سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

اعضای آنلاین

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

دوشنبه 17 ارديبهشت 1403
  • روز اسناد ملي
28 شوال 1445
    Monday 6 May 2024
      به سکوی پرتاب شهرت و افتخار ،نجابت و اقتدار ... سایت ادبی شعرناب خوش آمدید مقدمتان گلباران🌹🌹

      دوشنبه ۱۷ ارديبهشت

      پست های وبلاگ

      شعرناب
      📚 درسنامه ی سی و نه
      ارسال شده توسط

      سید هادی محمدی

      در تاریخ : دوشنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۲ ۰۳:۵۵
      موضوع: آزاد | تعداد بازدید : ۸۲۰ | نظرات : ۹۷

       
       
      بسم الله الرحمن الرحیم 
       
      یادآوری و ادامه 
       
       
      🔷  رَوی متحرک
       
      به روی­ ای که بعد از آن مصوت آمده باشد «روی متحرک» می ­گویند. در کتب سنتی فارسی به روی متحرک «روی مطلق» یا «روی موصول» و به کلمه­ ی قافیه­ ای که دارای رَوی موصول باشد «قافیه­ موصوله» می گفتند.
      لازم به ذکر است که در قافیه ی سنتی به حرکت روی مَجری گفته می‌شود 
       
      ​​​​​​مانند :
      (ت) در کلمات داشتم و کاشتم
      ( ل) در کلمات عاقلی و دلی
       
      ♦️  روی ساکن
       
      به روی­ ای که بعد از آن مصوت نباشد «روی ساکن» می گویند. در این صورت رَوی، هم واک اصلی و هم آخرین واک کلمه­ قافیه است. در کتب سنتی قافیه، به رَوی ساکن «روی قید» می گفتند. 
       
      مانند :
       
      ​​​​​(  ت)  در کلمات دوست و پوست 
       
       
       
      نوع هجا        مثال           
      صامت + مصوت کوتاه
      CV
       
      ​​​​​​چوـ که ـ تو
      صامت + مصوت بلند 
      cv
      پا, سی, مو
      صامت + مصوت کوتاه
      + صامت 
      CVC
       
       
      گل ، سر
      صامت + مصوت بلند
      + صامت 
      CVC
       
      زار ،زیر، زور
      صامت + مصوت کوتاه
      + دوصامت
      CVCC
       
       
      مَرد، زشت
      صامت + مصوت بلند
      + دو صامت 
      CVCC
       
       
      پارس، ریخت
       
      توجه :
      هجا ها در یادگیری قافیه بسیار نقش اساسی و کلیدی دارد خواهشمند است تمرین بیشتری کنید تا در ادامه ی درس مشکلی نداشته باشید. 
      حتما به دروس یک تا سه نیز در قسمت وبلاگ های اینجانب مراجعه فرمایید  تا ان شاء الله درس پنجم را باقدرت شروع کنم. 
      برای سهولت شما لینک های این دروس را در دانشگاه ناب ذیل همین صفحه درج میکنم 
       
       
      سید هادی محمدی 
       
       
      پی نوشت :
       
      منابع دروس قافیه در آخرین جلسه ی درس عنوان خواهد شد. 
       
       
      🔷 لینک درس اول 👇👇👇👇
      http://sherenab.com/blog/13992/%E2%9C%8D%EF%B8%8F-%D8%AF%D8%B1%D8%B3%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-%DB%8C-%D8%B3%DB%8C-%D9%88-%D9%BE%D9%86%D8%AC%D9%85
       
       
       
      🔷 لینک درس دوم 👇👇👇👇
       
      http://sherenab.com/blog/14024/%E2%9A%99%EF%B8%8F-%D8%AF%D8%B1%D8%B3%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-%DB%8C-%D8%B3%DB%8C-%D9%88-%D8%B4%D8%B4
       
       
      🔷  لینک درس سوم 👇👇👇👇
       
      http://sherenab.com/blog/14121/%F0%9F%94%B0-%D8%AF%D8%B1%D8%B3-%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-%DB%8C-%D8%B3%DB%8C-%D9%88-%D9%87%D9%81%D8%AA
       
       
       
       
       
       
       
      فلسطین پاره ی تن اسلام است
       

      ارسال پیام خصوصی اشتراک گذاری : | | | | |
      این پست با شماره ۱۴۱۸۳ در تاریخ دوشنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۲ ۰۳:۵۵ در سایت شعر ناب ثبت گردید

      نقد و آموزش

      نظرات

      مشاعره

      کاربران اشتراک دار

      محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
      کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
      استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
      0