نعمتِ خانه
خانه چه جای خوبی ست
نعمتِ امنیت ،
نعمتِ آسایش ،
درونش جاریست
کلبه ای داشت در دهکده ای
دهکده ، نگو ،
از فرط درختان سبز، مصفا کده ای
صبح به عشقِ آنهمه زیبائی ،
ز بسترش پا می شد
چشم او اگرهم خسته بود ،
ازبهرِدیدنِ بیشمار رنگ
ازهم وا میشد
عشق او، آنهمه گلهای وحشی بودند
عشق او، پروانه ها، پرندگان زیبا ،
همه حیوانات اهلی بودند
همه شان کنارهم، جمعی باطراوت ،
باصفا ، شاد و شنگول بودند
تا کنارِخانه بود ،
نمیدانست خانه چه نعمتی ست
ماجرایی پیش آمد
تازه فهمید نبودنش، چه نقمتی ست
روزی جهتِ خرید ، او رفت به شهر
بیچاره خبرنداشت تا مدتی بعد ،
همه ی دلخوشی اش ،
تبدیل شود به جامِ زهر
وقتِ برگشت، چرخ ارابه اش ازجای شکست
در راهِ بی گذر،
او به جان وتنِ خود، حس میکرد،
معنای شکست
تا دوباره باز ، ادامه دهد او راهش را
به خدا رسید ، تا رِگله کند کارش را
دیگر شب شده بود
راه ، مملو از صدای جیرجیرک و،
غورغورهای کشدارِ قورباغه شده بود
او هم در دوراهیِ سیاه شب ، گم شده بود
همان درختانِ سبز، که ازآن کِیف میکرد
انگار تبدیل ، به غولهای سیاهی شده بود
شاخه هایشان ، که ازآن حظ میکرد
انگار تبدیل، به سرانگشتانِ مرگ شده بود
تَوَهُم زد که شاخه ها، پنجه های قتل اند
میخواهند خفه اش کنند، مملو از ترس شده بود
او خودش را، غرقِ سیاهی می دید
وحشتش را با مرگ ، برابر می دید
وحشت از سرتا به پایش را گرفت
آیا درآن اطراف، جانوری وحشی پرسه میزد؟
درآنصورت چه تضمینی بود ؟
می آمد و او را می گرفت
سرتاسراندام اش ژله شد
تنش مثلِ ژله ای لرزه گرفت
بدشانسی هوا ابری بود
وگرنه ، نشانِ خانهاش را ،
ازستاره می گرفت
ساعتها گذشت ، کورمال کورمال ،
اسبش جلو می رفت تا اینکه ،
ایستاد درناکجاآباد و،
در میانه ی راهش، او مأوا گرفت
مشکل افزون شده بود
حیوانِ بیزبان ،
هم خسته شده بود
هم تشنه بود
هم ترسیده بود
هم گرسنه بود
با صد ترفند ،
با سیرکردن اش
با نوازش اش
او را مجاب کرد،
به راهش ادامه دهد
گرچه از ترس، نزدیک بود که خودش ،
قبض روح شود و بسوی خدا رود
تا اینکه پس ازساعتها ، سوسوی نور،
گفت که من دهکده ام
از دیدن اش شهامتی به وجودش بارید
طناز شد و گفت : لازم نیست بیایی به پیشوازم
همانجا بمان که من آمده ام
وقتی رسید ، با خود گفت :
گرچه طبیعت، پُر از زیبایی ست
ولی در کنارِامنیتِ خانه ،
آن زیبایی رؤیائی ست
درکنار آنست که پر ازصفا وشادی ست
واقعاً هم خانه ،
چه جای خوبی ست
بهمن بیدقی 99/1/10