سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

جمعه 2 آذر 1403
    21 جمادى الأولى 1446
      Friday 22 Nov 2024
        مقام معظم رهبری سید علی خامنه ای و انقلاب مردمی و جمهوری اسلامی ایران خط قرمز ماست. اری اینجا سایت ادبی شعرناب است مقدمتان گلباران..

        جمعه ۲ آذر

        پست های وبلاگ

        شعرناب
        🟥 قافیه درس ٢٢ ( درسنامه ی ٧٢)
        ارسال شده توسط

        سید هادی محمدی

        در تاریخ : دوشنبه ۲۶ شهريور ۱۴۰۳ ۰۳:۱۸
        موضوع: آزاد | تعداد بازدید : ۸۶۰ | نظرات : ۱۰۲

        بسم الله الرحمن الرحیم 
         
        آموزش اصول قافیه 
         
         
         
         
         🔴اگر هجای قافیه CVC باشد 
        (صامت + مصوت کوتاه + صامت) 
        🔵 نکته : در عروض قدیم به این مصوت کوتاه توجیه می‌گفتند که در دروس قبل کامل توضیح داده ام 
         
        🔶🔷 قانون :
         
         C آغازی قابل تغییر و VC غیر قابل تغییر است. 
         
        🚩 مثال برای مصوت کوتاه ” a ” (اَ) 
         
        دست از طلب ندارم تا کام من برآید
        یا تن رسد به جانان، یا جان ز تن برآید
         
        هجای قافیه” تن و من” می باشد نون در هر دو هجا و مصوت کوتاه ( اَ ) ثابت و” م، ت” متغیر است.
         
        🚩 مثال برای مصوت کوتاه ( اِ ) / e” :
         
        بلبلی خون دلی خورد و گلی حاصل کرد
        باد غیرت به صدش خار پریشان دل کرد
         
        هجای قافیه “صل، دل” می باشد، لام و مصوت کوتاه ” ( اِ ) ” ثابت و ” ص، د” متغیر است.
         
        🚩 مثال برای مصوت کوتاه ” اُ / o” :
         
        باغبان گر پنج روزی صحبت گل بایدش
        بر جفای خار هجران صبر بلبل بایدش
         
        هجای قافیه “گل، بل” می باشد، لام و مصوت کوتاه ” اُ ” ثابت و ” گ، ب” متغیر است.
         
        نکته ی بسیار مهم :
        طرح هجایی قافیه ی کلمات مختوم به صدای 
        وُ ow و صدای اِی ey هم همین طرح هجایی است. 
         
        🚩مثال برای ow
         
        مزرع سبز فلک دیدم و داس مه نو 
        یادم از کشته ی خویش آمد و هنگام درو
         
        هجای قافیه (نو - رو) 
         
         
         🚩  مثال برای ey 
         
        بده تا بگویم به آواز نی
        که جمشید کی بود و کاووس کی
         
        هجای قافیه : نی و کی 
         
        نکته :
         
        در این جا هم حکم کلمات مختوم به مصوت بلند جاری است یعنی هر کلمه ی مختوم به صدای ow با همه ی کلمات مختوم به همین صدا قافیه می شود 
        مانند : خسرو، جو، نو، 
        و نیز چنین است در مورد ey مانند 
        کی، نی، می، دی و….. 
         
        #سید_هادی_محمدی 
         
         
        ادامه‌ دارد......... 
         
         
        پی نوشت :
        🔰 حتما دروس قبلی را مطالعه فرمایید 
        🔰 منابع در آخرین جلسه عنوان می‌گردد 
         
         
         
                  تقدیم به اهالی شعر ناب      
         
        وقتی که میفهمی دلم از آسمون سیره
        یا پشت لبخندی چرا پهلو نمی گیره؟ 
         
        وقتی میوون غصه ها درگیر احساسی
        سخته که دنیای پراز دردامو بشناسی
         
        هرجا که اشکامو کنار میز می چینم 
        با توو سری های تبم عکساتو می بینم
         
        با رفتنت تاول زده قدقامتِ ساعت 
        لبریزه لبریزه تموم کاسه ی عادت 
         
        رحمی بکن بر جیغ های ساکت فالم 
        جون من و دلشوره ی عطرای رو شالم 
         
        می ترسم از امروز هایی که همش دیره
        بختی که توی شوری فنجون میمیره 
         
        از انتقام پنجره، افسوس ها خورده 
        جایی که کلون درش رو دزدها برده
         
        ماتم گرفته اخم لبخندم ته سیگار
        لب های داغم رو از این خاکسترا بردار 
         
        اینجا نشونی ها گمن، گیجن کم آوردن
        توو قحطی ابرا سر خورشید رو خوردن 
         
        مثل معما پیچ در پیچ خیابونم 
        من شاعری هامو به چشمای تو مدیونم
         
        روی جنونم لونه کرده تومور فردا
        دندون عقلم رو کشیده تلخی دنیا
         
        دستی بکش روی سر پایانِ اعشاری 
        تاریخ مصرف داره آمین های تکراری 
         
         زخم دلم آبستن صد بغض ناکوکه 
        هر کس که دیده حالمو، روی تو مشکوکه
         
        هرجا که با پس کوچه ی یادت گلاویزم
        رگ هامو توی لا شه ی خودکار می ریزم 
         
        برگرد و این دیونه رو لبریز فردا کن 
        توی تنش دلتنگیِ آغوشتو جا کن
         
         
         
        #سید_هادی_محمدی 
         

        ارسال پیام خصوصی اشتراک گذاری : | | | | |
        این پست با شماره ۱۵۱۰۱ در تاریخ دوشنبه ۲۶ شهريور ۱۴۰۳ ۰۳:۱۸ در سایت شعر ناب ثبت گردید

        نقد و آموزش

        نظرات

        مشاعره

        میر حسین سعیدی

        لاله و گل نشانه از طرف یار داشت ااا بی خبر آمد چنان روی همه پا گذاشت
        ابوالحسن انصاری (الف رها)

        نرگس بخواب رفته ولی مرغ خوشنواااااااگوید هنوز در دل شب داستان گل
        میر حسین سعیدی

        رها کن دل ز تنهایی فقط الا بگو از جان ااا چو میری یا که مانایی همه از کردگارت دان
        نادر امینی (امین)

        لااله الا گو تکمیل کن به نام الله چو چشمت روشنی یابد به ذکر لااله الا الله چو همواره بخوانی آیه ای ازکهف بمانی ایمن از سیصد گزند درکهف بجو غاری که سیصد سال درخواب مانی ز گرداب های گیتی درامان مانی چو برخیزی ز خواب گرانسنگت درغار مرو بی راهوار در کوچه و بازار مراد دل شود حاصل چو بازگردی درون غار ز زیورهای دنیایی گذر کردی شوی درخواب اینبار به مرگ سرمدی خشنود گردی زدست مردم بدکار
        میر حسین سعیدی

        مراد دل شود با سی و نه حاصل ااا به کهف و ما شروع و با ه شد کامل اااا قسمتی از آیه سی ونه سوره کهف برای حاجات توصیه امام صادق ااا ما شا الله لا قوه الا بالله اال

        کاربران اشتراک دار

        محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
        کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
        استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
        2