سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

اعضای آنلاین

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

جمعه 10 فروردين 1403
  • همه پرسي تغيير نظام شاهنشاهي به نظام جمهوري اسلامي ايران، 1358 هـ‌.ش
20 رمضان 1445
  • شب قدر
Friday 29 Mar 2024
    به سکوی پرتاب شهرت و افتخار ،نجابت و اقتدار ... سایت ادبی شعرناب خوش آمدید مقدمتان گلباران🌹🌹

    جمعه ۱۰ فروردين

    پست های وبلاگ

    شعرناب
    عروض نوع سوم(پردازشی تازه در وزن شعر)
    ارسال شده توسط

    محمد علی رضاپور

    در تاریخ : پنجشنبه ۱۹ تير ۱۳۹۹ ۱۲:۱۳
    موضوع: آزاد | تعداد بازدید : ۳۲۲ | نظرات : ۲

    عروض نوع سوم در سروش،
    (سه گلشن) و چندآهنگ(شعرسبز)

    بطور کلی، از نظر شیوه ی پردازش عروض در مصاریع و لَخت های شعر، چهار گونه عروض در فارسی به کار 
    می رود:
    1. عروض سنتی: برپایه ی تساوی و تقارن وزنی مصاریع
    2. عروض (مُستزاد و) نیمایی:
    برپایه ی طول نامساوی
     لَخت ها اما همچنان هرشعر در بحر عروضی مشترک
    3. عروض نوع سوم: در آن، برخی لَخت های شعر، از اصول معمول عروض سنتی و حتی نیمایی، خارج می شوند و ممکن است شعری واحد در بحور عروضی متفاوتی بیاید. 
    کاربرد این شکل عروضی در آثار ما به برخی لَخت های سروش و بویژه به (قالب و) سبک چندآهنگ (شعرسبز) 
    بر می گردد و از این روش عروضی می توان در سه گلشن و همچنین دیگر ساختارهای شعری هم استفاده کرد. 
    مثال از سبک سروش در عروض نوع سوم:
    کهکشان، بی تو، خالی از نور است/
    بی تو، خورشید، هلیومِ کور است/
    نور، گرم و لطیف و پرشور است/
    دور از این نور، کفرِ مهجور است/
    هستی از نور عشق، مسرور است/
    الله نور السموات (السموات) 
    و الارض.//
    وزن این سروش
    در لَخت های غیر پایانی:
    فاعلاتن مفاعلن فعلن
    و در لَخت پایانی (در پی دگرگونی مرتبط با کوبش پایانی) بصورت:
    مفعولُ مفعولُ مفعولُ فعلن.
    نکته:  
    فلسفه ی کاربرد عروض نوع سوم، ایجاد تعادلی میان دو مورد یعنی حفظ وزن و آسانی سرایش بوده است، چراکه شعر سپید و مانند آن تا حدود زیادی در مورد اول، و شعر سنتی و تا حدود کم تری، شعر نیمایی، در مورد دوم، به مشکل
     بر می خورند.
    4. شعر سپید(و مانند آن همچون موج نو): دارای عروض آزاد یعنی قابل تقطیع به ارکان عروضی اما با بیش ترین  
    بی نظمی عروضی،
    مثال از سپید مرحوم شاملو:
    سلاخی (مفعولن)/
    می گريست(فاعلن)/
    به قناری کوچکی
    (فَعَلاتُ مفاعلن)/
    دل باخته بود (مفعولُ فَعَل).//

    ارسال پیام خصوصی اشتراک گذاری : | | | | |
    این پست با شماره ۱۰۱۴۲ در تاریخ پنجشنبه ۱۹ تير ۱۳۹۹ ۱۲:۱۳ در سایت شعر ناب ثبت گردید

    نقدها و نظرات
    اصغر ناظمی
    شنبه ۲۱ تير ۱۳۹۹ ۰۹:۰۱
    درود
    محمد علی رضاپور
    محمد علی رضاپور
    شنبه ۲۱ تير ۱۳۹۹ ۱۹:۰۶
    درودتان خندانک
    ارسال پاسخ
    تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.



    ارسال پیام خصوصی

    نقد و آموزش

    نظرات

    مشاعره

    کاربران اشتراک دار

    محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
    کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
    استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
    0