سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

اعضای آنلاین

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

جمعه 18 خرداد 1403
    1 ذو الحجة 1445
    • سالروز ازدواج حضرت علي عليه السلام و حضرت فاطمه سلام الله عليها، 2 هـ ق
    Friday 7 Jun 2024
      مقام معظم رهبری سید علی خامنه ای و انقلاب مردمی و جمهوری اسلامی ایران خظ قرمز ماست. اری اینجاسایت ادبی شعرناب است مقدمتان گلباران..

      جمعه ۱۸ خرداد

      پست های وبلاگ

      شعرناب
      امام حسین (ع) در ماوراء
      ارسال شده توسط

      ابوالفضل عظيمي بيلوردي ( دادا )

      در تاریخ : جمعه ۴ آذر ۱۳۹۰ ۰۴:۲۲
      موضوع: آزاد | تعداد بازدید : ۹۶۲ | نظرات : ۰




      ( پيمانه ي اوّل )


      كمي تا قسمتي تلخ و در بعضي نقاط با سوزش هايي پراكنده

      عاشورا
       

       


      همه ي محققان و دانشمندان ادبي دنيا به ماجراي سرخ عاشوراي حسيني در سرزمين كربلا واقفند و بر اين اقرار دارند كه در حق فرزند پيامبر خدا – حضرت محمّد(ص) – ستمي بس ناروا به وقوع پيوسته است.پرداختن بر اين موضوع ِ تأثير برانگيز در طول تاريخ ، خصوصاً در بين مسلمين جهان ، بوجود آمدن مكتبي بس مهمّ ادبي را موجب گشته و بويژه بخش عظيمي از سوژه هاي شعري را در ادبيّات به خود اختصاص داده است.روي آوردن به شعر سرايي در خصوص عاشورا از متأثّر گشتن شاعر با مطالعه ي واقعه در تاريخ نشأت مي گيرد.شهداي گرانقدر عاشورا انواري از خدا بودند كه براي سير ِ معنوي ، تشعشعاتي بخشيدند و با سربلندي و روسفيدي تغيير مكان دادند و الآن در مسئو ليّت هاي خطيري در آنسوي عالم كه در سيطره ي قدرت الهي ميباشد در انجام وظيفه اند .

      آنچه زخمي شده بود ،

      آنچه بريده شده بود،

      و آنچه كبود شده بود،

      همه اش خاك بود.

      و خدا زوال ناپذير است.



      متأسّفانه بسياري از شاعران ما در اين برهه ي زماني بيشتر به فكر گسترش اندوهند تا جلوه هاي عرفاني . بجاي اينكه با زيبايي هاي معنوي وارد عرصه ي ادب و هنر شوند سعي بر اين دارند كه بر تن شعر مجازي جامه ي معنوي بپوشانند و به حرّاج گذارند. كسي كه اندوهبارتر بنويسد برنده است.اينجانب بعنوان خادم اهل قلم هيچوقت عناد را دوست ندارم و تفكرات غير منطقي را بر طبق توجيه نمي پذيرم.در مصيبت كربلا تا قيامت هم بگرييم جا دارد . ذكر مصيبت عظيم كربلا ياد آور تنها ئي و مظلوميّت حقّ و عدالت است. و تذكّري بس والا، امّا سعي بر گرياندن به چه قيمتي؟! به قيمت حرمتهايي كه مي شكنند؟! به قيمت سيلي ِ برداشته شده از روايت ِ مشكوك و نا معتبر تاريخي كه ( هيچ معلوم نيست نويسنده ي ابتدائي اش در كدام مسلك و مرام بوده است ) دست نامحرم را به جاي تازيانه به صورت معصومي مي زند؟!
      [اينجا استثنائاً و اتّفاقاً اشاره بر نجيبه ي محترمه اي است كه جمال و كلامش را از كور هم مي پوشانده ... دست كثيف نامحرم را به راحتي از تاريخ بر مي داري و به صورت پاك مادر يازده امام مي زني كه چه ؟! ميخواهي چه بگويي ؟! ميخواهي نهايت ظلم را بيان كني يا پرونده ي نوراني عصمت را لكّه دار بكني؟! آيا اين كافي نيست كه بگويي تازيانه زدند ؟!!
      گيرم كه در تاريخ اين چنين مرقوم است پس به حيا و غيرت ما چه آمده است ؟! كه آن را عينه با افاده هاي ادبي و رقص كلمات در غروري پر از احساس به نظم كشيم ؟!! ] از لحاظ روشنفكري هر زمان نسبت به خودش و موقعيّتش از فهم و آگاهي ِ بخصوصي برخوردار است . اينك با توجّه به مقتضيّات زمان ، آيا ترويج پيام عرفاني امام حسين (ع) گريه است ؟! الآن زمان به ما چه ميگويد و چه ميخواهد ؟! بايد چگونه برخورد كنيم كه عصر منحرف نشود؟! چه واجب گشته است كه براي بهتر گرياندن از هر نوشته و ادايي اباء نكنيم ؟! اكنون ذكر مصيبت و گرياندن در حقّ معصومين (ع) در حين لزوم واجب نيست امّا حفظ حرمت لازم و واجب است . بدون ترديد دوستان بزرگ و اهل قلم ما در رونق بخشيدن به مكتب عاشورا نقش بسيار مهمّي را در تاريخ ادبيّات جهان ايفاء فرموده اند و هركس در هر فهم و درجه اي كه قدم برداشته است از روي دلسوزي و احساس بوده و در پيش خدا از منزلت خاصّي برخوردار ميباشد . شعرا در زمينه ي عاشورا كارهاي بسيار عظيمي انجام داده اند و براي هميشه نيّت و احساسشان در محضر بزرگان و اهل قلم قابل تحسين است ليكن بايد اين را هم قبول داشت كه حسّ هاي عميق معنوي در جهان بسرعت در حال پيشرفت است و رفته رفته پيامها و اسرار عاشورا متجلّي تر مي گردند. بفرماييد كمي در آينده صحبت كنيم :

      در زماني كه شاعر
      در حال  سير در كهكشانها ، با فضاگرد  مسافربري ،
      اشعاری چون غزل و زلال و... خواهد سرود ،
      و در حين گردش در ديگر كرات ، به سير و سلوك پيشرفته تر  غير خيالي دست خواهد يافت،
      نسبت به واقعه ي عاشورا در كره ي زمين بينش هاي عميق و متجلّي تري خواهد داشت.

      اگر از اين به بعد هزاران عاشورا و هزاران كربلا داشته باشيم باز هم عاشورا و كربلاي حسيني در كتيبه ي اعصار ، عنوان نوشته شده است.
      طوري نباشد كه آيندگان اثري از ما نبينند و برايمان به چشم تأسّف بنگرند. البتّه تلاش دوستان و اساتيد محترم تا به حال در زمينه ي خلق آثاري ماندگار ، بسيار جاي شكر دارد و خدمات شاياني را مالك گشته اند ، لذا يك نكته ي مهم :
      بايد طوري نوشت كه براي هميشه زندگي كرد. زحمت در نظم یک شعر تقدیمی بر امام حسین (ع) هرچه بیشتر ، بهایش بیشتر. چنانكه برخي عرفا در گذشته نوشته اند و ما الآن زنده ترش را مي بينيم . لذا سرانجام كلام اينكه ، بايد تا نهايت ادب ، احترام  معصومين (ع) را نگهداشت كه آنها نمرده اند و سرافرازانه به خدمتشان در محضر خدا ادامه مي دهند .بنابر اين وقتي كه در عالم شعر ، صحبت از عاشوراست بايد از مجازات بيرون گشت و كمابيش با حسّ هاي عرفاني راه حقيقت را پيش گرفت . و آنچه را كه رنگ و  رفتارش با هواي الهي مي سازد به نظم كشيد . آيا ديوان شعري را سراغ داريد كه در آن اصلاً عبارت ( مردن و كشته شدن ) در حق اهل بيت عصمت و طهارت (ع) بكار برده نشود؟! اگر قرار بر اين باشد كه مثلاً به شمر هم عبارت (مردن) را به نوشتن و گفتن در آوريم و عينه بر امام حسين (ع) نيز، پس فرق معامله در اين عرصه ي فهم با كدام عبارت ادبي قابل سنجش است؟! امام حسين (ع) مرده است يا شهيد شده است؟!بايد بر اين واقف بود كه در واقعه ي عاشورا نه حقارتي رخ داده است و نه ذلالتي . در كربلا به غير از معنويّت و لذّت و زيبايي ، چيز ديگري كه باعث حقارت باشد پيدا نبود .امروز ماجراي عاشورا و شخصيّت والاي شخص امام حسين (ع) را بايد به چشم معنوي نگريست و از آن پيام هاي عرفاني تري  اخذ نمود . حقارت و ذلالت در مكتب عاشورا آنوقت روي ميداد كه بعنوان مثال امام حسين (ع) مي رفت دست و پاي «ابن زياد » را مي بوسيد و به دلايلي عاطفي و ... تسليم ناحق مي گشت . همه ي اهل حق در واقعه ي عاشورا آنسوي پرده را مي ديدند و ايمان داشتند بر اين كه خدا بالاي سرشان ناظر و حاضر است و در اين طمطراقهاي روحاني ، امتحاني بس مهم نقش اساسي دارد .


       

      امام حسين (ع)  در ماوراء است


      تـمام سـرّ تــــو را دل عيـان نمـــــــــــي دانــد
      وَ از مكــان تـو حتّـــي نشان نمـــــي دانـد


      بـجـز هميـن كـه  تُـرابــي بـه كــــربــلا داري
      عــلامتــــي ز تـو اينـك روان نـمــــــــــي دانـد


      اجـازه ده كــــه بـه نـامـت غـــزل صفا گيــرد
      اي آنـكــــه راز عبـورت زمـــان نـمــــــي دانـد!

       

       

      خادم اهل قلم

      دادا بیلوردی

       

       

      ارسال پیام خصوصی اشتراک گذاری : | | | | |
      این پست با شماره ۷۵۳ در تاریخ جمعه ۴ آذر ۱۳۹۰ ۰۴:۲۲ در سایت شعر ناب ثبت گردید
      ۰ شاعر این مطلب را خوانده اند

      نقد و آموزش

      نظرات

      مشاعره

      المیرا قربانی

      هوای تبریز عالیه اا خدایا به آنچه دادی تشکر اا به آنچه ندادی تفکر اا به آنچه گرفتی تذکر اا که داده ات نعمت و نداده ات حکمت است
      طاهره حسین زاده (کوهواره)

      الهی خرم و دلشاد باشید ااا شما در زمره ی اوتاد باشید ااا چشم البته شبهای خنک تبریز به عالمی می ارزد حتما تشریف بیارید همگی نابیان ارجمند و عزیز قدم بر دیده
      المیرا قربانی

      درود اا عزیزم انشالله روحشان شاد اا ما هم تا صبح همان روز پیگیر بودیم اا و خیلی هم متأثر شدیم اا شهر تبریز رو خیلی دوست دارم باید یک بار آقای خوشرو رو بیارم تبریز رو ببینه اا خیلی گریه نکنید اا روزگار همین وزندگی جاودانه ما دنیای ابدی است اا آرام باشید و مرتب ذکر بگویید اا التماس دعا
      طاهره حسین زاده (کوهواره)

      دلخوشی و عشق و امید همیشه همراه باد ااا لبخند و یاریِ خدا ستاره و ماهِ تو باد ااا نه استادبانوجان امروز پنجشنبه ست همش گریه کردیم یه حس غربتی داشت شهر تبریز هم به دلیل مرگ شهدای بالگرد هم اینکه خیلی وقته تبریز نبودم ااا بداهه د
      المیرا قربانی

      تنهای تنها اا عرض ادب و احترام خدمت شما استاد عزیز اا خوش میگذره اا امیدوارم حال دلتان همیشه شاد و سلامت باشید

      کاربران اشتراک دار

      محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
      کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
      استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
      0