ما خسته ایم
آنقدر که از خستگی مان
سحر در سپیدی صبح هایمان خمار است.
و چه بد می گذرد دقیقه های بی پرنده و پوپک
در اندوه این ثانیه ها که ابتذال روزها ی مرا بر دوش می کشد
غریبانه غربت ثانیه در من شکست ؛ و چه سرد است حوالی این روزهای تکراری
چه ساده دور شدیم از گلوی پر ترانه ی باد و بغض ساده ی باران
حالا فقط سکوتمان مارا به غربت جاده خواهد برد
و در امتداد دردها به سایه می رسیم
آنگاه که مجال ماندن نیست
به جز، رفتن
بررسی ساختار این شعر :
5 . ما خسته ایم ( 4 هجا )
4 . آنقدر که از خستگی مان ( 9 هجا )
3 . سحر در سپیدی صبح هایمان خمار است. ( 14 هجا )
2 . و چه بد می گذرد دقیقه های بی پرنده و پوپک (19 هجا )
1 . در اندوه این ثانیه ها که ابتذال روزها ی مرا بر دوش می کشد (24 هجا )
+ . غریبانه غربت ثانیه در من شکست ؛ و چه سرد است حوالی این روزهای تکراری (29 هجا )
1 . چه ساده دور شدیم از گلوی پر ترانه ی باد و بغض ساده ی باران ( 24 هجا )
2 . حالا فقط سکوتمان مارا به غربت جاده خواهد برد ( 19 هجا )
3 . و در امتداد دردها به سایه می رسیم ( 14 هجا )
4 . آنگاه که مجال ماندن نیست ( 9 هجا )
5 . به جز، رفتن ( 4 هجا )
توضیحات :
1. فاصله ی بین سطور : ( 5 ) هجا
2. سطر مادر ( سطر وسطی ) ( 29 ) هجا
3. فرم هجاها ( 4 - 9 - 14 - 19 - 24 - 29- 24 - 19 - 14 - 9 - 4 )
قانون زلال آزاد:
1- سطر اول و آخر هر كدام داراي حداكثر شش عدد هجا باشد.
2- تعداد هجاي بين دو سطر ( تفاوت
پلّه اي بين دو سطر همجوار از هم ) حداكثر تا شش عدد
بوده و با يك
مقدار تفاوت بطور پله اي نزول و صعود داشته باشد. ( تبصره : در زلال آزاد
، معمولاً
اختلاف بين سطور با يك هجا را تا حدّي كه شكل قالب را به هم
نزند ، ناديده مي گيرند.)
3- ريتم ساده ي هجايي از ابتدا تا آخر بطور يكسان حفظ گردد.
4- تعداد سطرها از 5 كمتر و از 11 بيشتر نباشد.
5- سطرها زير هم نوشته شوند.
6- سطرهاي قرينه يا متقارن ، از لحاظ طول وزن و تعداد هجا و تعداد
ضرباهنگ باهم مساوي باشند .
سروده شده در شهرکرد 90/4/24
ساعت : 5:40دقیقه ی بامداد
از مجموعه شعر زلال ( خیالی زلال )
بهزاد چهارتنگی ( خاموش )