مهد تمدن
کهن پهلوان یگانه
ابرسربلند زمانه
تو را می ستایم
که شاه جهانی
ز آران و ارمن
به سر می نهادی
کلاه کیانی
میان دوپلک ازل تا ابد سربلندی
نشستنگه زردکوه و دنا و سهندی
زمانه ندیده که بندد کسی
به این برز و بازوی تو قید و بندی
تو رامی ستایم که شایسته ی احترامی
وخاک رهت شد والریان نامی
ودر پیشگاهت چه سرها نهادند
امیران یونان
وشاهان کوشان
برای غلامی
تو را می ستایم
که یکتا پرستی
و درگودتاریخ
حریفان خودرا
مکرر شکستی
ولیکن چو شیطان
به کشتار جمعی
کمر را نبستی
هزار آفرین که جوانمرد مردی
وتاریخ داند که با گاسیوسان
زمردی دلاور چه کردی! چه کردی!
توشایسته ی آفرین و درودی
که مهد تمدن توبودی توبودی
هزار آفرین بر تو ایران من
که مهرت طلوع کرده در جان من
پ ن
گاسیوس/ گراسیوس :.سردار و مشاور پادشاه روم که در جنگ ایران و روم همراه با خانمش به اسارت ایرانیان در می آید وقتی که خانمش را خدمت پادشاه ایران می آورند .شاه ایران از وحشت آن خانم متاثر می شود و در موردش سوال می کند،می گویند همسر گاسیوس است ،پادشاه ایران دستور می دهد که اورا آزاد کنند و به احترام او ،شوهرش را نیز رها کنند.
بسیار زیبا و شورانگیز بود
زنده باد ایران