سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

معرفی شاعران معاصر

پر نشاط ترین اشعار

انتشار ویژه ناب

تبلیغات متنی

♪♫ صدای شاعران ♪♫

تقویم روز

يکشنبه 6 مهر 1399
    10 صفر 1442
      Sunday 27 Sep 2020
      • روز جهاني جهانگردي
      دو خصلت است که بالاتر از آن چیزی نیست: ایمان به خدا و سود رساندن به برادران. امام حسن عسكري(ع)

      يکشنبه ۶ مهر

      پست های وبلاگ

      شعرناب
      یک آیه
      ارسال شده توسط

      آلاله سرخ(سیده لاله رحیم زاده)

      در تاریخ : پنجشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۴ ۲۱:۵۵
      موضوع: آزاد | تعداد بازدید : ۲۵۷۵ | نظرات : ۱۴

      بسم الله الرحمان الرحیم
      یا أَيُّهَا الْإِنْسانُ ما غَرَّكَ بِرَبِّكَ الْكَرِيمِ‏
      هان اى انسان! چه چيز تو را در برابر پروردگار ارجمند و توانايت مغرور ساخته است؟
      راستى چه عامل و انگيزه‏اى تو را فريفت و زشت را زيبا و باطل را حق و بيداد را، در نظرت دادگرى جلوه داد تا او را نافرمانى كنى و به گناه دست‏ يازى؟!
      از پيامبر گرامى آورده ‏اند كه به هنگام تلاوت اين آيه مى‏فرمود: «غَرَّ جَهلُهُ» نادانى و ناآگاهى انسان او را در برابر خداى توانا و زندگى‏یبخش به ورطه غرور و غفلت كشاند.(74)
      در مورد واژه «كريم»، كه در آيه شريفه به عنوان وصف پروردگار انسان به كار رفته، ديدگاه‏ها متفاوت است:
      1 - به باور پاره‏اى از دانشمندان «كريم» آن نعمت بخش و ارزانى دارنده نعمتى است كه همه كارهاى او نيكى و احسان است و در هر كارى سود مى‏رساند و يا زيانى را برطرف مى‏سازد.
      2 - امّا به باور پاره‏اى ديگر، منظور از آن، بخشنده‏ اى است كه افزون بر حقوق قانونى ديگران، حقوق اخلاقى آنان را نيز محترم مىشمارد و در پرتو كرم و فضل خويش - افزون بر آنچه در خور آن هستند - به آنها نعمت مى‏بخشد و حقوق خويش را از آنان نمى‏طلبد و در انديشه سود و يا دفع زيان نيست.
      3 - از ديدگاه برخى، منظور كسى است كه اندك انجام وظيفه را مى‏پذيرد و پاداشى پرشكوه مى‏دهد.
      4 - و از ديدگاه برخى ديگر منظور آن خدايى است كه در صورت توبه و اصلاح خود از سوى بنده، به بخشايش گناهان بسنده نمى‏كند، بلكه گناهان آنان را به ثواب و پاداش تبديل مى‏سازد.
      از «فضيل» پرسيدند، كه اگر در روز رستاخيز خداى دادگر تو را در برابر دادگاه آن روز برپا نگاه دارد بپرسد: «ما غرّك بربك الكريم؟» هان اى انسان! چه چيز تو را در برابر پروردگار ارجمندت مغرور ساخت، چه پاسخى خواهى داد؟
      او گفت: در پاسخ خواهم گفت: «غرّنى ستورك المرخاة» پرده‏ هايى كه بر گناهانم افكندى و آنها را پوشاندى!
      «يحيى‏بن معاذ» مى‏گويد: اگر خداوند در روز رستاخيز مرا در برابر دادگاه خود نگاه دارد و اين پرسش را طرح كند، خواهم گفت: «غرّنى بك برّك بى سالفاً و آنفاً» احسان و نيكى تو در گذشته و حال مرا مغرور ساخت.
      و پاره ‏اى نيز برآنند كه: خواهم گفت: بردبارى و مداراى تو مرا مغرور ساخت «غَرَّنى حلمك».
      و «ابوبكر وراق» مى‏گويد: خواهم گفت: كرامت و فزون‏بخشى خداى بخشاينده مرا مغرور ساخت.
      «ابن مسعود» مى‏گويد: هيچ انسانى نخواهد بود، جز اينكه در روز رستاخيز خداى فرزانه او را سؤال باران مى‏كند و مى‏پرسد: هان اى فرزند انسان! چه چيز تو را نسبت به من مغرور ساخت؟ چرا آنچه را آموختى به كار نبستى؟ چرا دعوت پيامبران مرا لبيك نگفتى؟ و پرسش‏هايى از اين‏گونه...
      از اميرمؤمنان آورده ‏اند كه فرمود: «كم مغرور بالستر عليه و مستدرج بالأحسأن اليه»(75)
      چه بسيار انسان‏هاى مغرورى كه با مهر و گناه پوشى او به جاى بيدارى بيشتر به خواب غفلت و غرور گرفتار مى‏گردند! و چه بسيار كسانى كه در احسان و نعمت‏ دهى او غرق مى‏شوند و توبه و جبران و اصلاح خويش را به تأخير مى‏افكنند و سرانجام گرفتار مى‏شوند!
      منبع:تبیان
       
       
       
       

      ارسال پیام خصوصی اشتراک گذاری : | | | | |
      این پست با شماره ۶۲۱۷ در تاریخ پنجشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۴ ۲۱:۵۵ در سایت شعر ناب ثبت گردید

      نقدها و نظرات
      تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.



      ارسال پیام خصوصی

      نقد و تحلیل شعر شاعران

      نظرات

      مشاعره

      کاربران اشتراک دار

      کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
      استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
      0