سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

جمعه 2 آذر 1403
    21 جمادى الأولى 1446
      Friday 22 Nov 2024
        مقام معظم رهبری سید علی خامنه ای و انقلاب مردمی و جمهوری اسلامی ایران خط قرمز ماست. اری اینجا سایت ادبی شعرناب است مقدمتان گلباران..

        جمعه ۲ آذر

        پست های وبلاگ

        شعرناب
        مقاله نویسی ( 3 )
        ارسال شده توسط

        امین احمدزاده عطایی ( امین )

        در تاریخ : جمعه ۲۹ آذر ۱۳۹۲ ۲۲:۰۲
        موضوع: آزاد | تعداد بازدید : ۸۴۳ | نظرات : ۶

        انواع مقاله و زبان آنها :
         
        مقاله را که در زمره ی انعطاف پذیرترین و انطباق پذیرترین صورت های ادبی است ، به دو نوع رسمی و غیر رسمی تقسیم می کنند. در مقاله ی رسمی ، مقاله نویس ، انسانی مسئول یا دست کم فاضلی اندیشه ور است که
        درباره ی موضوعی ویژه از روی نظام و قاعده بحث می کند. حال آنکه در مقاله ی غیر رسمی ، مقاله نویس با
        لحنی صمیمانه و خودمانی با مخاطبان خود سخن می گوید و به شکلی ساده و روان و روشن و با بهره گیری از
        مسائل و موضوعات روزمره ، نگارش مقاله را آغاز می کند ، مانند : مقالات آل احمد در / ارزیابی شتابزرده /.
        مقاله ها را از زوایای دیگری هم می توان دسته بندی کرد.
         
        یکم . مقاله ی ادبی و وصفی
         
        در این نوع ، نویسنده از صنایع ادبی و صور خیال ، فراوان بهره می گیرد و به پیام خود رنگی شاعرانه می بخشد.
        بعضی از موضوعات ، مثلا وصف طبیعت ، بیشتر اقتضای چنین زبانی را دارند. اگر این گونه مقاله در استفاده از
        صورت های ادبی اوج گیرد ، آن را / قطعه ی ادبی / می توان نامید.
        از نمونه های خوب این نوع ، مقاله ی / در جست و جوی انسان / نوشته ی دکتر / عبدالحسین زرین کوب /
        است که در کتاب / نقش بر آب / درج شده است.
         
        دوم . مقاله ی علمی و پژوهشی
         
        این نوع مقاله بیشتر با استدلال و تحلیل همراه است و تعاریف و اصطلاحات مخصوص ، ارزشیابی نظریه ها ،
        طرح معیارهای منطقی و نتیجه گیری های علمی ، ارکان آن را تشکیل می دهند. خواننده باید با منطق این
        نوع مقاله ارتباط برقرار کند و از رهگذر مطالعه ی اجزای مقاله ، با نگاه نویسنده آشنا شود. استفاده از منابع
        دست اول از مختصات این نوع است. اگر مقاله ی علمی ، حجمی گسترده پیدا کند ، با / پایان نامه / یا
        / رساله ی علمی / ، همطراز می شود.
        از الگوهای موفق این نوع ، مقاله ای است با نام / فهرست شیخ منتجب الدین / از آیت الله / سید موسی
        شبیری زنجانی / ، گنجیده در / یادنامه ی علامه ی امینی / درج شده در / نامه ی مینوی / به سال
        1350 .
         
        سوم . مقاله ی مطبوعاتی و روزنامه ای
         
        این نوع ، در روزنامه ها و گاهنامه های عمومی ، و نه تخصصی ، بازتاب می یابد و باید بسیار روان و روشن و
        همه فهم ، و در عین حال ابتکاری و جذاب و غیر مقلدانه باشد. دستمایه ی  این گونه مقاله ، معمولا
        رخدادهای روز و گره های اجتماعی است. مقاله ی مطبوعاتی باید به راحتی بتواند محسوسات را تفسیر کند
        و نتایجی روشن و سودمند ارائه دهد.
        سرمقاله ، مقاله ی اصلی روز، تفسیر سیاسی، تحلیل اقتصادی و سیاسی، و گزارش اجتماعی ، از اقسام
        همین نوعند.
         
        چهارم . مقاله ی انتقادی
         
        نقد یعنی شناخت ارزش و جایگاه هر پدیده یا اثر. در مقاله ی انتقادی ، باید به روشنی نشان داد که بر پایه ی
        چه استدلال و منطقی ، نقطه ای روشن و نقطه ای تاریک معرفی می شود. اساس این نوع نگارش ، عدل و
        انصاف همراه با اطلاعات گسترده و دقیق ، درباره ی موضوع مورد بحث است. نویسنده ی این گونه مقاله ،
        تنها به ارزشها می اندیشد ، خواه منجر به تحسین کسی یا اثری گردد و خواه بیان کاستی های آن را در پی
        آورد. البته نباید پنداشت که هر نقد کننده، باید آفریننده هم باشد. هستند کسانی که مثلا یک اثر بصری را خوب نقد می کنند ، ولی خود سازنده ی آثار بصری نیستند. با این حال ، باید پذیرفت که نقد کننده ی
        آفریننده ، معمولا صلاحیت بیشتری برای نقد دارد.
         
        نقد کننده ی خوب ، هر قدر هم که به ارزشیابی و داوری خود اطمینان داشته باشد ، هرگز نباید فرد یا اثر
        نقد شده را به شیوه ای مستهجن و رکیک و دور از ادب نقد کند. می توان به صریح ترین و تند ترین شیوه ی
        ممکن سخن گفت ، اما هرگز هتاکی نکرد. حتی در انتقاد از شخصیت یا آثار دشمنان فکری و اعتقادی نیز
        باید کاملا متین و باوقار قلم زد. لب گشودن به هتاکی و بی حرمتی ،نخست خود صاحب سخن را خوار و
        بی مایه جلوه می دهد. در اندیشه ی / داغ کردن تنور / نباشید، به فرجام و تاثیر کلام خویش بیندیشید.
         
        برای مطالعه ی نمونه ای موفق و عالمانه از نقد معاصران ، بنگرید به کتاب / بوسه بر خاک پی حیدر / از
        استاد / علی ابو الحسنی ( منذر ) . / در این کتاب ، آرای تنی چند از شاهنامه پژوهان معاصر ، نقد شده
        است.
         
        ادامه دارد.........................

        ارسال پیام خصوصی اشتراک گذاری : | | | | |
        این پست با شماره ۲۹۰۰ در تاریخ جمعه ۲۹ آذر ۱۳۹۲ ۲۲:۰۲ در سایت شعر ناب ثبت گردید

        نقد و آموزش

        نظرات

        مشاعره

        میر حسین سعیدی

        لاله و گل نشانه از طرف یار داشت ااا بی خبر آمد چنان روی همه پا گذاشت
        ابوالحسن انصاری (الف رها)

        نرگس بخواب رفته ولی مرغ خوشنواااااااگوید هنوز در دل شب داستان گل
        میر حسین سعیدی

        رها کن دل ز تنهایی فقط الا بگو از جان ااا چو میری یا که مانایی همه از کردگارت دان
        نادر امینی (امین)

        لااله الا گو تکمیل کن به نام الله چو چشمت روشنی یابد به ذکر لااله الا الله چو همواره بخوانی آیه ای ازکهف بمانی ایمن از سیصد گزند درکهف بجو غاری که سیصد سال درخواب مانی ز گرداب های گیتی درامان مانی چو برخیزی ز خواب گرانسنگت درغار مرو بی راهوار در کوچه و بازار مراد دل شود حاصل چو بازگردی درون غار ز زیورهای دنیایی گذر کردی شوی درخواب اینبار به مرگ سرمدی خشنود گردی زدست مردم بدکار
        میر حسین سعیدی

        مراد دل شود با سی و نه حاصل ااا به کهف و ما شروع و با ه شد کامل اااا قسمتی از آیه سی ونه سوره کهف برای حاجات توصیه امام صادق ااا ما شا الله لا قوه الا بالله اال

        کاربران اشتراک دار

        محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
        کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
        استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
        2