سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

چهارشنبه 7 آذر 1403
  • روز نيروي دريايي
26 جمادى الأولى 1446
    Wednesday 27 Nov 2024
      مقام معظم رهبری سید علی خامنه ای و انقلاب مردمی و جمهوری اسلامی ایران خط قرمز ماست. اری اینجا سایت ادبی شعرناب است مقدمتان گلباران..

      چهارشنبه ۷ آذر

      سوء ظن

      شعری از

      ایمان اسماعیلی (راجی)

      از دفتر خط خطی های من نوع شعر چهار پاره

      ارسال شده در تاریخ چهارشنبه ۲ تير ۱۴۰۰ ۱۸:۴۴ شماره ثبت ۱۰۰۱۷۳
        بازدید : ۱۵۹۵   |    نظرات : ۱۷۳

      رنگ شــعــر
      رنگ زمینه
      دفاتر شعر ایمان اسماعیلی (راجی)
      آخرین اشعار ناب ایمان اسماعیلی (راجی)

      این روزها دلها پر از کین ست
      حتی خدا را برده ایم از یاد
      از سوء ظن های پلید خود
      دنیای خود را کرده ایم آباد

      از دوره های بی سرانجامی
      قانون چنگیزش به سر مانده
      صدها صدای خسته ی دیگر
      در سینه هامان بی اثر مانده

      من از زمان بیزار و دلگیرم
      از بس که اینجا بر زمین خوردم
      اصلا به من چه حرف حق گفتن
      وقتی که قبل از گفتنش مُردم

      وقتی که جرمت حرف حق باشد
      دیگر نمی یابی  پناهی را
      باید به قلبت چال گردد یا
      چشمت نبیند اشتباهی را

      دیگر نمی دانم چه می گویم
      شاید خزعبل گفته ام تا حال
      یک بارِ دیگر می زنم فریاد
      تا سینه ام بشکافد از این قال

      گرچه صدای دادو فریادم
      بر گوش وجدان ها ندارد راه
      با منطق اینگونه می افتیم
      از چاله با صورت درون چاه

      ما حرف حق را تلخ می دانیم
      چون باب میل عقده هامان نیست
      هر قسمت از این کار می لنگد
      زیرا خبر از دین و ایمان نیست

      من هم شبیه مردم این شهر
      بر پیر و کودک سوء ظن دارم
      با این تفاوت که خودم را تا
         زیر گلویم در لجن دارم

      در حیرتم از کار آدم ها
      دنیا عجب پیچ و خمی دارد
      ما که نفهمیدیم یعنی چه؟
      دیوانگی هم عالمی دارد!؟

      دارد صدای گریه می آید
      بغض خدا انگار ترکیده
      عرش خدا از خلقت انسان
      روزی هزاران بار لرزیده.........
      #ایمان_اسماعیلی_راجی
       
      سپاسگزار اساتید عزیز و دوستان ادیبم هستم
      چنانچه نقدی دارند بنگارند تا بیاموزیم🌹
      ۱
      اشتراک گذاری این شعر
      ۹۰ شاعر این شعر را خوانده اند

      مهرداد عزیزیان بی تخلص

      ،

      رضا رضوی تخلص (دود)

      ،

      مریم محبوب

      ،

      سارا رحیمی

      ،

      پریسا مصلح

      ،

      قربانعلی فتحی (تختی)

      ،

      مریم کاسیانی

      ،

      محمد قنبرپور(مازیار)

      ،

      محمد جواد عطاالهی

      ،

      مدیر ویراستاری

      ،

      مهدی محمدی

      ،

      عليرضا حكيم

      ،

      ایمان اسماعیلی (راجی)

      ،

      هادی محمدی

      ،

      اصغر ناظمی

      ،

      مریم اعتباری نسب

      ،

      محمد علی رضاپور

      ،

      مصطفی دهقانی

      ،

      محسن ابراهیمی ( غریب )

      ،

      منیژه قشقایی

      ،

      منوچهربابایی

      ،

      طاهره حسین زاده (کوهواره)

      ،

      مرضیه رضایی (رها)

      ،

      ولی اله بایبوردی

      ،

      مجتبی شفیعی (شاهرخ)

      ،

      عباسعلی استکی(چشمه)

      ،

      آرمان پرناک

      ،

      پریسا کلهر

      ،

      مهدی بدری ماشمیانی(دلسوز)

      ،

      فرید آزادبخت متخلص به شهاب ثاقب

      ،

      مولود سادات عمارتی

      ،

      طوبی آهنگران

      ،

      ابوالفضل احمدی

      ،

      علی قاسمیان ( باغبان )

      ،

      مهدی سلیمانیان(پژمان)

      ،

      شعله(م جلیلی)

      ،

      حدیث عبدلی (یارا)

      ،

      مجید قلیچ خانی

      ،

      مجتبی شهنی

      ،

      آرمین پرهیزکار

      ،

      ابراهیم آروین

      ،

      تاراناصری راد (خاطره)

      ،

      معصومه خدابنده

      ،

      همایون فتاح متخلص به رنود

      ،

      ابوالحسن انصاری (الف رها)

      ،

      حمید غرب

      ،

      مرتضی سلیمی

      ،

      محمد حسین اخباری

      ،

      محمودرضا رافعی (رافع)

      ،

      آرزو عباسی ( پاییزه)

      ،

      احمدی زاده(ملحق)

      ،

      سحر موسوی

      ،

      محمد رضا خوشرو

      ،

      فاطمه غیبی پور

      ،

      تورج شاه علی

      ،

      آلاله سرخ(سیده لاله رحیم زاده)

      ،

      بهروز ابراهیمیان

      ،

      محمد خوش بین

      ،

      فاطمه افکن پور

      ،

      سحر غزانی

      ،

      سعید صادقی (بیدل)

      ،

      فروغ فرشیدفر

      ،

      حسن مصطفایی دهنوی

      ،

      محمد امیری

      ،

      رحیم نیکوفر ( آیمان )

      ،

      سجاد جم

      ،

      زهرا حکیمی بافقی (الهه‌ی احساس)

      ،

      ناهید فتحی

      ،

      مسعود آزادبخت

      ،

      مهرداد مانا

      ،

      جمیله عجم(بانوی واژه ها)

      ،

      علی مزینانی عسکری

      ،

      آرزو هرسیج ثانی

      ،

      آذر مهتدی

      ،

      بهروز عسکرزاده

      ،

      عرشیا خوشرو

      ،

      علی رفیــــعی وردنجانی

      ،

      آرزو نامداری

      ،

      مینا فتحی (آفاق)

      ،

      پریسا صمدی

      ،

      یدالله عوضپور آصف

      ،

      مجتبی نژاداریا

      ،

      بهرام معینی (داریان)

      ،

      شنتیا شاه ولی

      ،

      ملیحه ارجمند ( م الف باران)

      ،

      عظیمه ایرانپور

      ،

      علی اکبرامیدی

      ،

      طلعت خياط پيشه (طلاي كرماني)

      ،

      محمد مهدی نورالهی

      ،

      حسین مراغه

      نقدها و نظرات
      احمدی زاده(ملحق)
      يکشنبه ۶ تير ۱۴۰۰ ۰۴:۱۴
      سلام خندانک
      بسم الله الرحمن الرحيم
      يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنْ جَاءَكُمْ فَاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَيَّنُوا أَنْ تُصِيبُوا قَوْمًا بِجَهَالَةٍ فَتُصْبِحُوا عَلَى مَا فَعَلْتُمْ نَادِمِينَ ﴿۶﴾اى كسانى كه ايمان آورده‏ ايد اگر فاسقى برايتان خبرى آورد نيك وارسى كنيد مبادا به نادانى گروهى را آسيب برسانيد و [بعد] از آنچه كرده‏ ايد پشيمان شويد (۶)
      ایمان اسماعیلی (راجی)
      ایمان اسماعیلی (راجی)
      يکشنبه ۶ تير ۱۴۰۰ ۱۲:۴۱
      سلام و ادب و درود و احترام
      سپاس بی کران خندانک خندانک

      «أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ»

      وَأَمَّا الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ فَزَادَتْهُمْ رِجْسًا إِلَىٰ رِجْسِهِمْ وَمَاتُوا وَهُمْ كَافِرُونَ

      و اما آنان که دلهاشان به مرض (شک و نفاق) مبتلاست هم بر خبث ذاتی آنها خباثتی افزود تا به حال کفر جان دادند.
      ارسال پاسخ
      احمدی زاده(ملحق)
      احمدی زاده(ملحق)
      يکشنبه ۶ تير ۱۴۰۰ ۱۳:۱۶
      بسم الله الرحمن الرحيم
      محَمَّدٌ رَّسولُ اللَّهِ وَ الَّذِینَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلى الْکُفَّارِ رُحَمَاءُ بَیْنهُمْ تَرَاهُمْ رُکَّعاً سجَّداً یَبْتَغُونَ فَضلاً مِّنَ اللَّهِ وَ رِضوَناً سِیمَاهُمْ فى وُجُوهِهِم مِّنْ أَثَرِ السجُودِ ذَلِک مَثَلُهُمْ فى التَّوْرَاةِ وَ مَثَلُهُمْ فى الانجِیلِ کَزَرْعٍ أَخْرَجَ شطئَهُ فَئَازَرَهُ فَاستَغْلَظ فَاستَوَى عَلى سوقِهِ یُعْجِب الزُّرَّاعَ لِیَغِیظ بهِمُ الْکُفَّارَ وَعَدَ اللَّهُ الَّذِینَ ءَامَنُوا وَ عَمِلُوا الصلِحَتِ مِنهُم مَّغْفِرَةً وَ أَجْراً عَظِیمَا(29)
      محمد رسول خدا است و کسانى که با او هستند علیه کفار شدید و بى رحمند و در بین خود رحیم و دلسوزند، ایشان را مى بینى که همواره در رکوع و سجودند و در طلب فضل و رضوان خدایند. علامتشان در رخسارشان از اثر سجده نمایان است ، این وصف ایشان است در تورات و اما وصف آنان در انجیل این است که چون زراعتى هستند که از شدت برکت پیرامونش جوانه هایى مى زند و آن جوانه ها هم کلفت مى شود و مستقیم بر پاى خود مى ایستد به طورى که برزگران را به شگفت مى آورد (مؤ منین نیز این طورند)، این براى آن است که کفار را به خشم آورد، خدا به کسانى که ایمان آورده و از آن بین به کسانى که اعمال صالح هم مى کنند وعده مغفرت و اجرى عظیم داده (29).آیه 29 سوره فتح
      دوشنبه ۷ تير ۱۴۰۰ ۱۲:۲۰
      خندانک
      ارسال پاسخ
      مهرداد عزیزیان
      پنجشنبه ۳ تير ۱۴۰۰ ۱۰:۴۸
      درود بر شعر دوستان
      آیا از تمامی شاعران به یک اندازه انتظار داریم؟
      مگر از وزنه بردارانِ دسته ی سنگین وزن و دسته ی سبک وزن به یک اندازه توقع بالا بردن وزنه داریم؟!
      به صرافت دریافته ام که قانونِ محکمِ سایت محترم شعر ناب مصداقِ مصرعِ (هرچه میخواهد دلِ تنگت بگو) برای تمامی شاعران و تمامی سبک ها و تمامِ رده های توانایی در سرودن است ،که از منظری بسیار هم زیباست و قابل احترام.
      ولی قانونِ منِ مخاطب چیست؟؟
      احتنالا هر مخاطبی قانونی نا نوشته برای خود دارد.
      قانونِ بنده این است:
      چون به هر کس قدرِ اجرش اجرتی از دل دهم
      پس به راجی جای گُل امروز مُشتی گِل دهم
      گرچه شاعر بودنم بسته به نظر مخاطب است ،اما،شاعرِ توانا را از چند فرسخی تشخیص میدهم.ایمان اسماعیلی بی شک،بدون تردید و از صمیمِ قلب از تواناترین شاعرانِ حاضر در شعرِ ناب است.زمانی که اثری از رقصِ قلمش بر روی سایت رخ مینماید، کمتر مخاطب یا شاعری نخوانده و بدون نظر از آن عبور میکند.عده ای میخوانند به قصدِ لذت،عده ای میخوانند به قصدِ لذت و آموختن.
      امان از روزی که نتوان مخاطبِ سخت گیر را راضی نگه داشت ایمانِ عزیز.
      اگر بمن بگویی این چارپاره را در ۱۸ سالگی سرودم،نظرت چیست؟ قطعا بر تو درود میفرستم و نوید ظهور شاعری توانا در چند سالِ آینده میدهم.
      اما این شعر نباید آورده ی امروزِ تو باشد.بحثِ مشابهی با جناب بخارایی داشتم.بحث بر سرِ مفاهیمِ مطرح شده در اشعار نیست که مفاهیم همیشه جدی و قابل تامل هستند.بحث بر سرِ چگونگیِ روایت است.
      "چارلز بوکوفسکی "زندگی را به گونه ای روایت میکند، "همینگوی" و " فیلیپ راث" به گونه ای. در " جنایت و مکافات" از " داستایوفسکی" موضوع پیرامون قتل است و در " پروژه ی خونینِ او" اثر " گرم مک ری برنت" نیز موضوع پیرامونِ قتل است.
      پس چه چیزی ما را به خواندنِ هر دو تشویق میکند با اینکه موضوع مشابه است؟!؟
      " روایتِ قویِ نویسنده ی هر دو اثر"
      حالا،چه چیزی باعث میشود "آژانسِ شیشه ای " را هر بار ببینیم و لذت ببریم ولی " اخراجی ها" را احتمالا فقط یکبار ببینیم که آن یکبار هم بد اقبالیست؟ مگر موضوع در هر دو اثر " جنگ و مسائل پیرامونی " نیست؟
      چرا ولی فرق در عیارِ روایت است.روایتِ قوی داریم و روایتِ نه چندان قوی و روایتِ ضعیف و روایتِ رفته به تعطیلات!
      شعرِ امروزت را در دسته ی " روایتِ نه چندان قوی" دسته بندی کردم،که در نهایت در حدِ یک " شعر رادیویی" که میان برنامه پخش شود یا مجری ۲ دقیقه وقت برنامه اش را با آن پر کند بیشتر توفیق نمیابد.در نظر شعر شناسان توفیق چندانی با این آورده نخواهی داشت
      تو صاحبِ روایتِ (( غزلنامه)) هستی
      تو صاحبِ روایتِ (( پیرِ معبد)) هستی
      نگذار شعرت در حد یک مانیفستِ شعاری غیر نافذ سقوط کند.
      قطعا شاعر واقعی همچو فولاد در آتش نقد آبدیده تر میشود.
      درود بر تو شاعرِ واقعی👏👏👏👏👏🌺
      ایمان اسماعیلی (راجی)
      ایمان اسماعیلی (راجی)
      پنجشنبه ۳ تير ۱۴۰۰ ۱۴:۳۷
      سلام و ادب و احترام مهردادجان عزیز
      از اینکه وقت گذاشتی بسیار بسیار بسیار ممنونم که البته از شما عزیز همین توقع رو داشتم🌹
      متنی که برام نوشتی نقد نیست دوست عزیزم
      فقط نظر شخصی تون رو گفتید که بسیار هم قابل احترام و برای این ناچیز قطعا ارزشمند خواهد بود و ان شاءالله بهره ی مفید را در حد توانم می برم🌹🙏

      و اما هدف از انتشار این خط خطی چیز دیگرست که چندی از اساتید سایت در جریان گرفتار بنده هستند
      و هدف به رخ کشیدن قلم نبوده و نیست😀

      آنچه در این دوسه سال حضور این کمترین در سایت استوار شعر ناب محرز شده ، این است که بیشتر تیک نقدهای زده شده فنی نیستند و فقط جنبه نگاه شخصی دارند
      و صد البته همانم قابل تقدیر و برای اهلش مفید است۰
      و اما طرف صحبت بنده شخص مهرداد عزیز و بزرگوار نیست و صحبت این حقیر به طور کلی
      و شاید گله ای همگانی ست که مدت هاست ذهن بنده رو مشغول کرده
      و چه خوب که بالاخره فرصت شد تا حرف دلم رو بنویسم و این را مدیون نظر مهرداد عزیز می دانم😘

      لازم دانستم که توضیح مفصلی در مورد نقد بنویسم تا همه ی دوستان و حتی برخی از اساتید عزیز قوانین نقد را مرور کنند
      چون در واقع جز چند تن از اساتید من جمله استاد حاج محمدی بزرگوار فقط بر آن احاطه ی کامل داشتند و دارند و این بر همگان مشهود بوده و خواهد بود🙏

      در پایان نقدهایی از اساتید عزیز خواهم گذاشت تا بر همه ی دوستان اهل قلم تفاوت (نظر) و( نقد ) مشخص شود
      با احترام🌹🌹🌹
      ارسال پاسخ
      ایمان اسماعیلی (راجی)
      ایمان اسماعیلی (راجی)
      پنجشنبه ۳ تير ۱۴۰۰ ۱۴:۵۱

      نقد ادبی چیست؟
      تعریف نقد ادبی در نزد قدما با آنچه امروزه از آن استنباط می‌شود متفاوت است. در نزد قدما مراد از نقد معمولاً بر این بوده است که معایب اثری را بیان کنند و مثلاً در این که الفاظ آن چه وضعی دارد یا معنی آن برگرفته از اثر دیگری است و بطور کلی از فراز و فرود لفظ و معنی سخن گویند. و این معنی از خود لغت نقد فهمیده می‌شود زیرا نقد جدا کردن سره از ناسره است. توضیح اینکه در ایام باستان پول کلاً دو نوع بود. پول نقره(درم) و پول طلا(دینار). گاهی در دینار تقلب می‌کردند و به آن مس می‌آمیختند و در اینصورت عیار طلا پایین می‌آمد. در روزهای نخست تشخیص مس ممزوج با طلا با چشم میسر نبود. البته بعد از گذشت مدتی،مس اندک اندک سیاه می‌شد، چنان که حافظ گوید:

      خوش بود گر مِحَکِ تجربه آید به میان
      تا سیه روی شود هر که در او غِش باشد

      به سکه تقلبی زر مغشوش و ناسره و امثال این می‌گفتند، چنان که حافظ فرموده است:

      یار مفروش به دنیا که بسی سود نکرد
      آنکه یوسف به زرِ ناسره بفروخته بود

      بدین ترتیب چنانکه اشاره شد،کار منتقدان باستان بیشتر نشان دادن نقاط ضعف بوده است. جامی در «سبحه الابرار» به منتقدان می‌گوید:

      عیب جویی هنر خود کردی .............. عیب نادیده یکی صد کردی
      گاه برراست‌کشی خط گزاف .............. گاه بر وزن زنی طعن زحاف
      گاه برقافیه کان معلول است ........... گاه برلفــظ که نامقبول است
      گاه نابرده ســـوی معنی پی .............. خرده گیری زتعصب بــروی


      اما در دوران جدید مراد از نقد ادبی نشان دادن معایب اثر نیست (هر چند ممکن است به این امر هم اشاراتی داشته باشد) زیرا نقد ادبی به بررسی آثار درجه یک و مهم ادبی می‌پردازد و در اینگونه آثار بیش از اینکه نقاط ضعف مهم باشد نقاط قوت مطرح است.لذا منتقد ادبی می‌کوشد با تجزیه و تحلیل آن اثر ادبی اولاً ساختار و معنی آن را برای خوانندگان روشن کند و ثانیاً قوانینی را که باعث اعتلای آن اثر ادبی شده است توضیح دهد. لذا نقد ادبی از یک سو بکارگرفتن قوانین ادبی در توضیح اثر ادبی است و از سوی دیگر کشف آیین‌های تازه ممتازی است که در آن اثر مستتر است.

      بدین ترتیب می‌توان به اهمیت نقد ادبی در گسترش ادبیات و متعلقات آن پی برد زیرا با نقد ادبی اولاً همواره ادبیات و علوم ادبی متحول و زنده می‌ماند زیرا منتقد در بررسی آثار والا از آن بخش از ابزارهای ادبی استفاده می‌کند که کارآمد است و خودبه خود برخی از ابزارهای علمی و فنی فرسوده از دور خارج می‌شوند و ثانیاً با بررسی آثار والا معاییر و ابزارهای جدیدی را کشف می‌کند و به ادبیات کشور خود ارزانی می‌دارد. خوانندگان به کمک منتقدان ادبی معاییری بدست می‌آورند که آثار والا را بشناسند و بدین ترتیب به آثار سطحی وقعی ننهند و این باعث می‌شود که جریانات فرهنگی و ادبی در مسیر درست خود حرکت کنند و صاحبان ذوق و اندیشه و رای و نبوغ مقام شایسته خود را بازیابند.

      نقد ادبی همیشه به معنی دیگرگونه خواندن اثر نیست.گاهی به معنی دقیق‌تر خواندن یا هوشیارانه‌تر مطالعه کردن اثر است. فرمالیست‌ها1 می‌گفتند دقت در متن و ژاک دریدا می‌گوید تأکید در دقت.در همان حال و هوای سنتی هم دقیق‌تر خواندن اثر مهم است. هنرهای نهفته در آن را بازنمودن و اهمیت اثر را نشان دادن و گاهی ارتباط آن را با مسائل اجتماعی وسیاسی دوران متن بازنمودن (گرایشی که در نحله‌های جدید نقد مطمح نظر نیست). به هرحال، در مورد نقد ادبی آنقدر سخن گفته‌اند که امروزه یکی از شاخه‌های مطالعات ادبی، نقدشناسی و و بحث در مورد خود نقد است.عیب اثری را گفتن،اثری را وصف کردن،تجزیه و تحلیل اثر ادبی،دیگرگونه خواندن اثری، تأثر خود را از اثری بیان کردن و..این تلقیات و انتظارات اولاً در هر دوره‌ای فرق می‌کند و ثانیاً بستگی به فلسفه یا سلیقه منتقد دارد. مثلاً میشل فوکو در مقاله معروف «مؤلف چیست» نقد را چنین تعریف می‌کند:« کار نقد،آشکار ساختن مناسبات اثر با مؤلف نیست و نیز قصد ندارد تا از راه متون، اندیشه یا تجربه‌ای را بازسازی کند، بلکه می‌خواهد اثر را در ساختار،معماری، شکل ذاتی و بازیِ مناسبات درونی‌اش تحلیل کند. در اینجا، مسأله‌ای پیش می‌آید: اثر چیست؟»

      در مورد نثر نقد ادبی بد نیست که اشاره شود،باید ساده وروشن و علمی باشد.در ایران مرسوم است که در ستایش از نثرهای ادبی و انشایی و در عیب‌جویی از طنز استفاده می‌کنندحال آنکه نقد ادبی اولاً در اساس ربطی به ستایش و عیبجویی ندارد و گاهی هدف فقط تحلیل اثر است و ثانیاً در مواقع مدح و هجو هم باید سخن روشن و جنبه استدلالی داشت باشد. فرنگیان به نثر نقد ادبی، Expository prose می‌گویند یعنی نثری که توصیفی و ارتباطی است و جنبه استدلالی دارد یعنی با ذکر جزئیات مطلب را قدم به قدم جلو می‌برد.

      نقد ادبی کاری خلاق است و گاه منتقد ادبی به اندازه صاحب اثر باید دارای ذوق و خلاقیت باشد، با این فرق که نویسنده و شاعر ضرورتا اهل فضل و بصورت خودآگاه آشنا به همه فوت و فن‌های علوم ادبی نیست، حال آنکه منتقد ادبی باید دقیقاً به علوم ادبی آشنا باشد تا از آنها بعنوان ابزاری در تجزیه و تحلیل عوامل علوّ آن اثر ادبی بهره گیرد.از سوی دیگر منتقد گاهی به عنوان واسط‌ای بین نویسنده و خواننده عمل می‌کند و باعث می‌شود تا خواننده متون طراز اول را به سبب برجستگی و تازگیشان که معمولاً با ابهام و اشکال همراهند فهم کند.معمولاً آثار ادبی والا را فرهیختگان می‌ستایند و عوام‌الناس به تبع ایشان به آن آثار و نویسندگانشان احترام می‌نهند. اما خود دلیل ارزش آنها را نمی‌دانند.منتقد در تجزیه و تحلیل‌های خود علل برجستگی این آثاررا برای مردم توضیح می‌دهد و در این صورت گویی غیرمستقیم به مردم می‌فهماند که چه آثاری فاقد ارزشند.در نتیجه در کشورهایی که نقد ادبی رواج و اهمیت بیشتری دارد وضع نویسنده و شاعر و نشر و مطبوعات و جریانات فرهنگی معمولاً بسامان است، معمولاً حق به حقدار می‌رسد و متقلبان فرهنگی کمتر مجال سوء استفاده می‌یابند.
      منتقد ادبی علاوه بر آشنایی با نحله‌های مختلف نقد ادبی و علوم ادبی باید فرد کتاب خوانده‌ای باشد و با بسیاری از دانش‌های دیگر چون سیاست و مذهب و جامعه شناسی و روانشناسی و تاریخ آشنا باشد زیرا آثار بزرگ ادبی ـبرخلاف آنچه امروزه می‌گویند ـ فقط به لحظ ادبی بودن نیستند که شهرت و قبول می‌یابند بلکه هزار نکته باریک‌تر از مواینجاست. به قول الیوت( در مقاله مذهب و ادبیات ) معیارهای ادبی فقط مشخص می کند که اثری ادبی است ولی عظمت یک اثر فقط با معاییر ادبی مشخص نمی‌شود.آیا اهمیت شاهنامه فقط به لحاظ مسائل ادبی است؟


      نقد ادبی کلاً بر دونوع است:
      1ـ نقد نظری
      2ـ نقد عملی

      نقد نظری (Theoretical criticism)

      که مجموعه منسجمی از اصطلاحات و تعاریف و مقولات و طبقه‌بندی‌هایی است که می‌توان آنها را در ملاحظات و مطالعات و تفاسیر مربوط به آثار ادبی بکار برد. همینطور محک‌ها و قواعدی را مطرح می‌کند که با استعانت از آنها می‌توان آثار ادبی و نویسندگان آنها را مورد قضاوت و ارزیابی قرار داد و به اصطلاح ارزش‌گذاری کرد.

      نقد نظری در حقیقت فقط بیان قواعد و فنون ادبی و نقد ادبی است اما ممکن است آن را در اثری پیاده نکنیم.مثلاً می‌گوییم در نقد باید توجه داشت که متن تحت‌الشعاع زندگی و آرای نویسنده قرار نگیرد،اما از این دیدگاه خاص به بررسی اثری نمی‌پردازیم و فقط بیان نظریه کرده‌ایم.

      کتاب آی.ا.ریچاردز موسوم به اصول نقد ادبی (Principles of Literary Criticism) که در سال 1924 نگاشته شد و کتاب نورتروپ فرای موسوم به تشریح نقد ادبی (Anatomy of Criticism) که به سال 1957 نوشته شد از آثار معتبر در نقد نظری هستند.


      نقد عملی یا تجربی (Practical criticism)

      این نوع نقد به بررسی تقریباً تفصیلی اثر خاصی می‌پردازد؛ یعنی استفاده عملی از قواعد و فنون ادبی برای شرح و توضیح و قضاوت اثری.در نقد عملی باید از اصول نظری نقد ـ که طبیعتاً بر تجزیه و تحلیل‌ها و ارزشگذاری منتقد نظارت و حاکمیت دارند ـ بطور ضمنی وغیر صریح استفاده کرد.به زبان ساده در عمل از مفاد آنها استفاده شود نه این که بصورت نقل قول، نقد را تحت‌الشعاع قرار دهند. بعبارت دیگر باید بصورت توصیه‌هایی، گاه به گاه و مناسب مقام مورد رجوع و استفاده قرار بگیرند. در نقد ادبی بحث این است که «فلان اثر(شعر) تا چه حد خوب‌است؟». اما برای اینکه متوجه شویم فلان اثر (شعر) تا چه حد خوب است باید مسائل مختلفی را در مد نظر داشته باشیم. مثلاً باید نسبت به صحت متن مطمئن باشیم ولذا وارد مباحث زبان شناسی و تاریخی شویم. و الیوت هم اشاره کرده است که عظمت آثار فقط با معاییر ادبی تبیین نمی‌شود. پس اشراف به نظام‌های دیگر علوم انسانی چون روانشناسی و جامعه شناسی و تاریخ و امثال اینها برای منتقد بصیر لازم است.

      در میان آثار بزرگ نقد ادبی انگلستان در این حوزه، می‌توان از مقالات درایدن،دکتر جانسون، برخی از فصولی که کالریج در کتاب تراجم ادبی (Biographia Literaria) در باب شعر وردزورث نوشته است، سخنرانی او در باب شکسپیر،کتاب ماتیو آرنولد موسوم به مقالاتی در نقد ادبی (Essays in Criticism) و سرانجام از گزیده مقالات (Selected Essays ) تی.اس.الیوت نام برد.


      برخی نقد عملی را به دو شعبه تقسیم کرده‌اند:

      الف/ نقد تأثری یا احساسی (Impressionistic criticism)
      در اینگونه نقد، منتقد می‌کوشد تا تأثیری را که اثر ادبی بر او گذاشته است بیان کند.یعنی خیالات،بینش‌ها، احساسات و بطور کلی تأثراتی را که اثر ادبی در او ایجاد کرده است توضیح دهد.
      هزلیت (Hazlitt) در مقاله «درباب نبوغ و عقل متعارف» در این مورد می‌نویسد: «شما از موضع احساس تصمیم می‌گیرید نه از موضع خرد. یعنی از موضع تأثراتی که بر اثر عوامل متعدد و مختلف در ذهن فردی خاص حاصل می‌شود، اما این تأثرات را نمی‌توان بر آثار دیگری تسری داد.»
      آناتول فرانس این شیوه از نقد ادبی را چنین تعریف کرده است (و این تعریف او در بین منتقدان ادبی معروف است):
      The adventures of a sensitive soul among masterpieces
      ماجراهای یک روح حساس در برخورد با شاهکارها
      در این مورد باید توجه داشت که تأثر هر کسی از یک شاهکار ادبی فی نفسه نمی‌تواند مهم یا برای دیگران حائز اهمیت باشد.تأثرات کسی مهم وبرای مردم جالب است که در زمینه ادب اعتباری داشته باشد ولذا مردم نسبت به عقاید و آرای او کنجکاو باشند.مثلاً همه دوست داریم که بدانیم نظر نیما درباره بوف کور و تأثر او از این شاهکار چه بوده است وگرنه نظر افراد معمولی در اینباره برای هیچکس مهم نیست.

      ب/ نقد فتوایی یا حکمی یا معیاری (Judicial criticism)
      در این نوع نقد سعی بر این است که نه تنها بین اثر و خواننده ارتباط ایجاد شود بلکه تأثیر و کنش (effects) اثر ادبی به لحاظ موضوع، شکل و ساختار،تکنیک و صناعت، تجزیه و تحلیل وروشن شود. یعنی علت تأثر را هم توضیح دهند. در این نقد، قضاوت منتقد بر مبنای محک‌هایی است که برای آثار طراز اول ادبی در ذهن دارد. به زحمت می‌توان در عمل بین این دو شیوه نقد تأثری و فتوایی فرق قایل شد. بطور کلی می‌توان گفت که در نقد فتوایی منتقد بر مبنای اصول کلی که در ذهن دارد حکم می‌کند و در نقد تأثری فقط بر مبنای تأثیری که اثر ادبی بر او گذاشته است.اما به هر حال در هردو نقد، مدار، تأثر منتقد از اثر است.
      از نمونه‌های خوب نقد تأثری در غرب، آثار لونگینوس است. در دوران معاصر ای.ام.فورستر و ویرجینیا ولف هم در این باب آثاری دارند.

      در نقد نظری و عملی ـ که کار آنان بطور کلی بیان قوانین ادبی در ارتباط با اثر و توضیح دادن آثار ادبی و شرح تأثر و کیفیت تأثیر و قضاوت کردن است ـ می‌توان بر حسب ارجاع آثار به جهان بیرونی یا خواننده یا نویسنده و یا خود اثر ادبی به تقسیماتی قایل شد، به شرح زیر:

      1- نقد محاکاتی2 (نقد به لحاظ واقعیت، Mimetic criticism)

      یعنی بررسی اثر به لحاظ ارجاع به جهان بیرون، یعنی مطابقت هنری آن با جهان واقع. در اینگونه نقد تکیه بر علت مادی ادبیات یعنی محاکات است. در نقد محاکاتی، اثر ادبی را بازتاب و عرضه و نمایش جهان وزندگی بشری می‌دانند. نخستین محکی که در بررسی اثر ادبی بکار گرفته می‌شود چگونگی صدق اثر از این دیدگاه و حقیقت محاکات است. چقدر اثر ادبی در نمایش چیزی که می‌خواهد منعکس کند موفق است؟
      نگاهی به ادبیات فارسی از این دیدگاه بسیار جذاب و سرگرم کننده است. شاعران ما در بازتاب حقیقت چقدر صادق بوده‌اند و نمایش آنها از امور ـ چه کلی و چه جزیی ـ چه مایه از حقیقت و اصل را به ذهن متبادر می‌کند؟ سعدی در نمایش پهلوان اردبیلی که به جنگ مغولان رفت و در توجیه شکست خود مسأله قضا و قدر را مطرح کرد، صادق است. پهلوان قرن هفتم که لابد اشعری است 3 مانند پهلوانان شاهنامه نیست که چون فردوسی تفکر معتزلی 4 دارند، اما همین استاد در نمایش خود از سیرت پادشاهان عصر به دلایلی صادق نیست. محاکات حافظ از صوفیان دوره خود بی‌نظیر است. فرخی و عنصری فقط گوشه‌هایی از جهان بیرونی را ـ در حول و حوش دربار و قصرها و باغ‌های بزرگان ـ محاکات کرده‌اند. در تشبیب 5 قصاید آنان معمولاً سخن از بهار و مجالس بزم و باغ و معشوق و می و مطرب است. زندگی معمولی مردمان معمولی از آثار این دوره قابل استنباط نیست. فروغ در محاکات زندگی یک زن تنها بسیار موفق بوده است.

      2- نقد کاربردی ( نقد به لحاظ خواننده Pragmatic criticism )

      نقدی که مطابق مذاق اصحاب اصالت عمل است و تکیه آن بر تأثیر اثر ادبی بر خواننده است و امروزه گاهی به جای آن از اسم کلی Readers`s response theory (نظریه عکس‌العمل خواننده) استفاده می‌کنند.
      در این نوع نقد، اثر ادبی، اثری است که به قصد اعمال تأثیرات خاصی بر خواننده نوشته شده اشت. تأثیرات گوناگونی از قبیل لذت هنری و حظ زیبایی شناشانه، تعلیم و تربیت، برانگیختن احساسات... بدین ترتیب نقد اخلاقی نوعی نقد کاربردی است.
      در این نقد، تمایل بر این است که ارزش اثر ادبی بر مبنای موفقیتش در تحقق هدفی که داشته است مورد ارزیابی قرار گیرد. مثلاً اگر هدفش تبلیغ ایده خاصی است، چه میزان در آن موفق بوده است؟ اینگونه نقد از عصر رومیان تا قرن هجدهم بر حوزه‌های ادبی حاکمیت داشت و در عصر حاضر نیز تحت عنوان نقد بلاغی Rhetorical criticism تجدید حیات کرده است. در نقد اخیر تأکید بر شیوه‌ها و استراتژی‌های هنرمندانه‌ای است که بر خواننده تأثیر می‌گذارد و توجه او را به خود جلب می‌کند و به اصطلاح خواننده با اثر درگیر می‌شود.
      بنا به گفته لونگینوس6 ارزش یک اثر ادبی را می‌توان با امعان نظر در حالات خواننده یا شنونده ارزیابی کرد. به نظر این منتقد رومی «اثر ادبی بزرگ آن است که نه یک بار بلکه به تکرار خواننده را به هیجان آورد و برانگیزد.» مثلاً گلستان سعدی را می‌توان صدها بار خواند هرچند مطلب او در اساس ساده است یا پیرمرد و دریای ارنست همینگوی که در عین سادگی بار معنایی خاصی برای خواننده به ارمغان آورده است.


      3- نقد بیانگرانه (نقد به لحاظ نویسنده Expressive criticism )

      در این نقد اثر ادبی را به لحاظ نویسنده بررسی می‌کنند. منتقد اثر ادبی را به لحاظ صمیمیت و خلوص و اصالت و کفایت آن در بیان تخیلات و دید فردی هنرمند و وضع ذهنی او بررسی می‌کند.
      غالباً در این نوع نقد، بدنبال مدارک و شواهدی در اثر ادبی هستند که دال بر حالت و طبیعت مخصوص نویسنده باشد. زیرا نویسنده خود را در اثر ادبی به نحوی ـ چه آگاهانه و چه ناآگاهانه ـ افشا می‌کند.
      در نقد بیانگرانه منتقد در شکار نویسنده است و بیت به بیت و جمله به جمله او را می‌جوید. در مورد مولانا که بارها به روزگار خود با شمس در پرده اسرار اشاره کرده است، می‌توان با نقد بیانگرانه راهی به دِهی جُست.


      4- نقد عینی (نقد به لحاظ خود اثر Objective criticism )

      اثر ادبی را جدا از نویسنده و خواننده و دنیای واقعی بررسی می‌کند و اثر ادبی را پدیده‌ای خود بسنده و مستقل می‌داند که باید آن را با محک‌های درونی و ذاتی خود آن ـ یعنی برآمده از خود اثر ـ از قبیل غموض و ابهام، انسجام متن و ارتباط اجزایش با هم یعنی روابط بین عناصر متشکله‌اش، تمامیت وکمالش بررسی کرد. در حقیقت نقد عینی تا حدودی عکس‌العملی است در مقابل روش ادبای سنتی که معمولاً بیش از متن به زندگی نویسنده و آرا و افکار او و اوضاع و احوال اجتماعی دوره او توجه دارند.

      برای نقد ادبی البته می‌توان انواع و اقسام دیگری هم قایل شد، مثلاً نقد متون Textual criticism ،هدف این نوع، تشخیص ضبط‌های صحیح و رسیدن به متنی است که هر چه بیشتر به اصل ـ آنچه نویسنده یا شاعر پرداخته است ـ نزدیک باشد. و این هدف با سنجیدن و مقابله نسخ مختلف و کهن یا توجه به چاپ‌های مختلف و امعان نظر در خطاهای کاتب یا مرکز نشر و امثال این امور تحقق می‌پذیرد.

      همچنین می‌توان نقد ادبی را به لحاظ گرایش به دانش‌های گوناگون تقسیم کرد:
      نقد تاریخی (Historical criticism )، نقد ترجمه احوال (Biographical )، نقد جامعه شناسانه (Sociological ) که یک شاخه مهم از آن نقد مارکسیستی است، نقد روانشناسانه ( psychological ) که یک نمونه آن نقد فرویدی است و نقد صور مثالی یا اسطوره گرا ( Archetypal or Myth criticism ) که اثر ادبی را با توجه به مباحث اساطیری و آیین‌ها و مناسک (Ritual) به لحاظ مردم‌شناسی وفرهنگی بررسی می‌کند.

      نکته دیگر این است که برخی در نقد فقط به یک شیوه نظر دارند و شیوه‌های دیگر را کارآمد نمی‌دانند (نقد مطلق یا انحصاری Absolutist criticism) اما کسانی در نقد از همه شیوه‌های مفید و مناسب بحث استفاده می‌کنند و در حقیقت نقد آنان التقاطی است . در مباحث جدید نقد ادبی به این روش نقد نسبی (Relativistic criticism) می‌گویند.


      منابع:
      نقد ادبی/ سیروس شمیسا ـ تهران: فردوس، 1378
      لغت نامه دهخدا
      فرهنگ فارسی/ دکتر محمد معین
      ارسال پاسخ
      مهرداد عزیزیان
      مهرداد عزیزیان
      پنجشنبه ۳ تير ۱۴۰۰ ۱۵:۰۱
      متوجه منظورت میشوم.میدانم که چه مفهومی از نقد در نظر داری.ولی آیا به قدرت قلم خودت آگاهی داری؟ ایمان اسماعیلی ،شاعر توانا،تو زمان زیادیست که از نقدِ وزن و بحر و قافیه و قالب و صور خیال و آرایه ی ادبی و .... عبور کرده ای.اکنون زمانِ آن رسیده که به تحقق ( راجی) برسی. به تحقق راجی ! تحقق راجی یعنی تبیین قلمِ راجی و آنگاه تثبیتِ راجی در اذهان شعر خوان. همانگونه که اخوان ثالث رسید یا فروغ یا شاملو یا شفیعی کدکنی یا سیمین بهبهانی.
      باید صاحب امضای شخصی خود در شعر باشی.باید هر شعر شناسی که شعرت را خواند بدون دانستن نامت حدس بزند و بگوید به گمانم این شعر از ایمان اسماعیلی باشد.
      آنچه که بر شعرت نوشتم از سر محبت بود نه .....
      دو جوان را در این سایت دارای جوهره ی تحقق خویش در شعر میدانم و آنرا با بانگ بلند اعلام میکنم و هر جا نیاز باشد از آن با افتخار دفاع خواهم کرد
      ۱.جواد عطا الهی
      ۲.ایمان اسماعیلی

      من آنچه شرط بلاغست با تو میگویم
      تو خواه از سخنم پند گیر و خواه ملال
      🙏🌺
      ایمان اسماعیلی (راجی)
      ایمان اسماعیلی (راجی)
      پنجشنبه ۳ تير ۱۴۰۰ ۱۵:۲۷
      مهرداد عزیز برادر بزرگوارم دوست نازنینم
      خداگواهه که طرف صحبت بنده شما نیستی و نبودی
      و صحبت این ناچیز به طور کلی ست
      امیدوارم که مهرداد عزیز به دل نگیرد و چنانچه چنین شده پوزش میطلبم و خاکساریِ خودم را اعلام میکنم خندانک
      از لطف و محبت همیشگی مهرداد عزیز بسیار بسیار ممنونم🙏🙏🙏 خندانک
      دوشنبه ۷ تير ۱۴۰۰ ۱۲:۲۰
      خندانک
      مهرداد عزیزیان
      پنجشنبه ۳ تير ۱۴۰۰ ۰۸:۲۹
      درود بر راجی عزیزم🌺🌺🌺🌺
      نظر نمیدهم،چون قصد کرده ام نقدی بر شعرت بنویسم.در آن نقد پوستت را به اندازه ی کافی خواهم کند .دیگر اینجا به شاخه گلی بسنده کردم.در اولین فرصت نقدم را بر روی شعرت مینویسم🙏
      ایمان اسماعیلی (راجی)
      ایمان اسماعیلی (راجی)
      شنبه ۵ تير ۱۴۰۰ ۲۳:۰۶
      سلام و عرض ادب و احترام
      سپاسی بی کران

      بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ


      «لَوْلَا إِذْ سَمِعْتُمُوهُ ظَنَّ الْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بِأَنفُسِهِمْ خَیْرًا وَقَالُوا هَذَا إِفْکٌ مُّبِینٌ؛

      چرا هنگامى‌که آن [بهتان] را شنیدید مردان و زنان مؤمن گمان نیک به خود نبردند و نگفتند این بهتانى آشکار است»

      آیه ی ۱۲ سوره ی نور
      ارسال پاسخ
      دوشنبه ۷ تير ۱۴۰۰ ۱۲:۲۰
      خندانک
      ارسال پاسخ
      عليرضا حكيم
      پنجشنبه ۳ تير ۱۴۰۰ ۱۳:۵۹
      درود بر شما
      شعری خوب
      خندانک خندانک خندانک
      ایمان اسماعیلی (راجی)
      ایمان اسماعیلی (راجی)
      شنبه ۵ تير ۱۴۰۰ ۲۳:۰۷
      سلام و عرض ادب و احترام
      سپاسی بی کران

      بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ


      «لَوْلَا إِذْ سَمِعْتُمُوهُ ظَنَّ الْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بِأَنفُسِهِمْ خَیْرًا وَقَالُوا هَذَا إِفْکٌ مُّبِینٌ؛

      چرا هنگامى‌که آن [بهتان] را شنیدید مردان و زنان مؤمن گمان نیک به خود نبردند و نگفتند این بهتانى آشکار است»

      آیه ی ۱۲ سوره ی نور
      ارسال پاسخ
      سید هادی محمدی
      پنجشنبه ۳ تير ۱۴۰۰ ۱۴:۵۵
      درود بر برادر عزیزم

      زیبا بود و عالی

      قلمت نویسا

      🌹🌹🌹🌹🌹
      ایمان اسماعیلی (راجی)
      ایمان اسماعیلی (راجی)
      شنبه ۵ تير ۱۴۰۰ ۲۳:۰۸
      سلام و عرض ادب و احترام
      سپاسی بی کران

      بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ


      «لَوْلَا إِذْ سَمِعْتُمُوهُ ظَنَّ الْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بِأَنفُسِهِمْ خَیْرًا وَقَالُوا هَذَا إِفْکٌ مُّبِینٌ؛

      چرا هنگامى‌که آن [بهتان] را شنیدید مردان و زنان مؤمن گمان نیک به خود نبردند و نگفتند این بهتانى آشکار است»

      آیه ی ۱۲ سوره ی نور
      ارسال پاسخ
      عباسعلی استکی(چشمه)
      جمعه ۴ تير ۱۴۰۰ ۰۹:۰۸
      درود جناب اسماعیلی
      بسیار زیبا و مبین مشکلات جامعه بود
      موفق باشید
      ایمان اسماعیلی (راجی)
      ایمان اسماعیلی (راجی)
      شنبه ۵ تير ۱۴۰۰ ۲۳:۰۶
      سلام و عرض ادب و احترام
      سپاسی بی کران

      بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ


      «لَوْلَا إِذْ سَمِعْتُمُوهُ ظَنَّ الْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بِأَنفُسِهِمْ خَیْرًا وَقَالُوا هَذَا إِفْکٌ مُّبِینٌ؛

      چرا هنگامى‌که آن [بهتان] را شنیدید مردان و زنان مؤمن گمان نیک به خود نبردند و نگفتند این بهتانى آشکار است»

      آیه ی ۱۲ سوره ی نور
      ارسال پاسخ
      دوشنبه ۷ تير ۱۴۰۰ ۱۲:۲۰
      خندانک
      ارسال پاسخ
      مهرداد عزیزیان
      جمعه ۴ تير ۱۴۰۰ ۰۹:۴۶
      ایمان اسماعیلی گرامی.صحبت از استاد ابراهیم حاج محمدی به زبان آوردی.بگذار همانگونه که آن روز در زیر پست جناب ملحق و در زیر نظر بلند سلمان مولایی نظرم را نوشتم اینجا هم نظری بنویسم و بی واکنش نباشم.
      به حق ( ابراهیم حاج محمدی) برازنده ی لقب استادی است.او چون گوهری بود که اکنون سایت از وجودش بی بهره است.
      البته آنکه قدر گوهر داند آنرا می یابد،ما نیز یافتیم.
      هر چند باب آشنایی ما بر سر دعوایی بود که بین من و ایشان در مورد یک نقدی که بر شعرم نوشتند پیش آمد( که البته از نظر بحث قوانین حق با ایشان بود) که ای کاش آنروز هم کمی خویشتنداری میکردم و بحث را موکول به دیدار حضوری مینمودم.
      به هر رو با صحبت شما موافقم و کمتر کسی را در بحث قوانینِ شعری و فنون زبان از ایشان تواناتر یافته ام
      مهرداد عزیزیان
      مهرداد عزیزیان
      جمعه ۴ تير ۱۴۰۰ ۱۹:۳۹
      درود بر تو و درود بر تمام آنهیی که شعر کهن را سر پا نگاه داشته اند🌺🙏👏
      محمد حسین اخباری
      شنبه ۵ تير ۱۴۰۰ ۱۰:۳۸
      با هزاران درود
      چها پاره زیبایی است مانند همه اشعار زیبایتان
      با آرزوی بهترینها برای شما
      خندانک خندانک خندانک خندانک
      ایمان اسماعیلی (راجی)
      ایمان اسماعیلی (راجی)
      شنبه ۵ تير ۱۴۰۰ ۲۳:۱۱
      سلام و عرض ادب و احترام
      سپاسی بی کران
      درودهای بی کران استاد بزرگوارم
      بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ


      «لَوْلَا إِذْ سَمِعْتُمُوهُ ظَنَّ الْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بِأَنفُسِهِمْ خَیْرًا وَقَالُوا هَذَا إِفْکٌ مُّبِینٌ؛

      چرا هنگامى‌که آن [بهتان] را شنیدید مردان و زنان مؤمن گمان نیک به خود نبردند و نگفتند این بهتانى آشکار است»

      آیه ی ۱۲ سوره ی نور
      ارسال پاسخ
      محمد رضا خوشرو (مریخ)
      شنبه ۵ تير ۱۴۰۰ ۱۵:۴۷
      سلام .
      ما شا الله برادر بسیار عالی بود.
      .یک بار دیگر میزنم فریاد تا سینه ام بشکافد از این قال.
      🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀
      🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀
      🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀
      ایمان اسماعیلی (راجی)
      ایمان اسماعیلی (راجی)
      شنبه ۵ تير ۱۴۰۰ ۲۳:۱۳
      سلام و عرض ادب و احترام
      سپاسی بی کران
      درود برادرم محمدجان خوشرو خندانک
      بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ


      «لَوْلَا إِذْ سَمِعْتُمُوهُ ظَنَّ الْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بِأَنفُسِهِمْ خَیْرًا وَقَالُوا هَذَا إِفْکٌ مُّبِینٌ؛

      چرا هنگامى‌که آن [بهتان] را شنیدید مردان و زنان مؤمن گمان نیک به خود نبردند و نگفتند این بهتانى آشکار است»

      آیه ی ۱۲ سوره ی نور
      ارسال پاسخ
      محمد رضا خوشرو (مریخ)
      يکشنبه ۶ تير ۱۴۰۰ ۱۵:۳۱
      🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀
      🥀🥀🥀🥀🥀🥀
      🥀🥀🥀🥀🥀
      🥀🥀🥀🥀
      🥀🥀🥀
      🥀🥀
      🥀
      ایمان اسماعیلی (راجی)
      ایمان اسماعیلی (راجی)
      يکشنبه ۶ تير ۱۴۰۰ ۱۷:۲۷
      داداش خوبی؟- بهتری؟
      روبراهی؟
      ارسال پاسخ
      محمد رضا خوشرو (مریخ)
      محمد رضا خوشرو (مریخ)
      يکشنبه ۶ تير ۱۴۰۰ ۱۸:۰۰
      درود بزرگوار شکر

      خوب ممنون.
      🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀
      جمیله عجم(بانوی واژه ها)
      چهارشنبه ۹ تير ۱۴۰۰ ۱۸:۳۷
      خندانک
      درود برشما خندانک
      بسیارزیبا بود خندانک خندانک خندانک
      خندانک خندانک خندانک
      خندانک خندانک
      خندانک
      محمد رضا خوشرو (مریخ)
      جمعه ۱۱ تير ۱۴۰۰ ۱۸:۱۳
      🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀
      🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀
      🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀
      ایمان اسماعیلی (راجی)
      ایمان اسماعیلی (راجی)
      يکشنبه ۱۳ تير ۱۴۰۰ ۲۳:۴۲
      خندانک خندانک خندانک خندانک
      خندانک خندانک خندانک
      خندانک خندانک
      خندانک
      ارسال پاسخ
      ایمان اسماعیلی (راجی)
      پنجشنبه ۳ تير ۱۴۰۰ ۱۴:۵۳

      نقد ادبی چیست؟
      تعریف نقد ادبی در نزد قدما با آنچه امروزه از آن استنباط می‌شود متفاوت است. در نزد قدما مراد از نقد معمولاً بر این بوده است که معایب اثری را بیان کنند و مثلاً در این که الفاظ آن چه وضعی دارد یا معنی آن برگرفته از اثر دیگری است و بطور کلی از فراز و فرود لفظ و معنی سخن گویند. و این معنی از خود لغت نقد فهمیده می‌شود زیرا نقد جدا کردن سره از ناسره است. توضیح اینکه در ایام باستان پول کلاً دو نوع بود. پول نقره(درم) و پول طلا(دینار). گاهی در دینار تقلب می‌کردند و به آن مس می‌آمیختند و در اینصورت عیار طلا پایین می‌آمد. در روزهای نخست تشخیص مس ممزوج با طلا با چشم میسر نبود. البته بعد از گذشت مدتی،مس اندک اندک سیاه می‌شد، چنان که حافظ گوید:

      خوش بود گر مِحَکِ تجربه آید به میان
      تا سیه روی شود هر که در او غِش باشد

      به سکه تقلبی زر مغشوش و ناسره و امثال این می‌گفتند، چنان که حافظ فرموده است:

      یار مفروش به دنیا که بسی سود نکرد
      آنکه یوسف به زرِ ناسره بفروخته بود

      بدین ترتیب چنانکه اشاره شد،کار منتقدان باستان بیشتر نشان دادن نقاط ضعف بوده است. جامی در «سبحه الابرار» به منتقدان می‌گوید:

      عیب جویی هنر خود کردی .............. عیب نادیده یکی صد کردی
      گاه برراست‌کشی خط گزاف .............. گاه بر وزن زنی طعن زحاف
      گاه برقافیه کان معلول است ........... گاه برلفــظ که نامقبول است
      گاه نابرده ســـوی معنی پی .............. خرده گیری زتعصب بــروی


      اما در دوران جدید مراد از نقد ادبی نشان دادن معایب اثر نیست (هر چند ممکن است به این امر هم اشاراتی داشته باشد) زیرا نقد ادبی به بررسی آثار درجه یک و مهم ادبی می‌پردازد و در اینگونه آثار بیش از اینکه نقاط ضعف مهم باشد نقاط قوت مطرح است.لذا منتقد ادبی می‌کوشد با تجزیه و تحلیل آن اثر ادبی اولاً ساختار و معنی آن را برای خوانندگان روشن کند و ثانیاً قوانینی را که باعث اعتلای آن اثر ادبی شده است توضیح دهد. لذا نقد ادبی از یک سو بکارگرفتن قوانین ادبی در توضیح اثر ادبی است و از سوی دیگر کشف آیین‌های تازه ممتازی است که در آن اثر مستتر است.

      بدین ترتیب می‌توان به اهمیت نقد ادبی در گسترش ادبیات و متعلقات آن پی برد زیرا با نقد ادبی اولاً همواره ادبیات و علوم ادبی متحول و زنده می‌ماند زیرا منتقد در بررسی آثار والا از آن بخش از ابزارهای ادبی استفاده می‌کند که کارآمد است و خودبه خود برخی از ابزارهای علمی و فنی فرسوده از دور خارج می‌شوند و ثانیاً با بررسی آثار والا معاییر و ابزارهای جدیدی را کشف می‌کند و به ادبیات کشور خود ارزانی می‌دارد. خوانندگان به کمک منتقدان ادبی معاییری بدست می‌آورند که آثار والا را بشناسند و بدین ترتیب به آثار سطحی وقعی ننهند و این باعث می‌شود که جریانات فرهنگی و ادبی در مسیر درست خود حرکت کنند و صاحبان ذوق و اندیشه و رای و نبوغ مقام شایسته خود را بازیابند.

      نقد ادبی همیشه به معنی دیگرگونه خواندن اثر نیست.گاهی به معنی دقیق‌تر خواندن یا هوشیارانه‌تر مطالعه کردن اثر است. فرمالیست‌ها1 می‌گفتند دقت در متن و ژاک دریدا می‌گوید تأکید در دقت.در همان حال و هوای سنتی هم دقیق‌تر خواندن اثر مهم است. هنرهای نهفته در آن را بازنمودن و اهمیت اثر را نشان دادن و گاهی ارتباط آن را با مسائل اجتماعی وسیاسی دوران متن بازنمودن (گرایشی که در نحله‌های جدید نقد مطمح نظر نیست). به هرحال، در مورد نقد ادبی آنقدر سخن گفته‌اند که امروزه یکی از شاخه‌های مطالعات ادبی، نقدشناسی و و بحث در مورد خود نقد است.عیب اثری را گفتن،اثری را وصف کردن،تجزیه و تحلیل اثر ادبی،دیگرگونه خواندن اثری، تأثر خود را از اثری بیان کردن و..این تلقیات و انتظارات اولاً در هر دوره‌ای فرق می‌کند و ثانیاً بستگی به فلسفه یا سلیقه منتقد دارد. مثلاً میشل فوکو در مقاله معروف «مؤلف چیست» نقد را چنین تعریف می‌کند:« کار نقد،آشکار ساختن مناسبات اثر با مؤلف نیست و نیز قصد ندارد تا از راه متون، اندیشه یا تجربه‌ای را بازسازی کند، بلکه می‌خواهد اثر را در ساختار،معماری، شکل ذاتی و بازیِ مناسبات درونی‌اش تحلیل کند. در اینجا، مسأله‌ای پیش می‌آید: اثر چیست؟»

      در مورد نثر نقد ادبی بد نیست که اشاره شود،باید ساده وروشن و علمی باشد.در ایران مرسوم است که در ستایش از نثرهای ادبی و انشایی و در عیب‌جویی از طنز استفاده می‌کنندحال آنکه نقد ادبی اولاً در اساس ربطی به ستایش و عیبجویی ندارد و گاهی هدف فقط تحلیل اثر است و ثانیاً در مواقع مدح و هجو هم باید سخن روشن و جنبه استدلالی داشت باشد. فرنگیان به نثر نقد ادبی، Expository prose می‌گویند یعنی نثری که توصیفی و ارتباطی است و جنبه استدلالی دارد یعنی با ذکر جزئیات مطلب را قدم به قدم جلو می‌برد.

      نقد ادبی کاری خلاق است و گاه منتقد ادبی به اندازه صاحب اثر باید دارای ذوق و خلاقیت باشد، با این فرق که نویسنده و شاعر ضرورتا اهل فضل و بصورت خودآگاه آشنا به همه فوت و فن‌های علوم ادبی نیست، حال آنکه منتقد ادبی باید دقیقاً به علوم ادبی آشنا باشد تا از آنها بعنوان ابزاری در تجزیه و تحلیل عوامل علوّ آن اثر ادبی بهره گیرد.از سوی دیگر منتقد گاهی به عنوان واسط‌ای بین نویسنده و خواننده عمل می‌کند و باعث می‌شود تا خواننده متون طراز اول را به سبب برجستگی و تازگیشان که معمولاً با ابهام و اشکال همراهند فهم کند.معمولاً آثار ادبی والا را فرهیختگان می‌ستایند و عوام‌الناس به تبع ایشان به آن آثار و نویسندگانشان احترام می‌نهند. اما خود دلیل ارزش آنها را نمی‌دانند.منتقد در تجزیه و تحلیل‌های خود علل برجستگی این آثاررا برای مردم توضیح می‌دهد و در این صورت گویی غیرمستقیم به مردم می‌فهماند که چه آثاری فاقد ارزشند.در نتیجه در کشورهایی که نقد ادبی رواج و اهمیت بیشتری دارد وضع نویسنده و شاعر و نشر و مطبوعات و جریانات فرهنگی معمولاً بسامان است، معمولاً حق به حقدار می‌رسد و متقلبان فرهنگی کمتر مجال سوء استفاده می‌یابند.
      منتقد ادبی علاوه بر آشنایی با نحله‌های مختلف نقد ادبی و علوم ادبی باید فرد کتاب خوانده‌ای باشد و با بسیاری از دانش‌های دیگر چون سیاست و مذهب و جامعه شناسی و روانشناسی و تاریخ آشنا باشد زیرا آثار بزرگ ادبی ـبرخلاف آنچه امروزه می‌گویند ـ فقط به لحظ ادبی بودن نیستند که شهرت و قبول می‌یابند بلکه هزار نکته باریک‌تر از مواینجاست. به قول الیوت( در مقاله مذهب و ادبیات ) معیارهای ادبی فقط مشخص می کند که اثری ادبی است ولی عظمت یک اثر فقط با معاییر ادبی مشخص نمی‌شود.آیا اهمیت شاهنامه فقط به لحاظ مسائل ادبی است؟


      نقد ادبی کلاً بر دونوع است:
      1ـ نقد نظری
      2ـ نقد عملی

      نقد نظری (Theoretical criticism)

      که مجموعه منسجمی از اصطلاحات و تعاریف و مقولات و طبقه‌بندی‌هایی است که می‌توان آنها را در ملاحظات و مطالعات و تفاسیر مربوط به آثار ادبی بکار برد. همینطور محک‌ها و قواعدی را مطرح می‌کند که با استعانت از آنها می‌توان آثار ادبی و نویسندگان آنها را مورد قضاوت و ارزیابی قرار داد و به اصطلاح ارزش‌گذاری کرد.

      نقد نظری در حقیقت فقط بیان قواعد و فنون ادبی و نقد ادبی است اما ممکن است آن را در اثری پیاده نکنیم.مثلاً می‌گوییم در نقد باید توجه داشت که متن تحت‌الشعاع زندگی و آرای نویسنده قرار نگیرد،اما از این دیدگاه خاص به بررسی اثری نمی‌پردازیم و فقط بیان نظریه کرده‌ایم.

      کتاب آی.ا.ریچاردز موسوم به اصول نقد ادبی (Principles of Literary Criticism) که در سال 1924 نگاشته شد و کتاب نورتروپ فرای موسوم به تشریح نقد ادبی (Anatomy of Criticism) که به سال 1957 نوشته شد از آثار معتبر در نقد نظری هستند.


      نقد عملی یا تجربی (Practical criticism)

      این نوع نقد به بررسی تقریباً تفصیلی اثر خاصی می‌پردازد؛ یعنی استفاده عملی از قواعد و فنون ادبی برای شرح و توضیح و قضاوت اثری.در نقد عملی باید از اصول نظری نقد ـ که طبیعتاً بر تجزیه و تحلیل‌ها و ارزشگذاری منتقد نظارت و حاکمیت دارند ـ بطور ضمنی وغیر صریح استفاده کرد.به زبان ساده در عمل از مفاد آنها استفاده شود نه این که بصورت نقل قول، نقد را تحت‌الشعاع قرار دهند. بعبارت دیگر باید بصورت توصیه‌هایی، گاه به گاه و مناسب مقام مورد رجوع و استفاده قرار بگیرند. در نقد ادبی بحث این است که «فلان اثر(شعر) تا چه حد خوب‌است؟». اما برای اینکه متوجه شویم فلان اثر (شعر) تا چه حد خوب است باید مسائل مختلفی را در مد نظر داشته باشیم. مثلاً باید نسبت به صحت متن مطمئن باشیم ولذا وارد مباحث زبان شناسی و تاریخی شویم. و الیوت هم اشاره کرده است که عظمت آثار فقط با معاییر ادبی تبیین نمی‌شود. پس اشراف به نظام‌های دیگر علوم انسانی چون روانشناسی و جامعه شناسی و تاریخ و امثال اینها برای منتقد بصیر لازم است.

      در میان آثار بزرگ نقد ادبی انگلستان در این حوزه، می‌توان از مقالات درایدن،دکتر جانسون، برخی از فصولی که کالریج در کتاب تراجم ادبی (Biographia Literaria) در باب شعر وردزورث نوشته است، سخنرانی او در باب شکسپیر،کتاب ماتیو آرنولد موسوم به مقالاتی در نقد ادبی (Essays in Criticism) و سرانجام از گزیده مقالات (Selected Essays ) تی.اس.الیوت نام برد.


      برخی نقد عملی را به دو شعبه تقسیم کرده‌اند:

      الف/ نقد تأثری یا احساسی (Impressionistic criticism)
      در اینگونه نقد، منتقد می‌کوشد تا تأثیری را که اثر ادبی بر او گذاشته است بیان کند.یعنی خیالات،بینش‌ها، احساسات و بطور کلی تأثراتی را که اثر ادبی در او ایجاد کرده است توضیح دهد.
      هزلیت (Hazlitt) در مقاله «درباب نبوغ و عقل متعارف» در این مورد می‌نویسد: «شما از موضع احساس تصمیم می‌گیرید نه از موضع خرد. یعنی از موضع تأثراتی که بر اثر عوامل متعدد و مختلف در ذهن فردی خاص حاصل می‌شود، اما این تأثرات را نمی‌توان بر آثار دیگری تسری داد.»
      آناتول فرانس این شیوه از نقد ادبی را چنین تعریف کرده است (و این تعریف او در بین منتقدان ادبی معروف است):
      The adventures of a sensitive soul among masterpieces
      ماجراهای یک روح حساس در برخورد با شاهکارها
      در این مورد باید توجه داشت که تأثر هر کسی از یک شاهکار ادبی فی نفسه نمی‌تواند مهم یا برای دیگران حائز اهمیت باشد.تأثرات کسی مهم وبرای مردم جالب است که در زمینه ادب اعتباری داشته باشد ولذا مردم نسبت به عقاید و آرای او کنجکاو باشند.مثلاً همه دوست داریم که بدانیم نظر نیما درباره بوف کور و تأثر او از این شاهکار چه بوده است وگرنه نظر افراد معمولی در اینباره برای هیچکس مهم نیست.

      ب/ نقد فتوایی یا حکمی یا معیاری (Judicial criticism)
      در این نوع نقد سعی بر این است که نه تنها بین اثر و خواننده ارتباط ایجاد شود بلکه تأثیر و کنش (effects) اثر ادبی به لحاظ موضوع، شکل و ساختار،تکنیک و صناعت، تجزیه و تحلیل وروشن شود. یعنی علت تأثر را هم توضیح دهند. در این نقد، قضاوت منتقد بر مبنای محک‌هایی است که برای آثار طراز اول ادبی در ذهن دارد. به زحمت می‌توان در عمل بین این دو شیوه نقد تأثری و فتوایی فرق قایل شد. بطور کلی می‌توان گفت که در نقد فتوایی منتقد بر مبنای اصول کلی که در ذهن دارد حکم می‌کند و در نقد تأثری فقط بر مبنای تأثیری که اثر ادبی بر او گذاشته است.اما به هر حال در هردو نقد، مدار، تأثر منتقد از اثر است.
      از نمونه‌های خوب نقد تأثری در غرب، آثار لونگینوس است. در دوران معاصر ای.ام.فورستر و ویرجینیا ولف هم در این باب آثاری دارند.

      در نقد نظری و عملی ـ که کار آنان بطور کلی بیان قوانین ادبی در ارتباط با اثر و توضیح دادن آثار ادبی و شرح تأثر و کیفیت تأثیر و قضاوت کردن است ـ می‌توان بر حسب ارجاع آثار به جهان بیرونی یا خواننده یا نویسنده و یا خود اثر ادبی به تقسیماتی قایل شد، به شرح زیر:

      1- نقد محاکاتی2 (نقد به لحاظ واقعیت، Mimetic criticism)

      یعنی بررسی اثر به لحاظ ارجاع به جهان بیرون، یعنی مطابقت هنری آن با جهان واقع. در اینگونه نقد تکیه بر علت مادی ادبیات یعنی محاکات است. در نقد محاکاتی، اثر ادبی را بازتاب و عرضه و نمایش جهان وزندگی بشری می‌دانند. نخستین محکی که در بررسی اثر ادبی بکار گرفته می‌شود چگونگی صدق اثر از این دیدگاه و حقیقت محاکات است. چقدر اثر ادبی در نمایش چیزی که می‌خواهد منعکس کند موفق است؟
      نگاهی به ادبیات فارسی از این دیدگاه بسیار جذاب و سرگرم کننده است. شاعران ما در بازتاب حقیقت چقدر صادق بوده‌اند و نمایش آنها از امور ـ چه کلی و چه جزیی ـ چه مایه از حقیقت و اصل را به ذهن متبادر می‌کند؟ سعدی در نمایش پهلوان اردبیلی که به جنگ مغولان رفت و در توجیه شکست خود مسأله قضا و قدر را مطرح کرد، صادق است. پهلوان قرن هفتم که لابد اشعری است 3 مانند پهلوانان شاهنامه نیست که چون فردوسی تفکر معتزلی 4 دارند، اما همین استاد در نمایش خود از سیرت پادشاهان عصر به دلایلی صادق نیست. محاکات حافظ از صوفیان دوره خود بی‌نظیر است. فرخی و عنصری فقط گوشه‌هایی از جهان بیرونی را ـ در حول و حوش دربار و قصرها و باغ‌های بزرگان ـ محاکات کرده‌اند. در تشبیب 5 قصاید آنان معمولاً سخن از بهار و مجالس بزم و باغ و معشوق و می و مطرب است. زندگی معمولی مردمان معمولی از آثار این دوره قابل استنباط نیست. فروغ در محاکات زندگی یک زن تنها بسیار موفق بوده است.

      2- نقد کاربردی ( نقد به لحاظ خواننده Pragmatic criticism )

      نقدی که مطابق مذاق اصحاب اصالت عمل است و تکیه آن بر تأثیر اثر ادبی بر خواننده است و امروزه گاهی به جای آن از اسم کلی Readers`s response theory (نظریه عکس‌العمل خواننده) استفاده می‌کنند.
      در این نوع نقد، اثر ادبی، اثری است که به قصد اعمال تأثیرات خاصی بر خواننده نوشته شده اشت. تأثیرات گوناگونی از قبیل لذت هنری و حظ زیبایی شناشانه، تعلیم و تربیت، برانگیختن احساسات... بدین ترتیب نقد اخلاقی نوعی نقد کاربردی است.
      در این نقد، تمایل بر این است که ارزش اثر ادبی بر مبنای موفقیتش در تحقق هدفی که داشته است مورد ارزیابی قرار گیرد. مثلاً اگر هدفش تبلیغ ایده خاصی است، چه میزان در آن موفق بوده است؟ اینگونه نقد از عصر رومیان تا قرن هجدهم بر حوزه‌های ادبی حاکمیت داشت و در عصر حاضر نیز تحت عنوان نقد بلاغی Rhetorical criticism تجدید حیات کرده است. در نقد اخیر تأکید بر شیوه‌ها و استراتژی‌های هنرمندانه‌ای است که بر خواننده تأثیر می‌گذارد و توجه او را به خود جلب می‌کند و به اصطلاح خواننده با اثر درگیر می‌شود.
      بنا به گفته لونگینوس6 ارزش یک اثر ادبی را می‌توان با امعان نظر در حالات خواننده یا شنونده ارزیابی کرد. به نظر این منتقد رومی «اثر ادبی بزرگ آن است که نه یک بار بلکه به تکرار خواننده را به هیجان آورد و برانگیزد.» مثلاً گلستان سعدی را می‌توان صدها بار خواند هرچند مطلب او در اساس ساده است یا پیرمرد و دریای ارنست همینگوی که در عین سادگی بار معنایی خاصی برای خواننده به ارمغان آورده است.


      3- نقد بیانگرانه (نقد به لحاظ نویسنده Expressive criticism )

      در این نقد اثر ادبی را به لحاظ نویسنده بررسی می‌کنند. منتقد اثر ادبی را به لحاظ صمیمیت و خلوص و اصالت و کفایت آن در بیان تخیلات و دید فردی هنرمند و وضع ذهنی او بررسی می‌کند.
      غالباً در این نوع نقد، بدنبال مدارک و شواهدی در اثر ادبی هستند که دال بر حالت و طبیعت مخصوص نویسنده باشد. زیرا نویسنده خود را در اثر ادبی به نحوی ـ چه آگاهانه و چه ناآگاهانه ـ افشا می‌کند.
      در نقد بیانگرانه منتقد در شکار نویسنده است و بیت به بیت و جمله به جمله او را می‌جوید. در مورد مولانا که بارها به روزگار خود با شمس در پرده اسرار اشاره کرده است، می‌توان با نقد بیانگرانه راهی به دِهی جُست.


      4- نقد عینی (نقد به لحاظ خود اثر Objective criticism )

      اثر ادبی را جدا از نویسنده و خواننده و دنیای واقعی بررسی می‌کند و اثر ادبی را پدیده‌ای خود بسنده و مستقل می‌داند که باید آن را با محک‌های درونی و ذاتی خود آن ـ یعنی برآمده از خود اثر ـ از قبیل غموض و ابهام، انسجام متن و ارتباط اجزایش با هم یعنی روابط بین عناصر متشکله‌اش، تمامیت وکمالش بررسی کرد. در حقیقت نقد عینی تا حدودی عکس‌العملی است در مقابل روش ادبای سنتی که معمولاً بیش از متن به زندگی نویسنده و آرا و افکار او و اوضاع و احوال اجتماعی دوره او توجه دارند.

      برای نقد ادبی البته می‌توان انواع و اقسام دیگری هم قایل شد، مثلاً نقد متون Textual criticism ،هدف این نوع، تشخیص ضبط‌های صحیح و رسیدن به متنی است که هر چه بیشتر به اصل ـ آنچه نویسنده یا شاعر پرداخته است ـ نزدیک باشد. و این هدف با سنجیدن و مقابله نسخ مختلف و کهن یا توجه به چاپ‌های مختلف و امعان نظر در خطاهای کاتب یا مرکز نشر و امثال این امور تحقق می‌پذیرد.

      همچنین می‌توان نقد ادبی را به لحاظ گرایش به دانش‌های گوناگون تقسیم کرد:
      نقد تاریخی (Historical criticism )، نقد ترجمه احوال (Biographical )، نقد جامعه شناسانه (Sociological ) که یک شاخه مهم از آن نقد مارکسیستی است، نقد روانشناسانه ( psychological ) که یک نمونه آن نقد فرویدی است و نقد صور مثالی یا اسطوره گرا ( Archetypal or Myth criticism ) که اثر ادبی را با توجه به مباحث اساطیری و آیین‌ها و مناسک (Ritual) به لحاظ مردم‌شناسی وفرهنگی بررسی می‌کند.

      نکته دیگر این است که برخی در نقد فقط به یک شیوه نظر دارند و شیوه‌های دیگر را کارآمد نمی‌دانند (نقد مطلق یا انحصاری Absolutist criticism) اما کسانی در نقد از همه شیوه‌های مفید و مناسب بحث استفاده می‌کنند و در حقیقت نقد آنان التقاطی است . در مباحث جدید نقد ادبی به این روش نقد نسبی (Relativistic criticism) می‌گویند.


      منابع:
      نقد ادبی/ سیروس شمیسا ـ تهران: فردوس، 1378
      لغت نامه دهخدا
      فرهنگ فارسی/ دکتر محمد معین
      مهرداد عزیزیان
      مهرداد عزیزیان
      پنجشنبه ۳ تير ۱۴۰۰ ۱۵:۴۴
      🌺🌺🌺👏
      درود بر تو
      ارسال پاسخ
      ابوالفضل احمدی
      ابوالفضل احمدی
      جمعه ۴ تير ۱۴۰۰ ۱۳:۳۴
      🌻🌻🌻🌻🌻🌻
      درود بر راجی عزیز
      ارسال پاسخ
      ایمان اسماعیلی (راجی)
      ایمان اسماعیلی (راجی)
      جمعه ۴ تير ۱۴۰۰ ۱۶:۳۹
      درود بر عزیز دل برادر فرهیخته ام خندانک خندانک خندانک
      دوشنبه ۷ تير ۱۴۰۰ ۱۲:۲۰
      خندانک
      مهرداد مانا
      چهارشنبه ۹ تير ۱۴۰۰ ۰۹:۳۱
      سلام .. و با همنام عزیزم مهرداد عزیزیان در عقایدش شریکم ( و البته در جایی که طور دیگری نوشته بود بشدت مخالفش هستم )
      یعنی من نیز ایمان و محمدجواد را دو شاعر نیک پی و فرخنده فال می دانم و دوم اینکه این شعر با همه ی سادگی و حلاوتش ، کلاس پایینتری نسبت به کارهای ایمان داشت . اتفاق شاقی درین شعر نیفتاده و تنها حرفهای معمولی ست که منظوم و البته ملموس شده اند . در انتقال پیام شاعر موفق بوده و ایضا بنابر محتوای انتقادی اثر توقع شعریت و مخیل بودن آن کمی هم نابجاست اما شاعر زبان ساده تری برای این شعر برگزیده و همین باعث شده که مخاطبی که همواره در شعر ایمان دنبال کشفیات بود ، دست خالی برگردد
      یک مورد هم بنظر در قافیه اهمال شده است :

      ما حرف حق را تلخ می دانیم
      چون باب میل عقده هامان نیست
      هر قسمت از این کار می لنگد
      زیرا خبر از دین و ایمان نیست

      که عقده و ایمان همطراز هم نیستند و نمی توان با الف و نون این مشکل را برطرف نمود .

      در مورد نقد هم البته حرفتان صحیح است و خود بنده بارها معترف بودم که نقد اصولی نمی دانم و حتا خوش هم ندارم . کار بنده بیشتر کشف و استخراج معنی ست که در گزینه های سایت نیست و ناچار با گزینه ی نقد می فرستم . حالا جالب است که همین نانقدها هم مورد لطف دوستان قرار می گیرد و بازارشان داغ تر از شعرهایم هست . و اما ایمان عزیز در صفحه ی دوستی که یادم نیست گلایه کرده بودی چرا دوستان از شعر کلاسیک دفاع نمی کنند ؟ من فکر می کنم این دعوای سپید و کلاسیک مثل بحث حدوث و قدم قرآن که میان معتزله و اشاعره در جریان بود یک بحث بی نتیجه و انحرافی ست . و غیر از تکدر چیزی به بار نمیآورد


      و سخن آخر اینکه هرگز به دوست داشتنم شک نکن .
      خود بهتر می دانی که مرتبه ات پیش مانا بلند است و در دلم جا داری رفیق خندانک
      ایمان اسماعیلی (راجی)
      ایمان اسماعیلی (راجی)
      چهارشنبه ۹ تير ۱۴۰۰ ۱۶:۱۱
      سلام مانا جان
      میدونم که سخت درگیری و باید خییییلیییییی ازت تشکر کنم که با این همه دغدغه ی روزمرگی ات باز هم قابل دانستی و این ناچیز را همراه بودی
      همینطور که اشعار همه در یک سطح نیست و فرازو نشیب دارد
      نقد و نظر اهل قلم هم چنین است
      پس خودت رو اون بالاها بدون که یقینا جات همونجاست
      چند بار تاکید کردم که مانای نقاد هم مثل مانای شاعر همیشه ژرف اندیش و نو نگاه است ، نقدهای متفکرانه ی مانا همیشه از دید و زاویه ای نوین است دوباره می گویم که این بر کسی پوشیده نماند.
      مانا جان من ادعای در سرایش و علم و ادبیات ندارم
      اما وقتی می بینم مدعیان سبک کهن در بحث به این مهمی سکوت می کنند بسیار متاسف میشم ، و اما کاملا حق با توست و موافقم باهات
      از توضیحاتی که بر این خط خطی ها دادی نهایت استفاده رو میبرم
      بدون شک و تردید به قول خودت به شرط حیات
      و همینکه میخواهم شما هم بدونی که ارادتمندت و دوستدارت هستم
      هر کجا هستی از خدای بزرگ طلب آرامش و صحت و عزت برایت دارم
      با احترام و ارادت و مخلص خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      رضا رضوی تخلص (دود)
      پنجشنبه ۳ تير ۱۴۰۰ ۰۸:۲۴
      سلام و درود جناب اسماعیلی بزرگوار
      چهار پاره زیبایی بود
      دستمریزاد
      شاد و پیروز باشید
      خندانک خندانک خندانک
      ایمان اسماعیلی (راجی)
      ایمان اسماعیلی (راجی)
      جمعه ۴ تير ۱۴۰۰ ۰۰:۱۳
      پوزش از اون استیکر دستم خورده خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      ایمان اسماعیلی (راجی)
      ایمان اسماعیلی (راجی)
      شنبه ۵ تير ۱۴۰۰ ۲۳:۰۶
      سلام و عرض ادب و احترام
      سپاسی بی کران

      بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ


      «لَوْلَا إِذْ سَمِعْتُمُوهُ ظَنَّ الْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بِأَنفُسِهِمْ خَیْرًا وَقَالُوا هَذَا إِفْکٌ مُّبِینٌ؛

      چرا هنگامى‌که آن [بهتان] را شنیدید مردان و زنان مؤمن گمان نیک به خود نبردند و نگفتند این بهتانى آشکار است»

      آیه ی ۱۲ سوره ی نور
      ارسال پاسخ
      دوشنبه ۷ تير ۱۴۰۰ ۱۲:۲۰
      خندانک
      مریم محبوب
      پنجشنبه ۳ تير ۱۴۰۰ ۰۸:۳۴
      درود بر شما شاعر آزاداندیش خندانک


      اصلا به من چه حرف حق گفتن
      وقتی که قبل از گفتنش مُردم


      ناب ، خالص ، زلال و ستودنی خندانک

      خندانک

      خندانک

      خندانک
      ایمان اسماعیلی (راجی)
      ایمان اسماعیلی (راجی)
      شنبه ۵ تير ۱۴۰۰ ۲۳:۰۷
      سلام و عرض ادب و احترام
      سپاسی بی کران

      بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ


      «لَوْلَا إِذْ سَمِعْتُمُوهُ ظَنَّ الْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بِأَنفُسِهِمْ خَیْرًا وَقَالُوا هَذَا إِفْکٌ مُّبِینٌ؛

      چرا هنگامى‌که آن [بهتان] را شنیدید مردان و زنان مؤمن گمان نیک به خود نبردند و نگفتند این بهتانى آشکار است»

      آیه ی ۱۲ سوره ی نور
      ارسال پاسخ
      سارا (س.سکوت)
      پنجشنبه ۳ تير ۱۴۰۰ ۰۹:۰۳
      دارد صدای گریه می آید
      بغض خدا انگار ترکیده
      عرش خدا از خلقت انسان
      روزی هزاران بار لرزیده.........


      🍃🍃
      درود بر شما بزرگوار جناب راجی
      مثل همیشه زیبا بسیار عالی ودر کمال
      موفق باشید ونویسا این قلم ستودنی
      شادباشید وآرامش هم مسیر زندگیتان جناب راجی خندانک
      خندانک
      خندانک
      خندانک

      ایمان اسماعیلی (راجی)
      ایمان اسماعیلی (راجی)
      شنبه ۵ تير ۱۴۰۰ ۲۳:۰۷
      سلام و عرض ادب و احترام
      سپاسی بی کران

      بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ


      «لَوْلَا إِذْ سَمِعْتُمُوهُ ظَنَّ الْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بِأَنفُسِهِمْ خَیْرًا وَقَالُوا هَذَا إِفْکٌ مُّبِینٌ؛

      چرا هنگامى‌که آن [بهتان] را شنیدید مردان و زنان مؤمن گمان نیک به خود نبردند و نگفتند این بهتانى آشکار است»

      آیه ی ۱۲ سوره ی نور
      ارسال پاسخ
      پریسا مصلح
      پنجشنبه ۳ تير ۱۴۰۰ ۰۹:۰۳
      درود برشما
      روان و خواندنی
      موفق باشید خندانک
      ایمان اسماعیلی (راجی)
      ایمان اسماعیلی (راجی)
      شنبه ۵ تير ۱۴۰۰ ۲۳:۰۷
      سلام و عرض ادب و احترام
      سپاسی بی کران

      بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ


      «لَوْلَا إِذْ سَمِعْتُمُوهُ ظَنَّ الْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بِأَنفُسِهِمْ خَیْرًا وَقَالُوا هَذَا إِفْکٌ مُّبِینٌ؛

      چرا هنگامى‌که آن [بهتان] را شنیدید مردان و زنان مؤمن گمان نیک به خود نبردند و نگفتند این بهتانى آشکار است»

      آیه ی ۱۲ سوره ی نور
      ارسال پاسخ
      قربانعلی فتحی  (تختی)
      پنجشنبه ۳ تير ۱۴۰۰ ۰۹:۱۸
      سلام ودرودها استاد اسماعیلی عزیز وبزرگوار

      بسیار بسیار عالی وبا معنی
      زیبا و لطیف بود جالب
      خندانک خندانک خندانک خندانک
      موفق باشید انشاالله سلامت و سر افراز
      درود برشما خندانک خندانک خندانک خندانک
      خندانک خندانک خندانک خندانک
      خندانک خندانک خندانک خندانک
      خندانک خندانک خندانک
      ایمان اسماعیلی (راجی)
      ایمان اسماعیلی (راجی)
      شنبه ۵ تير ۱۴۰۰ ۲۳:۰۷
      سلام و عرض ادب و احترام
      سپاسی بی کران

      بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ


      «لَوْلَا إِذْ سَمِعْتُمُوهُ ظَنَّ الْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بِأَنفُسِهِمْ خَیْرًا وَقَالُوا هَذَا إِفْکٌ مُّبِینٌ؛

      چرا هنگامى‌که آن [بهتان] را شنیدید مردان و زنان مؤمن گمان نیک به خود نبردند و نگفتند این بهتانى آشکار است»

      آیه ی ۱۲ سوره ی نور
      ارسال پاسخ
      قربانعلی فتحی  (تختی)
      پنجشنبه ۳ تير ۱۴۰۰ ۰۹:۱۹
      درود ها
      خندانک خندانک خندانک خندانک
      خندانک خندانک خندانک
      ایمان اسماعیلی (راجی)
      ایمان اسماعیلی (راجی)
      پنجشنبه ۳ تير ۱۴۰۰ ۲۱:۳۷
      خندانک خندانک خندانک خندانک
      ارادتمندم خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      مریم کاسیانی
      پنجشنبه ۳ تير ۱۴۰۰ ۱۰:۲۰
      سلام،بسیار زیباست
      موفق و ماندگار باشید
      خندانک خندانک خندانک
      خندانک خندانک
      خندانک
      ایمان اسماعیلی (راجی)
      ایمان اسماعیلی (راجی)
      شنبه ۵ تير ۱۴۰۰ ۲۳:۰۷
      سلام و عرض ادب و احترام
      سپاسی بی کران

      بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ


      «لَوْلَا إِذْ سَمِعْتُمُوهُ ظَنَّ الْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بِأَنفُسِهِمْ خَیْرًا وَقَالُوا هَذَا إِفْکٌ مُّبِینٌ؛

      چرا هنگامى‌که آن [بهتان] را شنیدید مردان و زنان مؤمن گمان نیک به خود نبردند و نگفتند این بهتانى آشکار است»

      آیه ی ۱۲ سوره ی نور
      ارسال پاسخ
      محمد جواد عطاالهی
      پنجشنبه ۳ تير ۱۴۰۰ ۱۲:۱۳
      سلام و درود جناب اسماعیلی بزرگوار
      زیبا و دلنشین سرودید
      در پناه حق
      خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
      ایمان اسماعیلی (راجی)
      ایمان اسماعیلی (راجی)
      شنبه ۵ تير ۱۴۰۰ ۲۳:۰۷
      سلام و عرض ادب و احترام
      سپاسی بی کران

      بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ


      «لَوْلَا إِذْ سَمِعْتُمُوهُ ظَنَّ الْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بِأَنفُسِهِمْ خَیْرًا وَقَالُوا هَذَا إِفْکٌ مُّبِینٌ؛

      چرا هنگامى‌که آن [بهتان] را شنیدید مردان و زنان مؤمن گمان نیک به خود نبردند و نگفتند این بهتانى آشکار است»

      آیه ی ۱۲ سوره ی نور
      ارسال پاسخ
      مهدی محمدی
      پنجشنبه ۳ تير ۱۴۰۰ ۱۴:۱۲
      سلام و رفیق دوست خوب، شاعر ادیب و فرهیخته، ایمان اسماعیلی عزیز
      بسیار عالی
      به نظر من آن چه یک شعر خوب را متمایز می کند از سایر شعرها، دردی است که شاعر کشیده و چشیده آن را در ظرف واژگان می ریزد
      وقتی شاعر به این مرحله رسید درد را تشخیص داد و سرود آنگاه سایر پارامترهای شعر قابل توجه است
      سایر پارامترهای شعر یعنی سلامت وزن، زبان، قافیه، تصویرپردازی ها و....
      در این اثر من فکر می کنم شاعر خیلی خوب است که درد را سروده است و آن را با زبان ساده بیان می کند
      اتفاقا در درد شاعر کاملا احساس مشترک دارم و فکر می کنم یکی از ریشه ای ترین مسائل را بیان کرده است
      اما از بعد صور خیال نمره ضعیفی می گیرد و البته جنس شعر هم به ما می گوید به خاطر صراحت در کلام نمی توان و شایسته نیست متوسل شویم به تشبیهات آنچنانی
      د ر این شعر هم «خدا» مثل بسیاری از اشعار دیگر از عرش پایین آمده است و از این جهت لااقل شاعر می توانست نوآوری بیشتری در شعر اعمال کند
      در بحث سلامت زبان هم اگرچه زبان امروزی است اما کمی دقت بیشتر در استفاده از آن لازم است بعنوان مثال:
      اصلا به من چه حرف حق گفتن
      وقتی که قبل از گفتنش مُردم
      شاعر نتوانسته مقصود خود را شفاف و درست به مخاطب برساند در سایر بیت ها فکر می کنم مشکلی از این حیث وجود نداشت
      قالب و وزن و قافیه و فرم هم در کل خوب بود
      این شعر از حیث پرداخت شاعرانه به کیفیت اشعار قبلی شاعر نبود
      سپاس از شاعر و خوانندگان عزیز خندانک خندانک
      ایمان اسماعیلی (راجی)
      ایمان اسماعیلی (راجی)
      شنبه ۵ تير ۱۴۰۰ ۲۳:۰۷
      سلام و عرض ادب و احترام
      سپاسی بی کران

      بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ


      «لَوْلَا إِذْ سَمِعْتُمُوهُ ظَنَّ الْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بِأَنفُسِهِمْ خَیْرًا وَقَالُوا هَذَا إِفْکٌ مُّبِینٌ؛

      چرا هنگامى‌که آن [بهتان] را شنیدید مردان و زنان مؤمن گمان نیک به خود نبردند و نگفتند این بهتانى آشکار است»

      آیه ی ۱۲ سوره ی نور
      ارسال پاسخ
      ایمان اسماعیلی (راجی)
      ایمان اسماعیلی (راجی)
      شنبه ۵ تير ۱۴۰۰ ۲۳:۱۶
      درود مجدد مهدی جان دوست ادیبم
      به مهر دیدی و به مهر گفتی و به مهر هستی همیشه
      زنده باشی برادر عزیزم خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      دوشنبه ۷ تير ۱۴۰۰ ۱۲:۲۰
      خندانک
      ارسال پاسخ
      اصغر ناظمی
      پنجشنبه ۳ تير ۱۴۰۰ ۱۵:۰۵
      سلام
      ودرود
      بردوست گرامی خندانک خندانک
      ایمان اسماعیلی (راجی)
      ایمان اسماعیلی (راجی)
      شنبه ۵ تير ۱۴۰۰ ۲۳:۰۸
      سلام و عرض ادب و احترام
      سپاسی بی کران

      بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ


      «لَوْلَا إِذْ سَمِعْتُمُوهُ ظَنَّ الْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بِأَنفُسِهِمْ خَیْرًا وَقَالُوا هَذَا إِفْکٌ مُّبِینٌ؛

      چرا هنگامى‌که آن [بهتان] را شنیدید مردان و زنان مؤمن گمان نیک به خود نبردند و نگفتند این بهتانى آشکار است»

      آیه ی ۱۲ سوره ی نور
      ارسال پاسخ
      مصطفی دهقانی
      پنجشنبه ۳ تير ۱۴۰۰ ۱۵:۴۸
      برادر گلم اسماعیل خان
      دست مریزاد 👏👏👏👏
      ایمان اسماعیلی (راجی)
      ایمان اسماعیلی (راجی)
      شنبه ۵ تير ۱۴۰۰ ۲۳:۰۸
      سلام و عرض ادب و احترام
      سپاسی بی کران

      بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ


      «لَوْلَا إِذْ سَمِعْتُمُوهُ ظَنَّ الْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بِأَنفُسِهِمْ خَیْرًا وَقَالُوا هَذَا إِفْکٌ مُّبِینٌ؛

      چرا هنگامى‌که آن [بهتان] را شنیدید مردان و زنان مؤمن گمان نیک به خود نبردند و نگفتند این بهتانى آشکار است»

      آیه ی ۱۲ سوره ی نور
      ارسال پاسخ
      محسن ابراهیمی اصل (غریب)
      پنجشنبه ۳ تير ۱۴۰۰ ۱۶:۰۳
      درود آقای اسماعیلی شاعر ارجمند خندانک خندانک
      ایمان اسماعیلی (راجی)
      ایمان اسماعیلی (راجی)
      شنبه ۵ تير ۱۴۰۰ ۲۳:۰۸
      سلام و عرض ادب و احترام
      سپاسی بی کران

      بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ


      «لَوْلَا إِذْ سَمِعْتُمُوهُ ظَنَّ الْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بِأَنفُسِهِمْ خَیْرًا وَقَالُوا هَذَا إِفْکٌ مُّبِینٌ؛

      چرا هنگامى‌که آن [بهتان] را شنیدید مردان و زنان مؤمن گمان نیک به خود نبردند و نگفتند این بهتانى آشکار است»

      آیه ی ۱۲ سوره ی نور
      ارسال پاسخ
      منیژه قشقایی
      پنجشنبه ۳ تير ۱۴۰۰ ۱۷:۰۴
      درود جناب راجی ارجمند چند بار خواندم شعرتان را
      وبراستی که را ه سختیست را ه حق .
      یا رب نظر تو بر نگردد که هه جای حق نشسته اند

      همیشه به شعر و روشنا خندانک
      ایمان اسماعیلی (راجی)
      ایمان اسماعیلی (راجی)
      شنبه ۵ تير ۱۴۰۰ ۲۳:۰۸
      سلام و عرض ادب و احترام
      سپاسی بی کران

      بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ


      «لَوْلَا إِذْ سَمِعْتُمُوهُ ظَنَّ الْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بِأَنفُسِهِمْ خَیْرًا وَقَالُوا هَذَا إِفْکٌ مُّبِینٌ؛

      چرا هنگامى‌که آن [بهتان] را شنیدید مردان و زنان مؤمن گمان نیک به خود نبردند و نگفتند این بهتانى آشکار است»

      آیه ی ۱۲ سوره ی نور
      ارسال پاسخ
      مرضیه  رضایی (رها)
      پنجشنبه ۳ تير ۱۴۰۰ ۱۹:۰۷
      درود بر شما زشت و زیبا رو هنرمندانه تحریر کردیدمانا باشید
      ایمان اسماعیلی (راجی)
      ایمان اسماعیلی (راجی)
      شنبه ۵ تير ۱۴۰۰ ۲۳:۰۸
      سلام و عرض ادب و احترام
      سپاسی بی کران

      بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ


      «لَوْلَا إِذْ سَمِعْتُمُوهُ ظَنَّ الْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بِأَنفُسِهِمْ خَیْرًا وَقَالُوا هَذَا إِفْکٌ مُّبِینٌ؛

      چرا هنگامى‌که آن [بهتان] را شنیدید مردان و زنان مؤمن گمان نیک به خود نبردند و نگفتند این بهتانى آشکار است»

      آیه ی ۱۲ سوره ی نور
      ارسال پاسخ
      ولی اله بایبوردی
      پنجشنبه ۳ تير ۱۴۰۰ ۱۹:۱۹
      سلام
      دست مریزاد
      چهارپاره لطیف و دلنشین
      خندانک خندانک خندانک
      ایمان اسماعیلی (راجی)
      ایمان اسماعیلی (راجی)
      شنبه ۵ تير ۱۴۰۰ ۲۳:۰۸
      سلام و عرض ادب و احترام
      سپاسی بی کران

      بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ


      «لَوْلَا إِذْ سَمِعْتُمُوهُ ظَنَّ الْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بِأَنفُسِهِمْ خَیْرًا وَقَالُوا هَذَا إِفْکٌ مُّبِینٌ؛

      چرا هنگامى‌که آن [بهتان] را شنیدید مردان و زنان مؤمن گمان نیک به خود نبردند و نگفتند این بهتانى آشکار است»

      آیه ی ۱۲ سوره ی نور
      ارسال پاسخ
      آرمان پرناک
      پنجشنبه ۳ تير ۱۴۰۰ ۲۱:۲۹
      سلام و درود فراوان بر جناب راجی عزیز و گرانقدر
      شعر بسیار زیبایی قلم زدید.
      بابت مطالبی که در مورد نقد جمع آوری کردید سپاسگزارم.

      شاد و سلامت باشید
      در پناه حق
      خندانک خندانک خندانک خندانک
      خندانک خندانک خندانک خندانک
      ایمان اسماعیلی (راجی)
      ایمان اسماعیلی (راجی)
      شنبه ۵ تير ۱۴۰۰ ۲۳:۰۸
      سلام و عرض ادب و احترام
      سپاسی بی کران

      بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ


      «لَوْلَا إِذْ سَمِعْتُمُوهُ ظَنَّ الْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بِأَنفُسِهِمْ خَیْرًا وَقَالُوا هَذَا إِفْکٌ مُّبِینٌ؛

      چرا هنگامى‌که آن [بهتان] را شنیدید مردان و زنان مؤمن گمان نیک به خود نبردند و نگفتند این بهتانى آشکار است»

      آیه ی ۱۲ سوره ی نور
      ارسال پاسخ
      دوشنبه ۷ تير ۱۴۰۰ ۱۲:۲۰
      خندانک
      ارسال پاسخ
      مولود سادات عمارتی
      جمعه ۴ تير ۱۴۰۰ ۱۳:۰۰
      درود
      موفق باشید
      ایمان اسماعیلی (راجی)
      ایمان اسماعیلی (راجی)
      شنبه ۵ تير ۱۴۰۰ ۲۳:۰۹
      سلام و عرض ادب و احترام
      سپاسی بی کران

      بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ


      «لَوْلَا إِذْ سَمِعْتُمُوهُ ظَنَّ الْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بِأَنفُسِهِمْ خَیْرًا وَقَالُوا هَذَا إِفْکٌ مُّبِینٌ؛

      چرا هنگامى‌که آن [بهتان] را شنیدید مردان و زنان مؤمن گمان نیک به خود نبردند و نگفتند این بهتانى آشکار است»

      آیه ی ۱۲ سوره ی نور
      ارسال پاسخ
      ابوالفضل احمدی
      جمعه ۴ تير ۱۴۰۰ ۱۳:۴۰
      سلام و درود بر راجی عزیز🌻
      شعر قشنگت حال و هوای یه غروب بارونی داشت که سردرگمی اوضاع در آن در نگاه مردمش دیده می شد.
      درود بر شما🌻
      🌻🌻
      🌻
      ایمان اسماعیلی (راجی)
      ایمان اسماعیلی (راجی)
      شنبه ۵ تير ۱۴۰۰ ۲۳:۰۹
      سلام و عرض ادب و احترام
      سپاسی بی کران

      بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ


      «لَوْلَا إِذْ سَمِعْتُمُوهُ ظَنَّ الْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بِأَنفُسِهِمْ خَیْرًا وَقَالُوا هَذَا إِفْکٌ مُّبِینٌ؛

      چرا هنگامى‌که آن [بهتان] را شنیدید مردان و زنان مؤمن گمان نیک به خود نبردند و نگفتند این بهتانى آشکار است»

      آیه ی ۱۲ سوره ی نور
      ارسال پاسخ
      شعله(مریم.هزارجریبی)
      جمعه ۴ تير ۱۴۰۰ ۱۷:۱۸
      درود جناب راجی
      زیبا سرودید
      چون همیشه عالی
      برگ زندگیتان همیشه سبز خندانک خندانک خندانک
      ایمان اسماعیلی (راجی)
      ایمان اسماعیلی (راجی)
      شنبه ۵ تير ۱۴۰۰ ۲۳:۰۹
      سلام و عرض ادب و احترام
      سپاسی بی کران

      بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ


      «لَوْلَا إِذْ سَمِعْتُمُوهُ ظَنَّ الْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بِأَنفُسِهِمْ خَیْرًا وَقَالُوا هَذَا إِفْکٌ مُّبِینٌ؛

      چرا هنگامى‌که آن [بهتان] را شنیدید مردان و زنان مؤمن گمان نیک به خود نبردند و نگفتند این بهتانى آشکار است»

      آیه ی ۱۲ سوره ی نور
      ارسال پاسخ
      شعله(مریم.هزارجریبی)
      شعله(مریم.هزارجریبی)
      يکشنبه ۶ تير ۱۴۰۰ ۱۷:۴۲
      خندانک خندانک خندانک
      حدیث عبدلی (یارا)
      جمعه ۴ تير ۱۴۰۰ ۱۷:۳۳
      با سلام
      ________________________

      جناب اسماعیلی شاعری که صاحب ذوق است و در شعر هایش این ذوق از دید خواننده به دور نمی ماند
      چهار پاره ای زیبا بود ...

      جاری بودن تخیل تان در عرصه ی قلم و زبان ضعیف برخورد کرده است

      نظر من این است اگر جناب اسماعیلی
      در کنار وزن و قافیه شعر به صور خیال پشت نکند قطعا شعر های زیباتری را به نگاه مخاطبانش هدیه می دهد

      قلم زیبایتان هماره نویسا
      ایمان اسماعیلی (راجی)
      ایمان اسماعیلی (راجی)
      شنبه ۵ تير ۱۴۰۰ ۲۳:۰۹
      سلام و عرض ادب و احترام
      سپاسی بی کران

      بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ


      «لَوْلَا إِذْ سَمِعْتُمُوهُ ظَنَّ الْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بِأَنفُسِهِمْ خَیْرًا وَقَالُوا هَذَا إِفْکٌ مُّبِینٌ؛

      چرا هنگامى‌که آن [بهتان] را شنیدید مردان و زنان مؤمن گمان نیک به خود نبردند و نگفتند این بهتانى آشکار است»

      آیه ی ۱۲ سوره ی نور
      ارسال پاسخ
      آرمین پرهیزکار
      جمعه ۴ تير ۱۴۰۰ ۲۱:۲۵
      درودها بر تو راجی ادیب 🌹🌷
      احسنتم، بسیار زیبا سرودی، شعرت سراسر احساسات و حرف هایی است که تنها قلم از عهده آن برمیاد و توانایی بروز آن را دارد.
      بسیار لذت بردم. پیروز و پایدار باشی برادر عزیز👌🌹🌷
      ایمان اسماعیلی (راجی)
      ایمان اسماعیلی (راجی)
      شنبه ۵ تير ۱۴۰۰ ۲۳:۰۹
      سلام و عرض ادب و احترام
      سپاسی بی کران

      بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ


      «لَوْلَا إِذْ سَمِعْتُمُوهُ ظَنَّ الْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بِأَنفُسِهِمْ خَیْرًا وَقَالُوا هَذَا إِفْکٌ مُّبِینٌ؛

      چرا هنگامى‌که آن [بهتان] را شنیدید مردان و زنان مؤمن گمان نیک به خود نبردند و نگفتند این بهتانى آشکار است»

      آیه ی ۱۲ سوره ی نور
      ارسال پاسخ
      مجتبی شهنی
      جمعه ۴ تير ۱۴۰۰ ۲۳:۴۷
      هزاران درود بر جناب اسماعیلی با معرفت و بزرگوار
      مثل همیشه
      بسیار
      زیبا
      بود خندانک
      ایمان اسماعیلی (راجی)
      ایمان اسماعیلی (راجی)
      شنبه ۵ تير ۱۴۰۰ ۲۳:۰۹
      سلام و عرض ادب و احترام
      سپاسی بی کران

      بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ


      «لَوْلَا إِذْ سَمِعْتُمُوهُ ظَنَّ الْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بِأَنفُسِهِمْ خَیْرًا وَقَالُوا هَذَا إِفْکٌ مُّبِینٌ؛

      چرا هنگامى‌که آن [بهتان] را شنیدید مردان و زنان مؤمن گمان نیک به خود نبردند و نگفتند این بهتانى آشکار است»

      آیه ی ۱۲ سوره ی نور
      ارسال پاسخ
      تاراناصری راد (خاطره)
      شنبه ۵ تير ۱۴۰۰ ۰۱:۵۹
      به به چه زیبا ودل انگیز
      ناب نگاشتین
      درود بی پایان بر قلم درخشانتون خندانک
      ایمان اسماعیلی (راجی)
      ایمان اسماعیلی (راجی)
      شنبه ۵ تير ۱۴۰۰ ۲۳:۰۹
      سلام و عرض ادب و احترام
      سپاسی بی کران

      بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ


      «لَوْلَا إِذْ سَمِعْتُمُوهُ ظَنَّ الْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بِأَنفُسِهِمْ خَیْرًا وَقَالُوا هَذَا إِفْکٌ مُّبِینٌ؛

      چرا هنگامى‌که آن [بهتان] را شنیدید مردان و زنان مؤمن گمان نیک به خود نبردند و نگفتند این بهتانى آشکار است»

      آیه ی ۱۲ سوره ی نور
      ارسال پاسخ
      ابراهیم آروین
      شنبه ۵ تير ۱۴۰۰ ۰۲:۱۷
      سلام و درود جناب اسماعیلی عزیز و گرامی
      سروده‌ای زیبایی با چاشنی دغدغه مندی و درد از قلم باارزش تان
      خواندم
      و درود بر شما دوست بزرگوار
      اما از آنجا که در صفحه‌‌ ی شما به نقد پرداخته شد
      سوالهایی درذهن دارم ، اینکه آیا تمام شعرهای یک شاعر بزرگ از نظر ارزش زیباشناسی در یک درجه قرار دارند و آیا یک شاعر در تمام قالبهای سرایش خود شعرهایش در یک مرتبه ارزش‌گذاری ادبی همیشه در حالت قوت و بدون ضعف قرار می‌گیرد
      آیا شاعر همیشه باید با زبان ادبی خاص ده درصد ی (منظور زبان برگرفته ازصناعات ادبی و اصطلاحات خاص و رمز‌گونه شعرا که برای تعداد محدودی از جامعه که سواد ادبی خاص دارند قابل فهم است) شعر بگوید
      یا می‌تواند به زبانی ساده‌تر که قابل فهم همه باشد هم شعر بگوید
      و ارزش ادبی اینگونه شعرها در چه سطحی و درجه‌ای و با چه چیزی سنجیده می‌شود
      چرا هنوز حکایتهای و شعرهای سعدی قرن هفتمی ۷۰۰ سال پیش برای عموم قابل پذیرش و ملموس تر است
      و جایگاه ایهام و کنایه کجای سادگی شعر قرار می‌گیرد آیا هم پایه‌ی و مقام تشبیه و استعاره قرار می‌گیرند
      البته آیا های زیادی در ذهن دارم ولی تا همین‌جا کافیست

      درود بیکران نثارتان

      خندانک خندانک خندانک خندانک

      ایمان اسماعیلی (راجی)
      ایمان اسماعیلی (راجی)
      شنبه ۵ تير ۱۴۰۰ ۲۳:۰۹
      سلام و عرض ادب و احترام
      سپاسی بی کران

      بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ


      «لَوْلَا إِذْ سَمِعْتُمُوهُ ظَنَّ الْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بِأَنفُسِهِمْ خَیْرًا وَقَالُوا هَذَا إِفْکٌ مُّبِینٌ؛

      چرا هنگامى‌که آن [بهتان] را شنیدید مردان و زنان مؤمن گمان نیک به خود نبردند و نگفتند این بهتانى آشکار است»

      آیه ی ۱۲ سوره ی نور
      ارسال پاسخ
      ایمان اسماعیلی (راجی)
      ایمان اسماعیلی (راجی)
      يکشنبه ۶ تير ۱۴۰۰ ۰۰:۳۹
      درود بر آروین عزیز
      قطعا فرمایشات شما عزیز بی ربط با موضوع بالا نیست
      و کاملا موافق نکته سنجی های زرنگارت هستم
      ممنون از حضور گرمت برادر عزیزم خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      معصومه خدابنده
      شنبه ۵ تير ۱۴۰۰ ۰۲:۴۸
      درود و ارادت
      بسیار زیبا
      پایدار باشید
      ❄🌹❄
      ایمان اسماعیلی (راجی)
      ایمان اسماعیلی (راجی)
      شنبه ۵ تير ۱۴۰۰ ۲۳:۰۹
      سلام و عرض ادب و احترام
      سپاسی بی کران

      بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ


      «لَوْلَا إِذْ سَمِعْتُمُوهُ ظَنَّ الْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بِأَنفُسِهِمْ خَیْرًا وَقَالُوا هَذَا إِفْکٌ مُّبِینٌ؛

      چرا هنگامى‌که آن [بهتان] را شنیدید مردان و زنان مؤمن گمان نیک به خود نبردند و نگفتند این بهتانى آشکار است»

      آیه ی ۱۲ سوره ی نور
      ارسال پاسخ
      همایون فتاح(رند)
      شنبه ۵ تير ۱۴۰۰ ۰۶:۳۷
      باسلام مضمون ومحتوی بوجدم آورد از نقد گفتی نقدم آنست که بگویم هر چه میخواهد دل تنگت بگوی خودت را درگیر عروض نکن مفتعلن مفتعلن مفتعلن کشت مرا بنظرم آنکس که در قید وبند عروض است وقوالب شعری حتی قوافی بیرون از حس وحال شعری است حس وحالی که بیشتر منتقدین شعر ناب آنرا تفویضی میدانند یا بعبارتی فیوضاتی است که از منبع فیاضش جاری میگردد ودر حال خلسه ی شاعرانگی واز خودبیخود شدن ومستغرق بودن شاعر آنهم با وجد واشتیاقی که در طالبش میبینند با نگریستن به دلش بدو عنایت میکنند و اهدا میکنند بنابراین یا تفویض کننده واهداکننده شعر را تمام وکمال اهدا میکند یعنی با چار چوبش و همان قوالب واوزان وقوافی میبخشد یا اینکه بعد شاعر مستغرق که دریافت کرده به اصلاح میپردازد که آنهم به اصالت آن شعر خدشه وارد میکند پس بنظر این حقیر همانست که همان اول کار زبان آن سری به زبان اینسری شاعر جاری میسازد وچون شعر در اول بیان یکسری مفاهیم فلسفی بود وموهوم گونه ای بود که از زبان فلاسفه نقل میشد ودر گذر تاریخ شعر منظوم گشت وبتدریج عروض آنهم برای خود نمایی شعرای توانمند آفریده شدوبه شعر اضافه گردید ودر واقع به رخ کشیده شد علم عروض وامثالهم ظهور خود را در شعر متجلی نمود پس نمیتوان بحتم یقین گفت در ابتدا عروض واوزان واین قبیل مسایل در دل شعر تفویضی واهدایی در منبع فیاضش وجود داشت چون علم عروض بعدها بوجود آمد وشعر باینصورت امروزی منظوم وبا وزن وقافیه نبود وشاید اصلا بتوان گفت درابتدا سپید گونه وهمچون شعر نو میبود بنابراین شعر ناب را این حقیر شعری میدانم که از دل درآن حال معنوی شاعر ظهور کند بهر صورتی که باشد واز دل تنگ برآمده نه مزین شده به عروض آنهم بعد از وجد شاعر وبیرون شده از حالت استغراق. خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک در کل شعرتان بدل مینشیند
      ایمان اسماعیلی (راجی)
      ایمان اسماعیلی (راجی)
      شنبه ۵ تير ۱۴۰۰ ۲۳:۱۰
      سلام و عرض ادب و احترام
      سپاسی بی کران

      بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ


      «لَوْلَا إِذْ سَمِعْتُمُوهُ ظَنَّ الْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بِأَنفُسِهِمْ خَیْرًا وَقَالُوا هَذَا إِفْکٌ مُّبِینٌ؛

      چرا هنگامى‌که آن [بهتان] را شنیدید مردان و زنان مؤمن گمان نیک به خود نبردند و نگفتند این بهتانى آشکار است»

      آیه ی ۱۲ سوره ی نور
      ارسال پاسخ
      ایمان اسماعیلی (راجی)
      ایمان اسماعیلی (راجی)
      يکشنبه ۶ تير ۱۴۰۰ ۰۰:۴۱
      سلام و ادب و احترام جناب فتاح عزیز و ارجمند
      استفاده ای وافر از فرمایشات تان بردیم
      و این همان رسالت شعریست که بر گردن ماست
      زنده باشید به مهر و عزت و سلامتی خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      ابوالحسن انصاری (الف رها)
      شنبه ۵ تير ۱۴۰۰ ۰۷:۲۸
      ســــــــــــــــــــــــــــلام وارادت ........ گرامی

      دستمریزاد. خندانک خندانک خندانک خندانک
      ایمان اسماعیلی (راجی)
      ایمان اسماعیلی (راجی)
      شنبه ۵ تير ۱۴۰۰ ۲۳:۱۰
      سلام و عرض ادب و احترام
      سپاسی بی کران

      بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ


      «لَوْلَا إِذْ سَمِعْتُمُوهُ ظَنَّ الْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بِأَنفُسِهِمْ خَیْرًا وَقَالُوا هَذَا إِفْکٌ مُّبِینٌ؛

      چرا هنگامى‌که آن [بهتان] را شنیدید مردان و زنان مؤمن گمان نیک به خود نبردند و نگفتند این بهتانى آشکار است»

      آیه ی ۱۲ سوره ی نور
      ارسال پاسخ
      ابوالحسن انصاری (الف رها)
      ابوالحسن انصاری (الف رها)
      سه شنبه ۸ تير ۱۴۰۰ ۰۰:۳۵
      خندانک خندانک
      حمید غرب
      شنبه ۵ تير ۱۴۰۰ ۰۸:۳۹
      درود بر ایمان عزیز

      جدای از نقد دوستان عزیز ، در این بادی آنچه واقعا گفتنی است ، مفهوم و معنای شعر و انگیزه سرودن آن و در ارتباط با نحوه انتخاب واژه ها برای گویش آن است که به گمانم نگاهی عمیق به اوضاع کنونی جامعه دارد و بسیار زیرکانه شرایط اعتراض را با استفاده از کلام روزمره که قابل لمس و ادراک باشد بر ملا میکند
      و لازمه چنین شرایطی ، گفتاری چنین را میطلبد

      گاهی اوقات شعری ساده و روان ، بیش از چند کتاب اثر بخشی دارد و بخصوص در باب مسائل اجتماعی روزمره انتخاب چنین شیوه ای نشان از آگاهی و درایت سراینده دارد

      من به شخصه کاملا به ایمان عزیز حق میدهم که با اتخاذ چنین روشی ، کلام را به نحوی تنظیم کند که مخاطب از هر سطح فکری مطلب را بگیرد و پیام شعر را درک کند

      پس درود بر تو ایمان عزیز که بیش از آنکه در قید رویه ها باشی ، به مطلبی مهمتر نظر داری و آن هم چیزی نیست جز مخاطبی که حداکثر برداشت را از گفتار تو خواهد داشت.

      قلمت به هر شکل زیبا نگار
      و افکارت به هر وجه حق مدار
      خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
      ایمان اسماعیلی (راجی)
      ایمان اسماعیلی (راجی)
      شنبه ۵ تير ۱۴۰۰ ۲۳:۱۰
      سلام و عرض ادب و احترام
      سپاسی بی کران
      استاد عزیزم همه ی حرف من همین بود که فرمودید خندانک

      بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ


      «لَوْلَا إِذْ سَمِعْتُمُوهُ ظَنَّ الْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بِأَنفُسِهِمْ خَیْرًا وَقَالُوا هَذَا إِفْکٌ مُّبِینٌ؛

      چرا هنگامى‌که آن [بهتان] را شنیدید مردان و زنان مؤمن گمان نیک به خود نبردند و نگفتند این بهتانى آشکار است»

      آیه ی ۱۲ سوره ی نور
      ارسال پاسخ
      ایمان اسماعیلی (راجی)
      ایمان اسماعیلی (راجی)
      يکشنبه ۶ تير ۱۴۰۰ ۰۰:۴۳
      درود بر استاد عزیزم خندانک
      سپاس از بینش والای تان
      به حق که منظور حقیر جز این نبوده و نیست
      معتقدم شعر باید عمومی باشد و مختص عده ای خاص نباشد
      البته اگر بگذارند....
      ارادتمند و دست بوس تان هستم خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      مرتضی سلیمی
      شنبه ۵ تير ۱۴۰۰ ۰۹:۳۰
      سلام راجی عزیز
      این اولین چارپاره‌ای هست که از شما خوندم و امیدوارم ادامه دار باشه،و این رو هم بگم که چارپاره خوب گفتن خیلی مشکل تر از یه غزل یا مثنوی خوب گفتنه.
      روایت شعر لذت بخش بود چون حرف دل مخاطب رو زدی و من هم لذت بردم(شاعری که برای مخاطبش شعر نگه تو دوران خودش می‌مونه)
      حرف از روایت شد و منم از روایت گفتم ولی این رو هم بگم که شعرو ادبیات داستانی امروز خیلی وقته که راهشو از روایت به سمت فرا‌‌ روایت باز کرده و جلو میره یعنی چند خرده روایت در دل یه روایت بزرگتر(پیشنهاد میکنم از چارپاره‌های حامد‌عباسیان و شهرام میرزایی بیشتر بخونی)
      شعری که گفتی و الحق خوب هم گفتی دچار مشکل چند زبانی شده که امیدوارم تو ویرایش‌های بعدی برطرفش کنی؛ زبان این شعر زبان روز و خودکار هستش ولی از کلمات کلاسیک و نیوکلاسیک هم استفاده شده مثل(کین،‌پلید،‌بیزار،‌نمی‌یابم،قال...)و یه مسئله دیگه اووردن فعل وسط جمله هست (بر گوش وجدان‌ها ندارد راه‌)که این هم در حال منسوخ شدنه
      شما غزلهای خیلی قوی تو کارنامه‌ت داری و تصویرهاتم خیلی خوبن ولی تو این شعر من تصویر کمتری نسبت به کاراهای قبلیت دیدم
      پیشنهاد میکنم کتاب صور خیال دکتر شفیعی کدکنی رو حتما بخونی
      و در آخر هم بگم که من شعرهای شمارو با لذت میخونم و امیدوارم همین طور رو به پیشرفت باشی
      🌹🌹🌹🌹🌹
      ایمان اسماعیلی (راجی)
      ایمان اسماعیلی (راجی)
      شنبه ۵ تير ۱۴۰۰ ۲۳:۱۱
      سلام و عرض ادب و احترام
      سپاسی بی کران
      درود استاد سلیمی عزیزم

      بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ


      «لَوْلَا إِذْ سَمِعْتُمُوهُ ظَنَّ الْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بِأَنفُسِهِمْ خَیْرًا وَقَالُوا هَذَا إِفْکٌ مُّبِینٌ؛

      چرا هنگامى‌که آن [بهتان] را شنیدید مردان و زنان مؤمن گمان نیک به خود نبردند و نگفتند این بهتانى آشکار است»

      آیه ی ۱۲ سوره ی نور
      ارسال پاسخ
      ایمان اسماعیلی (راجی)
      ایمان اسماعیلی (راجی)
      يکشنبه ۶ تير ۱۴۰۰ ۰۰:۴۵
      سلام و ادب بر استاد عزیز و ادیبم
      همواره از قلم تان می آموزم بی شک که نگاه ارزشمندتان برای این کمترین ، بیشترین ها را داشته و دارد خندانک
      ارادتمندتان هستم خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      محمودرضا رافعی (رافع)
      شنبه ۵ تير ۱۴۰۰ ۱۲:۳۴
      در حیرتم از کار آدم ها
      دنیا عجب پیچ و خمی دارد
      ما که نفهمیدیم یعنی چه؟
      دیوانگی هم عالمی دارد
      همیشه برقرار باشی شاد و تندرست استاد راجی عزیز
      ***
      هیزمی خشک تر از آه جگر سوز که دید
      تار و پود دل من در شررش سوخته است
      ***
      ای که از عشق و غم عشق نبردی بویی
      تو چه دانی که دل من پدرش سوخته است ( استاد محمدی )
      اشعارتان گلستان خندانک خندانک خندانک
      ایمان اسماعیلی (راجی)
      ایمان اسماعیلی (راجی)
      شنبه ۵ تير ۱۴۰۰ ۲۳:۱۱
      سلام و عرض ادب و احترام
      سپاسی بی کران

      بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ


      «لَوْلَا إِذْ سَمِعْتُمُوهُ ظَنَّ الْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بِأَنفُسِهِمْ خَیْرًا وَقَالُوا هَذَا إِفْکٌ مُّبِینٌ؛

      چرا هنگامى‌که آن [بهتان] را شنیدید مردان و زنان مؤمن گمان نیک به خود نبردند و نگفتند این بهتانى آشکار است»

      آیه ی ۱۲ سوره ی نور
      ارسال پاسخ
      آرزو عباسی ( پاییزه)
      شنبه ۵ تير ۱۴۰۰ ۱۳:۱۳
      درود بر شما برادر ادیب و بزرگوارم خندانک خندانک
      سروده‌ی زیبایی بود و لذت بردم از خوندنش شاعر گرانقدر خندانک خندانک خندانک

      بمانید و بسرایید به مهر و مهربانی گرامی خندانک خندانک
      ایمان اسماعیلی (راجی)
      ایمان اسماعیلی (راجی)
      شنبه ۵ تير ۱۴۰۰ ۲۳:۱۱
      سلام و عرض ادب و احترام
      سپاسی بی کران

      بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ


      «لَوْلَا إِذْ سَمِعْتُمُوهُ ظَنَّ الْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بِأَنفُسِهِمْ خَیْرًا وَقَالُوا هَذَا إِفْکٌ مُّبِینٌ؛

      چرا هنگامى‌که آن [بهتان] را شنیدید مردان و زنان مؤمن گمان نیک به خود نبردند و نگفتند این بهتانى آشکار است»

      آیه ی ۱۲ سوره ی نور
      ارسال پاسخ
      سحر موسوی
      شنبه ۵ تير ۱۴۰۰ ۱۴:۳۵
      سلام و عرض ادب برادر بزرگوارم
      زیبا سروده اید
      قلمتان نویسا خندانک خندانک خندانک خندانک
      ایمان اسماعیلی (راجی)
      ایمان اسماعیلی (راجی)
      شنبه ۵ تير ۱۴۰۰ ۲۳:۱۲
      سلام و عرض ادب و احترام
      سپاسی بی کران

      بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ


      «لَوْلَا إِذْ سَمِعْتُمُوهُ ظَنَّ الْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بِأَنفُسِهِمْ خَیْرًا وَقَالُوا هَذَا إِفْکٌ مُّبِینٌ؛

      چرا هنگامى‌که آن [بهتان] را شنیدید مردان و زنان مؤمن گمان نیک به خود نبردند و نگفتند این بهتانى آشکار است»

      آیه ی ۱۲ سوره ی نور
      ارسال پاسخ
      محمد علی رضاپور
      شنبه ۵ تير ۱۴۰۰ ۱۵:۴۶
      سلام و درود
      خدمت دوست عزیزم جناب راجی گرانقدر
      و همه ی فرهیختگان ارجمند،
      گویا جای استاد حاج محمدی عزیز در این مجال، خالی است.
      درباره ی آن بزرگوار و نقد پردازی هایشان این قدر بگویم که: ناقدی چیره دست هستند که البته گاهی نقدهایشان به مذاق برخی نقدشوندگان خوش نمی آید.
      حال اگر مخاطب، قصد آموزش از ایشان داشته باشد، همچون زنبور عسل، شهد بظاهر تلخ نقد را برای ساخت عسل به کار می گیرد
      و اگر نه، بی نصیب از نقد خواهد ماند.
      درود بر همه ی شما،
      شیرین کام باشید خندانک
      ایمان اسماعیلی (راجی)
      ایمان اسماعیلی (راجی)
      شنبه ۵ تير ۱۴۰۰ ۲۳:۱۲
      سلام و عرض ادب و احترام
      سپاسی بی کران
      درود استاد رضاپور ادیب

      بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ


      «لَوْلَا إِذْ سَمِعْتُمُوهُ ظَنَّ الْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بِأَنفُسِهِمْ خَیْرًا وَقَالُوا هَذَا إِفْکٌ مُّبِینٌ؛

      چرا هنگامى‌که آن [بهتان] را شنیدید مردان و زنان مؤمن گمان نیک به خود نبردند و نگفتند این بهتانى آشکار است»

      آیه ی ۱۲ سوره ی نور
      ارسال پاسخ
      فاطمه غیبی پور
      شنبه ۵ تير ۱۴۰۰ ۲۰:۳۸
      خندانک خندانک خندانک درود جناب اسماعیلی گرامی خندانک زیبا بود خندانک موفق وپیروز باشید خندانک
      ایمان اسماعیلی (راجی)
      ایمان اسماعیلی (راجی)
      شنبه ۵ تير ۱۴۰۰ ۲۳:۱۳
      سلام و عرض ادب و احترام
      سپاسی بی کران

      بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ


      «لَوْلَا إِذْ سَمِعْتُمُوهُ ظَنَّ الْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بِأَنفُسِهِمْ خَیْرًا وَقَالُوا هَذَا إِفْکٌ مُّبِینٌ؛

      چرا هنگامى‌که آن [بهتان] را شنیدید مردان و زنان مؤمن گمان نیک به خود نبردند و نگفتند این بهتانى آشکار است»

      آیه ی ۱۲ سوره ی نور
      ارسال پاسخ
      تورج شاه علی
      شنبه ۵ تير ۱۴۰۰ ۲۱:۵۱
      اصلا به من چه حرفِ حق گفتن.....

      درودها رفیق شاعر
      بعداز مدت ها، خواندن شعرت چسبید.ممنون که بی پروایی
      ایمان اسماعیلی (راجی)
      ایمان اسماعیلی (راجی)
      شنبه ۵ تير ۱۴۰۰ ۲۳:۱۳
      سلام و عرض ادب و احترام
      سپاسی بی کران
      درود بر تورج آزاداندیش

      بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ


      «لَوْلَا إِذْ سَمِعْتُمُوهُ ظَنَّ الْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بِأَنفُسِهِمْ خَیْرًا وَقَالُوا هَذَا إِفْکٌ مُّبِینٌ؛

      چرا هنگامى‌که آن [بهتان] را شنیدید مردان و زنان مؤمن گمان نیک به خود نبردند و نگفتند این بهتانى آشکار است»

      آیه ی ۱۲ سوره ی نور
      ارسال پاسخ
      مهدی محمدی
      يکشنبه ۶ تير ۱۴۰۰ ۱۴:۴۳
      سلام و درود مجدد
      با توجه به فعالیت تان و آوردن اشعار استاد حاج محمدی بزرگوار و اتفاقی که برای ایشان در این سایت رخ داد و نیز آیه آسمانی که صفحه یتان را منور کرده
      از نقدها و شعرهای استاد حاج محمدی عزیز که خوانده ام معتقدم سابقه علمی و ادبی هر کس موید او است
      بنده پیشتر بانو کوهواره را به صبر و بردباری و پاسخ های علمی و ادبی تشویق کردم در هر حال معتقدم که سایت در این خصوص سخت گیری کرده است و شاید بتوان با گفتگو این مسئله را حل کرد ایضا که می دانیم با رفتن استاد حاج محمدی عزیز دوستان دیگری نیز رفتند و پیامدها منحصر به خود ایشان نبوده است
      پیشنهاد می دهم نخست با مدیریت محترم سایت شعر ناب، جناب حاج احمدی زاده عزیز و بزرگوار صحبت کنید و سعی کنید مشکل را از این طریق حل کنید
      اگر الزامی دیدید بنده نیز حاضرم با ایشان در این خصوص صحبت کنم.
      با تشکر از شما دوست ادیب و دغدغه مندم خندانک
      محمد جواد عطاالهی
      محمد جواد عطاالهی
      يکشنبه ۶ تير ۱۴۰۰ ۱۴:۴۶
      درود جناب محمدی
      خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      سعید صادقی (بینا)
      يکشنبه ۶ تير ۱۴۰۰ ۲۱:۵۶
      درود فراوان عزیز
      خیلی زیباست خندانک
      ایمان اسماعیلی (راجی)
      ایمان اسماعیلی (راجی)
      دوشنبه ۷ تير ۱۴۰۰ ۱۶:۳۳
      سلام سعید عزیز
      ممنون از نگاهت داداش
      زنده باشی خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      فروغ فرشیدفر
      دوشنبه ۷ تير ۱۴۰۰ ۰۲:۰۲
      درود بر جناب راجی گرامی🌹
      عالی بود ...من که لذت بردم وخیلی دوست داشتم این شعر اجتماعی دلنشین را . حتی غبطه خوردم که چرا قلمم مدتهاست برای سوژه ای اجتماعی برروی کاغذ نلغزیده ، بااینکه در دلم این همه گله و حرف و واژه تلمبار شده.
      " یک بارِ دیگر می زنم فریاد
      تا سینه ام بشکافد از این قال"
      👏👏👏

      روزگارتان بهاری و هرروز بهتر ازدیروزتان باد.
      🌹🍀🙏🌹🙏🌹🙏🌹🙏
      دوشنبه ۷ تير ۱۴۰۰ ۱۲:۲۱
      خندانک
      ارسال پاسخ
      ایمان اسماعیلی (راجی)
      ایمان اسماعیلی (راجی)
      پنجشنبه ۱۰ تير ۱۴۰۰ ۰۸:۳۰
      سلام خواهر خوبم
      زنده باشید الهی خندانک
      من فکر کردم جواب کامنت شمارو دادم خندانک
      پوزش از تاخیر خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      حسن  مصطفایی دهنوی
      دوشنبه ۷ تير ۱۴۰۰ ۰۶:۵۵
      سلام و درود
      عالی است
      سربلند و پاینده باشید
      خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
      ایمان اسماعیلی (راجی)
      ایمان اسماعیلی (راجی)
      دوشنبه ۷ تير ۱۴۰۰ ۱۶:۳۵
      سلام و ادب و درود و احترام برادر عزیزم
      زنده باشید الهی
      سپاس بی کران خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      رحیم نیکوفر   ( آیمان )
      دوشنبه ۷ تير ۱۴۰۰ ۱۱:۲۱
      سلام و درود برادر
      مثل همیشه عالی و دلنشین
      دستمریزاد خندانک
      ایمان اسماعیلی (راجی)
      ایمان اسماعیلی (راجی)
      دوشنبه ۷ تير ۱۴۰۰ ۱۶:۳۵
      سلام آیمان جان
      مخلصیم داداش
      مشتاق دیدار
      زنده باشی الهی خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      زهرا حکیمی بافقی (الهه‌ی احساس)
      دوشنبه ۷ تير ۱۴۰۰ ۱۴:۱۴
      درودها جناب راجی ارجمند خندانک


      سپاس از اشتراک احساستان خندانک

      عذرخواهم در تاخیر خوانش شعرتان.

      آنقدر ماشالله شعرهایتان روی صفحه‌ی نخست است که فکر می‌کردم این شعر را هم خوانده‌ام. خندانک


      شاعرانه‌هایتان ماندگار خندانک
      ایمان اسماعیلی (راجی)
      ایمان اسماعیلی (راجی)
      سه شنبه ۸ تير ۱۴۰۰ ۲۲:۰۹
      سلام استاد عزیزم
      اراداتمندم خندانک
      طالب آموزشم استاد
      در پناه خدا باشید خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      سعید صادقی (بینا)
      سه شنبه ۸ تير ۱۴۰۰ ۱۰:۴۶
      من از زمان بیزار و دلگیرم
      از بس که اینجا بر زمین خوردم
      اصلا به من چه حرف حق گفتن
      وقتی که قبل از گفتنش مُردم


      اگه حرف حق باشه که تازه موازی میشی با حقیقت و زندگی
      مرگ دیگه چی بود؟


      درو از جون داداش خندانک
      ایمان اسماعیلی (راجی)
      ایمان اسماعیلی (راجی)
      سه شنبه ۸ تير ۱۴۰۰ ۲۲:۰۹
      سلام سعید جان
      ارادت داریم
      زنده باشید عزیز دل خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      محمد علی رضاپور
      سه شنبه ۸ تير ۱۴۰۰ ۲۲:۲۰
      سلام و درود،
      شاعر گرانقدر،
      آینه ی مهر خداوند باشید و بدرخشید!
      سروش هایی تقدیم تان!


      سروش 1.
      نغمه ها تان سروشِ باران باد!
      جوشش لطف چشمه ساران باد!
      رویش دلکش بهاران باد!
      نور دل های دوستداران باد!
      دُرِّ گیسوی روزگاران باد!
      خوش تر از ماه باصفا باشید!

      سروش 2.
      نکته های شما، ستاره ی حُسن
      جلوه پردازی دوباره ی حسن
      بهترین شعر استخاره ی حسن
      خوش به حال دل سروشِستان!

      سروش 3.
      شعرهاتان تلاوت مهتاب
      بیش از آن، مهربان و عالمتاب
      پاک و ناب و لطیف همچون آب
      زنده باشید!
      ایمان اسماعیلی (راجی)
      ایمان اسماعیلی (راجی)
      يکشنبه ۱۳ تير ۱۴۰۰ ۲۳:۴۰
      سلام و ادب و احترام و ارادت خندانک
      ارسال پاسخ
      مسعود آزادبخت
      چهارشنبه ۹ تير ۱۴۰۰ ۰۰:۴۶
      من از زمان بیزار و دلگیرم
      از بس که اینجا بر زمین خوردم
      اصلا به من چه حرف حق گفتن
      وقتی که قبل از گفتنش مُردم
      کیف کردم خندانک خندانک خندانک خندانک
      ایمان اسماعیلی (راجی)
      ایمان اسماعیلی (راجی)
      يکشنبه ۱۳ تير ۱۴۰۰ ۲۳:۴۰
      سلام و ادب و احترام و درود خندانک
      ارسال پاسخ
      علی مزینانی عسکری
      پنجشنبه ۱۰ تير ۱۴۰۰ ۰۶:۵۸
      سلام و عرض ادب
      در اینجا فقط می آموزم...
      دستمریزاد
      خندانک خندانک خندانک
      ایمان اسماعیلی (راجی)
      ایمان اسماعیلی (راجی)
      يکشنبه ۱۳ تير ۱۴۰۰ ۲۳:۴۰
      سلام استاد
      دوردهای بی کران خندانک
      ارسال پاسخ
      اصغر ناظمی
      پنجشنبه ۱۰ تير ۱۴۰۰ ۰۸:۴۸
      سلام
      وعرض ادب خندانک خندانک
      ایمان اسماعیلی (راجی)
      ایمان اسماعیلی (راجی)
      يکشنبه ۱۳ تير ۱۴۰۰ ۲۳:۴۰
      سلام و ادب و احترام و درود خندانک
      ارسال پاسخ
      آرزو هرسیج ثانی(دلدار)
      پنجشنبه ۱۰ تير ۱۴۰۰ ۱۷:۵۶
      درود بر شما بسیار عالی🌷🌷
      ایمان اسماعیلی (راجی)
      ایمان اسماعیلی (راجی)
      يکشنبه ۱۳ تير ۱۴۰۰ ۲۳:۴۱
      سلام و ادب و درود و احترام خندانک
      ارسال پاسخ
      سحر غزانی
      جمعه ۱۱ تير ۱۴۰۰ ۰۲:۰۵
      وقتی که جرمت حرف حق باشد
      دیگر نمی یابی پناهی را
      باید به قلبت چال گردد یا
      چشمت نبیند اشتباهی را

      چقدر اینجای شعر قشنگ بود

      چقدر به دلم نشست

      قلمتون نویسا خندانک خندانک
      ایمان اسماعیلی (راجی)
      ایمان اسماعیلی (راجی)
      يکشنبه ۱۳ تير ۱۴۰۰ ۲۳:۴۱
      سلام و ادب و احترام و درود خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      آذر مهتدی
      جمعه ۱۱ تير ۱۴۰۰ ۱۱:۱۱
      درود جناب راجی گرامی
      بسیار بسیار عالی
      ان شاءالله دنیایمان زیبا یی اش را نیز بر ما نمایان کند و از این سکه قلب به سکه زر برسیم و سمت شادی و آرامش را هم ببینیم
      🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃
      ایمان اسماعیلی (راجی)
      ایمان اسماعیلی (راجی)
      يکشنبه ۱۳ تير ۱۴۰۰ ۲۳:۴۱
      سلام و ادب و درود و احترام خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      عرشیا خوشرو
      جمعه ۱۱ تير ۱۴۰۰ ۲۲:۳۰
      درودها
      🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
      ایمان اسماعیلی (راجی)
      ایمان اسماعیلی (راجی)
      يکشنبه ۱۳ تير ۱۴۰۰ ۲۳:۴۲
      درود بر عرشیا جان عزیزم خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      همایون فتاح(رند)
      جمعه ۱۱ تير ۱۴۰۰ ۲۲:۵۳
      سلام....بحق که شعرت بزلالی آب میماند خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
      ایمان اسماعیلی (راجی)
      ایمان اسماعیلی (راجی)
      يکشنبه ۱۳ تير ۱۴۰۰ ۲۳:۴۲
      سلام و ادب و درود و احترام خندانک خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      آرزو نامداری
      شنبه ۱۲ تير ۱۴۰۰ ۰۱:۲۱
      سلام جناب اسماعیلی گرامی
      بسیار بسیار زیبا و خواندنی سرافراز باشید خندانک خندانک خندانک
      ایمان اسماعیلی (راجی)
      ایمان اسماعیلی (راجی)
      يکشنبه ۱۳ تير ۱۴۰۰ ۲۳:۴۳
      سلام مادرم
      ارادتمندم خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      مینا فتحی (آفاق)
      شنبه ۱۲ تير ۱۴۰۰ ۰۱:۳۶
      درود بر شما جناب راجی گرانقدر

      غزلی بسیار زیباست
      دست‌مریزاد

      عرش خدا از خلقت انسان
      روزی هزاران بار لرزیده.........

      خندانک خندانک خندانک
      ایمان اسماعیلی (راجی)
      ایمان اسماعیلی (راجی)
      يکشنبه ۱۳ تير ۱۴۰۰ ۲۳:۴۳
      سلام و ادب و درود و احترام خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      پریسا صمدی
      شنبه ۱۲ تير ۱۴۰۰ ۱۷:۵۶
      درود فراوان برشما
      بسیار زیبا و تاثیر گذار بود🌹🌹🌹
      ایمان اسماعیلی (راجی)
      ایمان اسماعیلی (راجی)
      يکشنبه ۱۳ تير ۱۴۰۰ ۲۳:۴۳
      سلام و ادب و درود و احترام خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      تورج شاه علی
      يکشنبه ۱۳ تير ۱۴۰۰ ۰۲:۱۸
      درودها عزیزدل
      با دل و جان خواندم و تحسینت کردم
      ایمان اسماعیلی (راجی)
      ایمان اسماعیلی (راجی)
      يکشنبه ۱۳ تير ۱۴۰۰ ۲۳:۴۴
      سلام و ادب و درود و احترام تورج عزیز خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      ناهید فتحی
      يکشنبه ۱۳ تير ۱۴۰۰ ۱۱:۲۷
      زیبا سروده اید خندانک خندانک
      ایمان اسماعیلی (راجی)
      ایمان اسماعیلی (راجی)
      يکشنبه ۱۳ تير ۱۴۰۰ ۲۳:۴۴
      سلام و ادب و درود و احترام خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      بهرام معینی (داریان)
      يکشنبه ۱۳ تير ۱۴۰۰ ۱۱:۵۷
      درود های فراوان وارادتی بی پایان جناب اسماعیلی استاد و ادیب ارزنده وگرانقدر
      بسیار شیوا و دلنشین وپر محتوا چون همیشه ناب وستودنی
      دستمریزاد
      قلمتان مانا
      با پوزش از اندکی تاخیر
      در پناه حق
      ایام بکام
      🌷🌷🌷🌷
      ایمان اسماعیلی (راجی)
      ایمان اسماعیلی (راجی)
      يکشنبه ۱۳ تير ۱۴۰۰ ۲۳:۴۴
      سلام و ادب و درود و احترام ایتاد عزبز و بزرگوار خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      ملیحه ارجمند ( م الف باران)
      دوشنبه ۱۴ تير ۱۴۰۰ ۲۰:۰۰
      عرش خدا از خلقت انسان روزی هزار بار لرزیده

      چه درست فرمودید
      عظیمه ایرانپور
      سه شنبه ۱۵ تير ۱۴۰۰ ۱۰:۳۳
      درود بر شما
      اگرچه تلخ
      خیلی زیباست
      قلمتان سبز خندانک
      يکشنبه ۶ تير ۱۴۰۰ ۱۱:۵۶
      سلام و درودها بزرگوار خندانک خندانک خندانک
      خندانک خندانک خندانک
      ایمان اسماعیلی (راجی)
      ایمان اسماعیلی (راجی)
      يکشنبه ۶ تير ۱۴۰۰ ۱۷:۲۷
      سلام محمد عزیز برادر خوش قلبم خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      دوشنبه ۷ تير ۱۴۰۰ ۱۲:۲۱
      بسیار زیباست
      ایمان اسماعیلی (راجی)
      ایمان اسماعیلی (راجی)
      دوشنبه ۷ تير ۱۴۰۰ ۱۶:۳۶
      سلام سجاد جان
      مرسی از لطفت عزیز
      زنده باشی الهی خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.


      (متن های کوتاه و غیر مرتبط با نقد، با صلاحدید مدیران حذف خواهند شد)
      ارسال پیام خصوصی

      نقد و آموزش

      نظرات

      مشاعره

      کاربران اشتراک دار

      کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
      استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
      3