جمعه ۲ آذر
|
دفاتر شعر نرگس فتحی زاده(موژان)
آخرین اشعار ناب نرگس فتحی زاده(موژان)
|
"معشوق پنهانی"
تو را میخواهمت از جان
ولی این را نمیدانی
تو با آن قلب چون آهن
چه از احساس میدانی
سراغم را نمیگیری
مرا از خویش میرانی
صدایت میکنم معبود
مرا دیوانه میخوانی
نگاهت میکنم از دور
تو چون افسانه میمانی
چو می آیم به نزدیکت
تو از من روی گردانی
تو آخر میروی از دست
و در کویم نمیمانی
ولی این را بدان در دل
تویی معشوق پنهانی.
|
نقدها و نظرات
|
سلام بزرگوار بسیار خرسندم از حضور پر مهر شما فرمایش شما متین شاعر گرامی اما غزل معمولا این گونه است که دو مصرع اول هم قافیه هستند. | |
|
درود مجدد اشتباه برداشت كرديد سخنم را منظور اين بود كه براى مثال بيت اول را اينگونه نوشت: (و همينطور مابقى ابيات را) تو را ميخواهمت از جان ولى اين را نميدانى تو با آن قلب چون آهن چه از احساس ميدانى | |
|
درود خب غزل که دو مصرع اول همه قافیه اند و مصرع های بعد یکی در میان هم قافیه،اگر اینطور که شما میگویید مینوشتم که همه ی مصره ها همه قافیه میشدند و غزل نمیشد،البته من در دفتر شعر قبلی بیش تر چهار پاره نوشتم غزل سرایی رو برای دفتر جدید مدت زیادی نیست که شروع کردم،خوشحال میشم اگه راهنمایی کنید و بیاموزم | |
|
در غزل کلاسیک همانطورست که میفرمایید اما امروز خیلی از قالب ها و فنون ادبی گذشتگان در حال پوست اندازی است و از طرفی هم طبع آزمایی و مسیر تازه را امتحان کردن است که باعث پیشرفت میشود. برای مثال در سبک غزل پست مدرن حتی میشود بنا بر ضرورت قافیه ای را نیاورد یا حتی از وزن خارج شد (نگاهی به اشعار سید مهدی موسوی، فاطمه اختصاری و ... بیاندازید)
این یک نمونه غزل(مثنوی هم میتوان نامید) که تمام مصاریع هم قافیه اند :
نه من آنم که بَر آنم، نه همانم که نه آنم ز چه آیم؟ ز کجایم؟ نگرانم که ندانم که ز میلم به جهان آمده ام یا به سَنانم؟ که تکامل سببم یا که خدا هست و از آنم؟ گر که محصول کمی عشق، کمی هم هیجانم ز چه باید به تنم طعم خماری بچشانم؟ وگر از ساحتِ جان صاحب این جان و جهانم ز چه با هر وزشی مرتعشم رقص کنانم؟ | |
|
درود سپاس بیکران لیلای عزیز خوشحالم از حضور گرم شما | |
|
درود بزرگوار بسیار خرسندم از حضور شما | |
|
درود خرسندم از حضور شما سپاس بیکران | |
|
سپاس | |
تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.