116) نادان اگر کلیدش سستی بُود سراسر*
ماند دراین گِل شُل هر روز وشب در آخر
117)هر دم تلاش خود کن تا مزد علم بینی*
خواهی اگر کمالی رو ؛سوی شهرچینی
118)علم ار فزون نکردی در یار زین کمالات*
چون مُرده ای بماند انسان با خیالات
119) روشن بکن چراغی در راهِ خویش و دیگر*
وَرنه درخت علمت باشد چو برگِ بی بر
120) روشن بکن چراغی در راه هر جوانی*
باشد هدف همین،بس، در راز زندگانی!!!
121) با شوق تربیت کن کم کن اراده ی سست*
کوشش کند مربّی در کسب رمز این پُست
122) باید که یک معلـّم سختی کند تحمّل*
چون باغبانی ماهر؛خوش پرورش دهد گـُـل
123) سطحی نگرمکن تو؛شاگرد درس خود را*
افکاربِکرِوزیبا تزریق کن به هرجا
124) ترفند خشک دائــم؛پایان خوش ندارد *
باران مهربانی هر روز هم نبارد
بلوچی:
●لانْکْ بۏجا کِه وَتی صاحبْ کُشْتْ رَنْدا چِه پاهیدَه
●اُشْترا هِرّڃ آرْتْ کـَسا سارْنَکـُه کُـکـُّراهَیْکـڃ آرْتْ دُ نْیاهی سَرا کُه
●جَنِکّ کِه شَرْم کـَن کیمَّـتی لـَکـِّـنْ شَرْمْ پَه بَچَکـّانْ عَـیْبِـنْ
●اُشترگارِن لـَـڌَّ گـَـئ وَهْـدا
●هَرَئ لاپَئ چڃـرْهَـنْ اِسپڃـتِنْ
●واجَکارَئ لاپْ اُشْتری لاپـڃ
●آ کِـــه مَـــمّ هَــپْـتـارَنْــتْ تـَـرا وَرَنْتْ ومَـنا چارَنْـتْ
●آپَــئ ̈طَـپّ هُـشْکْ بی رۏگِـنَـئ ̈طَـپّْ بازْ بی
●چاتی جَتْ پَه دِگِرانْ وَتْ کـَپْتْ
●سردار و واجَـهانْ مُـرْتـَـنْتْ کِه بلۏچْ میرَنْـتْ کـَپْتـَگـَن
کۏه جا جَــتـَه جُــمْـپـانْ