یا علی
نام نامی ترا هر کس که آرد بر زبان
می شود ایمن ز شر فتنه های این زمان
شرط آن البتّه جوشیدن از اعماق دل است
جلوه آن یا علی گردد نشیند بر زبان
بعد یاد و نام حق یک یا علی مشگل گشاست
در شگفتم از کسی که مانده پابندِ جهان
وه چه زیبا گفت اندر گیر و دار معرکه
یا علی گفتی و برکندی تو خیبر از میان
دست تو در دست پیغمبر مثال پرچم ست
تا ابد باشد چو فرقان از برای مردمان
نام تو مشتق شده از نام رب العالمین
زادۀ آن خانه ای که نام حق مانده بر آن
بی سبب حیران نشد استاد ما در وصف تو *
این همه نسبت که دارد با خداوند جهان ؟
* اشاره به غزل " علی ای همای رحمت " اثر جاودان استاد شهریار
با سلام و درود بیکران و تبریک عید غدیر خدمت اساتید عزیز ، چون همیشه در خواست دارم با نقد خود اینجانب را در امر فراگیری یاری نمایید لازم به ذکر است نوشته هایم که پس از آغاز آموزش و فراگیری جدی اوزان و قواعد هستند را در دفتری بنام جدید قرار خواهم داد ( مانند همین شعر - شه خراسان و دوبیتی خانه گل ) بدیهی ست کمک به رفع موارد و اشکالات این نوشته ها کمکی ارزشمند بوده و اهمیتی دو چندان دارند . از اینکه پیش از این درخواست این حقیر را بی پاسخ نگذاشتید متشکرم
غزل زیباییست.👏🌺🌺
اولین نکته تکرار قافیه است که کمی آزارنده است، چون دو قافیه ۲ بار تکرار شده و از ظرافت شعر کاسته.
نکته دوم مصرع سوم برای حفظ وزن باید " البته" را با تشدید " البتّه" خواند که اگر همین مد نظرتان است پس وزن صحیح است.
نکته سوم در همین مصرع و یک قاعدهی کلیست.
تا جایی که میشود " از" بکار برد ،بکار بردن" ز" خطاست
شرط آن البتّه نوشیدن از اعماق دل است
صحیح است چون در خوانش و تقطیع اینگونه است
شرط آن البته نوشیدن ازَعماق دل است.
نکتهی چهارم
مصرع ۶ بدلیل وجود " حیرت" بدون فعل اندکی ضعف تالیف دارد. اگر بود متحیرم، یا در حیرتم ، مشکلی نبود که خوب در وزن نمیگنجد . در صورت صلاحدید ویرایش شود
صرفا مثال
در شگفتم از کسی که مانده پابندِ جهان
موفق باشید🙏