سرک می کشد سحر
ومن به سایه سارهای ساده راضی ام.
حوالی همین حدود بی عبور بود و شاعری غریب
شعر های ناتمام خویش را شرحه شرحه روی صفحه ی سیاه شب گریست.
من چه ساده ام که درهجوم باد دردهای خویش راگریستم
دیر آمدی چرا ؟ ای بهار سبز من !
قاب شد به در نگاه من .
***برسی ساختار شعر***
3 . سرک می کشد سحر ( 7 هجا )*
2 . ومن به سایه سارهای ساده راضی ام. ( 13 هجا )
1 . حوالی همین حدود بی عبور بود و شاعری غریب ( 19 هجا )
+ . شعر های ناتمام خویش را شرحه شرحه روی صفحه ی سیاه شب گریست. ( 25 هجا )*
1 . من چه ساده ام که درهجوم باد دردهای خویش راگریستم ( 19 هجا )
2 . دیر آمدی چرا ؟ ای بهار سبز من ! ( 13 هجا )
3 . قاب شد به در نگاه من . ( 7 هجا )*
قالب شعر : زلال آزاد
فرم هجاها : 7 - 13 - 19 - 25 - 19 - 13 - 7
فاصله ی هجاها بین سطور : 6 هجا
سطر مادر ( + ) : ( منظور سطر وسطی که هجاهایش از همه بیشتر است. ) :
دارای( 25 هجا )ی نثری و هم ریتم کلامی با سطور قرینه. که در این سطر و با توجه به قوانین و قواعد زلال آزاد
( 1 هجا ) کم است. در زلال آزاد شاعر به صورت استثنا می تواند یک هجا کم و یا زیاد بیاورد. اما نباید در ریتم
و قالب شعر خللی ایجاد نماید.
سطور قرینه : (منظور سطرهای بالا و پایین سطر مادر است. ) :
که هر سطر با فاصله ی شش هجا به صورت پلکانی و قرینه ی یکدیگر بکار رفته اند.
در زلال آزاد حد اکثر فاصله ی بین سطور ( 6 ) هجا و حد اقل آن ( 2 هجا )می باشد.
در سطور قرینه سطرها دارای هجاهای نثری و هم ریتم کلامی با همدیگر هستند.
* در آخرین سطر قرینه ( قرینه ی 3 ): یک هجا اضافی است.
** نکته ی مهم :
البته باید متذکر شوم که طبق قانون زلال سطر اول و سطر آخر در زلال آزاد باید حداکثر شش هجا و در
زلال عروضی سطر اول باید حداکثر پنج ضرب آهنگ باشد که در این سروده با توجه به هجا ها ی سطر اول
و سطر آخر این قانون رعایت نشده است که امیدوارم جناب ( دادا پدر شعر زلال) و دوستان زلال گوی عزیز
بر حقیر خرد نگیرند و این نقیصه را در سروده ی حقیر جزء اختیارات شاعری به حساب بیاورند.
بهزاد چهارتنگی ( خاموش )
از مجموعه ی : خیالی زلال
سروده شده در : شهر کرد :90/1/25