سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

سه شنبه 13 آذر 1403
  • روز بيمه
3 جمادى الثانية 1446
  • شهادت حضرت فاطمة زهرا سلام الله عليها، 11 هـ ق
Tuesday 3 Dec 2024
  • روز جهاني معلولان
مقام معظم رهبری سید علی خامنه ای و انقلاب مردمی و جمهوری اسلامی ایران خط قرمز ماست. اری اینجا سایت ادبی شعرناب است مقدمتان گلباران..

سه شنبه ۱۳ آذر

آدم و حوّا

شعری از

شاهین زراعتی رضایی (آرمان)

از دفتر تکاپو نوع شعر غزل

ارسال شده در تاریخ سه شنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۳ ۰۹:۵۸ شماره ثبت ۱۳۳۸۷۳
  بازدید : ۲۹۹۶۴   |    نظرات : ۱۱۵

رنگ شــعــر
رنگ زمینه
دفاتر شعر شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
آخرین اشعار ناب شاهین زراعتی رضایی (آرمان)

صدای ارسالی شاعر:
طلوع عصرِ هجران شد هبوط آدم و حوّا
ظهور نسلِ ایمان شد هبوط آدم و حوّا
.
اگر عاقل ترین اهلی یِ جنّت، «ترکِ اولی» کرد
برایش «شبهِ تاوان» شد هبوط آدم و حوّا
.
بشر همپایِ هر وحشی، تکامل یافت جسمانی
جدا از سیرِ حیوان شد هبوط آدم و حوّا
.
کجا دین کرده است انکار، «فرگشت» و «تکامل» را؟
کجا درگیرِ نُقصان شد هبوط آدم و حوّا؟
.
بشر تا این اواخر مثل میمون بود نابِخرد
دلیلِ عقلِ تابان شد هبوط آدم و حوّا
.
زمان با ضربِ تدریجی، تکامل داد «تَن» را لیک
خِرَد را «تُندبنیان» شد هبوط آدم و حوّا
.
بشر شد نامدارِ آسمان بعد از هزاران سال
به سالی که نمایان شد هبوط آدم و حوّا
.
حریم کبریایی وصل شد با سرزمینی پست
مسیرِ اوجِ عرفان شد هبوط آدم و حوّا
.
زمین با نسلِ آدم ها، شکوه آفرینش شد
شروع فصلِ انسان شد هبوط آدم و حوّا
 
 
 
* ترکِ اولی (ترکِ اولا بخوانید) = اصطلاحی معروف در کلام اسلامی و تفاسیر قرآنی برای فعلی معادل ترکِ اصلح که از برخی پیامبران مانند حضرت آدم (ع) و حضرت یوسف (ع) سر زده است.
۲۰
اشتراک گذاری این شعر

نقدها و نظرات
شاهزاده خانوم
۱۳ روز پیش
بعید می‌دونم حالا حالاها فصل انسان رو زیارت کنیم... خندانک
درود بر استاد معناگرا... خندانک
یکی از بهترین کارهای شماست... خیلی هم سلیس و روانههه... چه مفهومی چه ساختاری... خندانک خندانک
بسی هم جای تامل داشت خندانک
روزتون بخیر خندانک
شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
فرشته ها هزاران سال است که دارند فصل انسان را تماشا می کنند و به خالق تبریک می گویند.
ما آدم ها هدف معرکه و معرکه گردان را گم کرده ایم.
این معرکه خیر و شر، چیدمان شده است تا اعجاب برخی انسان ها تجلی کند. مثل همان نیم روز در دشت نینوا...

درود بر شاهزاده خانوم ژرف اندیش خندانک
بسیار ممنونم خندانک
حدس می زنم در این صفحه بیشتر در مورد نسبت هبوط با نظریه های تکامل بحث شود. بیشتر به ما سر بزنید. خندانک
در پناه خدای مهربان باشید. خندانک خندانک خندانک خندانک
ارسال پاسخ
شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
شاهزاده خانوم عالیقدر خندانک
سپاس بیکران برای گلباران خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
ارسال پاسخ
محمد رضا خوشرو (مریخ)
۱۳ روز پیش
درود جناب زراعتی
سروده خلاقانه بود
زیبا بود عزیز
موفق باشید خندانک
شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
درود بر دوست خوبم؛ جناب خوشرو خندانک
خوش آمدید و سپاس
به مهر یزدان بمانید پاینده و بالنده خندانک خندانک خندانک خندانک
ارسال پاسخ
عباسعلی استکی(چشمه)
۱۳ روز پیش
درود بزرگوار
حکیمانه و زیباست خندانک
شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
درود بر استاد استکی ارجمند خندانک
سپاس از حضور و نظر سبزتان
به مهر یزدان بمانید پاینده و بالنده خندانک خندانک خندانک خندانک
ارسال پاسخ
زهرا حکیمی بافقی (الهه ی احساس)
۱۲ روز پیش
درود بر شما جناب آرمان ارجمند خندانک

بسیار زیباست و پرمحتوا خندانک

لایک را که دادیم؛ امید که در بروزرسانی‌های سایت پاک نشود خندانک
شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
درود بر بانو الهه ی احساس فرزانه خندانک
خوش آمدید و سپاس خندانک
تایید و تشویق شما بسیار امیدبخش و حرکت آفرین است. خندانک
بله. من هم چشم به راه لایک های مفقودالاثر خود هستم. شاید روزی برگردند. خندانک
ولی زیاد نگران نباشید. دوباره اشعارمان را در صفحه قرار می دهیم و دوستان قدیمی لایک خواهند کرد. جبران پذیر است. انشاءالله خندانک
به مهر یزدان بمانید با قلمی مهراندیش و مهرافزا و مهرگستر خندانک خندانک خندانک خندانک
ارسال پاسخ
مهرداد مانا
۱۲ روز پیش
سلام و عرض ادب ........

هیوم معرفت را به دو بخش تقسیم کرد:

۱- معرفت هندسی( اندازه، وزن ، دما ، مساحت و دیگر داده های ریاضیات ) مثلا وقتی بگوییم پنج ضرب در پنج مساوی بیست و پنج است، ناشی از یک معرفت هندسی ست

۲- معرفت تجربی( مزه ، رنگ ، بو ، لطافت ، زبری ) یعنی اگر بگوییم این بز سیاه است، سیاه بودن او را با فرمول به دست نیاوردیم. بلکه این معرفت از مشاهده ی ما به دست آمده است.


حالا به بحث تجربه و تصور بپردازیم:

هیوم معتقد بود که چه در معارف هندسی و چه در معارف تجربی، انسان ابتدا از راه تجربه ی خود یا دیگران با آن ها آشنا می شود. مثلا وقتی برای اولین بار آب می خورید، با آن آشنا می شوید. و در موردش صاحب تجربه می شوید. سپس هر زمان که بحث آب پیش بیاید، شما آن را در ذهن خود تصور خواهید کرد. در واقع تصور آب، یک تصور ساده است. اما اگر هیچ گاه در زندگی تان آب ندیده باشید، نمی توانید آن را تصور کنید و از تصور به تخیل پا می گذارید. یعنی وصف آن را از کسی می شنوید و آن را به شکلی متصور می شوید. مثلا اگر من بگویم، باغی در سبزوار دارم که وسط بیابان است. شما آن را ندیده اید، اما با تجارب نزدیکی که از باغ دارید و یا از بیابان و از شهرهای قدیمی و کویری دارید، باغ را تصور می کنید.

گفتیم که تصور آب، یک تصور ساده است. چون شما آن را دیده اید. یا شما اسب را دیده اید و هر کس سخن از اسب بگوید شما نیز این اسب را تصور خواهید کرد. که این یک تصور ساده است اما انسان می تواند از دو یا چند تصور ساده، یک تصور مرکب بسازد که وجود حقیقی هم نداشته باشد. مثلن همه ی شما اسب را به عنوان یک تصور ساده در ذهن دارید. همچنین با بال هم آشنا هستید. چون بال پرندگان را دیدید. با شاخ نیز آشنایید.  چون شاخ جانداران را دیده اید. حالا \"اسب بال دار تک شاخ\"  را شما می توانید در ذهنتان متصور شوید. که یک تصور مرکب است.

هیوم معتقد بود که تمام تصورات متافیزیک و اخروی ما، حاصل همین ترکیب تصورات ساده است و وجود حقیقی در جهان ندارند. یا حداقل کسی فعلا آن ها را مشاهده و تجربه نکرده است. زیرا ما با مفاهیمی مثل جن/ فرشته/ بهشت / جهنم /خدا و....  فقط از طریق ترکیب تصورات ساده آشنا می شویم و هیچ گاه وجود نداشتند یا دستکم هیچ انسانی آن ها را ندیده است. حتا بحث \" چشم بصیرت \" و .... نیز از دیدگاه هیوم، بحثی کودکانه و بی دلیل بود. چرا که باز هم معرفت هندسی یا تجربی را به ارمغان نمی آورد. وقتی بگوییم فلان شی، یازده کیلو و سیزده گرم است، همه ی مردم می دانند که دقیقا چه شناختی از آن شی، دست داده است؟ اما دیدن خدا و آخرت با چشم بصیرت، بر ساز و کار عقل و تجربه استوار نیست. هرکس به هر شکلی که خواست و دوست داشت، آن ها را تصور و ادعا می کند.


در زمانه ی ما سه انقلاب شناختی رخ داد:

۱- کوپرنیک ثابت کرد که زمین مرکز جهان نیست

۲- کانت، عقل محض را نقد کرد و دریافت که ما انسان ها راهی برای شناخت حقیقی حقیقت نداریم و فقط آنچه که با عقل و حس خود در می یابیم، را متوجه می شویم. در واقع آنچه که ما به عنوان نومن یا حقیقت، دیده ایم، در واقع فنومن است. ما پدیده ها را نمی بینیم بلکه پدیدارها را می بینیم

۳- و انقلاب سوم را داروین رقم زد که ثابت کرد، خلقت یک امر تدریجی ست. و هیچ کدام از موجودات از ابتدا به این شکل و شمایل نبوده اند.


.....

اگرچه تا حدودی \" خداناباور \" هستم. و ابطال براهین نظم و علت و فطرت و ... را نیز بارها در کتب مختلف مطالعه کرده ام. اما با سخن شاعر این صفحه توافق دارم که کشف داروین ( تکامل تدریجی ) منافاتی با آموزه های قرآنی ندارد. ( برخلاف آموزه های کلیسا ) از چند جهت:

۱- در داستان خلقت آمده که یکی از علت های اعتراض فرشتگان این بود که \" او هم مانند انسان های پیشین، نافرمانی و ظلم می کند\" و این سخن یعنی وجود انسان های پیش از ما از دیدگاه قرآن مورد تایید است.

۲- تکامل تدریجی، نمی تواند نقدی بر وجود خداوند باشد. اتفاقا اگر بنا را بر وجود خدا بگذاریم، تکامل خبر از نظم و ترتیب و خردمحوری خالق می دهد.

۳- اگر بخواهیم دریافتی مستقیم از آیات قرآن داشته باشیم، بعید می دانم راه صواب رفته باشیم. قرآن پر از تمثیل و نماد است. و این موضع در تفسیر و تبیین آیات، راهگشاتر از دریافت وهابی مآبانه و \" ابن تیمیه وار \" از کتاب مقدس مسلمین است. به همین جهت اگر داستان هبوط آدم و میوه ی ممنوعه و مار و شیطان و ... را به شکلی نمادین ببینیم، راه را برای دریافت های گوناگون و انعطاف تفاسیر باز کرده ایم. به قول خود قرآن کریم:

\" و تلک الامثال نضربها للناس. لعلکم یتفکرون\"

اما آنچه در این میان به نظرم غمناک است، شهید شدن خود شعر است. شعری که به راستی زیباست و تمامی اسباب بزرگی را فراهم کرده است تا ورای مضمون و محتوا نیز حرفی بلکه حرف ها برای گفتن داشته باشد. شعری که شاعرش به چربدستی، دو واژه ی \" اوج \" و \" هبوط \" را نه مقابل هم که در امتداد هم می آورد و از این دوگانگی به یگانگی می رسد. شاعری که به زیرکی خاص قلمش، میان آدم و انسان مرزی را مشخص می کند. فاصله ای که پیمودن آن را آموزه های دینی اش با عرفان توصیه می کنند. و داروین آن را با فرگشت توضیح می دهد.... بله شهید شدن شعر همیشه غمناک است. و غمناک تر این که خود شاعر بیش و پیش از همگان به تشریح این کالبد برخواسته ست...

مانا
شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
درود بر مانای عزیزم خندانک
صبح بخیر خندانک
خیلی ممنونم و افتخاری ست که صفحه سبزتان را برای این شعر گشوده اید.
به نکات جالبی اشاره کردید. بهره بردم.
البته با برخی موافق نیستم اما نظرتان برایم بسیار محترم است.
بند پایانی در ساحت شعر و شاعری، تلنگری بود برایم.
در هر حال، اگر کم و بیش با اشعارم آشنا باشید می دانید که غالبا نمی توانم آرام بنویسم و معمولا در صفحه ام اره و تیشه است که می رود و می آید.
هر چند اخیرا برخی دوستان قدیمی اهل مباحثه، کمتر در سایت حضور دارند. وگرنه مثل شعر انبوه یا فیله زبان یا... ماجراها داشتیم که خالی از لطف هم نیست...
باز هم سپاس از لطف و مهربانی حضور و نظر خندانک
پاینده و بالنده باشید تا همواره ناب بنگارید. خندانک خندانک خندانک خندانک
ارسال پاسخ
محمد ساکی
۱۳ روز پیش
سلام و عرض ادب استاد عزیز و ارجمند جناب استاد رضایی دانشمند
بسیار بسیار عالی
درود بر دست و دل و قلم و اندیشه پرفروغ‌تان
بسیار بسیار عالی
از محضر بارگاه حضرت باریتعالی بهترینها را برای حضرتعالی خواستارم
شاد و سلامت و سربلند باشید و برقرار ان‌شاءالله
خندانک خندانک خندانک
خندانک خندانک
خندانک
شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
درود بر جناب ساکی ژرف نگر و ژرف اندیش خندانک
عالی نگاهید بزرگوار
خوشحالم دوباره میهمان صفحه ام هستید.
دعای نابتان را از عمق جانم آمین می گویم.
خدای مهربان به اندیشه و قلمتان برکت دهد. خندانک خندانک خندانک خندانک
ارسال پاسخ
شاهزاده خانوم
شاهزاده خانوم
۱۳ روز پیش
🍁🍁🍁
🍁🍁
🍁
ارسال پاسخ
محمد گلی ایوری
۱۳ روز پیش
درود و عرض ادب و احترام جناب استاد زراعتی عزیز و گرامی
خوشحالم از حضورتان گرانقدر
شعر جونداری است و قابل تامل و ذهن و احساس را قلقلک می دهد
در مورد فرگشت برایم سخت است سخن گفتن چه در قبول آن و چه در
رد آن...

استفاده بردم از شعر زیبایتان

سلامت باشید و برقرار
خندانک خندانک خندانک
شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
درود بر جناب ایوری اندیشمند و فرزانه خندانک
ممنونم. ارادت دارم. خندانک
تشویقتان امیدبخش است و دلگرم کننده
در مورد فرگشت و تکامل و نسبت آنها با هبوط، احتمالا در این صفحه مباحثاتی خواهیم داشت.
پاینده و بالنده بمانید به مهر یزدان خندانک خندانک خندانک خندانک
ارسال پاسخ
شاهزاده خانوم
شاهزاده خانوم
۱۳ روز پیش
🍁🍁🍁
🍁🍁
🍁
شهرام بذلی
۱۳ روز پیش
درود و احترام
اثری ناب از اندیشه ای والا
درودی دیگر بر جسارت خلاقانه و انتخاب هوشمندانه س شما
موفق و مویدو مانا باشید
شاهزاده خانوم
شاهزاده خانوم
۱۳ روز پیش
🍁🍁🍁
🍁🍁
🍁
ارسال پاسخ
شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
درود جناب بذلی زراندیش و زرنگار خندانک
حضور و نظر سبزتان ناب است عزیز خندانک
ممنونم. خندانک
خدای مهربان به اندیشه و قلمتان برکت دهد. خندانک خندانک خندانک خندانک
ارسال پاسخ
جواد مهدی پور
۱۳ روز پیش
درود بر شما جناب استاد زراعتی گرانمهر خندانک

قلم توانمندتان در تشریح و تفسیر حکیمانه ی هبوط آدم و حوا تحسین بر انگیز ست . نکات قابل تعمق و جالب توجه را به تصویر کشیدید

بهره بردم از اثر ناب کلک زرنگارتان

سر فراز باشید به مهر

خندانک خندانک خندانک
خندانک خندانک
شاهزاده خانوم
شاهزاده خانوم
۱۳ روز پیش
🍁🍁🍁
🍁🍁
🍁
ارسال پاسخ
شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
درود بر جناب دکتر مهدی پور حکیم و والااندیش خندانک
خوشحالم میهمان صفحه ام هستید. خندانک
بسیار ممنونم خندانک
تایید شما مایه شور و حرکت است. خندانک
به مهر یزدان بمانید تا همواره ناب بنگارید. خندانک خندانک خندانک خندانک
ارسال پاسخ
محمدرضا آزادبخت
۱۳ روز پیش
درود استاد زیبا بود
شاهزاده خانوم
شاهزاده خانوم
۱۳ روز پیش
🍁🍁🍁
🍁🍁
🍁
ارسال پاسخ
شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
درود بر جناب آزاد بخت اندیشمند و فرزانه خندانک
زیبایی در نگاه پرمهر شماست. خندانک
بسیار ممنونم. خندانک
به مهر یزدان بمانید با قلمی درخشان و ذهنی جوشان خندانک خندانک خندانک خندانک
ارسال پاسخ
محمد باقر انصاری دزفولی
۱۳ روز پیش
باعرض سلام
قلم توانای شما همیشه نویسا
در پنای حق
شاعربزرگوار
خندانک خندانک خندانک
شاهزاده خانوم
شاهزاده خانوم
۱۳ روز پیش
🍁🍁🍁
🍁🍁
🍁
ارسال پاسخ
شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
درود بزرگوار خندانک
سپاس از حضور و نظر سبزتان
پاینده و بالنده باشید به لطف یزدان پاک خندانک خندانک خندانک خندانک
ارسال پاسخ
مسعود مدهوش( یامور)
۱۳ روز پیش
درود بیکران خدمت استاد ارجمند جناب ارمان زیبا نگار🥇🤞👏🌹🕊️

خوش برگشتید بزرگوار✨🌲☄️🍻🥂🎖️🙌

زیبا ،دلکش،تامل بر انگیز 👏👏👏👏☄️🌲✨🕊️🌹

قلمتان پایا 🍻🤞🥇
شاهزاده خانوم
شاهزاده خانوم
۱۳ روز پیش
🍁🍁🍁
🍁🍁
🍁
ارسال پاسخ
شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
درود بر جناب دکتر مدهوش فرهیخته و هنرمند خندانک
لطف دارید. ممنونم. ارادت دارم.
خوشحالم همراهی با جریان این شعر برایتان دلچسب بوده است.
پاینده و بالنده بمانید با قلمی درخشان خندانک خندانک خندانک خندانک
ارسال پاسخ
ابوالحسن انصاری (الف رها)
۱۳ روز پیش


درود واحترام جناب استاد زراعتی عزیز
بسیار زیباست وارزشمند
سلامت وسر فراز باشید
شاهزاده خانوم
شاهزاده خانوم
۱۳ روز پیش
🍁🍁🍁
🍁🍁
🍁
ارسال پاسخ
شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
درود بر استاد انصاری عالیقدر خندانک
سپاس که بسیار زیبا می خوانید.
سرزنده و سربلند بمانید به مهر یزدان خندانک خندانک خندانک خندانک
ارسال پاسخ
ابوالحسن انصاری (الف رها)
۱۳ روز پیش
بااحترام تقدیمتان

خندانک خندانک خندانک خندانک
خندانک خندانک خندانک
خندانک خندانک
خندانک
شاهزاده خانوم
شاهزاده خانوم
۱۳ روز پیش
🍁🍁🍁
🍁🍁
🍁
ارسال پاسخ
شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
استاد انصاری ارجمند خندانک
سپاس از گلهای زیبایتان. ارادت دارم. خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
ارسال پاسخ
فرامرز عبداله پور
۱۳ روز پیش
درود
مثل همیشه
زیبا و دلنشین
سروده اید
⚘⚘⚘⚘
رقص قلمتان ابدی
شاهزاده خانوم
شاهزاده خانوم
۱۳ روز پیش
🍁🍁🍁
🍁🍁
🍁
ارسال پاسخ
شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
درود بزرگوار خندانک
سپاس که زیبا می خوانید.
قلمتان سبز خندانک خندانک خندانک خندانک
ارسال پاسخ
محمد اکرمی (خسرو)
۱۳ روز پیش
درود جناب زراعتی
شعر زیباییست و بسیار تامل برانگیز
خندانک کجا دین کرده است انکار، «فرگشت» و «تکامل» را؟
کجا درگیرِ نُقصان شد هبوط آدم و حوّا؟ خندانک
خندانک خندانک خندانک
پیروز و دلشاد باشید
خندانک خندانک خندانک
شاهزاده خانوم
شاهزاده خانوم
۱۳ روز پیش
🍁🍁🍁
🍁🍁
🍁
ارسال پاسخ
شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
درود بر جناب خسرو نیک اندیش و زرنگار خندانک
خوشحالم تجربه عقلی و حسی خوبی داشتید با جریان این اثر
خدای مهربان به اندیشه و قلمتان برکت دهد. خندانک خندانک خندانک خندانک
ارسال پاسخ
مجید بهلول (میثم)
۱۳ روز پیش
سلام‌وعرض‌ادب‌جناب‌زراعتی
بسیار‌عالی‌وروان‌‌بودبانگاهی‌اندیشمندانه
پاینده‌باشید‌استاد‌گرامی خندانک
شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
درود بر جناب بهلول خردمند و والااندیش خندانک
خوش آمدید و ممنونم
از اینکه میهمان صفحه ام هستید مسرورم.
در پناه خدای مهربان باشید با قلمی درخشان خندانک خندانک خندانک خندانک
ارسال پاسخ
مرتضی میرزادوست
۱۳ روز پیش

طلوع عصرِ هجران شد هبوط آدم و حوّا
ظهور نسلِ ایمان شد هبوط آدم و حوّا
.
اگر عاقل ترین اهلی یِ جنّت، «ترکِ اولی» کرد
برایش «شبهِ تاوان» شد هبوط آدم و حوّا

سلام و عرض ارادت استاد زراعتی عزیز خندانک
بسیار بامفهوم و زیباست
البته اگر خودتان یا استادان گرامی زحمت کشیده این شعر ناب بیشتر توضیح داده شود خیلی عالی میشه
آهنگ هم دلنوازه
هزاران درود
خندانک خندانک خندانک خندانک
شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
درود بر جناب میرزادوست ژرف اندیش و فرهیخته خندانک
ممنونم. ارادت دارم. خندانک
حضور سبزتان دلگرم کننده و حرکت آفرین است.
بله. آهنگ کم نظیری از «هانس زیمر» است.
منتظر بودم یک نفر به رویکرد مطرح شده در این شعر توجه کند و به دنبال کشف نسبت بین مفاهیم باشد که شما چنین کردید. همین انتظار را هم از شما داشتم. به یاری خدا، اگر عمری باشد تا قبل از نیمه شب، به تفصیل توضیح خواهم داد.
خدای مهربان به اندیشه و قلمتان برکت دهد. خندانک خندانک خندانک خندانک
ارسال پاسخ
شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
درود مجدد جناب میرزادوست ارجمند خندانک
چون برخی دوستان دیگر هم ابهاماتی داشتند بهتر دیدم در قالب صفحه سبز و شبه مقاله ای، پاسخ شما و ابهامات عزیزان را بدهم.
سپاس که محرّک نگارش آن شدید. خندانک
در پناه خدای مهربان باشید. خندانک خندانک خندانک خندانک
محمدرضا آزادبخت
۱۳ روز پیش
دروددیگر خندانک خندانک استاد خندانک
شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
درود مجدد خندانک
سپاس. ارادت دارم. خندانک خندانک خندانک خندانک
ارسال پاسخ
علی نظری سرمازه
۱۳ روز پیش
درود بر جناب زراعتی نازنین
بسیار اندیشمندانه و سئوال برانگیر
خندانک خندانک خندانک
فکر کنم داریم به هبوطی دو باره نزدیک می شویم
زیاده خواهی خودخواهان داره استفاده از بمب هسته ای را در
اوکراین و کره شمالی مجاز میکند خندانک خندانک خندانک
شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
درود بر جناب نظری عالیقدر خندانک
سپاس و خوشحالم که از همراهی با جریان این اثر راضی هستید.
بله. من در غزل «نژاد پرست» و گفت و شنودهای ذیل آن، به این آینده هولناک اشاره کرده بودم.
در پناه خدای مهربان باشید. خندانک خندانک خندانک خندانک
ارسال پاسخ
احسان فلاح رمضانی
۱۳ روز پیش
کجا دین کرده است انکار، «فرگشت» و «تکامل» را؟
کجا درگیرِ نُقصان شد هبوط آدم و حوّا؟

گذشته ازكوشش متكلمان درين باب (تلفیق عقل و دین)، مساعى اِخوان الصفا مخصوصا اهميت داشت. وجود اين فرقه سرّى -شيعه يا باطنيه- حكايت از پيروزى و غلبه عقل داشت در قلمرو اسلام. پنجاه و چهار رساله فلسفى به اين جمعيت منسوب است كه رسائل ‏اخوان الصفا خوانده مى‏‌شود... آنان به حركت و تحول حيات توجه كرده‌‏اند و در طرز بيان آنها بعضى محققان ‏نشانه‏‌اى يافته‌‏اند از آنچه طلايه (اغازگر) فرضيات معروف داروين می‌تواند باشد.
بخشی از کتاب ارزشمند کارنامه اسلام اثر دکتر عبدالحسین زرینکوب

آنگونه که بعضی ها از نظریه تبدل انواع داروین بعد مادیت را در نظر گرفته اند و از آن اثبات بی خدایی نموده اند چنین نبوده چرا که داروین خود آدم مذهبی بوده و تا آخرین لحظه هم به خداوند معتقد بوده است
اشتباه طرفداران تبدل انواع این بوده که خیال کرده اند اصولی که آنها برای تبدل انواع ذکر کرده اند کافی است و این عدم کفایت دلایل نظریه را ابطال نمی کند و چاره ای نیست که مساله خدا شناسی را در آن دخالت دهیم .اما اشتباه طرفداران ثبات انواع این خواهد بود که خیال کرده اند خداشناسی مستلزم ثبات انواع است و تلاش کرده اند اصول لامارک و داروین را بی اساس بخوانند در صورتی که این اصول همه با اساس بوده ولی برای توجیه پیدایش حیوانات نا کافی است.

شهید مطهری

سلام و درودهای فراوان ادیب فرهیخته و اندیشمند جناب زراعتی بزرگوار خندانک خندانک

هر چند دیر به دیر به این محفل ادبی سر میزنید اما دست پر و حکیمانه حضور پیدا میکنید.

خوب و از زاویه نگاهی زیبا در این مقوله قلم زدید خندانک

بشر شد نامدارِ آسمان بعد از هزاران سال خندانک
به سالی که نمایان شد هبوط آدم و حوّا خندانک

در پناه خداوند مهربان برقرار باشید و سلامت خندانک خندانک
شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
درود بر جناب رمضانی اندیشمند و دانشمند خندانک
خوش آمدید و سپاس خندانک
از مطالب ارزشمندتان بهره بردم. خندانک
سعی می کنم در پاسخ کامنت جناب میرزادوست گرانقدر یا در قالب یک صفحه سبز، شبه مقاله ای را تا قبل از نیمه شب تهیه کنم. به نظرم در کند و کاو موضوع این شعر کمک کند.
خدای مهربان به اندیشه و قلمتان برکت دهد. خندانک خندانک خندانک خندانک
ارسال پاسخ
شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
درود مجدد جناب رمضانی گرانقدر خندانک
در صفحه سبز، به برخی ابعاد موضوع غزل پرداخته ام.
اگر نظر یا نقدی داشتید متعاقبا در خدمتتان هستم.
در پناه حق خندانک خندانک خندانک خندانک
احسان فلاح رمضانی
سلام و درودی مجدد بر ادیب فرهیخته و اندیشمند جناب زراعتی بزرگوار خندانک خندانک

سطوری که مرقوم کردید آنچنان از ثبات و قوام و نکات علمی متقن و محکم برخوردار هست که فقط باید در این کلاس درس جذاب مثل شاگردی ممتاز نکته برداری کرد تا صحبت های طلایی استاد رو از دست نداد.یقینا تا اندیشمند شدن فرسنگ ها راه پیش روی این شاگرد کم سواد هست.محبت شما استاد ادیب و فرهیخته حاکی از تواضع و بزرگواری شماست خندانک

بسیار استفاده کردم از مطالب و نوشته های شما و دوستان و این صفحه هماره درخشان خندانک خندانک

برقرار باشید و سلامت خندانک خندانک
ارسال پاسخ
شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
درود مجدد جناب رمضانی دانشمند و فرهیخته خندانک
لطف دارید. ممنونم. خندانک
اختیار دارید. ارادت دارم. خندانک
خدا را شکر که مطالب این صفحه مفید بوده است. خندانک
در پناه خدای مهربان باشید تا همواره ناب بنگارید. خندانک خندانک خندانک خندانک
آوا     صیاد
۱۲ روز پیش
درود استاد سروده ای زیبایت
شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
درود بر بانو صیاد تیزاندیش و فرهیخته خندانک
سپاس که زیبا می خوانید.
خدای مهربان باغ اندیشه های نابتان را آبادتر کند. خندانک خندانک خندانک خندانک
ارسال پاسخ
یاسر کریمی
۱۲ روز پیش
درودها بر شما بسیار زیبا و عمیق سرودید خندانک
احسنت استاد ارجمند خندانک
استفاده کردیم و لذت بردم خندانک
شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
درود بر جناب کریمی اندیشمند و زرنگار خندانک
خوش آمدید و سپاس خندانک
خوشحالم که جریان این اثر همراه شدید و برایتان دلنواز بوده است. خندانک
به مهر یزدان بمانید تا همواره ناب بنگارید. خندانک خندانک خندانک خندانک
ارسال پاسخ
شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
۱۲ روز پیش
این صفحه سبز را در پاسخ به دوست گرانقدرم، جناب میرزادوست نگاشته ام در باب «هبوط آدم و حوّا» و نسبت آن با تکامل جاندارن ساکن بر زمین طی میلیون ها سال. البته برخی دوستان دیگر هم ابهاماتی داشتند که در حد بضاعت خود تلاش می کنم با مطالبی که در ادامه درج خواهد شد به رفع آنها کمک کنم.
در این مبحث، ابتدا دو دسته پیش فرض را در نظر می گیرم که اکثر مخاطبان بر آن اذعان دارند:

پیش فرض های برون دینی (زیست شناسی، باستان شناسی و...)
1 ـ طی میلیون ها سال، گونه های گوناگونی از انسان بر روی زمین زیست کرده اند. اسکلت بیش از 5 گونه از آنها در نقاط مختلف جهان کشف شده است. دو گونه معروفِ آخر، انسان کنونی و قبل از آن «نئاندرتال» ها هستند.
2 ـ تمایز گونه های اصلی انسان بر مبنای مقولاتی مانند خصیصه های آناتومیک (شکل جمجمه، وضعیت ستون فقرات و...) و کدهای ژنتیک می باشد.
3 ـ آخرین گونه انسان یا انسان کنونی قبل از 200 هزار سال قبل بر زمین زیست می کرده است.
4 ـ گونه نئاندرتال، حداقل تا 30 هزار سال قبل و همزمان با انسان کنونی بر زمین زیست کرده است.
5 ـ به ندرت، بین گونه نئاندرتال و انسان کنونی، جفت گیری صورت گرفته است. به سختی و با عوارض همراه بوده اما گاهی امکان آن وجود داشته است. فرضیات و شواهدی وجود دارد که امروزه ردپای برخی ژن های نئاندرتال را در میلیون ها انسان ساکن بر زمین تایید می کند.
6 ـ به نظر می رسد در کمتر از 50 هزار سال اخیر، جهش فرهنگی عظیم و ناگهانی در انسان کنونی صورت گرفته است که نظریات تکامل تدریجی گونه ها، توضیح قابل قبولی برای آن ندارد.

پیش فرض های درون دینی ادیان ابراهیمی (یهودیت، مسیحیت، اسلام و...)
1 ـ در کتب آسمانی و ملحقات آن (تفاسیر و...)، هبوط آدم و حوّا، حدودا بین 5 هزار سال تا حداکثر 50 هزار سال ذکر شده است.
2 ـ حضرت آدم، قطعا به صورت فیزیکی و از گِل خاصی که در متون دینی از جمله قرآن کریم ذکر گردیده، سرشته و آفریده شده است. حضرت آدم از نظر آناتومیک و کدهای ژنتیک با آخرین گونه انسانی که قبل از هبوط می زیسته است مشابهت داشته است ولی احتمال برخی تفاوت های فیزیکی وجود دارد.
3 ـ احتمال ازدواج فرزندان حضرت آدم و حوّا با گونه انسان های کنونی قبل از هبوط، متصور است. برخی مفسرین به این مورد اشاره کرده اند.
4 ـ یک نظریه که به دیدگاه فیلسوف و مفسر بزرگ قرآن کریم، علامه طباطبایی نزدیک است اشاره دارد که پس از هبوط آدم و حوا، فقط از طریق ازدواج فرزندان آنان (و نه هیچ جفت دیگری)، نسل هایی از آن دو پدید آمده است. می توان استنتاج کرد که پس از طوفان عظیم نوح، همه انسان هایی که اکنون در زمین ساکن هستند فقط از نسل حضرت آدم و حوا می باشند.
5 ـ حضرت آدم از نظر خردورزی (کشش ذهنی، قدرت خلاقیت، توان استنتاج، ظرفیت فرهنگ پذیری و فرهنگ سازی، قابلیت ابزارسازی و...) با انسان های کنونی قبل از هبوط، تفاوت چشمگیر داشته است.
6 ـ هبوط آدم و حوّا، انقلاب و جهشی عظیم در فرهنگ انسانی پدید آورده است. در مقیاس تاریخی، این جهش بر خلاف جهش های تکامل تدریجی، سریع، انفجاری و ناگهانی بوده است.

قبل از نتیجه گیری:
این فکر که به بیش از 20 میلیون جوان ایرانی که دارند توسط صدها سایت مجازی و ماهواره ای بمباران می شوند جواب سربالا بدهیم و توضیح منطقی برای کشف اسکلت های 200 هزار ساله مشابه خودمان نداشته باشیم و آنها را با خیل آتئیست هایی که داروینیسم را بر سرشان می کوبند تنها بگذاریم قطعا به دین ستیزی و دین گریزی می انجامد. بنده شخصا هیچ تعارضی بین هبوط آدم و حوّا با هر تعداد اسکلتی که در هر دوره زمانی پیدا می کنند نمی بینم و رویکردم را در غزل «آدم و حوّا» بیان کرده ام.

نتیجه گیری:
پیش فرض های برون دینی و درون دینی را کنار هم قرار دهید و نتیجه ساده است. همانگونه که آیات قرآن کریم اشاره دارند شگفتی حضرت آدم برای فرشتگان و بهشتیان، خصیصه بدنی او نبوده است بلکه عقل و خرد و عرفان او بوده است. خدا مربّی حضرت آدم است. داستان آموزش اسما الهی و استعداد خارق العاده آدم در استنتاج و کشف معانی جدید در قرآن کریم آمده است.
هبوط هر چه هست انقلاب و جهشی عظیم در خرد و عرفان انسان است...

مطالب مندرج در این شبه مقاله، در صورت لزوم و در جریان گفت و شنود با مخاطبان عزیز، ممکن است اصلاح و تکمیل شود.
مرتضی میرزادوست
مرتضی میرزادوست
۱۲ روز پیش
سلام و عرض ادب دوباره محضر استاد فرهیخته جناب زراعتی عزیز خندانک
بسیار سپاسگزارم از گشودن پنجره سبز آگاهی بخش شعر ارزشمندتان در مورد هبوط حضرت آدم و حوا و پیش فرض های برون دینی و درون دینی آن

امیدوارم باز هم توفیق آموزش بیشتری از افکار متعالیتان داشته باشم

طلوع عصرِ هجران شد هبوط آدم و حوّا
ظهور نسل ایمان شد هبوط آدم و حوّا

بدرستی در این شعر به قضیه ایمان اشاره کردید که اگر هبوط حضرت آدم و حوا اتفاق نمی افتاد عیار ایمان انسانها مشخص نمی شد و اصولا در جایی که امکان و وسیله خطا و گناه وجود نداشته باشد صحبت از ایمان و تقوی جایی ندارد

در حین خواندن مطالب مفیدتان گریزی به مسئله هبوط داشتم که توضیحات علامه طباطبایی نظرم را جلب کرد که باید اجازه تون در این صفحه پربار قرار می دهم

علامه طباطبائی در این زمینه می‌فرماید: هبوط به معنای خروج از بهشت و استقرار در زمین و ورود به زندگی پر مشقت دنیاست». ظاهر آیه، «قلنا اهبطوا بعضکم لبعض عدو و لکم فی الارض مستقر و متاع الی حین» و آیه بعد از آن «قال فیها تحیون و فیها تموتون و منها تخرجون»[۱۰] این است که نحوه حیات بعد از هبوط با حیات قبل از هبوط (زندگی در بهشت) فرق دارد. این زندگی همراه با مشقت و سختی است، اما زندگی در بهشت یک زندگی آسمانی بوده که در آن گرسنگی و تشنگی و سختی نبوده است.
ایشان می‌گویند: بهشت آدم در آسمان بوده، هر چند که بهشت آخرت و جنت خلد، (که هر کس داخلش شد دیگر بیرون نمی‌شود)، نبوده باشد.
بله در این‌جا این سؤال باقی می‌ماند: که معنای آسمان چیست؟ و بهشت آسمانی چه معنا دارد؟[۱۱]
آن استاد فرزانه در جایی دیگر به این امر می‌پردازند و می‌فرمایند: بهشت آدم از بهشت‌های دنیا بوده، مراد این است که از بهشت‌های برزخی بوده، که در مقابل بهشت جاودان است. [۱۲]
ایشان در تبیین هبوط و خروج شیطان از جمع ملائکه بعد از سجده نکردن که در آیه «قال فاهبط منها فما یکون لک ان تتکبر فیها فاخرج انک من الصاغرین»[۱۳] آمده است می‌فرماید:
جمله «فاخرج انک من الصاغرین» تاکید است برای جمله «فاهبط منها»، برای این که هبوط همان خروج است، و تفاوتش با خروج تنها در این است که هبوط خروج از مقامی و نزول به درجه پایین‌تر است، و همین معنا خود دلیل بر این است که مقصود از هبوط فرود آمدن از مکان بلند نیست، بلکه مراد فرود آمدن از مقام بلند است.
و این مؤید ادعای ماست که گفتیم ضمیر در منها و فیها به منزلت بر می‌گردد، نه به آسمان و یا بهشت.
و شاید کسانی هم که گفته‌اند مرجع ضمیر، آسمان و یا بهشت است، مقصودشان همان منزلت باشد.
بنابراین، معنای آیه چنین می‌شود که خدای تعالی فرمود: به جرم این‌که هنگامی که ترا امر کردم سجده نکردی باید از مقامت فرود آیی، چون مقام تو مقام خضوع و فرمانبری بود و تو نمی‌بایستی در چنین مقامی تکبر کنی، پس برون شو که تو از خوارشدگانی. [۱۴]
در جایی دیگر ایشان به نکته مهمی اشاره می‌کنند و می‌فرمایند: «امر به هبوط یک امر تکوینی (تکلیف تکوینی) است که بعد از سکونت در بهشت و ارتکاب اشتباه اتفاق افتاده است. پس در همین مخالفت با نهی الاهی و نزدیک شدن به درخت هیچ دینی در کار نبوده است و تکلیف الاهی در کار نبوده است پس بنابراین، گناهی عبودیتی و معصیت مولوی تحقق پیدا نکرده است». [۱۵]
در توضیح کلام المیزان باید گفت: نهی از نزدیک شدن به درخت مخصوص (الشجره) یک نهی ارشادی بوده است همانند این که طبیب به مریض می‌گوید: اگر این غذا را بخوری به فلان بیماری مبتلا خواهی شد. در این‌جا هم خداوند فرموده است به این درخت نزدیک نشو و از میوه آن نخور؛ زیرا اگر از میوه این درخت بخوری، نتیجه‌اش خروج از بهشت است. از این کلام علامه طباطبائی به‌خوبی معنا و مراد از از هبوط و علت آن روشن می‌شود.


شبتون بخیر و نیکی
خندانک خندانک خندانک خندانک
ارسال پاسخ
یاسر کریمی
یاسر کریمی
۱۲ روز پیش
درودها بر شما خندانک
ارسال پاسخ
شاهزاده خانوم
شاهزاده خانوم
۱۲ روز پیش
اوووووه... نفس گیر بود هر دو پنجره و کامنت پاسخی جناب میرزادوست...
بنظرم خوبه گاهی شعر شهید بشععع خندانک
یه وقتایی توضیح بد نیست و اصلا شاید رسالت شعرتون همین بود که اینگونه مباحث رو پیش بکشید... سعادتیععع یه شعر به درجه رفیع شهادت نائل بشععع که نصیب هر شعری نمیشههه...😜

نه ولی خدایی عالی بود عالی خندانک خندانک
خیلی مرسی از هر سه بزرگوار خندانک
شاد باشید خندانک خندانک
ارسال پاسخ
شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
جناب میرزادوست ارجمند خندانک خندانک خندانک خندانک
شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
جناب کریمی گرانقدر خندانک خندانک خندانک خندانک
شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
شاهزاده خانوم عالیقدر خندانک
به چه نکته ای اشاره کردید. صاعقکی بود برای خودش:

گاهی شعرهایم نمی میرند و مردار می شوند
و من در حسرتی اندوهبار
کاش شهید می شدند و ماندگار

سپاس ویژه دارم خندانک
در پناه خدای مهربان باشید. خندانک خندانک خندانک خندانک
مریم عادلی
۱۲ روز پیش
درود
حکمتانه ای زیبا بود خندانک خندانک خندانک
شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
درود بر بانو عادلی گرانقدر خندانک
سپاس از حضور و نظر سبزتان خندانک
به مهر یزدان بمانید پاینده و بالنده خندانک خندانک خندانک خندانک
ارسال پاسخ
محمد شریف صادقی
۱۲ روز پیش
درود آقای زراعتی. شعر قشنگ و جالبی بود...
یاد یک بیت از خودم افتادم:
بوزینه‌گان گر بوده‌ایم، کافسانه‌ها بِسْروده‌ایم
یا از فلک افتادیم... این نیست دعوا ای پسر!!!!
شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
درود بر جناب صادقی فرهیخته و آزاداندیش خندانک
خوش آمدید و سپاس
بیت زیبایی است.
بله کاملا با پیام شعرتان موافقم. حقیقت هبوط به تنهایی می ارزد به میلیاردها سال کنش و پویش کائنات و موجودات وحشی آن. لازم نیست به اتکای قرائت خاصی از معارف دینی مثل مسیحیت، برداشت اشتباه فیزیولوژیک یا فیزیک یا هندسه یا ... داشته باشیم و بی دلیل به جنگ با شواهد روزافزون واقعی برویم. هبوط از نظر اهل ایمان مسجّل است و هدف آن، فصلِ انسان قبلی و همه وحشی های قبلی از نسل عرفانی و ایمانی برتر آدم ها به عنوان اشرف مخلوقات و خلیفه خدا بر زمین است.
می دانم این مبحث کمی ثقیل است و دوباره مخالف های جدی پیدا خواهد کرد اما امیدوارم روشنگر و راهگشا باشد.
باز هم ممنون که بیت زیبایتان محرکی شد برای طرح و درج این مطالب
در پناه خدای مهربان باشید. خندانک خندانک خندانک خندانک
ارسال پاسخ
علی نظری سرمازه
۱۲ روز پیش
درود دوستان
خندانک خندانک خندانک
تو را خدا ول کنید این
آدم و حوای گندم خورده را
ما
هر روز کوکاکولا می خوریم
یه چای دبش هم روش خندانک
کمی به زیبایی شعر بپردازید
خندانک خندانک
خندانک
شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
درود عزیز بزرگوار خندانک
چه جالب و بامزه خندانک
من که طبق معمول مجبورم کدگشایی کنم برای این قبیل شعرهایم. شما و دوستان دیگر به زیبایی شعر بپردازید و حالش را ببرید. من هم خوشحال می شوم. خندانک خندانک
ارسال پاسخ
بتول رجائی علیشاهدانی(افاق)
۱۲ روز پیش
درود و عرض ادب و ارادت محضر استاد بزرگوارم جناب آقای زراعتی ارجمند خندانک

بسیار زیبا و با مفهوم بود خندانک

مزین به پنجره سبز بزرگان .سپاس بیکران از همه ی شما خندانک
سایه پرمهرتان مستدام خندانک
شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
درود بر بانو آفاق ژرف اندیش و زرنگار خندانک
سپاس که بسیار زیبا می خوانید. خندانک
و خوشحالم که شبکه مفاهیم این اثر برایتان جذاب بوده است. خندانک
به مهر یزدان بمانید با قلمی نورافزا و نورگستر خندانک خندانک خندانک خندانک
ارسال پاسخ
ساسان نجفی(سراب)
۱۲ روز پیش
درود بر استاد زراعتی عزیز..
زیبااااست..
خندانک خندانک
خندانک خندانک
شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
درود جناب نجفی نیک اندیش و شوریده دل خندانک
زیبایی در نگاه پرمهر شماست. خندانک
سپاس بیکران خندانک
در پناه خدای مهربان، شادکام و تندرست و رستگار باشید. خندانک خندانک خندانک خندانک
ارسال پاسخ
سیده نسترن طالب زاده
۱۲ روز پیش
درودتان فرهیخته ارجمند
جناب رضایی معزز و فرزانه
از بدو انتشار چندبار خواندم و مستفیض شدم از کلک گرامیتان
سالها، بر فصل و اصل آفرینش و فرضیه فرگشت مداقه داشتم، جز رشته های تحصیلی دانشگاهیم نبود، باری خیری عظیمی در پژوهش نهفته است که شاید بنده آن خیر را در ان زمان نمیدانستم،
اصل ولادت همه انسانها از ادم و حوا، بسیار مهم است، چرا که امروز، ان توحش و درندگی در نوع بشر به صورت تئوری ها و تصمیمات بالاقوه ای که برای نابودی اقوام مختلف طراحی میشود در سطح جهان قابل مشاهده است، سالها پیش، حدودا شانزده سال پیش، در گیلان، عالمی ربانی بود، انسانی عارف و وارسته، از علمای شیعه، از اشنایان نزدیک بنده روزی اجازه دیدار با ان عالم ربانی که با رموز غیب اشنا بود را میخواهد، پاسخی که برایشان مکتوب شد چنین بود: شما سالها پیش، در محله ی یهودیان شهر فلان، یک جوان یهودی را به خاطر دینش تحقیر کرده و هل دادید، وی افتاد و زخمی شد، باید بگردید او را پیدا کرده، دلجویی تام و پوزش خواهی کامل انجام دهید، اگر مکنت ندارد، از مال خود به قدر کفایت به وی ببخشید و...
اینها نقاط تناقض است جناب اقای رضایی بزرگوار، با این که بنده بنشینم در اتشی بدمم که هزاران کشته بر جای میگذارد و هدف شوم زندگی ام نابودی پیروان دینی خاص باشد مثالا..
انسانها را از گفتار و ادعا نمیشود قضاوت نمود، عملکرد بلندمدت نشان میدهد یک فرد چیست و کیست

پوزش از اطاله ی کلام
زیبا و اندیشیدنی سروده شدهداست
شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
درود بر خانوم دکتر طالب زاده فرهیخته خندانک
خوش آمدید و سپاس بیکران
آنچه در مورد عارف مذکور فرمودید قطعا منطبق با مرام مولای متقیان است. قطعا ماجرای تعرض به زن یهودی و بیرون آوردن خلخال از پای او را در نهج البلاغه خوانده یا شنیده اید و اینکه حضرت علی (ع) چقدر برآشفته شدند و...
البته در دنیای کنونی، حساب صهیونیست ها را باید از پیروان آیین یهود جدا نمود که پس از وقایع اخیر، همگان به آن اذعان دارند.

و چه جالب که مطالعات عمیقی در مورد زیست شناسی تاریخی و تکامل و فرگشت دارید. متاثر از اشاره ای که داشتید مطلبی در مورد نظریه تکامل و فرگشت و آفرینش انسان و هبوط و... به ذهنم خطور کرد که به یاری خدا، خیلی زود بر می گردم و خدمت شما و شاید برخی دوستان دیگر خواهم نوشت.
فعلا خدانگهدار خندانک خندانک
ارسال پاسخ
سیده نسترن طالب زاده
درود مجدد بزرگوار
بهره خواهم برد کماکان از رشحات کلک عالم و دانشورزتان.
وقایع اخیر، طی سال گذاشته را اگر بخواهم غیرجانبدارانه و بدون نگاه از دریچه ی ژن و مذهبم بسنجم، با یک اتک غیرانسانی و دقیقا حیوانی اغاز شد، سپس دریچه های گسترده ای به چشم جهانیان نمایانده شد از تونل ها، تسلیحات و نقشه های گسترده که در جوار و نزدیک ترین حالت به یهودیان اسراییل برای قتل عام و نسلکشی در طی سالیان مدید با پشتیبانی عده ای قلیل و در نگاه جهانیان افراطی، ترتیب داده شده بود و..، عنایت دارید جناب رضایی ارجمند، تنازع بقا، همیشه سخن نخست است، در دین اسلام هم، مکتوبات قران مجید و..، لذا اگر بی جانبداری و بدون اشلهای دینی و مذهبی و سیاسی بنگریم، پاسخ تئوری و شعار و طراحی نظامی برای قتل عام، کشتار است، انهم برای قومی که اقلیت اند، پیشتر تجربه های دردناکی داشتند، بیشترین تعداد دانشمندان را نسبت به جمعیت کشورشان دارند، بیشترین نخبگان علمی و سیاسی جهان، اعم سرمایه داران جهان و پشتیبانی و شراکت با ایالات متحده را و..، در پایان، حکم عقلانی نشان میدهد که انکسی که دشمن بزرگ و قوی را نشناسد و کلوخی پرتاب کند، سنگسار خواهد بود، حتی اگر ما به عنوان تماشاگر، و نه تامین کننده ی مالی و نظامی یک طرف، بپذیریم و اقرار کنیم که پنجاه هزار نفر شهید، کشته ی قساوتند نه جهالت...
سربلند و شادزی
با احترام
شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
درود مجدد خانوم دکتر طالب زاده گرانقدر خندانک
در جریان نوشتن مطالب مرتبط با شعر «آدم و حوا»، گویا نظری داشتید در مورد وضعیت فلسطین. اگر موافق باشید همین کامنت را ببرید ذیل شعر «نژادپرست» و من هم حاضرم مباحثه کنم. به این خاطر که گفت و شنودهای صفحه شعر «آدم و حوا» تا همین الان هم بسیار گسترده شده است و دیگر مجالی برای گشودن مبحث گسترده دیگری در این صفحه وجود ندارد.
در هر حال، من مطلبی مرتبط با شعر «آدم و حوا» و اشارات قبلی شما آماده کرده ام که خدمتتان عرض می کنم:
اهل ایمان، هبوط را قطعی و واقعی و مسجّل می دانند. در مورد تداوم نسل حضرت آدم و حوّا بر روی زمین، رویکردهای مختلفی بین اسلام شناسان وجود دارد. در اینجا به دو مورد که با جریان بحثمان ارتباط بیشتری دارد اشاره می کنم. اولی طرفداران بیشتری دارد و دومی کمتر
رویکرد اول: تداوم نسل حضرت آدم و حوّا از طریق فرزندان آنها صورت گرفته است و انسان های ساکن بر زمین قبل از هبوط، دخالتی نداشته اند. (همینطور حوریان یا اجنه یا نسناس ها یا...)
سرآمد صاحبان این نظریه، علامه طباطبایی است. در مورد قبح ازدواج خواهر و برادر هم در آن زمان، ایشان توضیح فقهی مفصل داده اند.
بر اساس این رویکرد می توان گفت پس از طوفان عظیم نوح، پاکسازی کامل از همه گونه های انسانی صورت گرفته است و نسل خالص آدم و حوا، حاکم مطلق زمین شده اند...
رویکرد دوم: فرزندان حضرت آدم با گونه انسان کنونی که قبل از هبوط بر زمین می زیسته اند ازدواج نموده اند و تداوم نسل پیدا کرده اند. لکن تحت تعالیم حضرت آدم، این نسل ترکیبی، جهش عظیم فرهنگی داشته اند....
بر اساس این رویکرد بعد از طوفان عظیم نوح، همه انسان های سرکشی که تحت لوای آموزه های حضرت آدم و پیامبران بعدی نبوده اند پاکسازی می شوند و نسل ایمانی و عرفانی آدم و حوا، حاکم مطلق زمین می شود...

هر کدام از این رویکردها درست باشد چه اصراری هست که بگوییم قبل از هبوط، هیچ بنی بشری روی زمین نبوده است. بعد هم یک عده همین را دستاویز قرار دهند و چپ و راست اسکلت های چند صد ساله شبیه خودمان را بیرون بیاورند و به چشممان فرو کنند...
چه اصراری هست بگوییم قبل از هبوط فقط خرس و گراز و شغال و اسب و ... روی زمین بوده است و هیچ گونه ای از انسان وجود نداشته است. بر این اساس، تکلیف این کاوش های باستان شناسی و اسکلت ها چه می شود. ضمنا خود قرآن کریم هم به وجود انسان ها قبل از آفرینش حضرت آدم و حوا اشاره کرده است...
بگذاریم هبوط مسیر خودش را برود و ابعادی از تکامل و فرگشت که میلیون ها سال جریان داشته است در مورد گونه های انسانی هم وجود داشته باشد. مسیر هبوط چه تزاحمی با مسیر تکامل زیست گونه ها دارد؟
چند دهه قبل برخی علما، هیچ بخشی از نظریات تکامل و فرگشت و... را قبول نداشتند. حداقل در مورد گونه های انسان قبول نداشتند. هر جا هم می رسیدند فحش و فضاحت بود که نصیب داروین مادرمرده می شد. ولی خداوکیلی در سال های اخیر، من کمتر اسلام شناسی را دیده ام که نظریات تکامل و فرگشت را تمام و کمال انکار کند. شواهد آنقدر زیاد و متقن است که امکان انکار وجود ندارد و اصولا نیازی به انکار آن نیست. هر کدام از آن دو رویکرد، بدون انکار تکامل، پابرجا خواهد ماند...
بعد از رنسانس، کلیسا در مواجهه با کشفیات روزافزون علمی، با اصرار بر نجوم بطلمیوسی و هندسه اقلیدسی و... بزرگترین ضربه را به دین زد. امثال گالیله را موقتا سرکوب کردند اما نهایتا علم کار خودش را کرد. جالب است چند صد سال قبل، ابوریحان بیرونی در جهان اسلام، نه تنها می دانست زمین گرد است بلکه شعاع آن را با کمتر از 50 کیلومتر خطا محاسبه نموده بود. مثلثات محاسبات او هم در همه کتاب های ریاضی وجود دارد.
از شما و همه دوستان عزیز برای طولانی شدن این مباحث عذر خواهی می کنم. امیدوارم از حوصله خارج نشود و مفید باشد.
در پناه خدای مهربان باشید. خندانک خندانک خندانک خندانک
شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
ببخشید نام غزل «نژادپرست» نیست.
نام آن «سرباز شیطان» است.
سیده نسترن طالب زاده
درود و احترامی دیگر گرانقدر
بسیار ارزشمند و مکفی نگاشتید، بهره بردم و اموختم
خواستم یک جمع بندی بیطرفانه در همین فیلد مشروحی که عنایت فرمودید بنگارم، نه تخصص بنده است و نه اینکه صاحب اثرم، نظر ارجمند حضرت عالی و خوانندگان گرامی این پیج گران را به کتاب فرگشت انسان، جناب دکتر شروین وکیلی جلب میکنم، پژوهشگر میان رشته ای در تاریخ، بایلوژی و اسطوره شناسی و جامعه شناسی از مدرسان بنام این حوزه ها هستند و جمع بندی کاملی از کتب شناخته شده خارجی و مقالات بروز در این مجموعه ارایه دادند که شاید راهگشا باشد.

و پوزش خواهم از اینکه شاید بحث به سویهایی برده شد که مطلوب نظر جنابتان نبود، مطمینا به دلیل شناخت قبلی بنده و مکتوبات متقابل وارد این بحث شدم، و فرهیختگان ناب هم از حاشیه نگری و ورود به ان بری هستند، لذا امید که باعث کدورت خاطر نشده باشم، سیاست دانان، انسانهای ذکاوتمند و در عین حال پرظرفیتی هستند، این اولین انعکاس بنده مرتبط با مسیله فلسطین و اسراییل بود در این محفل، گرچه شاید ادامه دادن ان مشکلی را مرتفع نمیکند، اما بنده به شخصه، هر وجدان بیدار را در جهان، یک خورشید سترگ میدانم، برفراز و سرفراز و دیرزی با مهر و احترام خندانک
شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
درود مجدد خانوم دکتر طالب زاده گرانقدر خندانک
سپاس بیکران از لطف حضور و نظرتان خندانک
در پناه خدای مهربان باشید. خندانک خندانک خندانک خندانک
فرشید به گزین
۱۰ روز پیش
سلام شاهین جان
چه صفحه پرباری خندانک
و چقدر خوبه که بحث به حالت موضعگیریهای غیر اصولی نرفته

در مورد توضیح آخرتون اجازه دارم چیزی بگم؟
شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
درود فرشید عزیزم خندانک
خوش آمدید
ممنونم
بله. همه تلاشمان را می کنیم مباحث را طوری پیش ببریم که برای خودمان و دیگران سازنده باشد.
اختیار دارید. مشتاقانه منتظر نظر مبارکتان هستم. خندانک خندانک
ارسال پاسخ
فرشید به گزین
۱۰ روز پیش
ممنونم بزرگوار خندانک
بیشتر از این جهت اجازه خواستم که صحبتم مستقیما در جهت بحث اصلی نیست و شاید یک افزوده بر فرمایشات شما باشه.
از ابو ریحان صحبت کردین که نزد علاقه مندان به ریاضیات احترام زیادی داره و مثلا ساختمان دانشکده ریاضی فلان دانشگاه ساختمان ابوریحان نامیده شده . البته فکر کنما ارسطو کروی بودن زمین
رو سالها قبل از ابوریحان مطرح کرده و در این مورد اسم فیثاغورث و اراتستن هم امده .
جالبه که گرد بودن زمین با مشاهده ساده ای قابل اثبات بوده و اونم ماه گرفتگیست: . سایه زمین روی ماه گرده خندانک
ارسطو از روی نقشه اسمان و مقایسه اش،در شهرهای مختلف
ادعا میکنه که زمین کروی هست
و یک دلیل دیگه اش این بوده که وقتی هوا صاف بوده و کشتی از ساحل دور میشده در فواصل خیلی دور دیده میشده که بادبانها اخرین قسمتهای کشتی هستن که ناپدید میشن
کار ابوریحان در مورد محاسبه شعاع زمین و استفاده از یک کوه که بلندی معلومی داشته خیلی هوشمندانه اس که طبیعتا مناسبتی نداره که در موردش،صحبت کنیم مگر بخوایم آماج لعن و نفرین دوستان به خاطر یاذثد اوری هندسه دبیرستان بشیم
شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
درود و صبح بخیر فرشید جان خندانک
مثل همیشه مطالبتان بسیار جالب و آموزنده است. خندانک
اشاره من به ابوریحان بیرونی از آن جهت بود که چند صد سال قبل در جهان اسلام، نه تنها کروی بودن زمین امری بدیهی بود بلکه تا آنجا پیش رفته بودند که شعاع آن را نیز با درصد خطای بسیار کوچک محاسبه نموده بودند. (ابوریحان حدود 600 سال قبل از گالیله می دانست زمین گرد است و 500 سال قبل از کوپرنیک می دانست زمین به دور خورشید می گردد.)
و صدها سال بعد از ابوریجان و ارسطو و...
کلیسا پایش را در یک کفش کرده بود و داشت گالیله را به صلابه می کشید که بگو زمین گرد نیست!
و اصولا گرد بودن زمین چه خدشه ای به آیین مسیحیت وارد می کرد؟!
از اینکه میهمان صفحه ام بودید بسیار خوشحالم. خندانک
پاینده و بالنده بمانید با قلمی درخشان خندانک خندانک خندانک خندانک
ارسال پاسخ
فرشید به گزین
فرشید به گزین
۱۰ روز پیش
درودبر شاهین باهوش و فهیم
جالبه که کلیسا در سال ۱۹۹۲ بالاخره اعلام کرد که
گالیله رو بخشیده خندانک
فک کنم پاپ ژان پل دوم بود
زنده باشید خندانک
شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
فرشید عزیز و ژرف اندیش خندانک
افتخاری بود حضور سبزتان در صفحه ام خندانک
شادکام و تندرست باشید. خندانک خندانک خندانک خندانک
محمد منصوری بروجنی
۱۰ روز پیش
درود
چقدر از نظرات دوستان بهره بردم
زیباست خندانک خندانک
شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
درود بزرگوار خندانک
خوشحالم مطالب مفید بوده است.
و سپاس که زیبا می خوانید.
قلمتان سبز خندانک خندانک خندانک خندانک
ارسال پاسخ
محمد گلی ایوری
۱۰ روز پیش
درود و ادبی دیگر
نظرات جالبی را خواندم و بهره بردم
خندانک
شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
درود بیکران خندانک
خوشحالم دوباره میهمان صفحه ام هستید و محتوا برایتان جالب بوده است.
به مهر یزدان بمانید پاینده و بالنده خندانک خندانک خندانک خندانک
ارسال پاسخ
مریم عادلی
۱۰ روز پیش
درود خیلی زیبا بود خندانک خندانک خندانک
شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
درود بیکران خندانک
سپاس که خیلی زیبا می خوانید.
سبز و سبزاندیش بمانید به مهر یزدان خندانک خندانک خندانک خندانک
ارسال پاسخ
مهدی انصاریان نصما
۹ روز پیش
درود جناب زراعتی
شعرتون زیباست
آفرین
خندانک
شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
درود جناتب انصاریان ارجمند خندانک
زیبانگاهید بزرگوار
سپاس بیکران
در پناه خدای مهربان باشید. خندانک خندانک خندانک خندانک
ارسال پاسخ
عارف افشاری  (جاوید الف)
۹ روز پیش
شعر خوبی خواندم در بحث اعتقادی برخی مشارکتها و تفاوتهای بسیار هست پاینده باشید خندانک خندانک خندانک
شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
درود بر جناب افشاری ارجمند خندانک
سپاس از حضور و نظر سبزتان خندانک
می دانم. دیدگاهتان برایم محترم است. بگذاریم دیدگاه ها به دنیا بیایند با هم گلاویز شوند در هم بیامیزند بر هم غلبه کنند از هم وام بگیرند و نهایتا حقیقت راه خودش را باز خواهد کرد.
پاینده و بالنده باشید با قلمی درخشان و ذهنی جوشان خندانک خندانک خندانک خندانک
ارسال پاسخ
مهدیس رحمانی
۸ روز پیش
خندانک زمین با نسلِ آدم ها، شکوه آفرینش شد
شروع فصلِ انسان شد هبوط آدم و حوّا خندانک

درودها استاد زراعتی بزرگوار
بهره ها بردم از قلم ناب و زیبانگارتان
همواره پایدار و سلامت باشید خندانک خندانک
خندانک
شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
درود بر بانو رحمانی اندیشمند و فرهیخته خندانک
خوش آمدید و سپاس خندانک
خوشحالم که همراهی با جریان این اثر برایتان جذاب بوده است. خندانک خندانک
در پناه خدای مهربان، شادکام و تندرست و رستگار باشید. خندانک خندانک خندانک خندانک
ارسال پاسخ
عباس (یزدان) عظیمی
۶ روز پیش
هزاران درود بر آرمان عزیز


بینهایت لذت بردم از قلم زرنگ و پرمغز شما



پایدار باشید و تندرست
شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
درود بر جناب عظیمی فرهیخته و اندیشمند خندانک
سپاس از حضور و نظر سبزتان
خیلی خوشحالم میهمان صفحه ام هستید.
در پناه خدای مهربان، شادکام و تندرست و رستگار باشید. خندانک خندانک خندانک خندانک
ارسال پاسخ
پیام مفخم
۶ روز پیش
باسلام از شعرتان لذت بردم و از پنجره سبز و خصوصا توضیحاتی که جناب مانا دادند ودیگران در ارایه نگرش های دیگر دادند بهره بردم اما من فکر می کنم قدرت بیان شعر یک وجه فانتزی دارد و همانطور که شما در انیمیشن نمی توانید از اینکه چرا شخصیت کارتونی چند بار له می شود و بار دیگر بلند می شود و به کار خود ادامه می دهد ایراد بگیرید بحث زبان اشاره و بازی با فانتزی ذهن ، نمادها ، واژه ها ، اسطوره ها ، نمادها ، خدایان خیالی ، سمبل های باستانی ، میترائیسم و کلا آنچه ما ادبیات ناشی از فرهنگ انسانی در مجموعه کل حیاتش می نامیم گستره خیال انگیزی است که می تواند به کار شعر بیاید تا مرکب خیال شنونده و خواننده را به سطوح متعالی تری رهنمون شود . همه می دانند که زئوس وجود نداشته است اما نگاه سمبلیک به آن هنوز هست ، موضوع بار فرهنگی ناشی از داستان و نمادهای همراه این نام است که در ادبیات ، شعر ، نمایش ، موسیقی ، نقاشی و به مفهوم کلی هنر تجلی پیدا می کند . این عناصر محیطی فرازمینی در جغرافیای ذهنی بشرایجاد می کنند که عنصر تفکر او را به مقصود تلنگر و اشارتی بزرگتر به چالش می کشند . من از این دیدگاه به شعر شما نگاه کردم و نگاه اعتقادی در رد یا اثبات عناصر و واژگان بکار برده در آن نداشته ام . بدون این عناصر شعر به یک دیدگاه رئالیست مثل یک عکس پرسنلی تنزل می یابد که از هنر تصویر گری ، خیال و هنر یک عکاس حرفه ای بدور خواهد بود . ما حتی نمی توانیم کار یک عکاس مستند را نیز از عنصر خلاقیت ، تفکر و هنر خالی بدانیم چه برسد به کسانی که عکاسی را در شاخه های مدرن تر دنبال می کنند . اساسا فکر می کنم تغییر و تحول در نوع نگاه هنری و بوجود آمدن مکاتب مختلف هنری در دوره های مختلف در راستای شکوفایی عنصر خیال و استفاده ابزاری از داده های برای رسیدن به مفاهیم بلند تر انسان به وجود آمده اند . موفق و برقرار باشید. خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
درود بر جناب مفخم گرانقدر خندانک
خوش آمدید و سپاس بیکران خندانک
در نکته هایی که فرمودید تامل کردم و جالب بودند.
وقتی شعر «معناگرا و معناگستر» باشد محدودیت هایی وجود دارد. حفظ سیر استنتاجی در آن «پدر آدم را در می آورد.» شبکه مفاهیمی که قرار است به مخاطب معرفی شود گسترده است. معمولا شاعران یک مفهوم محوری دارند که به صورت ضمنی به آن اشاره می کنند. طرح و تنظیم شبکه مفاهیم که شاعر مقیّد به ایجاد مشابهت معنایی بین خود و مخاطب باشد خیلی سخت است. پس مجبورم برای ایجاد زیبایی و برانگیختگی احساسی مخاطب، سراغ روش های دیگری بروم که کامنت ها نشان می دهد نتیجه کار قابل قبول است. امیدوارم که چنین باشد.
یک نکته دیگر را باید خاطرنشان کنم. تخیل از نظر برخی ادیبان، شرط لازم و اساسی تولد یک شعر است. من در پستی با عنوان «در تجلیل سعدی شیرین سخن» گفت و گوهای بسیار مفصل و جدی با دوستان نابی داشته ام و روی اهمیت و ضرورت رکن تخیل تشکیک کرده ام و ایجاد شوریدگی و برانگیختگی احساسی را شرط اساسی تولد شعر (یا هر واسطه هنری دیگر) می دانم. بد نیست نگاهی بیاندازید.
باز هم سپاس که وقت گذاشتید و این سطور ارزشمند را نگاشتید.
به مهر یزدان بمانید پاینده و بالنده خندانک خندانک خندانک خندانک
ارسال پاسخ
معصومه خدابنده
۵ روز پیش
سلام واحترام جناب رضایی گرامی
درودهایم تقدیمتان
پایدار و موفق باشید
شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
درود بر بانو خدابنده نیک اندیش و فرهیخته خندانک
سپاس از حضور سبزتان
سبز و سبزاندیش بمانید به مهر یزدان خندانک خندانک خندانک خندانک
ارسال پاسخ
تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.


(متن های کوتاه و غیر مرتبط با نقد، با صلاحدید مدیران حذف خواهند شد)
ارسال پیام خصوصی

نقد و آموزش

نظرات

مشاعره

کاربران اشتراک دار

محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
4