گمونم یه چَن سالیه توی آی نه( آینه)
یبارم خود ِ واقعیموُ ندیدم
تو این رابطه من همونم که هر روز
توی بازی ِ یک سکانس ِ جدیدم
تویی کارگردان و طرّاح ِ صحنه
همونی که این قصه روُ کرده تدوین
من اما همون عاشق ِ تازه کارم
که بازی تو این فیلم اونوُ کرده غمگین
" چقد حفظ ِ ظاهر کنم پیش ِ مَردم؟
چقد نقش بازی کنم روُل بسازم؟
دارن شخصیتهام....تکراری میشن
از این رابطه چَن پلان مونده بازم؟"
من اینجا نشستم با چنتا دیالوگ
که از قبل اونوُ واسه من نوشتی
دروغایی که باید از حفظ باشم
چه فیلم ِ دِرامیوُ چه سرنوشتی
هنوزم عجیبه ولی پشت ِ گیشه
برای خرید ِ بیلیط صف کشیدن
تماشاچیا به نویسنده میگن
که فیلمی مثه اینوُ هیچ وقت ندیدن
" چقد حفظ ِ ظاهر کنم پیش ِ مَردم؟
چقد نقش بازی کنم روُل بسازم؟
دارن شخصیتهام....تکراری میشن
از این رابطه چَن پلان مونده بازم؟"
رسیدم با تو من به برداشت ِ آخر
سکانس ِ طلایی پُر ِ حرف ِ تازه
نویسنده این بار ،تصمیم ِ من بود
ببین آخر ِ فیلم کدوم روُل میبازه!
این ترانه یکی از ترانه هاییست که در سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۶ نوشتم زمانی که سرباز بودم و در برجک ِ نگهبانی ِ پادگان ِ سبزآباد ِ بوشهر ،همیشه وقت برای ترانه نوشتن وجود داشت!!
توضیح اینکه ترانه تمام و کمال بر پایه ی وزن و عروض سروده نمیشود و گاها بر روی ملودی سوار شده و ضرب آهنگ میگیرد.قصد داشتم فایل صوتی این کار را هم ارسال کنم ولی از زمان ورود به سایت هیچگاه موفق به ارسال فایل صوتی نشده ام!( اگر قلقی دارد دوستانی که اطلاع دارند لطفا راهنمایی کنند)
دیگر ویژگی ترانه ،نه به صورت قانون ولی به صورت معمول وجود برخی کلمات و افعال به صورت محاوره است.مثلا بلیط=بیلیط / گمانم= گمونم/ چند سالی=چن سالی و ..... و البته معذرت میخواهم بابت توضیح واضحات
در نوشتن ملودی برای ترانه معمولا از شیوه ی ثابت و عمومی ( ورس) و ( کورس) استفاده میشه .
ورس حکم همون مقدمه چینی برای زدن حرف اصلی را داره. در ورس خواننده قسمتهایی از شعر را معمولا در قسمت پایینی گستره ی صداییش میخواند و فضا کم کم اوج میگیرد و میرسد به جمله های تکرار شونده در ترانه که به آن ( کورس) میگویند و معمولا در ترانه ها کورس آن همیشه بیشتر در ذهن میماند چون هم بیشتر تکرار میشود و هم دارای هیجانی مضاعف نسبت به ( ورس) است.بعضا قسمتی به اسم ( بریج= پُل ) هم در آهنگسازی وجود دارد که میتواند بین ورس با کورس یا حتی کورس با کورس فاصله یا ارتباط ایجاد کند.ولی تمامی ترانه های نوشته شده از این قانون عمومی پیروی نمیکنند.گاها ترانه ها به صورت روایی و خطی خوانده میشوند و ممکن است کورس نداشته باشند با وجود اینکه گستره ی صدایی خواننده در طول آهنگ تغییر کند.البته این توضیحات در حضور دوستانی چون جناب هادی محمدی جسارت است که ایشان از اساتیدند و مطمئنا دوستان دیگری نیز در سایت در حوزه ی ترانه و آهنگسازی و تنظیم دستی بر آتش دارند منتها از آنجا که چندیست شاهد حضور پررنگترِ ترانه سرایان در سایت محترم هستم، به یاد ایام جوانی و گیتار قدیمی ِ ناکوکم افتادم و کمی خاطرات را زنده کردم.
سپاس🙏🙏
بسیار زیبا و دلنشین بود
دستمریزاد