پنجشنبه ۱۱ بهمن
|
دفاتر شعر آرزو عباسی ( پاییزه)
آخرین اشعار ناب آرزو عباسی ( پاییزه)
|
من از شکسته شدن استخوانهای نفسی
در زیر آواری میگویم
که لکاتههایی مجازی
پشت شیشهی غبارآلود احساسشان
آجر به آجر
نجابت از نور میگیرند
و علاقهی باغچهای
که از خیسی افکار
عاشقانههایش میپوسد
در سراشیبی عاطفه
و نبض ته ماندهاش
سینوسوار فرو میافتد در رگهایش
به جرم فاحشگی
و آن طرفتر دهانی
با بوی یک شهر جسد زده
پشت نقابی
تحریف میکند آیههای عشق را...
آرزو عباسی(پاییزه)
|
|
نقدها و نظرات
|
بسیار آموختم از قلمتان برقرار باشید | |
|
ممنون از نکات آموزنده و کاربردی شما استاد محمدی عزیز🌻 | |
|
درود بر شما هادي جان استفاده كرديم، ولي من آخر سر شما را علاقه مند سپيد ميكنم البته بحث سليقه است شما هم نظرتان ارزشمند است ولي با ديد متفاوت بسيار موافقم افرين من هم در نقدي كه روي مازيار داشتم عرض كردم به هرحال ممنونم. | |
|
نظريه ناتواني شاعران سپيد براي قالب چارچوبي از پايه غلط است، احتمالا كسي كه اين حرف را اولين بار زده خواسته سپيد بسرايه ولي شبيه به حرف زدنه عادي شده، و ناتوان مانده و گفته ما اينكاره نيستيم پس نظريه بديم و از سر باز كنيم. هروقت سپيد گفتند و شعر شد آنوقت تازه قابل بحث است.
| |
|
سلام و درود علامیان عزیزم
نظری را که گفتم مستندش شاعری است که امیدوارم نظرش را بخوانی شاید مفید باشد
محمدتقی فکورزاده، شاعر در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به دلیل برنتافتن نقد علمی توسط برخی شاعران اظهار کرد:افرادی که توانایی سرودن و لیاقت دریافت الهام شعری را ندارند به شعر سپید روی میآورند اینگونه افراد به دلیل والایی خاصی که در شعر وجود دارد به دنبال قرار دادن خود در جایگاه خاص شعر را دارند. از طرف دیگر، بزرگان شعر امروز ما نیز از شعر دفاع نمیکنند به خصوص در 30 ساله اخیر افرادی به ظاهر شاعر در جریان شعری به وجود آمدند.
این شاعر با اشاره به اینکه شاعر واقعی مضمون را از جایی و کسی نمیگیرد، بیان کرد: شاعر راستین عاشق مضمون شعر خود را از روی شعر افراد دیگر گرتهبرداری نمیکند. در بین شاعران افرادی پریشانگو نیز هستند این افراد بیشتر نثرنویس محسوب میشوند، نیما یوشیج شعر نیمایی را ایجاد کرد، اما پیروان او چندان موفق نبودند تنها فرد موفق در این زمینه سراینده شعر دریچه بود اما وی نیز از سرودن شعر نیمایی دست برداشت و به تغزل روی آورد.
فکورزاده ادامه داد: افرادی که حتی از عهده سرایش شعر نیمایی برنیامدند به سرودن شعر آزاد روی آوردند پس از آن این قالب شعری به شعر نو تبدیل شد و پس از آن شاهد بروز پدیدهی بیمعنای شعر سپید یا دل نوشته بودیم.
وی تصریح کرد: در صورتی که شعر سپید به معنای دلنوشته باشد معنای عرفانی را باید در این نوع شعری مشاهده کرد و امواج تخیل در آن طوفان به پا کند شاعران واقعی و راستین، شعرساز نیستند شعر باید محتوا داشته باشد.
این شاعر با اشاره به ضعف قلم و تخیل شاعران سپیدگوی اظهار داشت: شاعران سپیدگوی، دانش کافی درباره ادبیات را ندارند این افراد برای سرودن شعر تنها 4 یا 5 واژه را در کنار یکدیگر قرار میدهند و موضوعی برای سرودن شعر ندارند، این افراد حتی از نحوه چینش کلمه نیز آگاهی ندارند. شعر مانند رکاب انگشتری محسوب میشود در صورتیکه نگینها را بدون سنجش ارزش و ترکیب رنگ به روی انگشتر بگذاریم، کار هنرمندانهای از وی مشاهده نخواهیم کرد، اما دقت در هنگام چینش نگینهای انگشتری سبب میشود، خود انگشتر بیانگر قدر و قیمتش باشد.
فکورزاده با اشاره به اینکه چینش واژگان شعر را میتوان از «حافظ» آموخت، اظهار داشت: هر واژه چندین معنا دارد. عوام مردم ظاهر آن را درمییابند، اما متوجه باطن و عمق معنای آن نمیشوند، این مسئله را میتوان در کلمات «رند» و «شاهد» شعر «حافظ» مشاهده کرد هنگامی که منتقدان ایراد شعری شاعران سپیدگوی را میگوید، در مقابل منتقد را به درنیافتن مطلب متهم میکنند آن هم منتقدی که به شعر خاقانی و حافظ تسلط دارد.
وی، افزود: شاعران سپیدگوی بر اساس معنا شعر نمیگویند و بر اساس چینش کلمات به سرودن میپردازند. این افراد این مسئله را همگامی با جهان میدانند متأسفانه شعر ما آسیب خورد. در هنگام حمله به ایران، یونانیان کتابهای دانشگاه جندیشاپور را به زبان خود ترجمه کردند و اساس نگارش کتابهای آنها شد، پس از آن شعرهای جوانان از لفظهای عاشقانه بیمعنا پر شد این افراد عشق را به خوبی نمیشناسند. شاعر راستین باید عاشق هم باشد تا به خوبی شعر بسراید به عنوان مثال «حافظ» غم عشق والایی را دریافت میکند. | |
|
درودي مجدد هادي عزيزم حتما ميخوانم مقاله جناب فكور زاده را اما باوركن عكس اين بحث هم هست و اين داستان ظاهرا پايان بازي دارد، مدام اين طرف به آن طرف يكديگر را ميزنند. اتفاقا به تازگي مجددا باز خواندم: جدا از مقاله هاي استاد شاملو و استاد شكارسري راجب سپيد كه برعكس فكورزاده عقيده دارند سخت ترين كار در شعر فارسي سرودنه سپيده. مقاله اي از گروس عبدالملكيان خواندم كه عيناً اينرا گفته است: شعر سپيد دست صور خيال را باز ميگذارد و بجاي ناظم مدرسه اي كه ميگويد: مرتب باش، قافيه داشته باش، سر وزنت باش، ( البته كه شعر سپيد سراسر آرايه و ايده و تصويره، و بدون اهنگ هم نيست) اين را از باب پرداخت جوشش شاعر عرض كردند.بجاي آن معلم هنري دارد كه به شاگردانش بي پروا و بي چارچوب لذت بردن درشعر و در عالم خيال غرق شدن را گوشزد ميكند. به هرحال ما كه اردات داريم به شما، چه سپيد دوست بداريد و چه نداريد من آغوشت را به گرمي ميفشارم، البته با رعايت پروتكل بهداشتي از دور | |
|
سلام اقا هادی محمدی عزیز دو نکته را به شما و باقی بزرگواران تذکر و توصیه می کنم ۱- ابتدا سعی کنید کامنت و نظری که منبع ان شما نیستید را به نام خود نزنید و بجای ان حتما نام نویسنده و صاحب ان را درج کنید و چنانچه نمی دانید و از فضای مجازی گرد اوری نمودید بنویسید منبع نت. ۲- کامنت های عادی و قرار دادند گل و.. را تیک نقد نزنید. از درک خوب شما پیشاپیش متشکریم | |
|
با سلام و درود خدمت استاد سید بزرگوار حاج احمدی زاده
اولا سمعا و طاعتا به روی چشم و سپاس از راهنمایی شما ثانیا راجع به گل در نقد ایراد از حقیر نبود و نقد من بر اثر ایراد نت دوبار ارسال شده بود که قادر به حذف یکی نشده و ناچارا اصلاح کردم و تبدیل به گل شد و درمورد ذکر منابع تا جایی که تونستم منابع نظراتم رو درج نمودم از راهنمایی حضرتتان کمال تشکر را دارم 🌷🌷🌷🌷🌷🌷 | |
|
سپاس ودرود جناب محندی. برقرارباشید | |
|
🍃🌺🍃🌸🍃🌺🍃🌸🍃🌺🍃
⚘سلام آرزو بانو پیشاپیش عید فطر برشما مبارک⚘
https://digipostal.ir/peidfetr
🕊 کوله بارت بربند شاید این چند سحر فرصت آخر باشد که به مقصد برسیم بشناسیم خدا و بفهمیم که در هر لحظه ما چه غافل بودیم می شود آسان رفت می شود کاری کرد تا که راضی بشود ایزدِ حق و به لبخند خدا شاد شویم ای سبکبال 🕊 در دعای سحرت هرگز از یاد مبر من جامانده بسی به دعای دلِ مخلصِ تو محتاجم⚘
⚘الوداع ای ماه خوب خدا⚘
🍃🌺🍃🌸🍃🌺🍃🌸🍃🌺🍃 | |
|
درود و عرض ادب خدمت شما استاد گرامی سپاسگزارم از بذل توجه شما استاد خوبم به مهر خواندید و جهانی سپاس مانا باشید به مهر و الطاف حق تعالی | |
|
درود و عرض ادب خدمت شما ادیب بزرگوار سپاسگزارم از نقد ارزشمندتون جناب قنبرپور، مطلبی که شورهزار و کویر و خیسی نوشتید؛ من موافق نیستم باهاتون چون تا جایی که من میدونم آب که زیاد برسه به گیاهی پوسیده میشه و کویر و باغچه هم یه جا جمع نمیشن که بنویسم باغچه در شورهزار افکار پوسیده میشه 🤔 سپاسگزارم که وقت گذاشتید و ببخشید که دیر جواب میدم، در تدارک سفر به ایرانم و فرصت اومدن به سایت رو ندارم. به همین دلیل دیر جواب دادم و عذرخواهی میکنم پاینده باشید گرامی | |
|
عه عه خوب شد زود گفتبد دوتا گل تو باغچه دارم هر روز بهشون آب میدم پس تا خشک و پوسیده نشدن بهتره دیگه بهشون آب ندم ولی جایی از شعر چیزی در باره زیاد آب دادن ندیدم اما ولی یه باغچه توی تخیل شاعرانه میتونه توی دنیای مجازی تبدیل به کویر بشه و تبدیل به شوره زار اگه بحث علمیه که هیچ ممنون بابت پاسخ گویی و تحمل | |
|
تاواريش نقدت عالي بود خيلي خوب و واضح ممنونيم مانا جان ولي آخرشو كاش نمينوشتي حالا بعدا راجبش بحث ميكنيم همه ي چپي ها به آن شكل كه گفتي نبودند، خودشان نيستند اما خدايشان هست بخصوص( دكتر شريعتي بزرگ و شهيد خسرو گلسرخي) | |
|
روحشان شاد | |
|
درود و عرض ادب و احترام خدمت برادر خوب و استاد بزرگوارم مانای مهربان سپاسگزارم از نقد سازنده و ارزنده تون برادر خوبم و همچنین تشکر و قدردانی میکنم به خاطر اینکه با همهی مشغله هایی که دارید باز بزرگواری فرمودید و وقت ارزشمندتون رو برای خط خطی های من گذاشتید در پناه حق تندرست و شادکام باشید مانای مهربان | |
|
درود بر مانای بسیار دانای شعر ناب بمانی برایمان مانا گیان🙏 | |
|
بهبه 😍😍 خدای من ببین کی اینجاست 😍😍 ندای نازنینم نازنینی که فکر میکردم فراموشم کرده دیگه 😭😭 چه خوبه که دیدمت و خوبتر اینکه افتخار دادی، قابل دونستی و پای خطخطیهام اومدی هیچی به این اندازه خوشحالم نمیکرد ندا جانم خوشحالم که سیاه مشقم مورد توجه شما قرار گرفته و خوشحال تر اینکه نقد ارزشمندت رو دارم و هزاران بار میخونم و میآموزم عزیز جانم بمانی به مهر و مهربانی عزیز نازنینم و همچنین بمونی برای من عزیزترینم | |
|
درود و عرض ادب خدمت شما ادیب بزرگوار سپاسگزارم از مکث نگاه پرمهرتون | |
|
سلام بر امیرحسین عزیز، برادر مهربانم مرحبا حوش گلدینیز آبی جیم شما کارتون درسته داداش گلم به مهر خواندید عزیز بزرگوار سپاسگزارم از مکث نگاهتون | |
|
عه پس معلوم شد با آذري خودمون فرقايي داره ممنونم شما هم كارتون درسته زنده باشي خواهر مهربان | |
|
درود و عرض ادب گرانقدر سپاسگزارم از حضور پرمهر و ارزشمندتون | |
|
درود و عرض ادب خدمت شما منیژه مهربانم سپاسگزارم از بذل توجه شما و حضور ناب و ارزشمندت عزیز نازنینم | |
|
درود و عرض ادب خدمت شما ادیب بزرگوار سپاسگزارم از بذل توجه شما و حضور پرمهر و ارزشمندتون گرانقدر پاینده باشید و سرفراز | |
|
بزرگوارید | |
|
گلاله جانم | |
|
همچنین منم دلتنگم شما هستم. امیدوارم سعادت و فرصتی فراهم شود، در محفل دوستان باشم | |
|
حدیث کوچولوی خودم | |
تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
مطالبی عرض میکنم راجع به شعر که اگر مراعات شود شاعر میتواند شعرهای ناب ایجاد کند. برخی از شعرای بزرگ عنوان میدارند کسانی که سپید می نویسند از ناتوانی آنها است که نمیتوانند شعر را در قوالب ایجاد کنند که حال با این نظریه و درستی آن کاری ندارم.
اگر شعر مینویسید برای اینکه تخلیه شوید و هیچوقت هم آن را منتشر نمیکنید ممکن است نخواهید این نکات را به کار بگیرید. اما اگر هدفتان تأثیرگذاری و ارتباط با مخاطب است و قصد دارید احساسات او را برانگیخته کنید باید موارد زیر را مراعات نمایید.
۱
برای هر کاری باید هدفمان مشخص باشد. وقتی نمیدانیم میخواهیم به کجا برویم چطوری میتوانیم مسیرمان را مشخص کنیم؟ نوشتن شعر هم از این قاعده مستثنا نیست.
شعر مینویسیم برای آزاد شدن ذهنمان؟ برای اعتراض؟ کشف؟ توصیف زیباییها؟
بعدازاین باید تمام عناصر شعر را باهدف موردنظرمان تطبیق دهیم.
هوشنگ ابتهاج دراینباره میگوید: «برای من اینها هیچکدام این جنبههای هنری و سازمان پیدا کردن و سازندگی داشتن نداشت، برای من حرف زدن، درد دل کردن خودم مطرح بود، یعنی واقعاً من هیچوقت شعر نگفتم که بگویم مثلاً شعری گفتم. یک وسیلهای بود که حرفم را بتوانم بزنم. دردی بیان بشود؛ و تمام این فوت و فنهای کار شعر هم، ابزار کار من بود که بتوانم حرفم را بزنم.»
۲
از کلیشهها دوری کنیم. یعنی استعارهها و تشبیهها و قیاسهای تکراری و قدیمی را بیرون بریزیم و تلاشمان این باشد که استعارههای نو خلق کنیم. مخاطب خلاقیت را میفهمد. دلش کاری میخواهد که او را شگفتزده کند. وقتی صور خیال آشنا باشد دیگر خواننده با آن درگیر نخواهد شد و ذهنش به چالش کشیده نمیشود. طوری بنویسیم که شعر ما معانی عمیقی را در بر بگیرد.
حسین منزوی یکی از شاعرانی است که کلیشهها را در هم میشکست.
هنگام وصل ماست به باغ بزرگ شب
وقتیکه سیب نقرهای ماه میرسد
ترکیب سیب نقرهای ماه استعارهای بکر و زیباست.
به همین ترتیب:
زبالههای بلا میبرند جوی به جوی
—————————————
مگو که آینۀ جاریاند جوباران
که من هنوزم و در من همیشهوار تویی
۳
برای ایجاد تصویرهای بدیع بکوشیم.
۴
در استفاده از کلمات عینی و ذهنی دقت کنیم. برای ارتباط با مخاطب و تأثیرگذاری بیشتر و اینکه بتوانیم تصویر دقیقتری ازآنچه در ذهن داریم ارائه دهیم باید بدانیم چه موقع از کلمات ذهنی و چه موقع از کلمات عینی استفاده کنیم.
به کلماتی عینی میگوییم که وقتی با آنها مواجه میشویم یک تصویر مشخص در ذهن همۀ ما شکل میگیرد. مثل پیانو، موبایل، دختر
کلمات ذهنی اما میتواند برای هرکسی مفهومی خاص داشته باشد. مانند شکوه، طرب، رنگ.
وقتی میگوییم او خوشحال است این خوشحالی برای من ممکن است حد و حدودی داشته باشد و برای شما هم همینطور. اما گربهای که از کنار دیوار رد شد را همه میتوانیم تقریباً یکسان تصور کنیم.
فکر میکنم برای تصویرسازی کلمات ذهنی بهتر باشند.
مثلاً بهجای اینکه بگوییم او خوشحال شد میتوانیم بگوییم برق شادی در چشمهایش درخشید.
۵
به بدیهیات بیاعتنا نباشیم. چیزهایی مثل راه رفتن، خوابیدن، غذا خوردن و…قدرت شاعر در این است که اتفاقات روزمرهای که مردم عادی بهراحتی از کنار آن میگذرند را با نگاه تازهای ببیند.
به قول اسماعیل امینی: «شاعران باید به مسائل جهان بهگونهای دیگر بنگرند و در بدیهیات تردید کنند. اگر قرار باشد آنها نیز به دنبال موضوعات معمول و عادی بدوند که دیگر فرقی با دیگران ندارند و پشت سر دیگران میدوند درحالیکه شاعران باید جلوتر باشند و ابعاد دیگر ماجرا را دیده و کار هنری درباره آن انجام دهند.»
امیدوارم موفق باشید.
سید هادی محمدی