دوشنبه ۵ آذر
|
دفاتر شعر عباسعلی استکی(چشمه)
آخرین اشعار ناب عباسعلی استکی(چشمه)
|
خوشا سالی که نامش بی ورم بود
هوای زندگانی در سرم بود
ولیکن مفت خوار بورس و بازار
به دنبال کباب کفترم بود
**********
چه ساده این دل خوش باور من
گمان کرده شده خس یاور من
خسان را جز تبهکاری نباشد
زند بر ریششان زل داور من
|
|
نقدها و نظرات
|
سلام اگر حال مجرد را کنی درک کجا جشت زنت را می کنی ترک بیا بنگر به احوال سیاوش کپک زد سر مکن در برف ای کبک | |
|
درود استاد محمدی عزیز تشکر از توجه و محبت شما بهره بردم از تراوش قلمتان خرم و تندرست باشید | |
|
درود وعرض ادب واحترام خدمت جناب استاد محمدی سه غم امد سراغم هر سه یک بار غریبی واسیری وغم یار غریبی واسیری چاره دارند ولی اخر کشد ما را غم یار.. سپاس از مطالب پر بارتون بسیار عالی در پناه خداوند محفوظ باشید | |
|
درود استاد محمدی عزیز ضمن تشکر دوباره از محبت و وقتی که برای این پنجره سبز مفید و آموزنده صرف نمودید جسارتا تصور میشود که در مورد جمله زیر بحث و تبادل نظر بیشتری نیاز است: "قالب شعری دوبیتی بخش مهمی از ادبیات و فرهنگ مردم عامه است و همین امر باعث شده که ادیبان سبک کلاسیک از قالب شعری دوبیتی ناراضی باشند؛" چون گفته میشود بزرگترین دو بیتی سرای معاصر مرحوم استاد ادیب "قیصر امین پور" می باشند روحشان شاد | |
|
درود بر شما سیاوش جان آزاد سپاس از شما و حضورتان | |
|
درود بر شما استاد استکی | |
|
درود بر شما بانو زند سپاس از شما و حضورتان ممنونم | |
|
درود بر شما بانو عجم سپاس از شما و حضورتان ممنونم | |
|
درودی دوباره جناب استاد استکی بله فرمایش شما صحیح است و بنده هم به همین علت سعی در شناساندن قالب دوبیتی کرده ام که در بین خیلی از کلاسیک سرایان مهجور مانده اما از دوبیتی سرایان دیگر میتوان به بندار رازی، پور فریدون، شمس مغربی، مفتون بردخونی دشتی، ملاحسن کبگانی، ملامحمد نادم، شفیق شهریاری و اقبال لاهوری را نیز نام برد. البته در میان اشعار شاعرانی مانند پروین اعتصامی و قیصر امین پور و شعر شاعران معاصر دیگر نیز دو بیتی های زیبایی یافت. سپاس از شما | |
|
أَلَا إِنَّ أَوْلِيَاءَ اللَّهِ لَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ آگاه باشید! یقیناً دوستان خدا نه بیمی بر آنان است و نه اندوهگین می شوند. ( ۶۲یونس ) سلام و خداقوت استادسیدمحمدی عزیز آموزنده و باسلیقه و دلنگار می نویسید مرحبا ماشاء الله وَ لاحولَ وَ لا قُوّتَ اِلّا بِاللّهِ العَلیّ العَظیم سلامت و دلشاد و سرافراز باشید | |
|
سلام واحترام استاد محمدی ارجمند کلاس پر باری بود و میاموزم از توضیحات بسیار خوبتان خدا یارتان باشد وعمرتان با عزت | |
|
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹 🌺🌺🌺🌺🌺 🪻🪻🪻🪻 🌼🌼🌼 🥀🥀 💮🪻🪻🪻🪻🪻🪻🪻🪻🪻🪻 💙💙💙💙💙💙💙💙 🩵🩵🩵🩵🩵🩵🩵 💐💐💐💐💐💐 🌼🌼🌼🌼 💟💟💟 ❤️❤️ ❤️ | |
|
درود استاد بانو عجم گرامی از لطف و محبت شما سپاسگزارم خرم و تندرست باشید | |
|
💐💐🌹🌹🌹🌹🌹🌹💐💐 ❤️❤️❤️❤️🪷🪷🪷🪷🪷 🌹🌹🌹🌹🌹💐💐💐 🪻🪻🪻🌼🌼🌼🌸 🌺🌺🌺🌺🌺🌷 🍀☘️🌱🌹💐 🌿🌿🌿🍁 🪴🪴🪴 🏵🏵 💟 💐💐🌹🌹🌹🌹🌹🌹💐💐 ❤️❤️❤️❤️🪷🪷🪷🪷🪷 🌹🌹🌹🌹🌹💐💐💐 🪻🪻🪻🌼🌼🌼🌸 🌺🌺🌺🌺🌺🌷 🍀☘️🌱🌹💐 🌿🌿🌿🍁 🪴🪴🪴 🏵🏵 💟
| |
|
درود استاد عزیز از لطف و محبت شما سپاسگزارم خرم و تندرست باشید | |
|
درود استاد بانو حکیمی گرامی از لطف و محبت شما سپاسگزارم خرم و تندرست باشید | |
|
درود شازده خانوم گرامی از لطف و محبت شما سپاسگزارم خرم و تندرست باشید | |
|
درود استاد عزیز از لطف و محبت شما سپاسگزارم خرم و تندرست باشید | |
|
درود استاد عزیز از لطف و محبت شما سپاسگزارم خرم و تندرست باشید | |
|
💐💐🌹🌹🌹🌹🌹🌹💐💐 ❤️❤️❤️❤️🪷🪷🪷🪷🪷 🌹🌹🌹🌹🌹💐💐💐 🪻🪻🪻🌼🌼🌼🌸 🌺🌺🌺🌺🌺🌷 🍀☘️🌱🌹💐 🌿🌿🌿🍁 🪴🪴🪴 🏵🏵 💟 💐💐🌹🌹🌹🌹🌹🌹💐💐 ❤️❤️❤️❤️🪷🪷🪷🪷🪷 🌹🌹🌹🌹🌹💐💐💐 🪻🪻🪻🌼🌼🌼🌸 🌺🌺🌺🌺🌺🌷 🍀☘️🌱🌹💐 🌿🌿🌿🍁 🪴🪴🪴 🏵🏵 💟
| |
|
درود استاد عزیز از لطف و محبت شما سپاسگزارم خرم و تندرست باشید | |
|
💐💐🌹🌹🌹🌹🌹🌹💐💐 ❤️❤️❤️❤️🪷🪷🪷🪷🪷 🌹🌹🌹🌹🌹💐💐💐 🪻🪻🪻🌼🌼🌼🌸 🌺🌺🌺🌺🌺🌷 🍀☘️🌱🌹💐 🌿🌿🌿🍁 🪴🪴🪴 🏵🏵 💟 💐💐🌹🌹🌹🌹🌹🌹💐💐 ❤️❤️❤️❤️🪷🪷🪷🪷🪷 🌹🌹🌹🌹🌹💐💐💐 🪻🪻🪻🌼🌼🌼🌸 🌺🌺🌺🌺🌺🌷 🍀☘️🌱🌹💐 🌿🌿🌿🍁 🪴🪴🪴 🏵🏵 💟
| |
|
درود جناب کریمی عزیز تشکر از توجه و محبت شما خرم و تندرست باشید | |
|
💐💐🌹🌹🌹🌹🌹🌹💐💐 ❤️❤️❤️❤️🪷🪷🪷🪷🪷 🌹🌹🌹🌹🌹💐💐💐 🪻🪻🪻🌼🌼🌼🌸 🌺🌺🌺🌺🌺🌷 🍀☘️🌱🌹💐 🌿🌿🌿🍁 🪴🪴🪴 🏵🏵 💟 💐💐🌹🌹🌹🌹🌹🌹💐💐 ❤️❤️❤️❤️🪷🪷🪷🪷🪷 🌹🌹🌹🌹🌹💐💐💐 🪻🪻🪻🌼🌼🌼🌸 🌺🌺🌺🌺🌺🌷 🍀☘️🌱🌹💐 🌿🌿🌿🍁 🪴🪴🪴 🏵🏵 💟 💐💐🌹🌹🌹🌹🌹🌹💐💐 ❤️❤️❤️❤️🪷🪷🪷🪷🪷 🌹🌹🌹🌹🌹💐💐💐 🪻🪻🪻🌼🌼🌼🌸 🌺🌺🌺🌺🌺🌷 🍀☘️🌱🌹💐 🌿🌿🌿🍁 🪴🪴🪴 🏵🏵 💟
| |
|
درود جناب صادقی عزیز تشکر از توجه و محبت شما خرم و تندرست باشید | |
|
💐💐🌹🌹🌹🌹🌹🌹💐💐 ❤️❤️❤️❤️🪷🪷🪷🪷🪷 🌹🌹🌹🌹🌹💐💐💐 🪻🪻🪻🌼🌼🌼🌸 🌺🌺🌺🌺🌺🌷 🍀☘️🌱🌹💐 🌿🌿🌿🍁 🪴🪴🪴 🏵🏵 💟 💐💐🌹🌹🌹🌹🌹🌹💐💐 ❤️❤️❤️❤️🪷🪷🪷🪷🪷 🌹🌹🌹🌹🌹💐💐💐 🪻🪻🪻🌼🌼🌼🌸 🌺🌺🌺🌺🌺🌷 🍀☘️🌱🌹💐 🌿🌿🌿🍁 🪴🪴🪴 🏵🏵 💟 🌺🌺🌺🌺 🌼🌼🌼 🏵🏵 💐🌺🌺🌺🌺 🌼🌼🌼 🏵🏵 💐 | |
|
درود جناب نجفی عزیز تشکر از توجه و محبت شما خرم و تندرست باشید | |
|
۰💐💐🌹🌹🌹🌹🌹🌹💐💐 ❤️❤️❤️❤️🪷🪷🪷🪷🪷 🌹🌹🌹🌹🌹💐💐💐 🪻🪻🪻🌼🌼🌼🌸 🌺🌺🌺🌺🌺🌷 🍀☘️🌱🌹💐 🌿🌿🌿🍁 🪴🪴🪴 🏵🏵 💟 🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹 🌺🌺🌺🌺🌺 🪻🪻🪻🪻 🌼🌼🌼 🥀🥀 💮💐💐🌹🌹🌹🌹🌹🌹💐💐 ❤️❤️❤️❤️🪷🪷🪷🪷🪷 🌹🌹🌹🌹🌹💐💐💐 🪻🪻🪻🌼🌼🌼🌸 🌺🌺🌺🌺🌺🌷 🍀☘️🌱🌹💐 🌿🌿🌿🍁 🪴🪴🪴 🏵🏵 💟
| |
|
درود بانو تیر گرامی از توجه و حضور پر مهر شما متشکرم موفق باشید | |
|
💐💐🌹🌹🌹🌹🌹🌹💐💐 ❤️❤️❤️❤️🪷🪷🪷🪷🪷 🌹🌹🌹🌹🌹💐💐💐 🪻🪻🪻🌼🌼🌼🌸 🌺🌺🌺🌺🌺🌷 🍀☘️🌱🌹💐 🌿🌿🌿🍁 🪴🪴🪴 🏵🏵 💟 🌺🌺🌺🌺 🌼🌼🌼 🏵🏵 💐💐💐🌹🌹🌹🌹🌹🌹💐💐 ❤️❤️❤️❤️🪷🪷🪷🪷🪷 🌹🌹🌹🌹🌹💐💐💐 🪻🪻🪻🌼🌼🌼🌸 🌺🌺🌺🌺🌺🌷 🍀☘️🌱🌹💐 🌿🌿🌿🍁 🪴🪴🪴 🏵🏵 💟
| |
|
درود استاد عزیز از لطف و محبت شما سپاسگزارم خرم و تندرست باشید | |
|
۰💐💐🌹🌹🌹🌹🌹🌹💐💐 ❤️❤️❤️❤️🪷🪷🪷🪷🪷 🌹🌹🌹🌹🌹💐💐💐 🪻🪻🪻🌼🌼🌼🌸 🌺🌺🌺🌺🌺🌷 🍀☘️🌱🌹💐 🌿🌿🌿🍁 🪴🪴🪴 🏵🏵 💟 🌺🌺🌺🌺 🌼🌼🌼 🏵🏵 💐💐💐🌹🌹🌹🌹🌹🌹💐💐 ❤️❤️❤️❤️🪷🪷🪷🪷🪷 🌹🌹🌹🌹🌹💐💐💐 🪻🪻🪻🌼🌼🌼🌸 🌺🌺🌺🌺🌺🌷 🍀☘️🌱🌹💐 🌿🌿🌿🍁 🪴🪴🪴 🏵🏵 💟
| |
|
درود استاد عزیز از لطف و محبت شما سپاسگزارم خرم و تندرست باشید | |
|
درود جناب کاظمی عزیز عزیز از همراهی صمیمانه و محبت شما سپاسگزارم خرم و تندرست باشید | |
|
درود استاد عزیز از لطف و محبت شما سپاسگزارم خرم و تندرست باشید | |
|
درود بانو زند گرامی از توجه و حضور پر مهر شما متشکرم موفق باشید | |
|
درود استاد عزیز از لطف و محبت شما سپاسگزارم خرم و تندرست باشید | |
|
درود جناب اکرمی عزیز تشکر از توجه و محبت شما خرم و تندرست باشید | |
|
درود بانو احمدی گرامی از توجه و حضور پر مهر شما متشکرم موفق باشید | |
|
درود جناب فاضلی نژاد عزیز تشکر از توجه و محبت شما خرم و تندرست باشید | |
|
درود استاد عزیز از لطف و محبت شما سپاسگزارم خرم و تندرست باشید | |
|
درود استاد عزیز از لطف و محبت شما سپاسگزارم خرم و تندرست باشید | |
|
درود بانو معادی گرامی از توجه و حضور پر مهر شما متشکرم موفق باشید | |
|
درود استاد عزیز از لطف و محبت شما سپاسگزارم خرم و تندرست باشید | |
|
درود استاد عزیز از لطف و محبت شما سپاسگزارم خرم و تندرست باشید | |
|
درود بانو سمیعی گرامی از توجه و حضور پر مهر شما متشکرم موفق باشید | |
|
درود بانو سارا گرامی از توجه و حضور پر مهر شما متشکرم موفق باشید | |
|
درود جناب شاکری عزیز تشکر از توجه و محبت شما خرم و تندرست باشید | |
|
درود جناب شاکری عزیز تشکر از توجه و محبت شما خرم و تندرست باشید | |
|
درود استاد جوینی عزیز تشکر از توجه و محبت شما خرم و تندرست باشید | |
|
درود جناب افشاری عزیز تشکر از توجه و محبت شما خرم و تندرست باشید | |
|
درود استاد عزیز از لطف و محبت شما سپاسگزارم خرم و تندرست باشید | |
|
درود بانو خدا بنده گرامی از توجه و حضور پر مهر شما متشکرم موفق باشید | |
|
درود بانو قربانی گرامی از توجه و حضور پر مهر شما متشکرم موفق باشید | |
|
درود جناب آزاد عزیز کاملا حق با شماست ولیکن "بورس" در کجای مملکت داخل وزن است؟ که در اینجا نیست؟ | |
|
درود جناب محمودی عزیز از محبت شما سپاسگزارم خرم و تندرست باشید | |
|
درود بانو فتحی گرامی از محبت شما سپاسگزارم خرم و تندرست باشید | |
|
درود جناب احمدی عزیز از محبت شما سپاسگزارم خرم و تندرست باشید | |
|
درود بانو قرباغی گرامی از محبت شما سپاسگزارم خرم و تندرست باشید | |
|
درود استاد ناظمی عزیز از لطف و محبت شما سپاسگزارم خرم و تندرست باشید | |
|
درود بانو مهتدی گرامی تشکر از حضور پر مهرتان | |
|
درود جناب ابراهیمی عزیز تشکر از حضور پر مهرتان | |
|
درود استاد شفیعی عزیز کاملا با شما موافقم از لطف و محبت شما سپاسگزارم خرم و تندرست باشید | |
|
درود استاد شفیعی عزیز بله متاسفانه بورس افراد ضعیف را نشانه میرود از لطف و محبت شما سپاسگزارم خرم و تندرست باشید | |
|
درود استاد فتحی عزیز از لطف و محبت شما سپاسگزارم خرم و تندرست باشید | |
|
درود جناب فلاح رمضانی عزیز تشکر از حضور پر مهرتان | |
|
درود بانو رحمانی گرامی تشکر از محبت و توجه شما شاد باشید | |
|
سلام استاد استکی ارجمند سلامت و دلشاد باشید به مدد الهی در برکت و عزت سربلند | |
|
درود جناب کریمی گرامی تشکر از توجه و حضور پر مهرتان موفق باشید | |
|
درود جناب ایوری عزیز تشکر از حضور پر مهرتان | |
|
درود جناب راد عزیز تشکر از توجه و محبت شما خرم و تندرست باشید | |
تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
سپاس خدای را که فرصتی دوباره داد تا بنویسم.
شعری پیش رو داریم از جناب استاد استکی که ان شاء الله چند سطری در خصوص آن خواهم نوشت.
♦️ دو بیتی چیست؟
قالب شعری دوبیتی از قالب های شعری اصیل فارسی است که از ترانههای دوازده هجایی قدیم ایران ریشه گرفته و مضمون آن بیشتر عارفانه و عاشقانه است. از بزرگترین دوبیتی سرایان میتوان باباطاهر و فایز دشتستانی را نام برد.
🔰 قالب شعری دوبیتی از قالبهای کهن و خاص ایرانی است که از اعماق دل مردم کوچه و بازار به وجود آمده است. از این قالب در مناطق مختلف ایران با نامهایی چون بیت، بایاتی، بید، دو بیتو، کله فریاد، چهارپاره نیز یاد میشود. از مهمترین ویژگیهای آن میتوان به بیپیرایه بودن و به کار نرفتن آرایههای پیچیده در آن اشاره کرد اما در عین ساده و کوتاه بودن مطالب و احساسات عمیق شاعر از آن دریافت میشود. میتوان گفت بعد از قالب مثنوی، قالب شعری دوبیتی از طرفداران بیشتری در میان مردم عامه برخوردار بوده است. در واقع کاربرد قالب دوبیتی در کنار قالب مثنوی که هر دو قالب اصیل ایرانی هستند، به نسبت مساوی ۶۷ درصد تمام گونههای منظوم ادب عامه را تشکیل می دهد.
⭕ قالب شعری دوبیتی چیست؟
قالب شعری دوبیتی یا ترانه در قدیم به «فهلویات» معروف بوده است. این قالب در دوره ساسانیان نیز استفاده میشده که در آن دوره به آن «ترانک» میگفتند. در واقع این قالب، صورت تکامل یافته و با وزن عروضی شده نوعی از ترانههای دوازده هجایی قدیم ایران است. نکته قابل توجهی که میتوان درباره فهلویات گفت آن است که این دوبیتیها، رابط بین شعر قبل از دوره اسلام و شعر بعد از دوره اسلام است.
قالب شعری دوبیتی، چهار مصراع دارد که در بین چهار مصراع آن، مصراعهای اول و مصراعهای زوج آن هم قافیه هستند.
فهلوی سروده «شیخ صفی الدین اردبیلی» شاعر قرن هفتم و هشتم را باید جزء اولین و قدیمیترین دوبیتیها دانست.
♻️ ساختار قالب دوبیتی چگونه است؟
دو بیتی شعری یازده هجایی در چهار مصراع است که مصراعهای اول و دوم و چهارم آن هم قافیه هستند و آوردن قافیه برای مصراع سوم اختیاری است. در مصراع اول و دوم بحث یا پند یا مثل مطرح میشود. در مصراع سوم معمولاً مطالب مصراع دوم تکرار میشود و ذهن خواننده را برای حرف اصلی و نتیجه گیری در مصراع چهارم آماده میکند. میتوان گفت بیت آخر نقطه اوج شعر و نمایش هیجان و احساسات درونی شاعر است. شناخته شدهترین وزن دوبیتی، وزن (مفاعیلن مفاعیلن مفاعیل (فعولن) ) است که به وزن دوبیتی بحر هزج مسدّس محذوف معروف است.
💠 ویژگیهای قالب شعری دوبیتی
✔️ بیان و زبان ساده
زبان اشعار دوبیتی بی پیرایه و ساده است. چرا که سرایندگان این نوع شعر دارای جهان بینی ساده بوده و اغلب از مردم عادی و روستایی هستند در نتیجه این اشعار به زبان ساده و بدون پیچیدگی سروده شده اند. میتوان زیبایی قالب شعری دوبیتی را به علت بی پیرایه بودن و سادگی آن دانست.
✔️ روایتهای متفاوت از یک دوبیتی در مناطق مختلف
دوبیتیها بسیار قدیمی هستند و شکلهای جدید آنها بازتولید همان اشکال قدیم است. دوبیتیها و اشعار باباطاهر در مناطق مختلف روایتهای تازهای یافته اند؛ به این مثال توجه کنید:
🔰 مسلمانان سه درد آمد به یکبار
غریبی و اسیری و غم یار
غریبی و اسیری سهل وابـو
غم یار مشکله تا چون شود کار
که در روایتی محلی چنین است:
🔰 مسلمانان سه دردآمد به یک بـار
فراق دلبر و دویم غم یـار
جدایی راکه من از او بنالم
بنالم از غم یار وفـادار
در بیرجند روایت طنزگونهی آن معمول است:
🔰 خداوندا سه درداومد به یکبـار
خرلنگ و زن جِشت و طلبکــــار
خداوندا زن جِشته تــــه وردار
خودم دونم خرلنگ و طلبکــــار
✔️ تبدیل به ضرب المثل شدن
بسیاری از شعرهای دوبیتی معروف از تشبیههای ساده و ملموس تشکیل شده اند و فاقد استعارههای سنگین و آرایههای ادبی پیچیده هستند. به همین علت گاهی بعضی از دوبیتیها یا بعضی از مصراعهای آن به خاطر اینکه بین مردم بطور مدام تکرار میشده، به صورت ضرب المثل نیز درآمده است. به دوبیتی زیر از باباطاهر توجه کنید:
🔰 اگر دستم رسد بر چرخ گردون
از او پرسم که آن چون است؟ این چون؟
یکی را میدهی صدگونه نعمت
یکی را نان جـو آلوده در خون
✔️ آیینه تاریخی ملت بودن
دوبیتیها یا ترانهها، میراث گرانبهای ملت ایران هستند. در ترانههای محلی شیوه های زندگی و آداب و رسوم را میتوان یافت. شور و احساسات، اعتقادات، آرزوها، عشقها و ناکامیها، شادیها و غمهای توده مردم در آنها نهفته است.
♦️ انواع موضوعات قالب دوبیتی
۱- اجتماعی و سیاسی
۲- غنایی و عاشقانه
۳- سرور و شادی
۴- سرگرمی
۵- سوگ
۶- دینی
۷- کار
♦️ تفاوت دوبیتی با رباعی در چیست؟
✔️ تفاوت در درونمایه و محتوا
قالب شعری دوبیتی دارای زبانی ساده و فاقد آرایه ادبی پیچیده است و اغلب برای مفاهیم عاشقانه، عرفانی و اجتماعی به کار میرود. در صورتی که از قالب شعری رباعی بیشتر برای بیان اشعار فلسفی، حکمی و عارفانه و مفاهیم سنگین استفاده میشود. به عبارت دیگر میتوان گفت رباعی حکیمانه اما دوبیتی غنایی و عامیانه است.
✔️ تفاوت در وزن
قالب شعری دو بیتی معمولا بر وزن «مفاعیلن مفاعیلن فعولن» است، اما در وزنهای متفاوت دیگری هم سروده میشود. در حالی که قالب شعری رباعی دارای وزن ثابت و خاص «مستفعل مستفعل مستفعل فع» یا همان «لاحول و لاقوة الابالله» است که در یکی از نقدها راجع به آن کامل توضیح داده ام.
یکی از سادهترین راهها برای تشخیص دوبیتی از رباعی تعیین نوع هجای اول هر مصراع است. به این صورت که اگر اولین هجای هر مصراع کوتاه باشد دوبیتی و اگر اولین هجای هر مصراع بلند باشد رباعی است.
🔴 نکته مهم 🔴
🔰 انواع دوبیتی
✔️ دوبیتی با دو بیت همقافیه
در این نوع دوبیتی، فقط مصراعهای دوم و چهارم قافیه دارند.
در این نوع ، مصراعهای اول و سوم یک قافیه و مصراعهای دوم و چهارم یک قافیه دیگر دارند.
✔️ دوبیتیهای پیوسته
معینالدین عباسه در قرن نهم با سرودن رباعیهای متوالی که از نظر معنایی مرتبط بودند، قطعهای میساخت. این قالب شعری را دوبیتیهای پیوسته نام نهادهاند. ابیات زیر مثالی از این نوآوری اوست:
اکنون که ز رنگ لاله و بوی سمن
چون جنت عدن گشت اطراف چمن
ای عارض تو رشک گل و لاله و مل
وی طره تو طیره ده مشک ختن
ساغر ز می مغنه خالی مگذار
تسبیح بنه جام و صراحی بردار
حیف است که عمر در ملامت گذرد
برخیز ز روی کرم ای سیمعذار
آن جام شراب ارغوانی در ده
و آن ساغر آب زندگانی در ده
اندر غم و غصه جهان پیر شدم
وآن ساغر آب زندگانی در ده
اندر غم و غصه ی جهان پیر شدم
گلگونه ی چهره ی جوانی در ده
در زمینه دوبیتیهای پیوسته، رشید یاسمی در سال ۱۰۳۵ کاملترین گام را برداشت.
✔️ دوبیتی های نو
بعضی از شعرهای عصر امروز ترکیبی از چندین بخش هستند که هر بخش آن از دو بیت تشکیل میشود. همچنین، هریک از بخشها از نظر قافیه یکی از سه حالت زیر را دارند:
🔵 تنها مصراعهای دوم و چهارم همقافیهاند.
🔵 مصراعهای اول و سوم یک قافیه و مصراعهای دوم و چهارم بهصورت مجزا همقافیهاند.
🔵 دو مصراع طرف همقافیه و دو مصراع وسط بهصورت مجزا همقافیهاند
♦️ سخن آخر
قالب شعری دوبیتی بخش مهمی از ادبیات و فرهنگ مردم عامه است و همین امر باعث شده که ادیبان سبک کلاسیک از قالب شعری دوبیتی ناراضی باشند؛ چراکه زبان عامه را زبانی ناپسند میدانند. برخلاف ادیبان حوزه ی کلاسیک، صوفیان شیفته ی این قالب شعری بودند و به سرودن شعر در این قالب علاقه داشتند. چرا که مخاطبان آنان مردم عادی بوده و برای بیان احساسات و مفاهیم کوتاه، کلمات محاورهای و شکسته قالب شعری دوبیتی برای آن ها مناسبتر بوده است.
برای صاحب صفحه آرزوی موفقیت و توفیق را دارم
یا حسین بن علی
سید هادی محمدی
🔰 یک آیه……… یک نقد 🔰
أَلَا إِنَّ أَوْلِيَاءَ اللَّهِ لَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ
آگاه باشید! یقیناً دوستان خدا نه بیمی بر آنان است و نه اندوهگین می شوند.
( ۶۲یونس )
منابع اسنادی
📌 دائرةالمعارف بزرگ اسلامی
زیرنظرکاظم موسوی بجنوردی؛ تهران سازمان انتشارات وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی،چاپ اول، ج10
📌 شمس الدّین محمّد آملی
نفایس الفنون فی عرایس العیون، با مقدّمه ی ابوالحسن شعرانی، ج 1، تهران: انتشارات کتابفروشی اسلامیه.
📌 نصیرالدّین طوسی
معیارالاشعار، با تصحیح و اهتمام جلیل تجلیل، تهران: نشرجامی و انتشارات ناهید، چ اوّل.
📌 کمالالدّینحسین واعظ کاشفی
بدایع الافکار فی صنایع الاشعار، ویراست میرجلال الدّین کزّازی، تهران: نشر مرکز