سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

اعضای آنلاین

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

چهارشنبه 26 ارديبهشت 1403
    8 ذو القعدة 1445
      Wednesday 15 May 2024
        به سکوی پرتاب شهرت و افتخار ،نجابت و اقتدار ... سایت ادبی شعرناب خوش آمدید مقدمتان گلباران🌹🌹

        چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت

        پست های وبلاگ

        شعرناب
        قافیه و عروض درس هشتم
        ارسال شده توسط

        سیده نفس احمدی

        در تاریخ : دوشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۲ ۰۳:۵۱
        موضوع: آزاد | تعداد بازدید : ۱۰۰۱ | نظرات : ۱۱

                                                        به نام یزدان مهر
         
         
        اختیارات  وزنی : منظور شاعر می تواند تغییراتی جزئی در وزن ایجاد کند.
         
        اختیارات وزنی چهار نوع است :
         
        1- بلند بودن هجای پایان مصراع یعنی اگر در پایان مصراع هجای کوتاه یا کشیده باشد آن را بلند حساب می کنیم .مانند :
        ای نام تو بهترین سر آغاز /بی نام تو نامه کی کنم باز (نظامی )
         
        ای     نا      مِ     تُ    بِه     تَ    ری     س    را     غاز (هجای آخر کشیده است بلند حساب می کنند)
         
         
        بی      نا    م     ت  نا        م     کی    ک     نم      باز(هجای آخر کشیده است بلند حساب می شود )
         
         
        2-  به کار بردن رکن " فاعلاتن "   ( - u -  -)به جای " فعلاتن "(uu-  - )در آغاز مصراع :ولی نمی توان فاعلاتن را به فعلاتن تغییر داد .مانند :
         
        چه سبب سوی خراسان شدنم نگذارند /عندلیبم به گلستان  شدنم نگذارند (خاقانی )
         
        چ     س    بب    سو    ی    خ     را    سا    ش    د    نم    نگ     ذا     رند
         
         
        عن  د      لی    بم      ب   گ    لِ ِ     تا      ش    د   نم     نگ     ذا     رند
         
        در رکن اول مصراع دوم به جای فعلاتن از رکن فاعلاتن استفاده شده است (اختیار وزنی )
         
         
        3- ابدال : یعنی می توان به جای دو هجا ی کوتاه (uu) میان یک مصراع یک هجای بلند (-) آورد مثلا به جای فعلن (uu-)از فع لن (- - ) استفاده کرد.
         
        مانند :تو چنین خانه کن و دل شکن ای باد خزان  /  گر خود انصاف کنی مستحق نفرینی (شهریار )
         
        ت   چ   نی   خا     ن   ک  ن   دل    ش   ک   نی   با   د   خ   زا
        گر   خ    دن   صا   ف   ک  نی  مس   ت   ح    ق ِ   نف   ری    نی 
         
        ت (کوتاه ).......گر(بلند) ...............با         د        خ    زا
                                                                 u       u
                                                      نف          ری -         نی
         
        توجه :  اختیار شاعری ابدال در دو هجای   ماقبل آخر  بسیار رایج است اما کاربرد موارد دیگر آن کم تر است مانند  مفتعلن / فعلاتن / مستفعل  که به جای این ارکان می توان مفعولن بیاید .
         
         
         
        4- قلب :یعنی بنابر ضرورت می توان یک هجای بلند و یک هجای کوتاه کنار هم را جابجا کرد یعنی (-u) را به  ( u-) تغییر دادو یا بالعکس به جای ( u- )  از ( - u) بهره گرفت.
         
        مانند :از بیابان عدم  تا سر بازار وجود / به تلاش کفنی آمده عریانی چند ( صائب )
                از    ب  یا   با  ن   ع  دم  تا  س  ر  با    زا   ر  و   جود
             ب     ت  لا   شِ ک ف نی  آ     م   د  عر  یا   نی     چند
         از -
        ب کوتاه
        با بلند
        ش کوتاه
        ر کوتاه
        و کوتاه....دوتاه کوتاه که زیر آن ها ( نی) بلند است .
         
        موارد زیر در بیت بالا دیده می شود :
         
        -آوردن فاعلاتن به جای فعلاتن در آغاز مصراع (وزنی )
        -بلند بودن هجای پایانی مصراع اول (وزنی )
        -بلند تلفظ کردن مصوت کوتاه کسره ی اضافه در هجای چهارم مصراع دوم ( زبانی تغییر کمیت مصوت ها )
        -استفاده از یک هجای بلند به جای دو هجای کوتاه سیزدهم و چهاردهم مصراع دوم ( وزنی ابدال )
        -بلند بودن هجای پایانی مصراع دوم (وزنی ).
         
        *برای تقطیع شعر با اختیارات شاعری  دو راه وجود دارد 1- استفاده از گوش 2- مقایسه هجاهای دو مصراع یک شعر.
         
        1- استفاده از گوش : مثال (دل من ) را اگر به صورت عادی تلفظ کنیم تقطیع هجایی آن (u u -) . اما اگر هجای دوم را کشیده تر   تلفظ کنیم تقطیع هجایی آن (u- - ) می شود .
         
         
        2- lمقایسه ی هجاهای دو مصراع یک شعر :میدانیم که ترتیب و تعداد هجاهای کوتاه و بلند یک مصراع شعر در تمام مصراع های دیگر عینا رعایت می شود حال اگر یک یا چند هجا ی مصراعی با معادل هایش در مصراع های دیگر مطابقت نداشته باشد باید از اختیارات شاعری برای تطبیق آن ها استفاده کرد.مثال:
         
         
        دل من همی داد گفتی گوایی / که باشد مرا روزی از تو جدایی(فرخی )
        د      ل      من     ه    می   دا     د    گف    تی  گ    وا    یی
        ک    با      شد     م    را      رو    زی    یز     ت     ج    دا    یی
        ببینید هجاهای 2و7و9 در دو مصراع با معادل هایشان یکسان نیست برای تقطیع از اختیار ات شاعری استفاده می کنیم .
        -بلند تلفظ کردن مصوت کوتاه کسره ی اضافه در هجای دوم مصراع اول (زبانی )
        -کوتاه تلفظ کردن مصوت بلند (ی)در هجای هفتم مصراع دوم ( زبانی )
        -بلند تلفظ کردن مصوت کوتاه چایان کلمه ی (تو ) در هجای نهم مصراع دوم (زبانی ).
         
         
        **********************************
         
        تمرین
        بیت های زیر را تقطیع کنید و نوع اختیارات آن ها را شرح دهید .
        الف)ز دست دیده و دل هر دو فریاد    /     که هر چه  دیده بیند دل کند یاد
         
        بسازم خنجری نیشش ز پولاد            /   زنم بر دیده تا دل گردد آزاد ( باباطاهر )
         
         
        ب)بس بگردید و بگردد روزگار              /    دل به دنیا در نبندد   هوشیار (سعدی)
         
        ***********************************
         
         اگرواژه های زیر را  تقطیع کنید معادل با کدام یک از ارکان عروضی می شوند؟ مثال:
        دریا ی هستی
         در    یا   ی   هس    تی    ( مستفعلن )
         -      -    u      -         -
         
         
        *  خدایا
         
        *مرنجان
         
        *چون شبروان
         
        *هرکسی
         
        *یارِ  بد
         
        *جدایی
         
        *مرغ وحشی
         
         
        ****************  دل تان پر مهر و روحتان پاک باد .
         
         
                                                              

        ارسال پیام خصوصی اشتراک گذاری : | | | | |
        این پست با شماره ۲۸۶۲ در تاریخ دوشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۲ ۰۳:۵۱ در سایت شعر ناب ثبت گردید

        نقد و آموزش

        نظرات

        مشاعره

        کاربران اشتراک دار

        کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
        استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
        0