سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

تقویم روز

شنبه 19 آذر 1401
  • تشكيل شوراي عالي انقلاب فرهنگي به فرمان حضرت امام خميني -ره-، 1363 هـ ش
18 جمادى الأولى 1444
    Saturday 10 Dec 2022

      بیشترین مخاطب

      کانال تلگرام شعرناب

      بنویس تا زنده بمانی ،هر که نوشت پادشاه می شود. فکری احمدی زاده(ملحق)

      شنبه ۱۹ آذر

      پست های وبلاگ

      شعرناب
      تمثیل، ارسال المثل، اسلوب معادله
      ارسال شده توسط

      حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)

      در تاریخ : پنجشنبه ۵ آبان ۱۴۰۱ ۰۴:۱۳
      موضوع: آزاد | تعداد بازدید : ۴۶۵ | نظرات : ۴۴

      بسم الله الرّحمن الرّحیم

      به دلیل ارتباط تنگاتنگ سه آرایه «تمثیل» ، «ارسال المَثَل» و «اسلوب معادله»، بهتر است که در یک نگاه توضیح داده شود تا تفاوت آن بهتر نمایان گردد. نکته جالب این است خیلی ها به دقائقِ تفاوت آفرینِ این سه آرایه عنایت نداشته و یا آنها را معادل می دانند و یا اگر قائل به تفاوت باشند، نمی توانند مثال های متناسبی بیاورند.
      تمثیل که زیربنای دو آرایه دیگر است به این معناست که شاعر برای توضیحِ بیشترِ مطلبِ مدّ نظر خود و بدیهی سازی آن در ذهن مخاطب، مثالی ملموس می آورد.
      مثال: دیدار یار غایب، دانی چه ذوق دارد؟
      ابری که در بیابان بر تشنه‌ای ببارد
      نقداً از توضیح تمثیل به کار رفته در این بیت می گذرم. بعد از تشریح ارسال المثل و اسلوب معادله، تشریح خواهد شد.

      ارسال المثل همان تمثیل است؛ اما یک تفاوت عمده دارد. این که اگر تمثیل به کار رفته در بیت، ضرب المثل باشد، آنگاه می گوییم آرایه ارسال المثل شکل گرفته است. بنابراین، ارسال المثل نوعی تمثیل است اما تمثیل الزاماً ارسال المثل نیست.
      مثال: من اگر نیکم اگر بد تو برو خود را باش
      «هر کسی آن درود عاقبت کار که کِشت»
      در این بیت برای تبیین مفهوم نظام پاداش و جزا، تمثیلی آورده شده که ضرب المثل نیز است. بنابراین آرایه ارسال المثل در این بیت وجود دارد.
      اسلوب معادله هم در حقیقت نوعی تمثیل است. تنها تفاوتی که دارد، به لحاظ ظاهری است. «معادله» در باب «مفاعله» است. در زبان عربی این باب، صورتی دو وجهی با قدرت یکسان دارد. یعنی وقتی می گوییم «مقاتله» یعنی بدون اینکه یک طرف بر طرف دیگر برتری داشته باشد(قدرت یکسان)، هر دو طرف(دو وجهی) مشغولِ جنگ شدند. وقتی می گوییم «مباحثه» یعنی هر دوطرف، مشغول بحث شده اند. بنابراین وقتی می گوییم «معادله» باید دو طرف بیت، به لحاظ ارزشی یکسان باشند. بنابراین اگر جای دو مصراع را عوض کنیم، خللی در معنا پدیدار نخواهد شد.
      مثال: دود اگر بالا نشینَد کسر شأنِ شعله نیست
      جای چشم ابرو نگیرد گرچه او بالاتر است
      بیت فوق را به دو شکل می خوانیم:
      1- همانگونه که ارزش ابرو از چشم کمتر است، ارزش دود هم از آتش کمتر است.
      2- همانگونه که ارزش دود از آتش کمتر است، ارزش ابرو هم از چشم کمتر است.
      بنابراین می بینیم که دو مصراع این بیت هیچ تقدّم و تأخّری نسبت به یکدیگر ندارند و به راحتی می توان جایشان را عوض کرد.

      اما در بیت: دیدار یار غایب، دانی چه ذوق دارد؟
      ابری که در بیابان بر تشنه‌ای ببارد
      در این بیت اما نمی توانیم بگوییم:« همانگونه که دیدارِ یار غایب دانی چه ذوق دارد، ابری که در بیابان بر تشنه ای ببارد». بنابراین در این بیت که از مثالی بسیار بدیهی برای بیان ذوق دیدار یار استفاده شده، اسلوب معادله ای شکل نگرفته و همچنین چون ضرب المثلی به کار نرفته، ارسال المثل هم صورت نگرفته است. تنها تمثیل است.
      امیدوارم توانسته باشم تفاوت اینها را روشن کنم.

      به امید خدا در پست بعدی درخصوص آرایه تضمین عرائضی تقدیم خواهد و تفاوت آن با ارسال المثل مشخص خواهد شد.

      اما سؤال مهم:
      ضرب المثل « گر صبر کنی ز غوره حلوا سازی » را در نظر بگیرید. بی شک این ضرب المثل، مصراعی از یک بیت است. شاعری که اولین بار این مفهوم را در شعر به کار گرفته است، آیا صرفاً از تمثیل استفاده نموده و یا از ارسال المثل بهره جسته است؟

      ارسال پیام خصوصی اشتراک گذاری : | | | | |
      این پست با شماره ۱۲۶۴۶ در تاریخ پنجشنبه ۵ آبان ۱۴۰۱ ۰۴:۱۳ در سایت شعر ناب ثبت گردید

      نقدها و نظرات
      احمدی زاده(ملحق)
      پنجشنبه ۵ آبان ۱۴۰۱ ۱۸:۱۷
      سلام عزیزان همراه توجه داشته باشند اشعارشانرا تنها به بخش ارسال شعر ارسال کنند نه به بخش ارسال پست یا مطلب!
      که مکانی برای داستان و نقد و اموزش و مطالب متفرقه می باشد .
      با تشکر از استاد لنگردوی گرامی بابت استفاده از صفحه مبارکشان بابت اطلاع رسانی این مطلب خندانک خندانک خندانک
      حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
      حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
      پنجشنبه ۵ آبان ۱۴۰۱ ۲۰:۲۵
      سلام و عرض ادب استاد بزرگوار
      اختیار دارید.
      صفحه از آن شماست خندانک
      ارسال پاسخ
      رحیم فخوری
      چهارشنبه ۴ آبان ۱۴۰۱ ۱۲:۱۲
      باسلام ودرود خدمت استاد احسانی فر وباتشکر از زحمات بی دریغتان با انتشار نکات آموزشی در باب سرایش شعر پارسی⚘⚘⚘
      شاهزاده خانوم
      شاهزاده خانوم
      چهارشنبه ۴ آبان ۱۴۰۱ ۱۳:۲۲
      🍁🍁🍁
      🍁🍁
      🍁
      ارسال پاسخ
      حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
      حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
      چهارشنبه ۴ آبان ۱۴۰۱ ۱۳:۵۴
      سلام و عرض ادب جناب فخوری عزیز و بزرگوار
      سپاسگزارم از بذل عنایتتان خندانک
      ارسال پاسخ
      علیرضا شفیعی
      چهارشنبه ۴ آبان ۱۴۰۱ ۱۳:۱۸
      درود بیکران بر جناب استاد منتظر عزیز خندانک
      چقدر کوتاه ، واضح و کامل توضیح داده اید خندانک خندانک
      پاسخ سوال: اولین شاعری که این مثال را در شعرش سروده از تمثیل استفاده کرده ولی بعدا که بصورت ضرب المثل درآمده هر شاعری استفاده کند ارسال المثل خواهد بود مانند شعر داود شایان.
      سپاس از پست های آموزشی و انگیزشی تان استاد خندانک خندانک
      شاهزاده خانوم
      شاهزاده خانوم
      چهارشنبه ۴ آبان ۱۴۰۱ ۱۳:۲۴
      🍁🍁🍁
      🍁🍁
      🍁

      ارسال پاسخ
      حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
      حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
      چهارشنبه ۴ آبان ۱۴۰۱ ۱۳:۵۷
      سلام و عرض ادب اخلاقی مرد بزرگ شعر ناب
      قدردان الطافتان هستم.

      کاملا درست فرمودید.
      در ابتدا صرفا تمثیل بود. اما این تمثیل آنقدر ملموس و دلنشین بود که در اثر کثرت کاربرد، به ضرب المثل تبدیل شد.
      پس از این، اگر شاعری از آن بهره برد، ارسال المثل می شود.

      سپاسگزارم از حضور ارزشمندتان خندانک
      ارسال پاسخ
      شاهزاده خانوم
      چهارشنبه ۴ آبان ۱۴۰۱ ۱۳:۲۲
      سلام بر معلم پرتلاش 🍁🍁
      آرایه‌های جالبی بودند..
      بارها همچین آرایه‌هایی دیده بودم ولی اطلاعی از اسم‌شان نداشتم..
      سپاس از زحمات بی‌دریغ شما..
      جای بسی قدردانی دارد..🍁🍁
      در خصوص سوال‌تون..
      احتمالا چون در اون شعر برای اولین‌بار ذکر شده.. پس ارسال المثل نیست و تمثیله..
      خداوند به وجود ذاتا آموزگارتان برکت دهد خندانک
      در پناه خدای مهربان سلامت و ثروتمند باشید 🍁🍁
      علیرضا شفیعی
      علیرضا شفیعی
      چهارشنبه ۴ آبان ۱۴۰۱ ۱۳:۵۷
      خندانک خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
      حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
      چهارشنبه ۴ آبان ۱۴۰۱ ۱۴:۰۲
      سلام و عرض ادب شاهزاده خانوم انرژیِ مثبت فزا
      در هر کدام از صفحات ناقابل من که پای می گذارید، آن را پر از طراوت طبیعت می کنید. گاهی صفای گلهای بهاری را به ارمغان می آورید و گاهی کرنش برگهای خزان را.

      از این همه لطف بسیار سپاسگزارم.

      در خصوص پاسخ سوال هم کاملا درست فرمودید.
      ابتدا تمثیل بود. ولی در ادبیات روزمره جای گرفت و تبدیل به ضرب المثل شد. سپس استفاده از آن منجر به ظهور ارسال المثل می گردد.

      سپاسگزارم از حضور ارزشمندتان خندانک
      ارسال پاسخ
      شاهزاده خانوم
      شاهزاده خانوم
      چهارشنبه ۴ آبان ۱۴۰۱ ۲۲:۲۷
      🍁🍁🍁
      🍁🍁
      🍁

      سپاسگزارم جناب شفیعی بزرگوار 🍁😊
      ارسال پاسخ
      فاطمه بهرامی
      چهارشنبه ۴ آبان ۱۴۰۱ ۱۴:۱۰
      درود استاد احسانی فر

      با اجازه شما من شعر را نوشتم تا شاعران عزیز بهتر متوجه شوند
      ای آنکه دلم ز عشق شیدا سازی
      انگور دهی باده تمنا سازی
      گر جهد کنی شراب انگور گردد
      ور صبر کنی ز غوره حلوا سازی .....‌‌‌‌‌‌ادیب الممالک

      اینجا تمثیل آوردن شده

      اما در شعر آقای شایان
      ای دوست که خاطرات را میسازی
      اندوه مخور گمان مکن میبازی
      تعجیل فراوان عمل شیطان است
      (گر صبر کنی ز غوره حلوا سازی )

      به ضرب المثل تبدیل شده یا همان ارسال المثل

      سپاس از آموزشهای آموزنده وشیرین شما
      حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
      حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
      چهارشنبه ۴ آبان ۱۴۰۱ ۱۴:۳۳
      سلام و عرض ادب خانم بهرامی بزرگوار
      بسیار سپاسگزارم از لطفی که کردید.

      به درستی اشاره فرمودید.
      در شعر ادیب الممالک تمثیل است و در شعر آقای شایان ارسال المثل.

      و باز هم سپاسگزارم از حضور ارزشمندتان خندانک
      ارسال پاسخ
      علیرضا شفیعی
      علیرضا شفیعی
      چهارشنبه ۴ آبان ۱۴۰۱ ۱۷:۱۹
      خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      شاهزاده خانوم
      شاهزاده خانوم
      چهارشنبه ۴ آبان ۱۴۰۱ ۲۲:۲۶
      🍁🍁🍁
      🍁🍁
      🍁
      ارسال پاسخ
      منیژه قشقایی
      چهارشنبه ۴ آبان ۱۴۰۱ ۱۸:۴۴
      درود و سپااااااس ها استاد گرامی و اعتراف می کنم شاگرد تنبلی هستم در این زمینه باید دوباره بخوانم ، در پناه عشق باشید همیشه هااااااا
      حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
      حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
      چهارشنبه ۴ آبان ۱۴۰۱ ۲۱:۲۳
      سلام و عرض ادب بر بانوی آگاه ضمیر
      در هر صورت وجودتان ذیجود است.
      سپاسگزارم از حضور ارزشمندتان خندانک
      ارسال پاسخ
      شاهزاده خانوم
      شاهزاده خانوم
      چهارشنبه ۴ آبان ۱۴۰۱ ۲۲:۲۶
      🍁🍁🍁
      🍁🍁
      🍁
      ارسال پاسخ
      محمد رضا خوشرو (مریخ)
      چهارشنبه ۴ آبان ۱۴۰۱ ۱۹:۵۹
      درود بر شما .....
      شاعر از تمثیل استفاده کرده
      به شکلی که فرمودید اولین بار شاعری شعری یا بیتی گفته و مثل به مرور زمان مثل و ضرب المثل میشود مدتها می‌گذرد تا مردم برای کاری مصداقی بیابند و بیتی پیدا کنند که در خور آن موضوع باشد .
      و وقتی مصداقی پیداشد و بیتی اشاره به آن موضوع خاص داشت تبدیل به مثل می‌گردد.
      و حالا شاعران بعدی از آن بیت با نام ارسال المثل یاد می‌کنند...
      خندانک
      حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
      حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
      چهارشنبه ۴ آبان ۱۴۰۱ ۲۱:۲۵
      سلام و عرض ادب آقای خوشروی عزیز
      دقیقا درست فرمودید.
      بنابراین نتیجه میگیریم که آرایه تمثیل اگر هنرمندانه به کار رود، آنقدر ظرفیت دارد که میتواند در طی اعصار زنده بماند و زندگی کند.
      سپاسگزارم از پاسخگویی و حضور ارزشمندتان خندانک
      ارسال پاسخ
      شاهزاده خانوم
      شاهزاده خانوم
      چهارشنبه ۴ آبان ۱۴۰۱ ۲۲:۲۶
      🍁🍁🍁
      🍁🍁
      🍁
      ارسال پاسخ
      راحیل م
      چهارشنبه ۴ آبان ۱۴۰۱ ۲۱:۲۹
      سلام و عرض ادب خدمت شما استاد بزرگوار
      معلمی شغل انبیاست و چه متواضعانه زکات علمتان را به جای می آورید
      ممنونم بسیار آموزنده بود و روشن گر
      در پناه حق موید باشید 🌼
      حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
      حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
      چهارشنبه ۴ آبان ۱۴۰۱ ۲۲:۰۷
      سلام و عرض ادب خانم راحیل گرانقدر
      مرهون الطافتان هستم.
      ان شاءالله که بتوانم مفید باشم.
      سپاسگزارم از حضور ارزشمندتان خندانک
      ارسال پاسخ
      شاهزاده خانوم
      شاهزاده خانوم
      چهارشنبه ۴ آبان ۱۴۰۱ ۲۲:۲۶
      🍁🍁🍁
      🍁🍁
      🍁
      ارسال پاسخ
      محمد رضا خوشرو (مریخ)
      چهارشنبه ۴ آبان ۱۴۰۱ ۲۱:۳۵
      ممنونم از شما .در صورت امکان در مورد موضوع هجا و بخش کردن ها را هم توضیحاتی و کلاسهایش را اعلام بفرمایید
      خندانک
      حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
      حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
      چهارشنبه ۴ آبان ۱۴۰۱ ۲۲:۲۱
      عرض ادب مجدد آقای خوشروی عزیز و بزرگوار
      واقعیت را بخواهید درسنامه آموزشی واج ها را آماده کردم.
      مبحث هجاها در درسنامه دوم توضیح داده خواهد شد.
      ولی از طرفی چون مبحث آرایه های ادبی را هم دنبال می کنم، کمی واهمه از این دارم که عزیزان سایت، از دیدن پست های من خسته شوند.
      علی ایحال، سعی میکنم طبق زمان بندی مشخصی هر دو مبحث را پیش بروم؛ جوری که نه سیخ بسوزد و نه کباب.
      ارسال پاسخ
      شاهزاده خانوم
      شاهزاده خانوم
      چهارشنبه ۴ آبان ۱۴۰۱ ۲۲:۲۶
      خندانک خندانک
      🍁🍁🍁
      🍁🍁
      🍁
      محمد رضا خوشرو (مریخ)
      محمد رضا خوشرو (مریخ)
      پنجشنبه ۵ آبان ۱۴۰۱ ۱۱:۱۴
      خندانک
      شاهزاده خانوم
      چهارشنبه ۴ آبان ۱۴۰۱ ۲۲:۳۱
      انصافا که انسجام و برنامه‌ریزی فکری و دلسوزی شما در ارائه تدریس فوق‌العاده است و باید خدا قوتی فراتر از واژه‌ها به شما گفت..🍁🍁
      تشویق ایستاده برای شما..🍁🍁
      خندانک خندانک خندانک خندانک
      اجرتان با خداوندگار.. 🍁🍁
      حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
      حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
      چهارشنبه ۴ آبان ۱۴۰۱ ۲۲:۳۶
      عرض ادب مجدد شاهزاده خانوم مثبت اندیش و انرژی فزا

      سپاسگزاری من از شما بابت الطافتان هم فراتر از واژه هاست.

      اگر برای حقیر اجری متصور باشد، بی شک همین دلگرمی هاست که عزیزان به من می دهند.
      سپاسگزارم از شما خندانک
      ارسال پاسخ
      الهام علیان
      پنجشنبه ۵ آبان ۱۴۰۱ ۰۰:۲۱
      درود و عرض ادب خدمت استاد گرانقدر جناب احسانی فر ،، ممنون از توضیحات کامل و در عین حال کوتاهتان
      وسپاس بابت پست های آموزشی و انگیزشی شما بزرگوار """
      حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
      حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
      پنجشنبه ۵ آبان ۱۴۰۱ ۱۰:۳۶
      سلام و عرض ادب خانم علیان بزرگوار
      سپاسگزارم از حضور مهرانگیزتان
      به دیده لطف خواندید خندانک
      ارسال پاسخ
      جاویدان (جاوید)
      پنجشنبه ۵ آبان ۱۴۰۱ ۰۳:۰۱
      درودتان باد بسیار عالی مفید و مختصر بهره بردیم
      حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
      حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
      پنجشنبه ۵ آبان ۱۴۰۱ ۱۰:۳۶
      سلام و عرض ادب آقای جاوید بزرگوار
      سپاسگزارم از حضور ارزشمند و نظر مبارکتان خندانک
      ارسال پاسخ
      فروغ فرشیدفر
      پنجشنبه ۵ آبان ۱۴۰۱ ۲۱:۴۷
      درود بر استاداحسانی فرگرامی🌹
      ممنون اززحمات شما و آموزش های موثر و دلسوزانه تون.
      عالی بود👌
      🌹🌹🌹🌹🙏🌹🙏🙏
      حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
      حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
      جمعه ۶ آبان ۱۴۰۱ ۱۰:۵۰
      سلام و عرض ادب خانم فرشید فر گرانقدر
      قدردان لطف حضورتان هستم.
      سپاسگزارم از حضور ارزشمندتان خندانک
      ارسال پاسخ
      محمد گلی ایوری
      پنجشنبه ۵ آبان ۱۴۰۱ ۲۲:۳۶
      سلام و عرض ادب جناب استاد احسانی فر گرامی
      مختصر و بسیار مفید بود

      سپاسگزارم
      خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
      حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
      حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
      جمعه ۶ آبان ۱۴۰۱ ۱۰:۵۱
      سلام و عرض ادب آقای گلی عزیز و بزرگوار
      حضورتان مایه مباهات است.
      سپاسگزارم از حضور ارزشمندتان خندانک
      ارسال پاسخ
      جواد مهدی پور
      جمعه ۶ آبان ۱۴۰۱ ۱۹:۲۰
      سلام و احترام استاد گرانقدرم جناب احسانی فر

      بسیار عالی توضیح فرمودید

      از مطالب ارزشمندتان بهره مند شدم

      سر بلند باشید به مهر

      درود هااااا



      ارادتمندم خندانک خندانک خندانک
      خندانک خندانک
      خندانک
      حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
      حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
      شنبه ۷ آبان ۱۴۰۱ ۱۳:۴۰
      سلام و عرض ادب رفیق شفیق دکتر مهدی پور بزرگوار
      حضورتان مایه مباهات و نظر مبارکتان مایه افتخار است.
      قدردان الطافتان هستم
      سپاسگزارم از حضور ارزشمندتان خندانک
      ارسال پاسخ
      رضا پریشان شیدا
      شنبه ۷ آبان ۱۴۰۱ ۰۸:۵۳
      دوستان شاعرم درود بر شما
      🌹
      چند روز پیش از طریق همین درگاه تعبیه شده در بالای صفحه از آقای مدیر پرسیدم: "در صفحه نخست سایت درج شده کاربران فاقد اشتراک می توانند هر سه روز یک بار شعر یا مطلب جدیدی ارسال کنند؛ چرا برای من که هفت روز از آخرین شعر ثبت شده ام گذشته این امکان وجود ندارد؟!"
      پاسخ نگرفتم.
      امروز که هفتم آبان باشد خواستم پیگیر پاسخم شوم که دیدم امکان پیام به مدیر هم از من گرفته شده!
      این جا مطرح کردم بلکه دوستان پاسخ را بدانند یا این که آقای مدیر از سر اتفاق سوالم را ببینند و پاسخ دهند.
      فرشید ربانی (این بشر)
      شنبه ۷ آبان ۱۴۰۱ ۱۹:۵۱
      درود عالی بود خندانک خندانک خندانک خندانک
      حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
      حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
      يکشنبه ۸ آبان ۱۴۰۱ ۰۸:۵۷
      سلام و عرض ادب برادرم
      عالی حضور شماست
      سپاسگزارم از حضور ارزشمندتان خندانک
      ارسال پاسخ
      تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.



      ارسال پیام خصوصی

      نقد و آموزش

      نظرات

      مشاعره

      کاربران اشتراک دار

      حمایت از شعرناب

      شعرناب

      با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

      کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
      استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
      0