سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید |
|
||||||||||||
کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است. |
درودی دوباره جناب هادی بزرگوار!
شعرتان چنان که پیشتر نیز بیان شد، بسیار دلنشین است و به همین جهت بدان لایک دادم.
سرشار از صور خیال؛ و بسیار مصوّر و زیبا و شاعرانه است و اساس شعر یعنی همین حسّ گیرا و زیبایی که منتقل میفرمایید.
امّا چون در پاسخ به نظر، با بزرگواریِ تمام، جویای دیدگاه نقدی شدهاید، یک کوچولو نقد مینویسم ولی همچنان شعرتان برایم دلانگیز و زیباست.
وزن شعرتان فعلاتن فعلاتن فعلاتن فعلن است که در برخی از مصراعها، به درستی از اختیار شاعری استفاده کردهاید و اولین رکن فعلاتن را به فاعلاتن و نیز گاهی فعلن پایان مصراعها را به فعلن تبدیل نمودهاید.
فقط در این مصراع:
که کمان را به مقابل و نه دزدانه زدند
که حرف واو در وسط جمله آمده، شاید یک خوانده (مقابل وَ) را (مقابِل وُ) بخواند و وزن لعزش یابد. چون در این صورت با توجه به وزن شعر، هجای کوتاهِ (بِ) در مقابل یک هجای بلند قرار میگیرد.
به نظرم برای پیش نیامدنِ چنین حالتی، دو راهکار دارید:
۱_ که کمان را به مقابل؛ وَ نه دزدانه زدند
۲_ که کمان را به مقابل؛ نه به دزدانه زدند
که البته حس میکنم روش دوم صحیحتر و گیراتر باشد.
***
مورد بعدی قافیههای شعرتان است که در اکثر موارد پسوندِ صفتِ نسبیِ (انه) را به انتهای اسم و یا صفتی افزودهاید و قافیه ساختهاید.
قافیههای درست:
دیوانه
بیگانه
ویرانه
افسانه
قافیههای ساخته شده بر اساس اسم و یا صفت+ انه=
خصم+ انه= خصمانه
رند+ انه= رندانه
مست+ انه= مستانه
شاه+ به انه= شاهانه
حریف+ انه= حریفانه
دزد+ انه= دزدانه
تکرارِ خصمانه در بیت پایانی که ردالمطلع نمودهاید.
***
ملاحظه میفرمایید که هیچ کدام از کلمات اخیر، بدونِ اضافه شدن به (انه) همقافیه نیستند. شما در نهایت یک بار میتوانید یکی از واژگانی را که صفت نسبی هستند، استفاده کنید و در بقیهی موارد میتوانید بنا به مصلحت بیت و معنیای که مدّ نظرتان هست از واژگانی که در آنها (انه) الحاقی نباشد و جزو اصلی کلمه باشد، استفاده بفرمایید؛ مانند همان واژگانِ (دیوانه)؛ (بیگانه)؛ (ویرانه) و (افسانه) که مورد کاربرد قرار دادهاید و یا واژگانی؛ چون: (خانه)؛ (کاشانه)؛ (شانه)؛ (لانه)؛ (دانه)؛ (پروانه)؛ (پیمانه) و...
درود بر احساس زلالتان
شاعرانههایتان ماندگار!