سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

بنویس تا زنده بمانی ،هر که نوشت پادشاه می شود. فکری احمدی زاده(ملحق)

سه شنبه ۱۵ آذر

پست های وبلاگ

شعرناب
شعرهای ناسروده ! حلقه ای گمشده از نوع شعری: میان نیمائی و سپید
ارسال شده توسط

ابراهیم ساجدی

در تاریخ : حدود ۱ ماه پیش
موضوع: آزاد | تعداد بازدید : ۲۰۶ | نظرات : ۴

با سلام و درودی بیکران محضر علاقمندان و عاشقان شعرپارسی...
با نگاهی عمیق به منشائ تاریخی انواع شعر پارسی میتوان باور کرد که تکوین ادبی در ایران ؛ در برهه ای از تاریخ تحت تاثیرکامل عنصر تقلید و واردات ادبی ؛ (خصوصا در عرصه سرایش شعر) قرار گرفته است و این عنصر علیرغم تامین غنای محتوایی و فکری _ که مبانی وسازوکارهای اندیشه ؛ فرهنگ ؛ و دانش تمدن غربی را به اندیشه ایرانی تزریق کرده است_ به تولد بیگاه نوعی از سرایش و شعر انجامیده که چیدمان و ساختار آن _با وجود پذیرش هرگونه نوآوری _ سازگار باشعر فارسی نمی نماید!
این ناسازگاری در دو منظر به چشم میاید:۱_ منظر تاریخی: اگر چه فاصله بین شعر کلاسیک _  انواع شعری رایج در آنزمان _   و شعر نیمائی با از میان برداشتن محدویت برابری مصوتها در شعر نیمایی ؛ یک نوآوری مقبول و معقول به حساب میاید زیرا وزن و قافیه و نشانه های بارز شعر کلاسیک را درخود حفظ کرده است ولی فاصله این نوع از سرایش و شعر با پدیده شعر سپید هیچ لوازمی را برنمی تابد! چراکه کنار گذاشتن همه تقیدهای شعری و آنهم به یکجا ! _ودرحالیکه هنوز ساختار وزن و قافیه به یکجا موجودند_ سبک و نو آوری نمیتواند باشد! بلکه نوعی خروج به حساب میاید !خروجی که به ساختار شعر می تازد آن را انکار میکند و خود را به جای آن تحمیل میکند و بر اساس همین نوع تلقی ساختار شکننده است که هنوز خیلی ها از نامیدن سپید به عنوان شعر پرهیز میکنند... البته آنها نیز در اشتباهند چون نقد مترتب بر شعر نو امروزی یک نقد ملهم تاریخی است و نه نقد وجودی!!!
یعنی به بستر زمان تولد تاریخی این نوع از شعر خرده میگیریم و نه حدوث آن،،،! یعنی زمان تولد آن بافاصله ای غیرمتصور از تولد شعر نیمایی قانع مان نمیکند! و علت آن نیز در نگاه شکلی به آن نهفته است...
۲_منظر شکلی:
این نگاه خیلی روشن و واضح عدم ضرورت تولد تاریخی چنین نوع شعری را توضیح میدهد.
خیلی راحت میتوان حلقه های گمشده در تکوین و تحول  شعرنیمایی تا شعر سپید را پیدا کرد و اینکه تاریخ شعر برای رسیدن به شعر نو امروزی میبایستی  دو و یا حداقل یک نوع نو آوری دیگر درعرصه ادبیات شعری راتجربه میکرد و آثاری که خلا و فاصله ساختاری ناموزون بین دو نوع متفاوت از شعر را پر میکرد....
شخصا معتقدم نو آوری احتمالی _که حلقه گمشده بین شعر نیمایی و شعر نو امروزی است_ حداقل محدودیت مربوط به  یکی از دو خصیصه را _وزن و قافیه_ بدون هیچ ارفاق ویا الزامی در تقدم یا تاخر نسبت به یکدیگر! از میان برداشته و با ترتیب نسبتی تاریخی_ ساختاری شکاف موجود را پر میکرد...
منتظر نظرات شما بزرگواران می مانم
موفق باشید
 

ارسال پیام خصوصی اشتراک گذاری : | | | | |
این پست با شماره ۱۲۶۹۴ در تاریخ حدود ۱ ماه پیش در سایت شعر ناب ثبت گردید

نقدها و نظرات
عارف افشاری  (جاوید الف)
حدود ۱ ماه پیش
خندانک
ابراهیم ساجدی
ابراهیم ساجدی
۲ هفته پیش
سلام
وسپاس از توجهتان جناب افشاری بزرگوار
خندانک خندانک خندانک
ارسال پاسخ
رحیم فخوری
۲ هفته پیش
بادرود احترام خدمت جناب ساجدی گرام ! بنده هم یه جورهای باشما موافقم که اگر یه قالب جدید ی که مثلا اسمشو بگذاریم شعر مدرن که دربر گیرنده تمام قالبهای شعری شعر نو، سپید، ازاد ،نیمایی ،کوتاه و چه وچه را باشد که محاطب خاص که هیچ حتی اهل فن را نیز آشفتگی شناخت برهاند ،⚘⚘⚘
ابراهیم ساجدی
۲ هفته پیش
سلام وسپاس از حضور وخوانش تان بزرگوار...
خود بنده سلیقه ام شعر نیمائی است با اندکی تفاوت
یعنی علیرغم تعهدم نسبت به وزن شعری ؛ زیاد درقید وبند قافیه نیستم و اکثر اشعار دفترم بر این منوال است...شاید یکی بیاید سلیقه اش نوع دیگری باشد خلاصه فضا ی شعر فارسی برای پذیرش تحول در این عرصه ظرفیت زیادی دارد و به نظرم هنوز خیلی جای کار دارد
موفق وپیروز باشید
تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.



ارسال پیام خصوصی

نقد و آموزش

نظرات

مشاعره

کاربران اشتراک دار

محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
0