غدیر خم
انهدمت اقصور الضلاله، او شعت انوارالسلام
فاحت اعطور العداله ، اوثِبتَت اسوار الکلام
الیوم یوم اکمل نبینه ، نخبت افکار الامام
او نزلت الایه الجمیله ، اتنادی بسم اهل الکرام
کملت احکام الجلاله ، والغدیر اصبح نظام
****
ختم حج الوداع الیوم ، او هتفت لل خروج اجموع
من مکّه او سرت ویاه ، او بنی سفیان کلهه اتلوع
انجمعت بل غدیر اطلال ، فرحانه او تسیل ادموع
یا ناکر اصول الدین ، صوت النبی ضل مسموع
نزل جبریل بل ساحه ، او علی الصخره انبنت باحه
تصیح ابصوت یا زمزیر ، تهنی علی او مرتاحه
****
باب الدین سکرناه
او من بعده علی یا ناس مفتاحه
علی دمعه علی شمعه
علی عادل شجاع ابسیفه و اسلاحه
علی ما ینّسی و الشیعه موجودین
علی بگلوبنه مظمومه اطراحه
علی کمل دراسه ابجامع التوحید
والینکر علی بل نار مصباحه
الک یا شاعر او یشهد لک التاریخ
ثبّت لک وجود او زید بفراحه
*****
معنی شعر به زبان فارسی
کاخ تاریکی فناشد ، از لرزش دین خدا
بوی میزان ها به پا شد ، از علی مرتضی
امروز روزی که سر آمد ، جانشینی امام
با نزول آیه ی حق، سفت گردیده احکام
دین خدا کامل شده ، در روز خم حایل شده
عرش خدا لرزان شده ، فرعونیان زایل شده
****
پیامبر در غدیر جوشید ، جهان مشتاق دیدارش
بنی سفیان همه گریان ، در مکه زرفتارش
در عید غدیر انباشت ، اشک عشق کردارش
امامت را نکن انکار، نه انکارش نه ازارش
و حی آمد در این میدان ، و منبر سنگ افکارش
همه با اشک شوق یار، مطیع خوی رفتارش
در حکمت همش بسته ،کلیدش دست سردارش
علی اشک است ، علی شمع است، علی عادل و شیر جنگ اشرارش
علی تا شیعه هست در دل هر مومن ، علی در قلب ما جویید اسرارش
علی در کسب علم از یاورش آموخت ، اگر منکر شدی ملعون دربارش
تو ای شاعر بزن آهنگ شادی را ، در روز کسی مجروح محرابش
جاسم ثعلبی حسانی 22/08/1390