مرگ بر بمب اتم
مرگ بـر گشته ز راه حق گم
مرگ بر هرکه به خونریزی انسان تشنه ست
مرگ بـــر ضدّ خـدا و مـردم
مرگ بر بمب اتم
.
گمرهان دین انـد
آن کسانی که غرور آذین اند
ظاهراً دشمن خـوف بشرنـد امّا خـود
بر دکور بمب اتم می چینند
آری اینها این انـد
.
قلب ها گشته سیاه
آسمان پـر شده از دوده ی آه
کوچه ی عشق در این عرصه بسی تاریک است
می روم هـر چـه بـه سوی الله
می کشم بـار گناه
.
قهر کردست خدا
تشنـه ی عالـم مَـردست خـدا
شرم بـادا بـــه حقوق بشـر ضدّ بشـر
تا به کی حامل درد است خدا؟!
آه، سرد است خدا
.
ایضاح جهت یاد گیری قالب های سبک زلال:
زلال فوق از نوع عروضیِ قافیه دار پنج سطری پیوسته با شروع ریتم موسیقییائی
« فعلاتن فعلن» با دخالت « فعلاتن » می باشد.
فرم ضرباهنگ: 4-6-8-6-4
فرم قافیه: ق-ق-آ-ق-ق
گرایش وزنی سطر مادر ( رمل مثمن مخبون محذوف )
فعلاتن فعلن
فعلاتن فعلاتن فعلن
فعلاتن فعلاتن فعلاتن فعلن
فعلاتن فعلاتن فعلن
فعلاتن فعلن
دقّت:
فعلاتن فعلن
قهر کردست خدا
فعلاتن فعلاتن فعلن
تشنـه ی عالم مَـردست خدا
فعلاتن فعلاتن فعلاتن فعلن
شرم بـادا بـه حقوق بشر ضدّ بشر
فعلاتن فعلاتن فعلن
تا به کی حامل دردست خدا؟!
فعلاتن فعلن
آه، سردست خدا
توجّه:
جهت سرودن زلال عروضی پنج سطری،ابتدا بروید به
آدرس اوزان بنیان زلال پنج سطری ( http://zolal94.blogfa.com/category/4 )
و هر کدام از وزن ها را که برایتان راحتتر است بردارید و در آن ریتم و اوزان،
نگین احساستان را به نمایش بگذارید.
توضیح بیشتر:
زلال پیوسته ، زلالی را گوییم که تا اتمام محتوا، بصورت تسبیح وار ادامه داشته باشد و هر دانه اش طول وزن و ریتم همدیگر را بطور هم آهنگ حفظ کرده باشند که در اینصورت تعداد سطور هر دانه از زلال پیوسته، ثابت اما قوافی شان متغیر است . یعنی شاعر مختار است در هر دانه ی زلال پیوسته، از قوافی متفاوتی استفاده نماید.
می توانید زلالتان را بی قافیه و یا قافیه دار بنویسید که در صورت قافیه دار بودن، یکی از حالت های زیر را تا آخر شعر، رعایت فرمایید:
حالت تمام قافیه:
.........قافیه
.................قافیه
.........................قافیه
.................قافیه
.........قافیه
حالت دو در یک:
.........قافیه
.................قافیه
.........................آزاد
.................قافیه
.........قافیه
موفق و سربلند باشید.
خادم اهل قلم
دادا بیلوردی
22 بهمن 1392