزون .
        زیرا اگر بخواهم در اینمورد بخصوص قواعد وزنی را رعایت کنم
        ناچار از حذف یک رکن از هر مصرع و در نتیجه ، پیام هم ناقص و هم نازیبا خواهد بود بهمین خاطر نتوانستم خودم را راضی کنم متن دیگری بر خلاف خواسته قلبی خودم بنویسم لذا
        تصمیم گرفتم به این صورت چالش انگیز این دو بیتی را تقدیم شما عزیزان کنم .
        ۲ : اگر میشد دست امثال بنده و شما باز بود و مورد اعتراض قرار نمیگرفت اوزان تازه ای ابداع کرد بنظرم خیلی جالب میشد ،البته نه بدون قاعده و رابطه .
        پ : این قالب ، نه به رباعی میماند نه دوبیتی ، هیچ قالب دیگر
        هم جهت نامگذاری پیدا نکردم . بنظر بنده حقیر ، غزلچه مناسبتر بود . بنظر بنده واقعا حیف است زیبایی و پیام یک شعر را فدای
        مصلحت اندیشی کنیم . البته کاملا قبول دارم ابداع روشهای نوین نباید افسار گسیخته باشد .
        ۳ : بنده حقیر ، با بعضی از اختیارات شاعری هم موافق نیستم و علیرغم میل باطنی خود فقط بناچار انها را رعایت میکنم که البته شاید نظر بنده درست نباشد .
        ۴ : ضمنا استاد مولایی عزیز ، بنده شاید حدود چهل سال از این عرصه دور بودم و فقط طی این چهار پنج سال اخیر انهم بصورت مقطعی و چند ماهه دوباره دست بقلم شده و رها کرده ام و متاسفانه بسیاری موارد را هم فراموش کرده ام . لذا همین ارشادات و تذکرات شما و دوستان ، کمک بسیار موثری میتواند برای بنده باشد لذا خواهشمندم در صورت امکان در مورد سایر مطالبم در زمان مورد نظر خودتان ، اظهار نظر بفرمایید .
        در پابان عرایضم ، نهایت تشکر را دارم که وقت گذاشتید و مطالعه و نقد فرمودید . بینهایت افتخار دادید و منتظر انتقادات و پیشنهادات شما باز هم هستم و بهیچوجه هم ناراحت و دلخور نمیشوم زیرا همیشه این جمله را اویزه گوش خود کرده ام که : سخن بزرگان را شنیدن ، ادب است .
        امیدوارم شما و همه عزیزان حاضر در این سایت شعر ناب
        همیشه شاد و موفق و شاعر باشید .
        ارسال پاسخ
        رضا بلالی
        رضا بلالی
        يکشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ ۰۳:۵۶
        با عرض سلام استاد صمدی عزیز . اینجا محفلی ست دوستانه ،
        ما همه اینجا با هم دوستیم و دیگر هیچ .
        اگر هم خدای ناکرده بشما حرف نادرستی زده شده ، اینکار درست نبوده ، تایید نمیکنم ، شاید هم در ان لحظه شرایط بگونه ای بوده حال دوست ما مساعد نبوده و خدای ناکرده کسالتی در میان بوده .شما عفو بفدمایید . بنده خودم از شما عذر خواهی میکنم استاد صمدی عزیز . شما بزرگ ما هستید قربان .
        همیشه شاد و موفق باشید .
        رضا بلالی
        رضا بلالی
        يکشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ ۰۴:۰۲
        با سلام و تشکر استاد مهدوی عزیز
        رضا بلالی
        رضا بلالی
        يکشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ ۰۴:۰۶
        با سلام استاد مولایی عزیز . نمیدانم پاسخ قبلی بنده به فرمایشات شما ، برای شما قابل رویت بوده . لطفا در صورت امکان مطالعه بفرمایید . با تشکر
        ارسال پاسخ
        رضا بلالی
        رضا بلالی
        يکشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ ۱۱:۱۳
        با سلام و تشکر استاد مهدوی عزیر
        محمد قنبرپور(مازیار)
        محمد قنبرپور(مازیار)
        يکشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ ۱۶:۴۷
        با استاد صمدی عزیز موافقم و دوستش دارم کاملا منطقی فرمودند خندانک خندانک خندانک
        سلمان مولایی
        يکشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ ۱۵:۱۷
        سلام دیگر بار

        و

        رضا ی عزیز و فروتن

        پیش از هر چیز از فروتنی و ادبیات زیبای تان در نوشتن پاسخ بسیار سپاس گزار م ...

        در خصوص رباعی بودن یا نبودن این شعر از آن جا که پایه ی وزن آن بر لاحول و لا قوه الا بالله است فارغ از زیاد بودن تکرار ارکان به عنوان رباعی ذکر کرده ام و اصولاً اعتقاد دارم این قالب ها نیستند که شعر را می سازند بلکه انسان ها هستند و قانون در خدمت انسان است که انسان در خدمت قانون ...

        اما در خصوص آن چه که این جوان همه چیز دان عزیز ناسزا گفتن و توهین پنداشته اند در شعر خاموش خواهد شد به ناچاری در صفحه ی حقیر کاملاً حاضر و آماده و بی هیچ کم و زیادی در دسترس است برای مطالعه و قضاوت دوستان و از نظر من ناسزاواری و توهین آن است که در صفحه ی کسی دیگر که هیچ اطلاعی از موضوعات مطرح شده ندارد تیک نقد را فعال کنید و به شخص دیگری تذکر دهید که نقد ننویسد چون سند نقد نوشتن پشت قباله ی ما خورده است و متهم کنید به نقد نوشتن برای دیده شدن در حالی که آن شخص تقریبا محترم تا پیش از اولین کامنت ش در سایت ناب شعرهای اش بالغ بر ۲۵ هزار نفر بازدید داشته است پس نیازی به مطرح شدن ندارد ...
        و آخر این که بی گمان در اشعار دیگر تان حاضر خواهم بود و به عنوان شاگردی در مکتب درس استادان بر زانوی ادب خواهم نشست ....
        رضا بلالی
        رضا بلالی
        يکشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ ۱۵:۴۹
        با سلام مجدد استاد مولایی عزیز .ممنون از شما و لطفتان و در مورد دوست عزیز و مشنرکمان جناب اقای صمدی ، عرض کنم اگر فکر میکنید قصوری از ایشان سر زده ، بنده عذر خواهی میکنم . در این اوضاع و احوال اشفته که ان بالا نشینها کمر به بجان هم انداختن این مردم با هم انداخته اند و دقیقا سیایت انگلیسی تفرقه بیانداز و حکومت کُن ، را در پیش گرفته اند امثال بنده و شما و همچنین دوست ما اقای صمدی عزیز خیلی باید هشیار باشیم که در چنین تله هایی گرفتار نشویم ، استاد بنده اقای مولابی عزیز .
        ارسال پاسخ
        فردین صمدی
        فردین صمدی
        يکشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ ۲۳:۱۱
        درود مجدد در ابتدا از جناب بلالی عزیز عذر خواهی میکنم و اما بعد جناب مولایی اگر در همان شعرتان بلاکم نمی کردید پاسخ شایسته و درخورتان را همانجا می دادم بنده همه چیز دان نیستم و شاگرد تمام شاعران سایت شعر نابم عرض نکردم نقد نکنید در مواردی که اطلاع کافی ندارید نظر بدهید و گزینه نقد را فعال نکنید طبق فرمایش مدیریت محترم سایت .
        ارسال پاسخ
        رضا بلالی
        رضا بلالی
        دوشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ ۰۰:۱۱
        با سلام استاد مولایی عزیز . بنده کوچک شما و همچنین استاد صمدی هستم . زمان انقدر بسرعت میگذرد که وقت انقدر گرانقیمت است که حیف است این وقت اندک را ، ادمی صرف دعواهای پیش پا افتاده کند . من کاملا مطمئنم بین شما سوتفاهمی پیش امده و بس و هر دوی شما عزیز هرگز راضی نخواهید شد حتی یک نو از سرتان کم شود . بنده شخصا حاضرم مراسم اشتی کنان شما و استاد صمدی را در منزلم برگزار کنم ، تمام هزینه های انرا هم شخصا متقبل خواهم شد .
        ارسال پاسخ
        رضا بلالی
        رضا بلالی
        دوشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ ۰۳:۳۰
        با سلام خدمت استاد عزیز خودم ، اقای صمدی عزیز و گل و گلاب . ممنون از اینکه لطف میفرمایید و توجهی ویژه به مطالب بنده دارید و راهنمایی میفرمایید . همیشه منتظر راهنماییهای شما برادر بزرگوار خودم هستم و همچنین ارزوی سلامت اول برای شما و خانواده محترم شما و همچنین برای دوست مشترک ما ، اقای مولایی و همه عزیزان این جمع در شعر ناب و همچنین تمامی ایرانیان مهربان در سراسر این کره خاکی و باز همچنین تمامی مردمان این کره حاکی ، از هر دین و مسلک و ایین که باشند را دارم . البته یادم رفته ، خودم و خانواده خودم نیز در پناه ایزد منان قرار داشته باشیم . همیشه شاد و موفق باشید ، استاد صمدی عزیز ، هر روز بیشتر از دیروز .
        مسيحا الهیاری
        يکشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ ۱۵:۴۹
        سلام بنده به نوبه خود از استاد اخباری سپاسگذارم که نمونه یک منتقد قابل قبول هستند .و کاملا نقد یک ادیب در نوشته شان موج میزند نه دنبال منحرف کردن شاعری هستند که به هر حال شعرش را در منظر نقد گذاشته و دنبال خدای نکرده خود شیرینی و به زور رفع اشکال و به دس آوردن دل شاعر منطقی و استادانه و رک مشکل شعر را میگویند ولی با ا دبیات نرم و ادیبانه و قتی سوای قالب یک نوشته خود نوشته هم مشکل وزن هم مشکلات دیگری که باید در نوشته ای به نام شعر باشد چه لزومی دارد شاعر را فریب دهیم .
        رضا بلالی
        رضا بلالی
        پنجشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۹ ۰۹:۴۸
        با سلام استاد الهیاری عزیز و ممنون از دقت نظر شما . ببخشید که دیر بشما جواب دادم .
        ارسال پاسخ
        زینب بویری (خزان)
        شنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۹ ۱۱:۵۹
        درودتان خندانک
        بسیار زیباست خندانک خندانک
        رضا بلالی
        رضا بلالی
        يکشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ ۰۴:۰۳
        با سلام و تشکر استاد خزان
        ارسال پاسخ
        دانیال شریفی ( دادار تکست )
        شنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۹ ۱۴:۰۷
        خندانک خندانک زیبا بود خندانک خندانک
        لایک شد شعرتون👍🌹
        رضا بلالی
        رضا بلالی
        يکشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ ۱۱:۰۰
        با سلام استاد شریفی و تشکر
        ارسال پاسخ
        علی مزینانی عسکری
        شنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۹ ۱۵:۰۱
        درود برشما جناب بلالی گرامی
        زباست و دلنشین و با پند آموز
        احسنت
        خندانک خندانک خندانک
        رضا بلالی
        رضا بلالی
        يکشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ ۱۱:۰۰
        با سلان استاد مزینانی ، نظر لطف شماست
        ارسال پاسخ
        محمد باقر انصاری دزفولی
        شنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۹ ۱۷:۰۳
        غرض سلام
        بهترین ها را برای شما آرزو می کنم
        شاعرو ادیب بزرگوار
        درود درود
        خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        رضا بلالی
        رضا بلالی
        يکشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ ۱۱:۰۵
        با سلام استاد انصاری و ممنون از نگاهتان . ایراد و اشکالی هم هر زمان ملاحظه فرمودید سرا پا گوشم .
        ارسال پاسخ
        غلامرضا مهدوی (مهدوی)
        شنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۹ ۱۸:۲۱
        درود
        موفق باشید
        خندانک
        رضا بلالی
        رضا بلالی
        يکشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ ۱۱:۰۶
        با سلام و تشکر استاد مهدوی عزیز .
        ارسال پاسخ
        مسيحا الهیاری
        يکشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ ۱۵:۴۸
        سلام بنده به نوبه خود از استاد اخباری سپاسگذارم که نمونه یک منتقد قابل قبول هستند .و کاملا نقد یک ادیب در نوشته شان موج میزند نه دنبال منحرف کردن شاعری هستند که به هر حال شعرش را در منظر نقد گذاشته و دنبال خدای نکرده خود شیرینی و به زور رفع اشکال و به دس آوردن دل شاعر منطقی و استادانه و رک مشکل شعر را میگویند ولی با ا دبیات نرم و ادیبانه و قتی سوای قالب یک نوشته خود نوشته هم مشکل وزن هم مشکلات دیگری که باید در نوشته ای به نام شعر باشد چه لزومی دارد شاعر را فریب دهیم .
        رضا بلالی
        رضا بلالی
        دوشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ ۰۰:۱۳
        با سلام و تشکر استاد خودم ، استاد الهیاری عزیز
        ارسال پاسخ
        مسيحا الهیاری
        يکشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ ۱۵:۵۵
        جناب آقای اخباری بنده مصرع اولتان را دوست داشتم به نظر بنده اگر با همین وزن و روال ادامه اش را مینوشتین عالی میشد ولی در مصراع های بعد شعر سکته ناقص کرده ....حتما اگر بیشتر تو این حال هوا شعر بخونین بهتر از این می نویسین
        رضا بلالی
        رضا بلالی
        دوشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ ۰۳:۳۶
        با سلام استاد الهیاری عزیز . منظور شما همین دوبیتی ،
        تلخ ست بمانی و ببینی همه زین خانه برفتند ، بوده ؟
        اگر لطف کرده بیشتر راهنمایی بفرمایید بسیار ممنون میشوم .
        ارسال پاسخ
        مسيحا الهیاری
        يکشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ ۱۶:۲۹
        ببخشید منظورم استاد رضایی بود .باز هم ممنون
        تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.


        (متن های کوتاه و غیر مرتبط با نقد، با صلاحدید مدیران حذف خواهند شد)
        ارسال پیام خصوصی

        نقد و آموزش

        نظرات

        مشاعره

        کاربران اشتراک دار

        محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
        کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
        استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
        2