شعرکتاب چه میگوید؟
کتاب
کتاب روح دانش هست و چون صبح پگاه
کتاب هادی راهست در شب همچو ماه
کتاب مايه ی عشق و تمام زندگی ست
حيات قلب عاشق ، مایه ی بالندگی ست
بخوان تو تا بتابد از تو نور عقل وهوش
دگر تو را نباشد سینه از غم زخم و جوش
کتاب روح دانش هست و چون صبح پگاه ،کتاب هادی راهست در شب همچو ماه کتاب مايه ی عشق و تمام زندگی ست ،حيات قلب عاشق ، مایه ی بالندگی ست بخوان تو تا بتابد از تو نور عقل وهوش ،دگر تو را نباشد سینه از غم زخم و جوش
این شعر بیانگر اهمیت کتاب و دانش در زندگی انسان است. کتاب بهعنوان راهنما و منبع عشق و معرفت، میتواند زندگی را پربارتر کند و به انسان کمک کند تا از غم و اندوه فاصله بگیرد. با خواندن و کسب علم، انسان میتواند به درک عمیقتری از خود و دنیای اطرافش داشته باشد
کتاب بهعنوان منبع نور و دانش، به ما این امکان را میدهد که در تاریکیها و چالشهای زندگی، راه درست را پیدا کنیم. وقتی انسان به علم و آگاهی دست پیدا میکند، قلبش آرامش بیشتری مییابد و میتواند با اعتماد به نفس بیشتری به زندگیاش ادامه دهد.
این شعر همچنین به عشق اشاره دارند؛ عشقی که در دل معرفت و دانش نهفته است و میتواند انسان را به کمال برساند. با خواندن و یادگیری، نهتنها به درک بهتری از زندگی میرسیم، بلکه عشق و محبت نیز در قلبمان رشد میکند.
کتابها بهعنوان دروازههایی به دنیای جدید، هر یک داستانی از تجربیات انسانی را در خود دارند. وقتی ما به مطالعه میپردازیم، نه تنها با اندیشههای نویسندگان مختلف آشنا میشویم، بلکه با فرهنگها، تاریخها و دیدگاههای متفاوت نیز ارتباط برقرار میکنیم. این فرآیند به ما کمک میکند که جهان را از زاویههای مختلف ببینیم و درک عمیقتری از واقعیتهای زندگی پیدا کنیم.
عشق به دانش، حس کنجکاوی را در ما زنده نگه میدارد. وقتی در جستجوی علم هستیم، به کشف رازهای زندگی میپردازیم و در این مسیر، ممکن است به مسائلی برخورد کنیم که ما را به تفکر وادار کند. این تفکر به ما قدرت میدهد تا خود را بهتر بشناسیم و به رشد فردی برسیم.
در واقع، مطالعه میتواند بهعنوان یک سفر درونی تلقی شود؛ سفری که در آن با خودمان مواجه میشویم. هر کتابی که میخوانیم، میتواند تأثیری عمیق بر احساسات و افکار ما بگذارد و ما را در مسیری هدایت کند که به آرامش و خرسندی بیشتری منتهی میشود.
همچنین، با گسترش دانش، ما توانایی بهتری برای تحلیل و ارزیابی مسائل روزمره خواهیم داشت. این امر به ما کمک میکند تا از مشکلات و چالشها بهعنوان فرصتهایی برای یادگیری و رشد استفاده کنیم.
بهطور کلی، کتاب نهتنها منبعی برای کسب اطلاعات، بلکه ابزاری برای تحول شخصی و اجتماعی است. با هر صفحهای که ورق میزنیم، ممکن است نور جدیدی به زندگیمان بتابانیم و در پی آن، عشق و شوق به زندگی را در دلمان زنده نگهداریم.
پس
بخوان تو تا بتابد از تو نور عقل وهوش
دگر تو را نباشد سینه از غم زخم و جوش
#محمد_باقر_انصاری_دزفولی
درود بر اندیشه و احساس زیبایتان
🍃🌷🍃🌷🍃🌷🍃🌷🍃