عید سعید غدیر
مبارک باد
****
(غدیر)
همچو بهاران شکفته لاله ی احمر
رقص نماید به باغ سرو و صنوبر
روح فزا گشته باد ، چون دَمِ عیسا
روی جهان، با جنان شده است برابر
بلبل و قمری سرودِ وصل بخوانند
حذف شده حرفِ فصل از همه دفتر
"بر گل سرخ از نم اوفتاده لئالی"(1)
همچو عرق بر عذارِ دلکشِ دلبر
صحن چمن آیتی است صنعِ خدارا
حمد و ثنا بر خدای خالقِ اکبر
کرده به میلاد پاک حضرتِ هادی(ع)
گلشن جان را طرب فزا ی و معطّر
از پس میلاد با سعادت آن کاو
هست رضایش یقین رضایتِ داور
عید سعید غدیر آمده از راه
تهنیتی حضور ساقی یِ کوثر
آیه ی "یا ایها الرسول" رسیده (2)
گشته رسولان حق دوباره مکرّر(3)
ختم رسُل گفت بعدِ حمد الهی
شد ز جهاز شتر به پای چو منبر
هر که یقین کرده بر رسالتم اینک
بعد منش این علی است قائد و سرور
بار خدایا تو یارِ یاور او، باش
دشمن اعداش باش تا صف محشر(4)
چونکه رسول خدا خلیفه ی خود ساخت
آن شهِ والا تبار، حیدرِ صفدر
آیه ی" اکملتُ دینکم" شده ابلاغ(5)
کرده صریحاٌ بیان ، رضایتِ داور
گر نبُدی کوثر غدیر یقینا
فیضِ الهی پس از نبی شدی اَبتَر
لیک، سزاوار حکمتِ اَزلی نیست
آنکه کفِ پای، را نموده مُقَعّر(6)
کاو نفرستد ولی زبعد هدایت
از پسِ ختم رُسل به جایِ پیمبر
اصلِ ولایت چو، از غدیر شد آغاز
عیدِ ولایت بوَد غدیر، برادر!
عیدِ سعیدِ غدیر، باد مبارک
بر همگان ویژه نسلِ کوثرِ اطهر
خاصه به ابن الحسن(عج) ولیِّ زمانه
آنکه نماید جهان به عدل، منوّر
تاکه فروزان بوَد ، به شام، ستاره
تاکه براید به صبح مهر زخاور
دستِ خدا باد یار و یاور اسلام
ذلّت و خواری نصیب دشمنِ کافر
شعر "حسین" نیست جز بضاعتِ مُزجاة(7)
هدیه ی درویش و برگ سبز محقر
****
محمد حسین اخباری (حسین)خرداد 76- دشت بیاض
پی نوشتها
1- این مصراع از سعدی است که میفرماید
" بر گل سرخ از نم اوفتاده لئالی/ همچو عرق بر عذار شاهد غضبان"
2-بخشی از آیه ی 67 سوره مائده
3- گویند افراد شرکت کننده در حجت الوداع و محل غدیر خم به تعداد انبیای الهی بوده اند حدود 124000 نفر شاید هم منظور این باشد آنان هم پیامرسان این فرمان الهی شدند به قوم و قبیله ی خود
4- بخشی از دعای ندبه که میفرماید ( الهم والَ من والاه و عادَ من عاداه)
5-بخشی از آیه (3) سوره مائده
6-ابوعلی سینا می گوید : خدایی که به فکر انحنای کف پای بندگان هست چطور ممکن است بعد از آنهمه پیامبر به فکر جانشین پیامبر نباشد
7- بضاعت مزجاة = سرمایه اندک ،،-اشاره به آیه ی 88 سوره ی یوسف آنجا که برادران حضرت یوسف می گوییند :" وجئنا به بضاعة مزجاة"
سلام استاد اخباری گرانقدر
عید غدیر برشمانیز مبارک
دل تان شاد عمرتان باعزت