سلام و عرض ادب استاد لاهیجی بزرگوار
ممنون از حسن نیت شما بزرگوار
بگم زیاد متوجه نشدم نمیخندین بهم؟
کاش مصرعی هم برای مثال میاوردین
این که گفتین شکست، میخوانند، میگویند و،،،
یعنی مصرع مختوم به این باشه؟
اکثر شعرهای من جوششی هست غیر اینکه مصرعی رو خوشم بیاد و بخام براش ادامه بگم که در اون صورت با در نظر گرفتن
قافیه تبدیل میشه به کوششی
برای نمونه دوستم یه شعر گذاشت برام از حافظ و بقیه هم از حافظ و شعراش تعریف کردن، منم نمیدونم از کجا دراومد این شعرو شروع کردم به نوشتن و شاید بیشتر از چن دقیقه هم طول نکشید البته بعدا دستی بخ سر و روی وزنش کشیدم
تفال زدم حافظا! فالِ من
بیامد نخور غم به احوال من
نه حافظ! تو فالت به احوال نیست
زدی تیرصحبت هدف خال نیست
تو سهواً نوشتی که آید کسی
به گرمی بازار گفتی بسی
تو از درد هجران چه ها دیده ای؟
مگر غم ز دلهای ما چیده ای
تو از بغض سنگینِ مانده گلو
که زخمی کند جنس هر گفتگو
زند سیم آخر به عریان شود
نگفتی ز دردی که کتمان شود
نوشتی غزل از دلی بی قرار
چرا وعده دادی به دیدار یار؟
چرا خواندی از عطرگیسوی یار
چرا دم به دم گفتی از آن نگار
کجا ماه کنعان بیامد ز راه
کجا خنده شد بعد هر اشک وآه
نوشتی توبا وصلت از این فراق
که درمان کند بوسه با اشتیاق!
"چشیدم منم زهرِ هِجران،مپرس"
شدم آن چنان زار و گریان مپرس
ندیدی چرا عشق امروز را
که این جا زدن های مرموز را
دگرگون بکن شور و حال غزل
غمت را بنوشان به جای عسل
بیا حافظا ! شعر مردانه گو
که از چون منی تلخ و دیوانه گو
تفال زدم، چون بِیآمد نِکو!
شدم شاعری مدعی یاوه گو...
نه دردی به من، فال آسان کند
نه حافظ به شعرم پریشان کند
درود بزرگوار
زیبا بود 🌺🌺👏👏
و ۱ نکته باب یادآوری( که جسارتا بدلیل عمومیت با تیک نقد ارسال میکنم)🙏
اوزان متحدالارکان ،یعنی اوزانی که با تکرار ۱ رکن شکل میگیرند مثل وزن این غزل
مستفعلن مستفعلن مستفعلن مستفعلن
این اوزان " دُوری" نیستند، این اوزان صرفا متحدالارکانند.
بر خلاف اوزان دوری در اوزان متحدالارکان
۱. نیازی به گذاشت کاما بین مصرع نیست، چون گاهی شاعر برای تفهیم دُوری بودن وزن ، میانهی مصرع کاما میگذارد ولی اینجا نیاز نیست
۲. در اوزان متحدالارکان استفاده از هجای کشیده در میانهی مصرع مجاز نیست
در کوی ما جز سوزِ آه، حرفی نمانده بر زبان
اینجا میانهی مصرع از هجای کشیدهی " آه" استفاده کرده اید که وزن این مصرع را دچار اشکال کرده
در اوزان دُوری میتوانید از هجای کشیده در نیم مصرعها استفاده کنید .
در تعریف اوزان دوری هنوز اجماع متقن و محکمی وجود ندارد منتها ۲ ویژگی کلی دارند
۱. اوزان دوری لزوما متناوب الارکانند، یعنی از تکرار ۲ رکن متفاوت شکل میگیرند. پس اوزان تک رکنی حتما دُوری نیستند
۲. یک مکث غیر ارادی و بالقوه مابین مصرع وجود دارد
نمونه ی پرکاربرد اوزان دوری
مفتعلن فاعلن، مفتعلن فاعلن
یا
مفاعلن فاعلن، مفاعلن فاعلن
۳. برخی کارشناسان هم گفته اند تعداد هجاهای اوزان دوری باید فرد باشد( منتها برخی این حکم را رد میکنند) پس فعلا ۲ دلیل اول را برای شناخت اوزان دوری داشته باشید
و هر وزنی که این ۲ ویژگی را نداشته باشد دوری نیست و نمیشود از هجای کشیده در نیم مصرع استفاده کرد
از سایر عزیزان و بزرگواران نیز تقاضامندم اگر توضیحات تکمیلی در این زمینه دارند در اختیار شخص بنده و دیگر دوستان بگذارند تا استفاده کنیم🙏🙏