« عارف دانش »
گفتن که نصیحت بُوَد ، از خالق یکتا وَرنه2 چه بُوَد سود من از ، گفتن اینها
از بس به جهان صحبت هر نکته شنیدم بر طبع من آسـان شده ، سنجیدن آنها
ای عارف دانش ، سخن معنویـت گو تا نطق تو باشـد ، همه جا ذکر زبانها
ای موش مزوّر3، به یقینم که تو هستی بر دانش و علم علمـا ، رهزن آنها
ای پیر طریقت ، سخنی گو به حقیقت انعام بکن ، پنـد نکویی به جوانها
ای زاهد مفلس4، به هواخواهی آن حور بیدار بشو ، تا نکنی طاعت حورا5
ای ناصح مشفق ، تو نصیحت بکن از دل شاید اثرش را بشناسی ، به درونها
پندی به پَـراندم ، من از این بُـرد زبانم پُـر زورتـر آمـد ، زِ همه تیـر کمانـها
پندی که بگفتم من ، از این تیغ زبانم پُـر زورتـر آمـد ، زِ همه تیغ زنانـها
امروز تویی داور این محکمه ی ما باشـد نظـرت ، محکمه ی داور فردا
ای پیر جهان دیده ، تویی رهبر مخلوق در راه غلط ، مستِ غرورنـد جوانها
ای روح سلیمان ، به نگینت نظری کن می سوزم و از جاهل و از دیو و ددان ها
این قدر بدانید که این فکر شماها تابع به هوس باشد و جویای هواها
ای ملت خودبین ، نظر خود عوضش کن اسرار حقیقت که بُوَد ، ضد شماها
آنها که نصیحت بکنن خلق جهان را این رأی تو باشد به یقین ضد همان ها
ای پشه ی بی پَر، تو کجا سیر توان کرد بر اوج فلک ، پَـر بزنـی همـره عنقا6
ای گربه ی خود بین،توکه بر موش دلیری در بیشه ی شیران ، نتوان دیدن آنها
هر کس که نصیحت ، زِ بزرگان نشناسد بر جهل خود افزون کند و زحمت آنها
نیکان نـتوانند ، که نصیحت نـنمایند چون بار امانت بُوَد این گردن آنها
ای منعم صحت،نظری کن به مریضان تصدیق بکن صحت خود ، سختی آنها
ای فرد توانگر ، تو که مغرور جهانـی پیران و ضعیفان ، چو تو بودند توانا
امـروز که شـد نوبت فرماندهی تو فرمانده ی تو هست ، خداوند تعالا
با چشم بصیرت ، بنگر نظم جهان را تنظیم نموده است ، چنین خالق دانا
نظمی بنموده است، اصولی و درست است لیکن عوضـی می نگرد این نظر ما
هر کس اثر عاقبت کار جهان دید بر اهل جهان گفت : مخور غصه ی دنیا
هرکس که حقوق دیگران را بکند غصب بر باد فنا می رود ، احقاق همان ها
جانا مَثَلي هست ، بشر را به خداوند موري نـتواند بـپَرد از سرِ دريا
عقل بشر ، از جُستن آن ذات الهي عاجز بُوَد و گفتن آن صحبت بيجا
آنان که نظـر در ره توحیـد نمودنـد بنما نظرت را تو حسن ، در ره آنها
٭٭٭
2- و اگر نه 3- حیله گر- شیاد 4- محتاج – درویش 5-مفرد حور (زن بهشتي ) 6- سیمرغ 1- صاحب سلامتي