سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

زیباتر از این نیست در عالم(بسم الله الرحمن الرحیم)به سایت خودتان شعرناب خوش آمدید.فکری احمدی زاده(ملحق)مدیر موسس سایت ادبی شعرناب

يکشنبه ۱۶ آذر

پست های وبلاگ

شعرناب
مانیفست زبان‌مندانه شعر امروز
ارسال شده توسط

مرتضی سلیمیان

در تاریخ : پنجشنبه ۱ خرداد ۱۴۰۴ ۰۴:۰۴
موضوع: آزاد | تعداد بازدید : ۴۱۷ | نظرات : ۲۰

مانیفست زبان‌مندانه‌ی شعر امروز
(روایتی برای آینده‌ی شعر فارسی)
 
ما، فرزندان زبان فارسی، نه دشمن میراث کهن‌ایم و نه منکر شکوه حافظ و سعدی و خلسه‌ی مولانا. ما برخاسته‌ایم از دل همان تاریخ، اما نگاه‌مان به آینده است. در آستانه‌ی قرنی نو ایستاده‌ایم؛ نسلی روبه‌رویمان است که دیگر تاب شنیدن و سرودن شعری گره‌خورده در کهن‌الگوهای زبانی را ندارد.
شعر امروز، گرچه هنوز بر وزن ایستاده، اما از زبان معاصر و ساختار نحوی روز فاصله گرفته است. شکستن بی‌دلیل ارکان جمله، جابه‌جایی بی‌منطق کلمات، و تکرار مکرر تصاویر مستعمل، نه شاعر را به گذشته بازمی‌گرداند و نه مخاطب امروز را با شعر آشتی می‌دهد. ما با بحرانی زبانی مواجه‌ایم: شعر فارسی دیگر با مخاطب خود سخن نمی‌گوید.
 
ما بر این باوریم که:
1. زبان شعر باید در خدمت ارتباط باشد، نه پیچیدگی بی‌مقصود.
مخاطب، تصویر و معنا می‌طلبد؛ نه معمّا و گره‌های بی‌هدف.
2. عروض و وزن، همچنان ارکان فخیم شعر فارسی‌اند، اما نه به قیمت قربانی‌کردن زبان سالم.
وزن باید با زبان هم‌افزا باشد، نه مانعی برای روانی جمله.
3. شکستن بی‌منطق واژگان، جابه‌جایی‌های نابه‌جا، و قربانی‌کردن ساختار طبیعی زبان، دیگر پذیرفتنی نیست.
زبان درست، درون‌مایه‌ی رساترین موسیقی است.
4. تصویرهای فرسوده، مخاطب را پس می‌زنند.
باید با آشنایی‌زدایی، جهان را از نو نگریست؛ باید تصویرهای نو آفرید، از زاویه‌ای تازه.
5. شاعر امروز باید بداند که تنها با حافظه‌ی گذشته، نمی‌توان آینده ساخت.
اگر ادبیات قرار است زنده بماند، باید نفسِ زمانه را بکشد.
ما به‌جای بازگشت ادبی، بر پیشروی آگاهانه پای می‌فشاریم. ما می‌خواهیم شعر را از چنگال تکرار نجات دهیم؛ نه با نفی گذشته، که با پذیرفتن مسئولیتی نو: پاسداری از زبان، آفرینش معنا، و خلق زیبایی، در جهانی که شتاب و سطحی‌نگری، هنر را تهدید می‌کند.
با این مانیفست، نسلی را صدا می‌زنیم که هنوز به شعر ایمان دارد؛ نسلی که نه مقلد گذشته است، نه مرعوب آن، بلکه خلاق، آگاه و جسور است.
ما شاعرانی نوآوریم؛ با ریشه‌هایی در خاک کهن و شاخه‌هایی به‌سوی آفتاب امروز.
پیش به‌سوی شعری سالم، تصویری نو، و زبانی زنده.
 

ارسال پیام خصوصی اشتراک گذاری : | | | | |
این پست با شماره ۱۵۶۶۱ در تاریخ پنجشنبه ۱ خرداد ۱۴۰۴ ۰۴:۰۴ در سایت شعر ناب ثبت گردید
نقدها و نظرات
جمیله عجم(بانوی واژه ها)
پنجشنبه ۱ خرداد ۱۴۰۴ ۱۳:۳۱
ما بر این باوریم که:
1. زبان شعر باید در خدمت ارتباط باشد، نه پیچیدگی بی‌مقصود.
مخاطب، تصویر و معنا می‌طلبد؛ نه معمّا و گره‌های بی‌هدف.
2. عروض و وزن، همچنان ارکان فخیم شعر فارسی‌اند، اما نه به قیمت قربانی‌کردن زبان سالم.
وزن باید با زبان هم‌افزا باشد، نه مانعی برای روانی جمله.
3. شکستن بی‌منطق واژگان، جابه‌جایی‌های نابه‌جا، و قربانی‌کردن ساختار طبیعی زبان، دیگر پذیرفتنی نیست.
زبان درست، درون‌مایه‌ی رساترین موسیقی است.
4. تصویرهای فرسوده، مخاطب را پس می‌زنند.
باید با آشنایی‌زدایی، جهان را از نو نگریست؛ باید تصویرهای نو آفرید، از زاویه‌ای تازه.
5. شاعر امروز باید بداند که تنها با حافظه‌ی گذشته، نمی‌توان آینده ساخت.
اگر ادبیات قرار است زنده بماند، باید نفسِ زمانه را بکشد.
ما به‌جای بازگشت ادبی، بر پیشروی آگاهانه پای می‌فشاریم. ما می‌خواهیم شعر را از چنگال تکرار نجات دهیم؛ نه با نفی گذشته، که با پذیرفتن مسئولیتی نو: پاسداری از زبان، آفرینش معنا، و خلق زیبایی، در جهانی که شتاب و سطحی‌نگری، هنر را تهدید می‌کند.
با این مانیفست، نسلی را صدا می‌زنیم که هنوز به شعر ایمان دارد؛ نسلی که نه مقلد گذشته است، نه مرعوب آن، بلکه خلاق، آگاه و جسور است.
ما شاعرانی نوآوریم؛ با ریشه‌هایی در خاک کهن و شاخه‌هایی به‌سوی آفتاب امروز.
پیش به‌سوی شعری سالم، تصویری نو، و زبانی زنده.
خندانک خندانک خندانک خندانک
خندانک خندانک خندانک خندانک
درود بر شما جناب سلیمانیان بزرگوار خندانک
مطلب بسیار ارزشمندی را به اشتراک گذاشته اید
استفاده کردم از این مطالب مفید و آموزنده
بسیار عالی وبا زبانی ساده وقابل فهم
به ویژگیهای شعر امروز اشاره شده است
با اجازه ی مدیریت محترم سایت وشما که زحمت این پست آموزنده را کشیده اید تیک نقد رافعال می کنم تا بهتر دیده بشه
و دیگر دوستان هم استفاده کنند از این مطالب وباب گفتگو بهترباز بشه .....
خندانک خندانک خندانک خندانک
خندانک خندانک خندانک
نرگس زند (آرامش)
نرگس زند (آرامش)
پنجشنبه ۱ خرداد ۱۴۰۴ ۱۸:۴۲
درود ها بر خواهر واستاد مهربانم خندانک
موفق وسلامت باشید خندانک
ارسال پاسخ
شاهزاده خانوم
شاهزاده خانوم
پنجشنبه ۱ خرداد ۱۴۰۴ ۱۹:۰۳
سلام استاد عزیزم خندانک
استفاده بردیم از مطالبی که در این پست درج شده بود و همینطور از کامنت ها... خندانک خندانک
سی‌پاس از شما خندانک


درود بر شما بزرگوار خندانک
سی‌پاس از زحمتی که کشیدید خندانک
شاد باشید خندانک
ارسال پاسخ
عليرضا حكيم
عليرضا حكيم
پنجشنبه ۱ خرداد ۱۴۰۴ ۲۰:۵۰
درودها بانو
مطالبی ارزنده بود خندانک
ارسال پاسخ
احمد جوهری دَرو
احمد جوهری دَرو
جمعه ۲ خرداد ۱۴۰۴ ۰۵:۳۹
سپاس به خاطر نکات ارزنده تان خندانک خندانک خندانک
بسیار آموزنده و ارزشمند خندانک
ارسال پاسخ
جمیله عجم(بانوی واژه ها)
جمیله عجم(بانوی واژه ها)
شنبه ۳ خرداد ۱۴۰۴ ۱۹:۰۴
خندانک
سلام برشما دوستان واستادان عزیزم خندانک
بانونرگس عزیزم خندانک
شاهزاده خانوم عزیزم خندانک
استادحکیم عزیز
وجناب جوهری عزیز
ممنونم از ابرازلطف وتوجه شما بزرگواران خندانک
خندانک خندانک خندانک خندانک
خندانک خندانک
ارسال پاسخ
محمدرضا آزادبخت
پنجشنبه ۱ خرداد ۱۴۰۴ ۱۳:۵۶
خندانک
آرمین اسدزاد (الف)
پنجشنبه ۱ خرداد ۱۴۰۴ ۱۴:۳۴
درود بزرگوار
گرچه با قسمی از سخنان‌تان موافقم
اما عملی شدن آنچه فرموده‌اید
صددرصد موجب تک‌بعدی شدن شعر می‌شود
پرورش شاعر جای خود، اما پرورش مخاطب نیمه‌ی دیگر ارتباط
جمیله عجم(بانوی واژه ها)
جمیله عجم(بانوی واژه ها)
پنجشنبه ۱ خرداد ۱۴۰۴ ۱۴:۵۴
خندانک خندانک
خندانک خندانک خندانک
موافقم
پرورش مخاطب هم یه حرفیه
مخاطب عام امروز که به طرف
اشعار آب دوغ خیاری میره وبسیارهم زودتر معروف میشند اینگونه شعر وترانه ها.....
حرف زیاده..
ارسال پاسخ
مهرداد عزیزیان
پنجشنبه ۱ خرداد ۱۴۰۴ ۱۵:۳۳
درود بزرگوار
بخشی از فرمایشاتتان تیغ دولبه‌اند و در بطن خود نویی فرافکنی دارند که مخاطب کمتر آشنا به مسائل را گمراه میکند
مثلا سبک ادبی بازگشت قصدش پسروی در شعر نبود که شما اکنون میخواهید پیشروی آگاهانه کنید عزیز
یا تقصیر تکرار بر گردن شاعر است عزیز نه شعر!! شما قضیه را وارونه جلوه داده‌اید گویی ایراد از شعر است
یا مثلا شاهدیم که بسیاری از ابیات شاعران گذشته تاریخ مصرف ندارند منتها شما میفرمایید ما نگاهمان به آینده است! اگر اینگونه است آینده نگر تر از سعدی در شاعران نداشته‌ایم!
در کلیت افکار خوبی در سر دارید منتها باید شیوه‌ی دیگری برای بیانشان بیابید که گمراه کننده نباشد🙏
علیرضا حسن شاهی
علیرضا حسن شاهی
پنجشنبه ۱ خرداد ۱۴۰۴ ۱۶:۳۱
خندانک
ارسال پاسخ
جمیله عجم(بانوی واژه ها)
جمیله عجم(بانوی واژه ها)
شنبه ۳ خرداد ۱۴۰۴ ۱۲:۳۲
خندانک خندانک خندانک خندانک
ارسال پاسخ
مرتضی سلیمیان
پنجشنبه ۱ خرداد ۱۴۰۴ ۲۱:۵۹
درود به همه‌ی دوستان و همراهان عزیز،
سپاسگزارم از اینکه وقت گذاشتید و دیدگاه‌های‌تان را درباره‌ی این مانیفست بیان کردید. هر واکنش، چه حمایت‌کننده و چه منتقدانه، برای من ارزشمند است، چرا که نشان می‌دهد دغدغه‌ی زبان و شعر هنوز زنده است و میان ما جریان دارد.

نقدها و پیشنهادات را با دقت خواندم. برخی به ماهیت تغییر و پیوستگی ادبیات اشاره داشتند، برخی بر نقش مخاطب در تکامل شعر تأکید کردند، و برخی هم نسبت به نحوه‌ی بیان برخی نکات مانیفست دغدغه نشان دادند. این تنوع دیدگاه‌ها نشان‌دهنده‌ی ضرورت گفت‌وگوی جمعی پیرامون شعر امروز است—و همین گفت‌وگو است که مسیر پیشرفت را روشن می‌کند.

نگاه من در این مانیفست، نه رد گذشته و نه انکار میراث گران‌سنگ شاعران بزرگ است، بلکه تأکید بر مسئولیت نسل امروز در یافتن زبانی پویا، ارتباط‌محور، و زنده است. شعر نمی‌تواند در حصار تکرار بماند و همچنان مخاطب خود را نگه دارد. هدف، نه ساده‌سازی بی‌عمق است و نه پیچیدگی بی‌مقصود، بلکه خلق زبانی که همچنان بستر تفکر و زیبایی باشد، اما با ظرفیت‌های زمانه هم‌خوانی داشته باشد.

درباره‌ی نقدهایی که به بیان برخی نکات شده، کاملاً با شما همراه هستم که هر تغییر در زبان و سبک، نیاز به توضیح و تبیین دارد، و سوءبرداشت‌ها می‌توانند از ظرافت‌های زبانی و نحوی ناشی شوند. بنابراین، این بحث را نه نقطه‌ی پایان، بلکه سرآغازی برای گفت‌وگوهای دقیق‌تر می‌دانم. نقدهای شما نشان می‌دهد که این مسیر ارزش بررسی بیشتر را دارد.

از همه‌ی شما که در این گفت‌وگو شرکت کردید سپاسگزارم—چه آنهایی که تأیید کردند، چه آنهایی که نقدی داشتند، و چه آنها که پرسش‌هایی مطرح کردند. شعر تنها با تداوم این گفت‌وگوها زنده خواهد ماند.

با احترام مرتضی سلیمیان
آرمین اسدزاد (الف)
آرمین اسدزاد (الف)
جمعه ۲ خرداد ۱۴۰۴ ۰۲:۲۵
درود دوباره بزرگوار
رعایت انصاف در پاسخگویی به نظر مخالف و متانت گفتارتان را ارج می‌نهم و سپاسگزارم از نمایش این خصائص نیکو در نوشتارتان را...
دست حق همراهتان...
ارسال پاسخ
جمیله عجم(بانوی واژه ها)
جمیله عجم(بانوی واژه ها)
شنبه ۳ خرداد ۱۴۰۴ ۱۲:۳۲
خندانک خندانک خندانک خندانک
ارسال پاسخ
نرگس زند (آرامش)
پنجشنبه ۱ خرداد ۱۴۰۴ ۱۸:۴۲
سپاس بابت ارسال پست خندانک خندانک خندانک
فرشید ربانی (این بشر)
جمعه ۲ خرداد ۱۴۰۴ ۰۰:۴۶
درود بر شما خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
ابوالحسن انصاری (الف رها)
جمعه ۲ خرداد ۱۴۰۴ ۰۰:۴۸
درود بر شما خندانک خندانک خندانک
دانیال حاجی زاده (اشک)
شنبه ۳ خرداد ۱۴۰۴ ۰۵:۴۴
زبان شعر باید در خدمت ارتباط باشد، نه پیچیدگی بی‌مقصود

سلام بزرگوار اینجا چندتا موضوع پیش میاد ، اول اینکه بعضی پیچدگی ها در شعر امروزی طوری هستند که شاعر از ته ذهنش یه واژه رو اختراع کرده و خودش می‌دونه چی گفته ، ولی مخاطب معنی حرفش رو نمیتونه صد درصد بفهمه که چیه ، از بعضی ها هم که سوال میپرسید ناراحت میشند و میگن شاعر نباید شعرش رو توضیح بده ، مخاطب باید خودش بفهمه ، آیا شعر بسیار پیچیده خوب است یا خیر؟ ، آیا مخاطبان زیادی دارد یا خیر؟ ، یا این روشیست که در آینده مخاطب پیدا میکند؟ ، آیا اختراع واژه ای که در فرهنگ لغت نیست خوب است یا خیر؟ ، در حالی که شعرهای پیچیده رنگ آمیزی بهتری دارند و شاعر را باهوش تر نشان میدهد، آیا آماری هست که بگه در ایران طرفدارهای شعر امروزی بیشترند یا اشعار قدیمی؟ البته من دوتاش رو میپسندم ، میشود هر دو را کنار هم گذاشت ، که نه این آن را نابود کند و نه آن این را سپاسگزارم
جمیله عجم(بانوی واژه ها)
جمیله عجم(بانوی واژه ها)
شنبه ۳ خرداد ۱۴۰۴ ۱۲:۳۲
خندانک خندانک خندانک خندانک
ارسال پاسخ
تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.



ارسال پیام خصوصی

نقد و آموزش

نظرات

مشاعره

کاربران اشتراک دار

محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
0