يکشنبه ۴ آذر
|
دفاتر شعر محمدرضا کوزه گر کالجی
آخرین اشعار ناب محمدرضا کوزه گر کالجی
|
منظومه ای راجع به جنگل های حرای قشم
سرایم من زجنگل های حّرا
که باشد در دل دریا ، هویدا
و ده فرسنگ باشد دور از قشم
به روستای سهیلی،وه چه زیبا...
درختانش شود از دیده پنهان
به هنگامی که مد باشد هویدا(1)
تو گویی که شناور هست در آب
زمانی را که باشد جزر برپا(2)
بود با شاخ و برگ سبز و روشن
دو چشمت می شود غرق تماشا
3 تا 6 متر قد هر درختش
وسرسبز است و خوش رنگ و فریبا
زبهر زنده ماندن هر درختی
کند شیرین ، آب شور دریا
به مثل آب شیرین کن کند کار
شود(( شور آب )) چون شربی مصفا
نمک را می کند هم از خودش دفع
چه رازی خفته در این کار زیبا
به وقت جزر، بیرون ریشه هایش
هوا تامین کند، اکسیژنش را
بود آب و هوایش استوایی
و هم مرطوب باشد، یار دانا
سکوتش دلنواز و بی نظیر است
که با خود می برد هوش از سر ما
ملودی سکوتش ،دلنواز است
و در تو می کند ،هنگامه برپا
درختانش ، هماره سبز رنگ اند
بدان ای هم نفس، هر فصل آنجا
فراوان است ، آب زی و پرنده
زکفچه تا کاکایی و گیلانشا(3)
پلیکان،مرغ دریایی و لک لک
و شیلو، مار دریایی همانا
تماشایی بود پرواز مرغان
هماره بر فرازش نازنینا
چو از پرواز مرغانش سرایم
قلم در رقص می آید سراپا
درختانش شکوفه بار گردند
به تابستان که باشد اوج گرما
ونام علمی اش را با تو گویم
به لاتین هست، اویسینیا،مارینا (4)
بود منسوب است نام علمی او(5)
به دانشمند نامی ابن سینا
خودش را می دهد تطبیق و سازش
چنان با آبهای شور دریا
که استثناست در سطح جهانی
درختان همیشه سبز حرّا
پی نوشت ها:
1-مد:اشاره به مدّ دریا
2:جزر: اشاره به جزر دریا
3:گیلانشا: نام مرغی دریایی به نام گیلانشاه که دراینجا بنا به ضرورت رعایت وزن گیلانشا آورده شده است.
4- avicennia marina:نام علمی حرّا می باشد.
5-ضمیر او در اینجا اشاره به جنگل حرا می باشد .منظور نام علمی حرّا منسوب به ابوعلی سینا می باشد.
سروده ی محمدرضا کوزه گر کالجی
|
|
نقدها و نظرات
|
سلام تشکر از لطف و عنایت جنابعالی | |
|
سلام استاد ارجمند از لطف شما تشکر می کنم.به نکات خوبی اشاره فرمودیداز پیشنهاد شما استقبال می کنم و باید چند بیتی را در این زمینه بسرایم. سپاس استاد گرامی | |
|
سلام بر خواهر ارجمندم سرکار خانم یوسفی تشکر و سپاس از لطف شما | |
|
سلام و درود جناب طهماسبی از لطفرو عنایت شما تشکر می کنم. | |
|
سلام تشکر و سپاس از حضور ارزشمند تون یا حق | |
|
سلام درود بر شما برادر ارجمندم | |
|
سلام تشکر از حضور ارزشمندتون جناب استاد انصاری | |
تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
درودبرشما
زیبا بود