سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

تبلیغات متنی

♪♫ صدای شاعران ♪♫

تقویم روز

دوشنبه 18 اسفند 1399
    25 رجب 1442
    • شهادت حضرت امام موسي كاظم عليه السلام، 183 هـ ق
    Monday 8 Mar 2021

      پر نشاط ترین اشعار

      ذهن شما مانند کارخانه است. افکار شما مدیر تولید آن و نظرات دیگران مواد خام این کارخانه می باشد. پرمودا باترا

      دوشنبه ۱۸ اسفند

      ماه

      شعری از

      دکترالهام پویان

      از دفتر شعرناب نوع شعر غزل

      ارسال شده در تاریخ دوشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۹ ۰۱:۵۵ شماره ثبت ۹۵۹۳۴
        بازدید : ۴۵۷   |    نظرات : ۳۳

      رنگ شــعــر
      رنگ زمینه
      دفاتر شعر دکترالهام پویان
      آخرین اشعار ناب دکترالهام پویان

      ماه ،هر شب جلوه سازی می کند
      ساعتی بر سازهایم،طعنه سازی میکند
      هر شبم،بی اختیار، در شکل نو
      راه می بندد دوباره راهسازی می کند
      ۱۰
      اشتراک گذاری این شعر

      نقدها و نظرات
      عباسعلی استکی(چشمه)
      ۱۳ روز پیش
      درود بانو
      دو تا بیت زیبا از غزلی ناتمام بود خندانک
      جمیله عجم(بانوی واژه ها)
      خندانک
      ارسال پاسخ
      دکترالهام پویان
      دکترالهام پویان
      ۱۳ روز پیش
      سلام ممنونم استاد، سعی کردم بنا بر توصیه ی شما برم یکم قواعد وزن و عروض مطالعه کنم
      ارسال پاسخ
      دکترالهام پویان
      دکترالهام پویان
      ۱۳ روز پیش
      خندانک
      ارسال پاسخ
      دکترالهام پویان
      دکترالهام پویان
      ۱۲ روز پیش
      عزیزدلید خندانک بهار و از بهار زیباتر، زندگی تون معطر به عطر بهترین گلها خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      سید محمدرضا لاهیجی
      ۱۲ روز پیش
      سلام
      عرض ادب
      چند نکته را خدمت شما عرض می‌کنم امید که به کار بیآید


      ماه ،هر شب جلوه+سازی می کند
      ساعتی بر سازهایم،طعنه+سازی میکند
      هر شبم،بی اختیار، در شکل نو
      راه می بندد دوباره راه+سازی می کند

      نکته اوّل

      جلوه‌ + سازی
      طعنه + سازی
      راه + سازی

      با نگاه به سه قافیهٔ اثر شما هر سه یکی‌ست و نمی‌توان از یک قافیه سه بار بهره جُست!

      نکته دوّم
      غزل بر طبق معیار کتب عروض و قافیه ۷ بیت است پس اثر شما غزل نیست

      نکته سوّم دو پیشنهاد

      الف: آنچه را می‌خواهید بسرائید قبل از شعر کردن به صورتِ متن بنویسید و سپس آن‌را شعر کنید تا از ضعفِ تألیف پرهیز شود!

      طعنه سازی!!! طعنه را نمی‌سازند بزرگوار

      ب: با چند اثر که تا به‌حال از شما دیدم و خواندم وزن را نمی‌دانید و فقط متکی بر قریحه هرچه می‌آید می‌نویسید این‌ روش و منش نه این‌که شما را به سمتِ شعر سوق نمی‌دهد بلکه از شاعری شما را دور و دورتر می‌کند لطفاً بیشتر مطالعه کنید و همچنین پیشنهاد می‌کنم قبل از یادگیری حداقل‌های شعر، متن ادبی بنویسید تا هم قلمتان قَوامِ بیشتری پیدا کند هم ذهنِ شما با صورخیال دوست و رفیق شود، وَ هم ضعفِ تألیف کمتری در اثرتان دیده شود!

      با یقین عرض می‌کنم یک جملهٔ کوتاه که حرفی داشته باشد یا یک متن ادبی زیبا بهتر از صدها بیت مشکل‌دار و دل‌ ناچسب است!

      موفق باشید

      عباسعلی استکی(چشمه)
      درود استاد لاهیجی عزیز
      تشکر از نقد مفید و ارزشمندتان
      در گذشته هر از گاهی اساتید ارجمند اقدام به برپایی کارگاه عروض و قافیه
      مینمودند
      اکر زحمتی نیست دوستان را بهره مند سازید خندانک
      ارسال پاسخ
      دکترالهام پویان
      دکترالهام پویان
      ۱۲ روز پیش
      سلام جناب استاد لاهیجی، حقیقتا کنار تشویق به انتقاد حتی با درون مایه ی تلخ هم همیشه برای پیشرفت نیاز هست بهرحال ممنون از نظر مفصلتان،حتما استفاده میکنم از توصیه هاتون، هرچند از صبح تا غروب درگیر مطب و بیمارستان هستیم و جلوی قریحه ی گهگاه رو هم نمی‌گیریم اما توجه به الفبای شاعری هم مهمه و دوست دارم حتما پیگیری کنم،سپاس🙏💐
      ارسال پاسخ
      عیسی نصراللهی
      ۱۲ روز پیش
      چرا نااُمیدش میکنید؟ مگر همه از شکم مادر شاعر بوده اند؟ ایشان اول راه است و احتیاج به تشویق و راهکار بهتری دارند نه اینکه بگوییم، فعلا برو بعدا بیا !!!!


      اصلا چرا جنبه هایِ زیبایش را در نظر نمیگیرید؟ این مصرع را نگاه کنید :

      راه می بندد دوباره راهسازی می کند

      آفرین، واقعا یک پارناسِ هنریِ ویژه، یک سلامه الاختراعِ شعری... چقدر زیباست

      چرا نمیگوییم مثل همین مصرع، بقیه را موشکافانه و ظریف سروسامان ببخش... ؟ نباید دلسردش کرد

      ماه ،هر شب جلوه سازی می کند
      ساعتی بر سازهایم،طعنه سازی میکند
      هر شبم،بی اختیار، در شکل نو
      راه می بندد دوباره راهسازی می کند

      اگر، ج ل و ه _____ ط ع ن ه ______ ر ا ه : بعنوان قوافی در نظر گرفته ی ایشان محسوب بداریم، متوجه می شویم که این شاعر عزیز تنها اشتباهش این است که چون آخرِ :

      جلوه... طعنه... راه یا دوباره، به ه ختم میشوند شاید در مخیله شان این پندار داشته باشند که چون حرف ه وجود دارد پس می تواند هم قافیه شوند !

      خُب باید این اشتباه و عدم آگاهی سهوی ایشان را واکاوی نموده و نهایتا نسخه یِ درخوری برایشان مهیا نموده، راهکار داده و کمکشان کنیم. نه اینکه بگوییم:

      برو، بعدا بیا !!!


      این مصرع، بدجور من را امیدوار کرده است:

      راه می بندد دوباره راهسازی می کند

      حتی این مورد نیز: 👇

      ماه ،هر شب جلوه سازی می کند

      جدای از این ایرادات، ایشان مستعد و پر احساسند و تنها نیاز به چکش کاریِ سرایشی دارند که با اهتمام خودشان، قطعا موفق میشوند.

      * ضمنا، یک روز بگوییم حشو مهم نیست،ضربه به کُلیت و شاکله ی شعر نمیزند... اینقدر حشو را برجسته نکنید و روز بعدش در تعارضی، حشو را ایراد بگیریم و برایش وقعی نموده و آن را بِرَند یا بَرند نماییم که ره به ترکستان است. اعضای این سایت هوشیار،منصف،علیم و پُرمهر و مداقه نگر و تأمل خصال اند.

      * در آخر غزل عموما پنج، و اساسا، از چهار بیت تشکیل میشود که پنج بیتش،مصطلح و بر اساس معیار است.چرا که اگر هفت بیتش بدانیم! پس به ناچار بایست غزلهایِ پنج بیتی حافظ را نادیده بگیریم

      * بهره بردن از خصیصه ی آنیمیسم در این سروده،بارز است و جای تحسین دارد.



      _____________________

      حدود یکماه پیش بر شعری از این بانو نقدی فرستادم که شاید آوردنش اینجا بتواند مؤثر شود:


      سلام خانم پویان.

      اگر تیک قالب غزل را به آگاه انتخاب نموده ای باید گفت که غزل از:

      چهار بیت و اقوی اینکه از پنج بیت شروع میشود یعنی پایه یِ غیرقابل تزلزلش آنست که این کمیتها باید رعایت گردد.
      دو آنکه اگر ردیف شعرتان را گردم بدانیم،بیت آخرش نیز بایست گردم بیاید و نه دردم اگر هم کلا غزلتان یا بهتر بگوییم سروده تان بی ردیف و تنها بر پایه ی قوافی نهاده شده سه مورد واژه ی گردم مناسب نیست و حتی از عنوان ذوالقافیتین نمیتوان بهره جست.

      خوانش اوزان را در دستور کارتان قرار دهید
      تکرار و تکرار و مطالعه و مطالعه میتواند به سوی این موارد گسیلتان دهد.
      پیشتر هم نگره ای در این باب داشته ام:
      اگر مایل هستید که کلاسیک سرا یا نو سرای خوبی باشی، قطعا باید کتابِ عروض و قافیه دوران پیش دانشگاهی یا دبیرستان را بخوانی ( همه ی این اعضا آن را خوانده اند و معمول است که به آنجا سری بزنی) حتما برایت کارگر خواهد شد، دستت را میگیرد
      شاهنامه را باز میکنی:
      بِ نا مِ خُ دا وَن دِ جا نُ خِ رَد
      فَعولن فعولن فعولن فَعول یا فَعَل ( بحرِ متقارب)
      خصوصا این بحر را بسیار تمرین کن تا ملکه ی ذهنت شود آنوقت گاه و بیگاه به سراغت می آید و خودت واقف میشوید و لذت میبرید
      مثل بخش کردنِ دوران دبستان که اینجا هجا و تقطیع گفته میشود و خود ماها هم در حال حاضر مثل دوران ابتدایی با انگشت میشماریم:
      فَ عو لن ۳ بخش
      که میشود:
      فَ کوتاه.... عو بلند .... لن بلند
      با علاماتِ کوتاه U .... و علامت بلند _ خط تیره میشود

      باید اینها را از کتاب عروض و قافیه دوران دبیرستان بخوانی ( از اینترنت میتوانی راحت سرچ کنی و به سهولت بخوانی... کتاب جناب دکتر شمیسا را سری بزن)

      دائم پیش خودت بگو:

      جوانی که نامَش بُوَد اشکبوس
      فعولن فعولن فعولن فعول

      یا تمرین کن و بگو:
      ای کاروان آهسته ران که آرامِ جانم میرود
      مُستَفعَلَن مستفعلن مستفعلن مستفعلن

      و به همین ترتیب، آنوقت وزن را فرا گرفته ای حتی وقتی کسی پیشت شعر بخواند میتوانی بصورت سماعی(شنیداری) وزن را تشخیص دهی، تمرین میخواهد، چون شیرین است و انگیزه داری، قطعا موفق میشوی

      میماند، دامنه یِ واژگان ( گاهی شعرهای دیگران را از کتابها یا رسانه های امروزی و اینترنت و غیره بخوان،گسترانگی واژگان بر روی کارَت تأثیر خوبی میگذارد.)

      شما واج آراییِ ر _ و جیم و گاف را بخوبی بکار برده اید و نشان میدهد که استعداد خوبی هستید لیکِن به تناسب و به موقعیت و به ریتم و به شعریتِ پرشور و ضربآهنگ گونه بکار نبرده اید.


      این بیتتان را زیبا دیدم و از آرایه ی ادبیِ( ارتفاع ) بهره گرفته اید چیزی که خیلی کم در میان شعرِ دوستان دیده ام:

      دم به دم می آید سخت از پی سخت
      آن به آن سخت تر ورنجورتر از دردم


      ارتفاع : در اصطلاح علم بدیع آنست که شاعر اسم یا صفتی را بیاورد و آنرا درجه به درجه بالا ببرد مانند این شعر

      قطره باران گشت و باران سیل و سیل انگیخت رود
      رود دریا گشت و دریا میشود توفان نوح


      آفرین_ شاید خواسته یا ناخواسته شما آرایه ای را آورده ای که برای نخستین بار است که بعد از ۱۰ سال که از تأسیس این سایت میگذرد اینجا به آن اشاره میکنم.



      مطالعه و تمرین یادت نرود

      ( در آخر گلایه ی دوستانه ای به عزیزان داشته باشم. خواهش میکنم نقص و عیبها را بگویید،تنها گل نفرستید.چرا که این چهچه ها و گل فرستادنها باعث میشود که سراینده عیبهایش را نداند و تقلایی برای رفعشان ننماید)



      موفق باشید
      عیسی نصراللهی

      آرزو نامداری
      آرزو نامداری
      ۱۲ روز پیش
      سلام جناب نصراللهی گرانقدر
      من شاعر نیستم و اصلا قواعد شاعری را هم بلد نیستم و از اینکه جسارت کردم نظرم را نوشتم مرا می بخشید من نوشته جناب لاهیجی را خواندم جایی از ناامیدی ندیدم همش درس بود درس به نظرم بانو با این کلاس بالایی که دارند قطعا ناراحت که نمی شوند هیچ خوشحال هم می شوند شعرهای شما را خیلی دوست دارم نقدهای شما راهم خیلی دوست دارم ولی ناراحت نباشید بزرگوار هرمعلمی به طریق خودش درس میدهد امیدوارم که همیشه سلامت و شاد باشید خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      دکترالهام پویان
      دکترالهام پویان
      ۱۲ روز پیش
      سلام شاعر واستاد گرانقدرم، شیوه ی شما هر فردی رو شیفته ی درس میکنه و این خیلی ستودنیه، حتما در اسرع وقتی که بدست بیارم اول روی توصیه های شما کار میکنم و کتاب وزن و عروض رشته ی ادبیات رو میگیرم،تا کارم با مطالعه باشه نه صرفا ذوق و قریحه خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      بهنود کیمیائی
      ۱۳ روز پیش
      سلام و درود فراوان بر شما شاعر گرامی سرکار خانم الهام پویان بسیار بسیار عالی قلمتان توانا روزتان خوش
      جمیله عجم(بانوی واژه ها)
      خندانک
      ارسال پاسخ
      دکترالهام پویان
      دکترالهام پویان
      ۱۳ روز پیش
      سلام ممنون دلتون شاد وتنتون سالم
      ارسال پاسخ
      طوبی آهنگران
      ۱۳ روز پیش
      خندانک
      جمیله عجم(بانوی واژه ها)
      خندانک
      ارسال پاسخ
      دکترالهام پویان
      دکترالهام پویان
      ۱۳ روز پیش
      خندانک
      ارسال پاسخ
      طوبی آهنگران
      ۱۳ روز پیش
      خندانک
      جمیله عجم(بانوی واژه ها)
      خندانک
      ارسال پاسخ
      دکترالهام پویان
      ۱۳ روز پیش
      خندانک
      محمد حسین اخباری
      ۱۲ روز پیش
      سلام
      زیباست ولی خیلی کوتاهتر از یک غزل است
      ضمنا مصراع سوم شما اشکال ظریف وزنی دارد و به خوش ریتمی بقیه مصراعهایتان نیست
      موفق باشید
      خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
      محمد باقر انصاری دزفولی
      ۱۲ روز پیش
      سلام بزرگوار
      درود دشاعر گرانقدر ودانا وتوانا
      درپناحق
      خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
      علیرضا بنایی
      ۱۲ روز پیش
      سلام و درود بر طبیب شاعر
      زیبا و دلنشین قلم زده اید خندانک
      مجتبی شهنی
      ۱۲ روز پیش
      درود فراوان بانو گرامی
      بسیار
      زیبا
      بود خندانک
      مجتبی شهنی
      ۱۲ روز پیش
      خندانک خندانک خندانک
      خندانک خندانک
      خندانک
      محمد قنبرپور(مازیار)
      ۱۲ روز پیش
      سلام زیبا بود
      مصراع دوم و سوم ریتم خوبی نداشت
      مصراع اول و چهارم باهم تک بیتی زیبایی رو خلق میکرد و بنظرم کافی بود
      در کل جالب و بکر بود خندانک
      آرزو نامداری
      ۱۲ روز پیش
      سلام بانو جان
      بسیار زیبا و دلنشین سرافراز باشید خندانک خندانک خندانک
      بهروز ابراهیمیان
      ۱۲ روز پیش
      درود بزرگوار
      بسیار زیبا سروده اید خندانک
      سید محمدرضا لاهیجی
      ۱۲ روز پیش
      بواقع متاثر و متاسفم برای رفتار غیرحرفه ای افراد منورالفکر عصطاد نمای پوشالی که در محیط مجازی عصطاد باد هوا شده اند، پیش قاضی ...

      آقای متشاعر کشته مرده عصطادی نقد رو نقد نمی نویسند، بنده احدی را ناامید نکردم، پیشنهاد دادم که فی الحال تا یادگرفتن لااقل های شعر متن ادبی بنویسند تا قوام پیدا کند قلمشان، اگر این حرف را ناامید کردن دانستید که بیچاره شعر و نقد! هرچند از شاعر مجازی بیش از این نمیشود توقع داشت!

      صائب دوچیز می شکند قدر شعر را
      تحسین ناشناس و سکوت سخن شناس

      ضمنا بار آخرت باشد روی نقد من نقد می نویسی


      عیسی نصراللهی
      عیسی نصراللهی
      ۱۲ روز پیش
      اُثتاذ ...

      از روزی که آمده ای اینجا، سایت را به هم ریخته ای
      همه را فراری دادی
      با مظلوم نمایی، با اِز و جِز کردن
      با غریب نمایی
      با بکار بردن افعال و واژگان عصر حجری!
      یک غزل خوب داری؟
      رباعی چی؟
      قصیده ی خوبی داری؟
      نقدهایت چطور؟
      بس کنید لطفا

      ( سال ۸۱ در آمفی تئاتر دانشکده های اقتصاد و مهندسی دانشگاه چمران اهواز، شعر خوانده ام و شعر شنیده ام... آنموقع چند ساله بوده ای؟ )
      چه کسی شاعر مجازیست؟
      گفته ام دیگران را ناامید نکن، متنت هم هست. توهین کرده ام که چنین یقه پاره نموده ای؟ این الفاظ شما در شأن این سایت نیست
      آقای احمدی زاده... لطفا دو پیام نقد ما دو نفر را بخوان و خودت قضاوت کن

      بقیه ی اعضای فهیم و منصف هم قضاوت خواهند نمود

      موفق باشی.
      ارسال پاسخ
      عیسی نصراللهی
      ۱۲ روز پیش
      به این تشنه ی شعر و تعلیم ( خانم پویان) گفته ای پشیمانم که به صفحه ات آمده ام !!!! یعنی چه؟ چرا؟

      حَقَت؟ حسابَت؟ طلبت؟ این چه غرور و رفتاریست؟

      مدیران سایت لطفا ورود نمایید

      چند روزی سایت در آرامش بود. اگه گذاشتی، اگه اجازه دادی نفسی بکشه


      موفق باشی
      بهروز عسکرزاده
      ۱۱ روز پیش
      سلام
      قلمتان روزافزون نویساتر.
      خندانک
      تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.


      (متن های کوتاه و غیر مرتبط با نقد، با صلاحدید مدیران حذف خواهند شد)
      ارسال پیام خصوصی

      نقدو تحلیل شعر شاعران سایت

      نظرات

      مشاعره

      کاربران اشتراک دار

      محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک

      حمایت از شعرناب

      شعرناب

      با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

      کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
      استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
      0