پنجشنبه_ چهاردی ژوئن _ هزار و نهصد و چهل و دو_منطقه ی قرمز جنگی نُرماندی_گروهبان دوم پیاده نظام مک کالاهان
سلام به دختر مو بور فرانسوی از لطف بیکرانت مشعوف گشتم
اینجا سه شبانه روز است یکریز می بارد باران مانده ایم در سنگرهایمان خیس و لرزان
نامه ات خیس شد ، ولی مرا خوشحال کرد من اهل لیورپول هستم از یک خانواده کارگری
پدرم کارگر کارخانه ی فولاد است مادرم اهل بیرمنگام است و خانه دار
سه برادر و دو خواهر دارم که همگی کوچکتر از من هستند
نامزد ندارم و ازدواج هم نکردم به همراه نامه برایت عکسی می فرستم
تو هم برایم با نامه عکسی بفرست از جنگ نمی توانم چیزی بنویسم!
نامه ها در ستاد جنگ قبل از ارسال بررسی می شود ولی می گویند: ما پیروز هستیم!!
من متولد جولای هستم به رنگ سبز دارم علاقه گل مورده علاقه ام آتوسای چینی ست
اگر گرامافون داری وقتی نامه ام را خواستی بخوانی سمفونی دریاچه قو را از بتهوون بگذار و بعد نامه ام را بخوان
من دریاچه قو را دوست دارم
در نامه ی بعدی ، نام مرا جرالد بنویس چون مادرم این نام را دوست دارد.
*** *** ***
یکشنبه پانزده جولای _ لندن_کاته رینا میشله
سلام جرالد عزیزم ، این نامه را از کنار رودخانه تایمز برایت می نویسم
من برای دیدنت روزها را می شمارم، شبها را به حساب نمی آورم
دیروز از لونا پارک برای خودم یک گرامافون خریدم
نامه ات را بارها با سمفونی دریاچه قو خواندم و گوش کردم
عکس زیبایت را در قاب چوبی در بالای شومینه میگذارم
چه زیبا و با وقار هستی در لباس نظامیت
گفته بودی سبیل باریک بالای لب به تو می آید؟
من فرانسوی هستم ، فرانسویها سبیل را دوست ندارند
ولی اگر تو دوست داری سبیلت را نگهدار
امروز عصر می روم تا برایت از خودم عکسی بگیرم
صبح در کلیسا برایتان دعا کردیم
در میان مردم زمزمه افتاده که آلمان می خواهد لندن را از هوا بمباران کند
دیشب تا به صبح در پناهگاه بودیم! همه ی بچه ها را از لندن به روستا ها بردند
حالا لندن پر شده از یک مشت آدم بزرگ بی بچه ، همه چی ساکت و آرام همه جا سوت و کور است در شهر بی بچه
عطر گلهای کاملیا پیچیده در اتاقم عشق عطر آگین می شود
آئینه در مقابلم شفاف است عشق رنگین می شود
عشق از لا به لای در بسته می آید بتو نا امیدی می رود از پنجره
عشق آرام است اما از درون ویران می کند پایداری بایدت تا استواری می کند
آب رودخانه تایمز شتابان می رود می رود در دشت عشق را آبیاری می کند
قلمتان همیشه جاودان بادا
هزاران درود