سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

اعضای آنلاین

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

سه شنبه 29 اسفند 1402
  • روز ملي شدن صنعت نفت ايران، 1329 هـ ش
10 رمضان 1445
  • وفات حضرت خديجه سلام الله عليها، 3 سال قبل از هجرت
Tuesday 19 Mar 2024
    به سکوی پرتاب شهرت و افتخار ،نجابت و اقتدار ... سایت ادبی شعرناب خوش آمدید مقدمتان گلباران🌹🌹

    سه شنبه ۲۹ اسفند

    مَردِ دردِ مُرکب

    شعری از

    سید محمدرضا لاهیجی

    از دفتر ۷_ پسوردِ مرگِ پروانه‌ها نوع شعر سپید

    ارسال شده در تاریخ دوشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ ۰۶:۵۳ شماره ثبت ۱۰۹۴۷۹
      بازدید : ۷۰۷   |    نظرات : ۲۹

    رنگ شــعــر
    رنگ زمینه

     
     
    بیضیِ چشمانم درد می‌کند!

    دایرهٔ قلبم درد می‌کند!

    مربعِ دست‌هایم

    استوانهٔ پاهایم

    ذوزنقهٔ دهانم

    بندبه‌بندِ عددِ پیِ استخوانِ بی تراکمم،

    بدونِ باهمگانم درد می‌کند!
     
     

    منِ چندپهلویِ ناقصُ‌الاضلاع

    _ متساویُ‌الساقین

    به‌اتفاقِ هندسهٔ امعاء واحشاء

    مَردِ دردِ مُرکبم!
     

    ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
    سیدمحمدرضالاهیجی
    ساکوتی.هند
    ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
    ۲۰
    اشتراک گذاری این شعر
    ۵۲ شاعر این شعر را خوانده اند

    فریبرز رامیار

    ،

    حمید خناری نژاد

    ،

    طوبی آهنگران

    ،

    محمد باقر انصاری دزفولی

    ،

    آرزو عباسی ( پاییزه)

    ،

    مریم کاسیانی

    ،

    علی اسماعیلی

    ،

    سید محمدرضا لاهیجی

    ،

    هادی محمدی

    ،

    علیرضا شفیعی

    ،

    مهدي حسنلو

    ،

    روح اله سلیمی ناحیه

    ،

    سارا خوش روش

    ،

    مرضیه رضایی (رها)

    ،

    فاطمه بهرامی

    ،

    رضا سعادت نژاد

    ،

    انوش بیات

    ،

    مهدی محمدی

    ،

    محمدکدخدایی(عرفان)

    ،

    شبنم حکیم هاشمی

    ،

    مجیدنیکی سبکبار

    ،

    شاهین زراعتی رضایی

    ،

    شاهزاده خانوم

    ،

    علی احمدی( م امین)

    ،

    محمد رضا خوشرو (مریخ)

    ،

    تکتم حسین زاده

    ،

    مسعود آزادبخت

    ،

    منصور مسکین

    ،

    زهرا حکیمی بافقی (الهه ی احساس)

    ،

    منیژه قشقایی

    ،

    سید محمد حسین شرافت مولا

    ،

    حسین احسانی فر(رهای لنگرودی)

    ،

    مهرداد عزیزیان بی تخلص

    ،

    طاهره حسین زاده (کوهواره)

    ،

    محمد علی سلیمانی مقدم

    ،

    مجید آبسالان

    ،

    ابراهیم کریمی (ایبو)

    ،

    محمد قنبرپور(مازیار)

    ،

    مولود سادات عمارتی

    ،

    محمدحسن پورصالحی

    ،

    ناهید افسری نژاد (رها)

    ،

    مجتبی شفیعی (شاهرخ)

    ،

    شاهزاده خانوم

    ،

    قربانعلی فتحی (تختی)

    ،

    علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق

    ،

    مهدی بدری ماشمیانی(دلسوز)

    ،

    فلاح رمضانی(عاشق)

    ،

    الیاس امیرحسنی

    ،

    شعله(مریم.هزارجریبی)

    ،

    افسانه پنام تخلص مولد

    ،

    فیروزه سمیعی

    ،

    علی باقری خورآبادی

    نقدها و نظرات
    سید هادی محمدی
    سه شنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ ۱۷:۰۰
    درود جناب لاهیجی عزیز
    زیبا بود و مرا یاد
    در جست و جوی قطعهٔ گمشده انداخت که کتابی تصویری است که شل سیلورستاین برای کودکان نوشت و اولین بار در سال ۱۹۷۶ منتشر شد. داستان آن دربارهٔ موجودی دایره‌ مانند و ناکامل است که به دنبال قطعهٔ گمشده خود می‌گردد.


    موفق باشید

    بمانید به مهر و بسرایید

    #سید_هادی_محمدی

    🌷🌷🌷🌷🌷
    زهرا حکیمی بافقی (الهه ی احساس)
    چهارشنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ ۲۲:۲۸
    زیبا و پرمفهوم نگاشتید


    درود خندانک
    مهرداد عزیزیان
    شنبه ۱۵ مرداد ۱۴۰۱ ۱۲:۱۱
    درود
    بسیار زیبا بود 🌺🌺🌺
    طاهره حسین زاده (کوهواره)
    شنبه ۱۵ مرداد ۱۴۰۱ ۱۲:۲۰
    درود
    زیبابود و مرا یادآور بند بند دعای عرفه ی امام حسین (ع)
    خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک یاحسین خندانک
    فریبرز رامیار
    سه شنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ ۰۶:۵۸
    سلام.مرد را دردی اگر باشد خوش است'''دردبی دردی علاجش آتش است'بنازم درد را که اگر نبود ما بحساب درد مندان لا اقل الن بی خیال قلم دست ننی گرفتبم همان درد است که بندبند اعضای مارا به سخن وادار نموده است من وخواهرم زلیخا الان نبود پدر را حس کرده دست به قلم شدبم جناب را بیشتر صیقل داده به زیبایی هرچه تمام تر ودرچندان نیکی عزیزوسایردردمندان چون مرغ سحر ناله شجریان به گویش وا می داردپس باهم بخوانیم مرغ سحر ناله سرکن خندانک
    طوبی آهنگران
    سه شنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ ۰۹:۱۱
    به نام نامی. الله
    سلام. جناب لاهیجی
    از قلمی. که طلا. می ریزد چه نقد و چه حرفی. می شود زد

    از شعر. تر شما. استخوانم. به لرزه افتاد

    مر گ و زندان قبر و. فشار درد بر اعضا. چه ژیبا سروده اید

    کاش باشد گوش شنوا
    محمد باقر انصاری دزفولی
    سه شنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ ۱۲:۱۸
    نقطه ی نبودنم
    که نه طول دارد
    نه عرض دارد
    نه ارتفاع دارد
    در فشار قبر زندگیم
    گل بدنم درد می کند
    خندانک خندانک خندانک خندانک
    آرزو عباسی ( پاییزه)
    سه شنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ ۱۳:۵۷
    درود بر شما ادیب بزرگوار خندانک
    طبع‌تان مانا خندانک
    قلمتان نویسا به عشق خندانک

    پاینده باشید و برقرار خندانک خندانک
    مریم کاسیانی
    سه شنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ ۱۴:۰۲
    درود بر شما
    عالی
    عالی
    بدیع وناب
    خندانک خندانک خندانک
    خندانک خندانک
    خندانک

    سید محمدرضا لاهیجی
    سه شنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ ۱۶:۴۶

    تحلیلی از جناب دکتر هاشمی بر اثر (مرد درد مرکب) ضمن قدردانی از لطف و بزرگواری ایشان، امید که لایق محبت حضرت جنابشان باشم!



    درود و عرض ارادت به جناب شاعر
    به پندار من این شعر از آن رو جالب توجه و قابل تامل است که ما را به این حقیقت رهنمون می شود که جهان در هستی ساده شده ی خود چیزی نیست جز اشکال ساده ی هندسی

    اشکال هندسی از دیرباز مورد توجه بشر بوده است و این توجه در فلسفه نیز انعکاسی در خور یافته است بطوریکه از نظر فیلسوفان یونان اصول هندسه ازلی و ابدی اند و از این رو هرگز در معرض تغییر و زوال نیستند. به پنداشت آنان هندسه، ذهن را برای ادراک حیات کیهانی افلاک آماده می ساخت و روشی بود که در آن به عالم نظم وسامان داده می شد.

    افلاطون هندسه و عدد را به عنوان اساسی‌ترین و همچنین مطلوب‌ترین زبان فلسفی به شمار می‌آورد. وی هندسه را به عنوان روشن‌ترین قالب زبانی برای توصیف قلمرو مابعدالطبیعی جهان اعلی معرفی می‌کند و از این رو بر در اکادمی خود نوشته بود هرکس هندسه نمی داند وارد نشود و عقیده داشت تنها آنانکه هندسه می دانند میتوانند وارد معبد معرفت الهی شوند

    ابن سینا هم هندسه را علاوه بر معرفی اشکال و کمّیت‌های آنها دارای معنایی رمزی می دانست و عقیده داشت ؛ اولین عنصر این جهان در اصل نقطه است که تحت فعل طبیعت در آمد و به خط و سطح و بالاخره به جسم مبدل شد. جسم به نوبه ی خود تحت تحریک طبیعت و تدبیر نفس قرار گرفت و به اشکال کامل هندسی مانند دایره، مثلث و بالاخره مربع در آمد

    در آراء فیثاغوریان نقطه واحد اول است از آن، خط و از خط، سطح و از سطح، حجم حاصل شده است

    افلاطون دایره را کاملترین و زیباترین اشکال می‌دانست که نقطه‌ای است گسترش یافته که رمز جوهر اعلی است شعاع‌های آن ، رمز تشعشع، محیط آن ، رمز انعکاس است
    همچنین مربع به عنوان یکی از مهمترین صورت‌های رمزی شناخته شده است. که شکلی است که با اضلاع و زوایای برابرش، احساسی از سکون، استحکام، حصار، کمال و استقرار را به ذهن متبادر می کند

    اما اینکه شاعر موجودیت انسان را به اشکال هندسی فروکاسته و درد را در همه ی آنها جاری و ساری دانسته به نظرم نکته ی بدیعی است هرچند قریب به این مضمون قیصر امین پور نیز شعری دارد ؛

    دردهای من
    گرچه مثل دردهای مردم زمانه نيست
    درد مردم زمانه است
    مردمی که چين پوستينشان
    مردمی که رنگ روی آستينشان
    مردمي که نامهايشان
    جلد کهنه ی شناسنامه هايشان
    درد می کند

    من ولی تمام استخوان بودنم
    لحظه های ساده ی سرودنم
    درد می کند

    مریم کاسیانی
    مریم کاسیانی
    چهارشنبه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ ۰۰:۰۰
    خندانک خندانک
    ارسال پاسخ
    سارا خوش روش
    سه شنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ ۲۱:۰۱
    خندانک خندانک خندانک
    مرضیه  رضایی (رها)
    سه شنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ ۲۳:۰۵
    سلام و درود بر شما جناب استاد گرامی چه زیبا و کاربردی استفاده کردید از خواندنش لذت بردم همیشه مانا باشید🌹🌹🌹
    فاطمه بهرامی
    چهارشنبه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ ۰۹:۵۷
    سلام ودرود
    چه زیبا تمام ریاضی را به زبان فارسی به قلم کشیدید
    شبنم حکیم هاشمی
    جمعه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ ۲۱:۵۴
    دایره‌ی قلبم درد می‌کند...

    خندانک خندانک خندانک
    علی احمدی( امین)
    چهارشنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ ۰۹:۵۸
    بکر است این اثر واقعا
    خیلی لذت بردم
    مانا باشید
    خندانک خندانک
    سید محمد حسین شرافت مولا
    شنبه ۱۵ مرداد ۱۴۰۱ ۱۱:۲۷
    با سلام و عرض ادب
    زیباست
    درود بر شما
    ایام سوگواری محرم را به شما تسلیت عرض می کنم
    التماس دعا
    مجید آبسالان
    شنبه ۱۵ مرداد ۱۴۰۱ ۱۹:۳۰
    عرض ارادت استاد ادیب و گرانقدر
    بسیار عالی
    قلم زرینتون همواره رقصان
    پایدار باشید و سربلند

    خندانک خندانک
    خندانک
    ابراهیم کریمی (ایبو)
    شنبه ۱۵ مرداد ۱۴۰۱ ۱۹:۵۴
    سلام جناب لاهیجی عزیز
    بهره گیری از اشکال هندسی و طرح موضوع کردن با چنین دیدگاهی
    وحدت وجودی را در خود انعکاس داد که احساس کردم، تمام اشکال عالم بری از درد و درمندی نیستند
    درود بر شما باد
    خندانک خندانک خندانک
    قربانعلی فتحی  (تختی)
    چهارشنبه ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ ۱۸:۴۶
    سلام و درود فراوان استاد

    بسیار عالی وپرمفهوم و

    جالب بود و زیبا خندانک

    خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
    علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
    جمعه ۲۸ مرداد ۱۴۰۱ ۱۲:۰۹
    درود زیبا وشیوا بود
    احسان فلاح رمضانی
    يکشنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۱ ۱۸:۴۳
    خندانک خندانک خندانک
    علیرضا شفیعی
    يکشنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۱ ۱۹:۳۶
    درود بر استاد لاهیجی گرامی خندانک
    سروده ای خلاقانه بود و یا خلاقیتی بود که سروده شد خندانک خندانک
    الیاس امیرحسنی
    دوشنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ ۱۳:۴۶
    واقعا زبان قاصراست در تعریف و تمجید شما و شعرتان چیزی بگوید .
    شاد وسلامت باشید استاد لاهیجی خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
    شعله(مریم.هزارجریبی)
    سه شنبه ۱ شهريور ۱۴۰۱ ۱۷:۱۵
    درود جناب لاهیجی گرانقدر
    زیبا نگاشتید
    بسرایید به مهر خندانک خندانک خندانک خندانک
    سه شنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ ۱۲:۱۱
    شما در نگارش بی نظیر هستید جناب لاهیجی خندانک خندانک
    يکشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۱ ۱۹:۰۹
    سلام استاد خندانک
    عالیی و خلاقانه بود خندانک
    قلمتان واقعا منحصر به فرد است خندانک
    خداوند به وجود ارزشمندتان برکت بسیار دهد خندانک
    تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.


    ارسال پیام خصوصی

    نقد و آموزش

    نظرات

    مشاعره

    کاربران اشتراک دار

    محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
    کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
    استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
    0