جمعه ۲ آذر
سرگشته... شعری از امین خلیل زاده (امین)
از دفتر شاعرانه نوع شعر غزل
ارسال شده در تاریخ چهارشنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ ۱۳:۱۶ شماره ثبت ۹۹۵۱۷
بازدید : ۳۰۲ | نظرات : ۲۶
|
دفاتر شعر امین خلیل زاده (امین)
آخرین اشعار ناب امین خلیل زاده (امین)
|
یـک بـار نـظـر کـن کـه کمی حالِ دلم خوب شود
دلِ سرگشته و دیوانه ی من خالی از آشوب شود
بـاز بـا یـادِ رُخَـت بـر دلِ کـاغـذ قـلـم انداخته ام
عـشـق زیـبـا بـه هـمـیـن اسـت کـه مـکتوب شود
چـشـم و ابـرو کـه تو داری همه ترسم کـه کـسـی
چـشـم و ابـروی تـو را بـیـنـد و مـجـذوب شـود
اوج گـیـرد،قـدم از دایـره ی عـقـل فـراتـر بـنَـهَـد
آنـکـه دیـوانـه ی چـشـمـانِ تـو مـحـسـوب شـود
عـمـر را بـی مـهِ روی تـو کـجـا خـوش بـاشــد؟
خـوش همان عمر کـه سـر، پـای تو محبوب شود
مـظـلـوم تـر از قـلـبِ بـلا دیـده و مغلوبه ی مـن
دیـدگـانـم کـه بـه هـر ظـلـمِ تـو مـرطـوب شـود
خالـی از لـطـف نـبـاشـد بـه مـن ایـن آتـشِ هـجر
عشق آنست کـه در آتشِ هجرانِ تو مرغوب شود
بـرو ای دوسـت مـزن طـعـنـه بـه دل دادگـی ام
دل دادگـیِ مـن ز هـوس نیست که سرکوب شود
گـویـنـد کـه《از دل برود هر آنکه از دیده برفت》
اینبار امین است که در حسرتِ دیدار تو یعقوب شود
امین خلیل زاده
|
|
نقدها و نظرات
|
زنده و پاینده باشید | |
|
مننون خانم آهنگران | |
|
زنده باشید بزرگوار | |
|
ممنون | |
|
زنده باشید | |
|
ممنون از لطف و توجه شما | |
|
ممنونم از شما | |
|
زنده باشید بزرگوار | |
|
لطف دارید جناب ابراهیمیان | |
تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
غزلی هست بسیار زیبا که فوّاره عشق ، هر خواننده ای را مجذوب
می کند. شما استادانه از طلب کردنِ یک نگاه شروع کردید ، سپس
\\" نگاه \\" و \\" چشم \\" و \\" دیدار \\" و \\" عشق \\" را پرورش دادید و به
هر دلی پیوند زدید. مخاطب ، هم یار است و هم منکران این نوع دلدادگی ، و هم هر خواننده دیگر. در واقع ، شما این جاذبه شعرتان را با تلاقی یعقوب و نگاه ، به اوج رساندید و هر خواننده
دیگری را جذب کردید. از یک نگاه شروع کردید و به آنجا رسیدید که دومين یعقوب هستید . شما استادی خاصی در علم بیان دارید
ولی در وزن شعر ، اشکالاتی وجود دارد. وزن شعر :
فاعلاتن فعلاتن فعلاتن فعلن
مثل : عشق زیبا به همین است که مکتوب شود
البته در بعضی ابیات ، وزن ظاهراً تغییر کرده به :
مفعولُ فعولن فعلاتن فعلاتن ( که آن را \\" مفعولُ مفاعیلن مفاعیلن فعولن \\" هم می گویند ) ، مثل :
یک بار نظر کن که کمی حال دلم خوب شود.
( وزن : مفعولُ فعولن فعلاتن فعلاتن فعلن)
اشکال اصلی در همین جا هست ، در برخی مصرع ها هست که
رکن وزن تغییر کرده است . اگر نت های موسیقی را مثال بزنیم ، مثل این است
که شش بخش بشود هشت بخش.
نمونه در شعر شما ، مصرع آخر :
این/با/ر/ا/می/نس/ت/که/در/حس/ر/ت/دی/دا/ر/تو/یع/قو/ب/ش/ود
وزن این شده : مفعولُ فعولن فعلاتن فعلاتن فعلاتن فعلن
درود فراوان بر شما