سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

تقویم روز

سه شنبه 14 تير 1401
  • روز قلم
7 ذو الحجة 1443
  • شهادت حضرت امام محمد باقر عليه السلام، 114 هـ ق
Tuesday 5 Jul 2022

    بیشترین مخاطب

    کانال تلگرام شعرناب

    بنویس تا زنده بمانی ،هر که نوشت پادشاه می شود. فکری احمدی زاده(ملحق)

    سه شنبه ۱۴ تير

    یارم گل آسمان، زمینش بودم

    شعری از

    رامین خزایی

    از دفتر رباعیات نوع شعر رباعی

    ارسال شده در تاریخ شنبه ۲ بهمن ۱۴۰۰ ۱۵:۰۳ شماره ثبت ۱۰۶۸۰۳
      بازدید : ۷۸   |    نظرات : ۱۱

    رنگ شــعــر
    رنگ زمینه

    از برج حَمَل که من قرینش بودم
    تا سوت اَسَد مَثَل ترینش بودم
    دستی به قلم مثال نقّاشم من
    یارم گل آسمان، زمینش بودم
     
     
     
     
     
    با احترام
    تقدیم به نگاه پرمهرتان
    رامین خزائی
     
    ۵
    اشتراک گذاری این شعر

    نقدها و نظرات
    فرهاد احمدیان
    يکشنبه ۳ بهمن ۱۴۰۰ ۰۹:۲۸
    سلام و عرض ادب خدمت جناب خزایی شعری دلنشین قلم زدید درود فراوان بر شما
    محمد باقر انصاری دزفولی
    يکشنبه ۳ بهمن ۱۴۰۰ ۱۲:۴۵
    شاعر گرامی
    شعرزیبایی بود
    همیشه سرافراز باشید
    درود بیکران
    خندانک خندانک خندانک
    روح اله سلیمی ناحیه
    يکشنبه ۳ بهمن ۱۴۰۰ ۱۹:۴۳
    احسنت 🌺🌺🌺🌺⁦👏🏼⁩⁦👏🏼⁩
    مجیدنیکی سبکبار
    دوشنبه ۴ بهمن ۱۴۰۰ ۱۱:۰۶
    سلام و درود زیبا سروده اید
    سیاوش آزاد
    دوشنبه ۴ بهمن ۱۴۰۰ ۲۳:۳۸
    سلام در برخی از کشورها از حمل و ... به عنوان نام ماه استفاده میکنند چرا در ایران استفاده نشد؟
    رامین خزایی
    رامین خزایی
    سه شنبه ۵ بهمن ۱۴۰۰ ۰۵:۵۲
    درود بر شما. نظر شما چیست؟
    ارسال پاسخ
    سیاوش آزاد
    سیاوش آزاد
    سه شنبه ۵ بهمن ۱۴۰۰ ۱۸:۰۶
    سلام ظاهرا بر می گردد به تصمیم حکومتها مطلبی را در ویکیپدیا یافتم
    تقویم هجری خورشیدی، بر اساس مبانی تقویم جلالی (ایجاد شده در ۴۷۱ هجری قمری) و پس از تغییراتی در تقویم جلالی در قالب تقویم هجری خورشیدی برجی در سال ۱۲۸۹ خورشیدی برای امور مالی کشور و سپس با تغییراتی در سال ۱۳۰۴ در قالب تقویم هجری شمسی رسمیت یافت.

    به تدریج تا سالهای پایانی دوره قاجار، تقویم خورشیدی [برجی] جایگزین هجری قمری شد اما نام‌های ماه‌ها، نامهای بروج فلکی (حمل، ثور، جوزا …) بود. در ۲۱ دی ۱۳۰۳ بیش از چهل نماینده طرحی به مجلس دادند و خواهان آن شدند که از سال آینده، نامهای ایرانی برای ماه‌ها به کار رود. در این طرح آمده بود: «ایرانیان با وجود داشتن بهترین تاریخ شمسی که معنی هر یک از آن ماه‌ها کاملاً موافقت به مقتضیات فصل موجوده مملکت می‌نماید، متأسفانه به مرور ایام، قهراً یا به علل غیر معلوم دیگر، از صورت اصلی خارج و گاهی به اسامی بی‌تناسب حیوانات یا بروج آمیخته شده‌است».[۱۹] این طرح در قالب ماده واحده‌ای در مجلس شورای ملی تصویب شد و دولت را مکلف کرد که از آغاز نوروز ۱۳۰۴ سال‌های شمسی از ماه فروردین شروع شود و به اسفند خاتمه یابد. کاربرد نام سالهای ترکی و بروج فلکی نیز کنار گذاشته شود.[۲۰]

    بر اساس این قانون استفاده از گاه‌شماری خَتا و اویغور (گاه‌شماری دوازده حیوانی) منسوخ شد (در حالی که استفاده از گاه‌شماری دوازده حیوانی همچنان در فرهنگ عمومی مردم ایران رواج دارد) و گاه‌شماری هجری شمسی با مبدأ هجرت پیامبر اسلام از مکه به مدینه و با طول سال شمسی و با نام ماه‌های فارسی میانه مورد استفاده قرار گرفت

    در ۱۳۴۰ هجری قمری/ ۱۳۰۱ ش، در پی اصلاحاتی که امان‌الله‌خان در جامعه افغانستان صورت داد و بر اساس یکی از نظامنامه‌هایی که دولت او صادر کرد، گاهشماری رسمی افغانستان هجری شمسی شد و برای نام ماه‌های سال نام‌های عربی برج‌های فلکی که تا پیش از آن روی منطقةالبروج گذاشته می‌شد، در نظر گرفته شد. در سال ۱۳۳۷ خورشیدی مجلس ملی وقت افغانستان طول ماه‌های تعریف شده برای گاهشماری هجری خورشیدی ایران را ملاک قرار داد و آرایه طول ماه‌های سال در گاه‌شماری هجری شمسی افغانستان همانند گاه‌شماری هجری خورشیدی ایران تعیین شد. اما نام ماه‌های سال همچنان نام برج‌های فلکی منطقه البروج باقی ماند. پیش از آن دوره‌های کبیسه‌های گاه‌شماری هجری خورشیدی افغانستان بر اساس ۸ کبیسه در هر ۳۳ سال، به ترتیب یک کبیسه ۵ ساله و ۷ کبیسه ۴ساله تثبیت گردیده بود و طول ماه‌ها طبق توقف ظاهری خورشید در برج‌ها بین ۲۹ تا ۳۲ روز محاسبه می‌شد.[۲۲] پیش از رسمی شدن این گاه‌شماری، از آن در جوامع شهری افغانستان در کنار گاهشماری هجری قمری و گاه‌شماری میلادی استفاده می‌شده‌است. اکنون تقویم رسمی ایران و افغانستان فقط با تفاوت اسامی ماه‌ها از هر جهت گاهشماری یکسان به حساب می‌آیند.
    رامین خزایی
    رامین خزایی
    يکشنبه ۱۰ بهمن ۱۴۰۰ ۱۵:۳۰
    ضمن عرض ادب و احترام و تشکر بابت التفاتتان به خط خطی های بنده، با توجه فرمایش متین تان، چند نکته را عرض میکنم:
    - همانگونه که در سیاستنامه ویکیپدیا آمده، ویکیپدیا منبع نیست.
    - تقویم جلالی را عمرخیام نیشابوری با دستیاری چند تن از ریاضی دانان زمان خود و با دستور خواجه نظام الملک طوسی نوشته شده و تا امروز نیز دقیق ترین تقویم جهان است.
    - این تقویم بنام جلال الدوله ملکشاه یکم نامگذاری شده و بهمین دلیل جلالی نامدارد. ما ایرانیان این مرد بزرگ را با رباعیاتش میشناسیم درصورتی که کشفیات علمی و ریاضی او بسیار بیشترو ارزشمند تر از رباعیاتش است.
    - پس از سقوط سلجوقیان، تقویم ایران دوباره به تقویم دارای ایرادات بسیار عربی بازگشت و تا زمان پادشاهی رضاشاه کبیر تقویم بهتر و دقیق ترِ جلالی ایرانی، در گوشه ای از کتابخانه ی سنا خاک میخورد تا اینکه این مرد بزرگ دستور داد تقویم جلالی دوباره مورد استفاده قرار گیرد. البته چگونگی آن دارای فراز و فرود هائی هم بود که موضوع بحث ما نیست.
    - گاه‌شماری هجری که مورد نظر شماست همان است که عبدالغفارخان نجم‌الدوله آنرا نوشت و ضمن بهره گیری از بروج عربی و اشکال قدیم، ابداعاتی نیز داشت، امابه هیچ وجه به دقت تقویم جلالی نبود.
    - اما آنچه از نقاط منطقةالبروج، در این رباعی مورد استفاده واقع گردیده، درحقیقت اشاره به زمان تولد دو شخص خاص است و شاید بتوان گفت که بیشتر مخاطب خاص دارد تا عام. (خودم متولد امرداد که همان اسد باشد هستم و فکر میکنم با همین جمله، جایگاه نفر دوم هم خود به خود لو رفت.) و اگر خطا نکنم سوال اصلی هم همین بود که در انتها پاسخ دادم.
    بهرحال ار اینکه به خط خطی های من عنایت فرمودید به خودم می بالم و از این بابت خوشحالم.
    سپاسگزار از لطفتان.
    خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
    ارسال پاسخ
    تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.


    (متن های کوتاه و غیر مرتبط با نقد، با صلاحدید مدیران حذف خواهند شد)
    ارسال پیام خصوصی

    نقد و آموزش

    نظرات

    مشاعره

    کاربران اشتراک دار

    محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک

    حمایت از شعرناب

    شعرناب

    با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

    کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
    استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
    0