غروب؟ساحلِ بندر؟که از تو با خبراست؟
کجا سوال کُند؟ پاسخِ که معتبر است؟
تمامِ من که تو را تا همیشه در به در است
میانِ همهمه ،در ازدحامِ پاروها
کمی به پورت★،نه ،استاربُردِ★سر ، معکوس
از اِفتِ★حادثه ای بی فروغ،بی فانوس
به فورِ ★فاجعه ،آشفتگی، فقط کابوس
سوال می شوم از ناخدا و جاشوها
سفر به خیر ،دلت گرم ناخدا خورشید
کجا پیاده شداز لنج و بارِ مروارید؟
کجا جواهرِ من پرت تر تَنش پاشید؟
که پهن شد نفسش بین گندِ راسوها
کجاست؟ گم شده از تور ،ببرْ ماهیِ من
کنارِ اسکله ها مانده «دل به راهیِ» من
نگاه دوخته بندر، به رو سیاهی من
که زنده ،مُرده شدم توی چشم خالوها
کجای قصه ی شوم از هزار و یک شبِ سرد
خلیج یخ زد و هم شهرزاد را سِر کرد؟
که التماس شدم: « گرمِ زندگی برگرد
که زخم می شوی از پرسه های زالوها»
که شب به شب ،سرِ منخول ها ★ الک بخورد
میان چشم ِ دریده ،تنش محک بخورد
غرورِ عُقده ایَم ، پای او تَرَک بخورد
وَ ریزه ریزه شود زیرِ غیض ِ یابوها
عقیق ِ قیمتی ام،در غلیظِ شب برسد
به چنگ لعنتیِ روس یا عرب برسد
به عاشقانه ی من تا مدام تب برسد
خدا کُند بشَوم ،جزوِ « چشمْ بی سوها»
کمی به پورت★ ، کمی رو به آخرین فریاد
به ضجّه دار ترین جیغِ موج ها در باد
که لنج رو به پسین★رفت و عاشقت جان داد
سِپردمَت به مسلمان و گبر و هندوها
که مُستجاب شوی بین وِرد و جادوها
#سارا.سلماسی
#مرکب حرکت
***
اصطلاحات دریانوردی:
هنگامی که در جلو کشتی ایستاده باشید در زبان دریا نوردی سمت چپ شما (port) ،سمت راست شما (starboard)، روبرو (fore) ،پشت شما (Aft)نامیده می شود.
★منخول: خیابانی در دوبی که ۱۰ کاباره ی بزرگ فعالیت می کنند که تعداد زیادی از نیروهایشان را دختران ایرانی تشکیل می دهند.
★پَسین:ساعاتی پیش از غروب
درود
زیباقلم زدید