سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

جمعه 2 آذر 1403
    21 جمادى الأولى 1446
      Friday 22 Nov 2024
        مقام معظم رهبری سید علی خامنه ای و انقلاب مردمی و جمهوری اسلامی ایران خط قرمز ماست. اری اینجا سایت ادبی شعرناب است مقدمتان گلباران..

        جمعه ۲ آذر

        پست های وبلاگ

        شعرناب
        قسمت چهارم ( مقدمات شعر و شاعری )
        ارسال شده توسط

        بهزاد چهارتنگی ( خاموش )

        در تاریخ : شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۱ ۰۱:۰۸
        موضوع: آزاد | تعداد بازدید : ۸۲۹ | نظرات : ۸

        ترکیب بند:

        غزل هایی است ، هم وزن با قافیه های متفاوت که با بیت مصّرع غیر تکراری ، به هم

        می پیوندند.

         

        نمونه ی ترکیب بند از مولانا شمس الدین (کمال الدین ) محمد وحشی بافقی از شاعران قرن دهم. دوران حیاتش با پادشاهی تهماسب صفویو شاه اسمعیل ثانی و شاه محمد خدابنده بوده است.

         

        دوستان شرح پریشانی من گوش کنیدداستانغمپنهانیمن گوشکنید

         

        قصه ی بی سروسامانی من گوش کنیدگفت و گوی من وحیرانی من گوش کنید

         

        شرح این آتش جانسوز نگفتن تا کی ؟

        سوختم سوختم این راز نهفتن تا کی ؟

         

        روزگاری من و دل ساکن کویی بودیمساکن کوی بت عربده جویی بودیم

         

        عقل و دین باخته دیوانه ی رویی بودیمبسته ی سلسله سلسله مویی بودیم

         

        کس درآن سلسله غیرازمن و دل بند نبود

        یک گرفتاراز این جمله کههستند نبود

         

        نرگس غمزه زنش این همه بیمار نداشتسنبل پر شکنش هیچ گرفتار نداشت

         

        این همه مشتری و گرمی بازار نداشتیوسفی بودولی هیچ خریدار نداشت

         

        اول آنکس که خریدارشدش من بودم

        باعثگرمی بازار شدشمن بودم

         

         

        عشق من شد سبب خوبی ورعنایی اوداد رسوایی من شهرت زیبایی او

         

        بس که دادم همه جا شرح دلارایی اوشهرپرگشت زغوغای تماشایی او

         

        این زمان عاشق سرگشته فراوان دارد

        کی سر برگ من بی سر وسامان دارد

         

        پیش او یارنو ویارکهنهردو یکیستحرمت مدعی وحرمت من هردویکیست

         

        قول زاغ وغزل مرغ چمن هردویکیستنغمه ی بلبل و فریاد زغن هر دو یکیست

         

        اینندانست کهقدر همهیکسان نبود

        زاغ را مرتبه ی مرغ خوش الحان نبود

         

        چون چنین است پی کار دگرباشم بهچندروزیپی دلداردگر باشمبه

         

        عندلیبگلرخساردگرباشمبهمرغ خوش نغمه ی گلزاردگرباشم به

         

        نو گلی کو که شوم بلبل دستان سازش

        سازم ازتازه جوانانچمنممتازش

         

        گرچه ازخاطروحشی هوس روی تورفت وز دلش آرزوی قامت دلجوی تورفت

         

        شد دل آزرده و آزرده دل ازکوی تو رفتبا دل پر گله از ناخوشی خوی تورفت

         

        حاش الله کهوفای توفراموش کند

        سخن مصلحت آمیز کسان گوش کند...

         

        مشخصات ترکیب بند:

         

        1.در ترکیب بند ، شکل قافیه وتعداد ابیات هر یک از بخش ها شبیه قالب غزل است امّا شاعر در آوردن تعداد غزل ها آزاد می باشد.

        2.درون مایه و محتوای ترکیب بند مسائلی چون مدح و عشق و عرفان است .

        3.ابیات پایانی غزل ها ، بابیت مصّرع پایان هر بخش ازتباط معنایی دارند که این ارتباط باعث وحدت موضوع در کل ترکیب بند می گردد.

        4. اولین ترکیب بند از قطران تبریزی در قرن (پنجم ) است .

        مشهورترین ترکیب بند سرایان :

        جمال الدین عبدالرزاق اصفهانی ،محتشم کاشانی و حشی بافقی

        از معروف ترین نمونه های ترکیب بند می توان به ترکیب بند محتشم کاشانی در مورد توصیف واقعه ی کربلا اشاره کرده:

        بازاین چه شورشست که درخلق عالم استباز این چه نوحه و چه عزا و چه ماتم است...

         

         

        مسمط:

        شعری است که از رشته های گوناگون پدید می آید و هر رشته از چند مصراع هم وزن و هم قافیه تشکیل می شود و در هر رشته تمام مصراع ها به جز مصراع آخر ،هم قافیه است. و مصراع آخر هر رشته را (( بند )) می گویند .

        این مصراع ها ( بندها ) که در تمام رشته ها هم قافیه هستند ، در واقع حلقه ی ارتباط رشته ها نیز محسوب می شوند.

         

        نکته : هر رشته از مسمط معمولا سه تا شش مصراع دارد که به اندازه ی تعداد مصراع ها نام گذاری می شوند. یعنی سه مصراعی را (مسمط مثلث ) ،چهارمصراعی را (مسمط مربع )،

        پنج مصراعی را (مسمط مخمس ) و شش مصراعی را (مسمط مسدس ) می گویند.

         

        نکته : مسمط حداقل مثلث و حد اکثر معمولا مسدس است. همه ی مسمط های منوچهری مسدس هستند.

        ابوالنجم احمد بن قوص بن احمد منوچهری دامغانی از جمله ی شاعران طراز اول در نیمه ی اول قرن پنجم هجری است.

        نمونه ای از مسمط مسدس از منوچهری دامغانی :

         

        آمد نوروز و هم از بامدادآمدنش فرخ و فرخنده باد

         

        بازجهان خرم وخواب ایستادمرد زمستان و بهاران بزاد

         

        زابرسیه روی سمن بوی راد

        گیتی گردید چو دارالقرار

         

        روی گل سرخ بیاراستندزلفک شمشاد بپیراستند

         

        کبکان بر کوه بتک خاستندبلبلکان زیروستا خواستند

         

        فاختگان همبر بنشاستند

        نای زنان بر سر شاخ چنار

         

        لاله بشمشادبر آمیختندژالهبگلزاردر آویختند

         

        برسرآن مشک فرو بیختندوز بر این در فرو ریختند

         

        نقش وتماثیلبر انگیختند

        ازدل خاک و دو رخ کوهسار

         

        قمریکان نای بیاموختندصلصلکانمشک تبت سوختند

         

        زرد گلان شمع بر افروختندسرخگلان یاقوتاندوختند

         

        سروبنان جامه ی نو دوختند

        زینسو و زانسو بلب جویبار

         

        طوطیکانبر گلکان تاختندآهوکانگوش برافراختند

         

        گورخرانمیمنه ها ساختندزاغانگلزاربپرداختند

         

        بیدلکان جان وروان باختند

        با ترکان چگلو قندهار

         

        باز جهان خرم و خوش یافتیمزی سمن و سوسن بشتافتیم

         

        زلف پریرویان برتافتیمدل زغمهجرانبشکافتیم

         

        خوبتر از بوقلمون یافتیم

        بوقلمونیها درنوبهار...

         

        نمودار مسمط مخمس :

        .......................1.......................1

        .......................1.......................1

        ........................*

        .......................2.......................2

        .......................2.......................2

        ........................*

        نکته: گاهی شاعر همه ی مصراع های رشته ی اول را، با تمام مصراع های آخر همه ی رشته ها ( بند ها ) هم قافیه می آورد.

         

        مشخصات مسمط :

        1. تعداد رشته های مسمط نا محدود و در اختیار شاعر است .
        2. موضوع و محتوای مسمط غالبا تغزل ، مدح ، سیاسی ، ملی و میهنی است.
        3. مسمط قالبی است که اولین بار منوچهری دامغانی در ( قرن پنجم ) آن را بوجود آورد.

         

        مشهورترین مسمط سرایان : منوچهری دامغانی ، قاآنی و ملک الشعرای بهار .

         

        مسمط تضمینی :

        شعری است که شاعر به عنوان تضمین ، معمولا ، غزلی را از شاعر معروفتر انتخاب می کند و هر یک ازبیت های آن غزل را به ترتیب در پایان هر رشته از مسمط خود می آورد که مصراع های دوم ابیات غزل (( بند )) هر رشته قرار می گیرند.

        نکته :

        تعداد رشته های مسمط تضمینی تابع بیت های غزل است. (برای مثال اگر غزل مورد تضمین دوازده بیت باشد ، مسمط نیز دوازده رشته خواهد داشت. )

         

         

        نمودار مسمط تضمینی :

        ........................1...........................1

        ........................1...........................1

        .........................1

        ........................2..........................2

        ........................2..........................2

        ..........................1

        ........................3..........................3

        ........................3..........................3

        ..........................1

        مشهورترین سرایندگان مسمط تضمینی : ملک الشعرای بهار ، استاد شهریار و شیخ بهایی

         

        ادامه دارد...

        انشاا... در قسمت های بعدی ادامه خواهد داشت .

        بهزاد چهارتنگی ( خاموش


        ارسال پیام خصوصی اشتراک گذاری : | | | | |
        این پست با شماره ۱۱۶۵ در تاریخ شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۱ ۰۱:۰۸ در سایت شعر ناب ثبت گردید

        نقدها و نظرات
        تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.



        ارسال پیام خصوصی

        نقد و آموزش

        نظرات

        مشاعره

        میر حسین سعیدی

        لاله و گل نشانه از طرف یار داشت ااا بی خبر آمد چنان روی همه پا گذاشت
        ابوالحسن انصاری (الف رها)

        نرگس بخواب رفته ولی مرغ خوشنواااااااگوید هنوز در دل شب داستان گل
        میر حسین سعیدی

        رها کن دل ز تنهایی فقط الا بگو از جان ااا چو میری یا که مانایی همه از کردگارت دان
        نادر امینی (امین)

        لااله الا گو تکمیل کن به نام الله چو چشمت روشنی یابد به ذکر لااله الا الله چو همواره بخوانی آیه ای ازکهف بمانی ایمن از سیصد گزند درکهف بجو غاری که سیصد سال درخواب مانی ز گرداب های گیتی درامان مانی چو برخیزی ز خواب گرانسنگت درغار مرو بی راهوار در کوچه و بازار مراد دل شود حاصل چو بازگردی درون غار ز زیورهای دنیایی گذر کردی شوی درخواب اینبار به مرگ سرمدی خشنود گردی زدست مردم بدکار
        میر حسین سعیدی

        مراد دل شود با سی و نه حاصل ااا به کهف و ما شروع و با ه شد کامل اااا قسمتی از آیه سی ونه سوره کهف برای حاجات توصیه امام صادق ااا ما شا الله لا قوه الا بالله اال

        کاربران اشتراک دار

        محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
        کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
        استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
        4